Hond ontzettend stijf na een flinke wandeling.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zwitsal

Hond ontzettend stijf na een flinke wandeling.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 23:43

Ik ben nogal lang van stof, hehe, sorry ^^

Zoals de titel al zegt is onze jongste hond steeds de laatste tijd (afgelopen 2 jaar, zoiets?) soms erg stijf nadat ze een lekkere wandeling heeft gemaakt.
Hond is een 6 jarige labrador en in haar hele doen en laten (zowel uiterlijk als karakter) nog erg 'puppy'.
Als ze niet al grijze haren op der bek zou hebben (hele moederlijn heeft al heel vroeg last van grijze haren) zouden vreemden zich nog steeds enorm in haar leeftijd vergissen.

Ze wil altijd lekker spelen, ook tijdens het wandelen. Samen met onze oudste hond (haar half zusje van 2 jaar ouder) leeft ze zich altijd lekker uit.
Maar sinds ongeveer 1.5/2 jaar denk ik heeft ze met vlagen erg last van stijfheid na het wandelen.

Zoals ook nu. gister middag en vanmiddag zijn ze met de uitlaatservice mee geweest (vinden ze helemaal geweldig). rond een uur of 3 zijn ze terug gekomen.
de eerste paar uur is er nog niets te zien maar sinds een uur of 7 is ze echt stijf als ze even in haar mand heeft gelegen.
Ze heeft dan echt moeite om op te staan en de eerste 5 a 10 meter loopt ze stijf.
Bij vorige perioden van stijfheid kreupelde ze dan ook met haar rechter voorpootje. Dat is nu (nog?) niet.
We zijn in het verleden (toen ze een periode echt bleef kreupelen) ook naar de DA geweest hiervoor maar die kon niet echt iets vinden. Pijnstillers en ontstekingsremmers mee gekregen en ging toen inderdaad langzaam over.
Maar nu heeft ze het dus opeens weer.
(voor de duidelijkheid, ze gaan elke week 1 a 2 keer mee met de uitlaatservice en maken ook met ons regelmatig langere (>1 uur) wandelingen).

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?
Heb al geprobeerd haar gewrichten te onderzoeken maar ze is al haar hele leven heel gevoelig op der poten (ze vind het niet fijn als je er aan zit, bijv ook niet met modderpoten afvegen) dus dat werkte niet echt heel goed.
vind wel dat het gewricht waarvan ik denk dat ze last heeft (ik heb geen flauw benul van de anatomie van de hond) bij beide voorpoten een beetje dik lijkt. Maar ik weet niet of ze dit altijd al heeft of dat het dus nu echt een symptoom is.
bij haar oudere zusje zijn de gewrichtsspleten echt duidelijk voelbaar (ik studeer fysiotherapie dus in principe weet ik wat ik moet voelen) maar bij haar is het echt onduidelijk. Ik weet ook niet zeker of dit door vocht komt of niet.
Heb ook geprobeerd een zogenaamde buigproef (zoals ze bij paarden doen op keuringen?) te doen maar ze ontspant haar poot niet (dus afweerspanning van de spieren) dus ik kan het gewricht niet naar de eindstand buigen.
Ze reageert verder niet anders op het aanraken van haar poten.

Persoonlijk gaat er bij mij een heeeeeeeeel klein 'artrose/artritis- alarmbelletje' rinkelen.
Startstijfheid na inspanning, wat overgaat na even bewegen..
Maar ze heeft dit echt met vlagen na intensieve inspanning maar dus ook hele periodes dat je kan wandelen tot ze er zowat bij neervalt (bij wijze van dan) maar geen stijfheid te merken. DA heeft er destijds niets over gezegd en mn moeder (ik kon toen zelf niet mee) is er ook niet over begonnen.

Hebben jullie nog ideeën?

NoGo

Re: Hond ontzettend stijf na een flinke wandeling.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:12

Herkenbaar onze hond idem dito.
Echter bij die van ons kwam het door het lopen op asfalt, we dachten eerst dat de voetkussentjes gevoelig waren (herplaatser die nooit buiten kwam behalve in de tuin om behoefte te doen) en we misschien te lang hadden gelopen.
Echter bleef het dus toch naar DA geweest, ook deze kon niets vinden.
Uiteindelijk opperde een vriendin (die niks met dieren heeft en al zeker niet met honden alleen met paarden) dat het misschien kwam door het lopen op asfalt.
Nu we dit zoveel mogelijk vermijden hebben wij/ onze hond nergens meer last van...

afwasborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:14

Mijn labrador heeft dit ook maar zij is ondertussen 8.5. Verder is dat ook een jonge hond met spelen en rennen maar na een tukje komt ze als een bejaarde haar mand uit. We voeren haar nu wel glucosamine bij en dit lijkt te helpen. Bij ons scheelt het ook hoeveel we met de bal gooien want daar lijkt ze het meeste last van te hebben.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:15

Ik zou toch maar eens foto's laten maken,is de enige zekerheid die je dan hebt.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:13

Mijn duitse herder heeft dit bij piekbelastingen, vooral na een langere rustperiode, hij krijgt nu een olie over het voer (reiskiemolie) en krijgt een supplement voor spieropbouw en daarnaast Magnesium en extra vit C. Sindsdien heeft hij zelden nog last. Hij is geröntgend en niks te vinden.

odilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:18

mijn labrador van 5 heeft zware artrose aan de knieën(komt van broodfokker), hij had dezelfde symptomen als jouw hond. hij is inmiddels aan 1 knie geopereerd aangezien de stand van het been niet meer correct was en ik geef hem nu fortiflex, een natuurlijk middel dat je via de DA kan krijgen. Ik wandel op het moment maar max een half uur met hem en laat hem regelmatig zwemmen. Hij is nog steeds stijf als hij teveel gedaan heeft maar heeft nu gelukkig volgens mij geen pijn.

Misschien kan je bij de Da een röntgen foto laten maken, daarop is het meestal te zien.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 19:59

ik zou foto's laten maken maar niet bij een normale dierenarts. Wel bij een goede orthopeed. Een dierenarts leert van alles wat en kan niet altijd alles zien op een foto.

Mijn x lab (nu bijna 3 jaar) liep ook af en toe mank na wandelingen van 2 uur (1 á 1.5 uur normaal voor hem) Mijn dierenarts foto's laten maken. Tja, aan 1 schouder was iets niet in orde dacht hij. Maar stuurde me door naar orthopeed netjes met het gezegde "ik weet wel wat hiervan af maar voor het echte werk moet je toch naar een orthopeed in die gewrichten (heel netjes vind ik!!!!!)

Dus in naar Orthopeed. Daar opnieuw foto's laten maken. En wat bleek? LPC aan beide voorpoten. Dus stukje los zittend bot in de ellebogen. Niets met schouders mis.

Dus mijn tip echt ga naar een goede orthopeed dan weet je wat er is. Hier was de operatie enorm duur (1000 euro is veel voor mij in elk geval) maar had geen keuze. Hij liep met een kiezelsteentje in feite in zijn ellebogen en daar zou ik zelf ook niet jaren mee willen lopen.

Nu zijn we 4 maanden na de operatie en inmiddels doen we weer al heel veel. Een normale wandeling met wat lopen/draven/rennen gaat al een uur weer dus wij zijn weer bijna op niveau van eerst.
Van het najaar gaan we weer oefenen in de bossen met een groep honden erbij tot het niveau van 2 á 3 uur lopen en dan kunnen we hopelijk volg. jaar op vakantie en kan hij WEL mee (dit jaar ging het dus niet)

Sylvia_muis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:34

Onze vorige hond (kruising friese stabij) had ook erge last van stijfheid na het lopen (begon op zo'n 8/9 jarige leeftijd). Meestal begon die stijfheid ook ongeveer een halve dag na een flinke wandeling. Hij kon dan af en toe amper opstaan en liep hij gewoon kreupel (in het ergste geval).

Wij zijn hiervoor bij de dierenarts geweest, die zei dat het waarschijnlijk een vorm van arthrose was. Onze dierenarts wou de hond eigenlijk hiervoor gewoon pijnstilling geven.
Wij hebben toen alleen op aanraden van mijn tante Produros gekocht. Toen we eenmaal daarmee begonnen waren ging het al snel beter. Hij kreeg hiervan 2 schepjes per dag (op erge dagen verhoogden we dit iets) en op die manier kon hij uiteindelijk weer heerlijk lange wandelingen maken. Hij is 15,5 jaar oud geworden zonder echt last meer te hebben van stijfheid.

Ik zou hier zeker eens naar kijken...

'produros aan te wenden voor behandeling en preventie van heup-en elleboogdysplasie, van atroseverschijnselen al dan niet met osteoporose. Produros is samengesteld uit uitsluitend natuurlijke grondstoffen welke zonder nadelige gevolgen permanent kan worden gebruikt.'

In Produros zit geloof ik groenlipmossel, wat een positieve invloed heeft op het behoud van soepele spieren en gewrichten.

Succes nog!