Hond grote bult na inenting kennelhoest?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mischa

Hond grote bult na inenting kennelhoest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 21:40

Onze honden hebben afgelopen dinsdag hun jaarlijkse inenting gehad, dit jaar was het tijd voor een cocktail. We zijn bij een dierenarts geweest waar we nog niet eerder met deze honden zijn geweest en deze dierenarts geeft blijkbaar standaard ook de inenting tegen kennelhoest, terwijl we die normaliter afwijzen gezien onze honden niet veel met andere honden in contact komen en nooit in een kennel verblijven, maar omdat hij dat standaard doet hebben we hem goedkeuring gegeven. Nu viel het me gisteren op dat een van onze honden een mega bult op de plek van de inentingen heeft, en met gigantisch bedoel ik echt richting de maat van een halve mango (in de lengte). Ze is een grote zwarte hond, dus misschien had ze het al eerder maar het viel me gisteren dus pas op. Ik mag er gewoon aanzitten van d'r, dus ik neem aan dat ze er geen last van heb.
Nu denk ik dat het echt door de inenting van de kennelhoest komt aangezien de andere hond er geen last van heb, en in d'r paspoort kan ik zien dat ze ooit bij de vorige eigenaar wel daartegen ingeënt is, en de hond die de bult heb nog nooit. Dus, meer mensen die dit herkennen?
Even ter informatie: de betreffende dierenarts heeft morgen weer dienst dus daar nemen we sowieso contact mee op.

Petpa

Re: Hond grote bult na inenting kennelhoest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 21:43

Het lijkt mij een allergische reactie. Is ze niet sloom of?

Typfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 21:46

De kennelhoestenting, is deze niet in de neus ingegeven? Er bestaat ook een kennelhoestenting die onderhuids gegeven wordt, maar stel dat er bij jouw honden dus de neusenting is gegeven kan die grote bult dus - lijkt mij - niet van de kennelhoestenting komen.

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 21:49

Alle inentingen zijn in de nek gegeven, op de zelfde plek ook.
Ze gedraagt zich zoals gewoonlijk gelukkig, geen overmatig drinken en vermindering van eetlust o.i.d. ze lijkt er dus totaal geen hinder van te ondervinden, ook tijdens wandelen wanneer ze een halsband om heeft lijkt ze nergens last van te hebben, dus ja, moeilijk.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 21:55

De kennelhoest enting zit altijd bij de cocktail in. Tenzij men kiest alles apart te geven maar zou niet weten waarom men dat zou willen doen. De kennelhoest enting (Bordetella) geeft men in de neus. Mag hopen dat men die niet onder de huid heeft gespoten..........

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 21:59

Hmm, dat is vreemd, want er word altijd gevraagd of ze ook tegen kennelhoest ingeënt moeten worden. En er is toch echt niks hun neus in gegaan :?

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 22:01

Enting kan zowel via neusspray als via een injectie plaatsvinden. Ben benieuwd wat de dierenarts morgen zegt!

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 22:03

Kennelhoest via de neus is pas sinds 2 jaar volgens mij. Mijn hond heeft 'm altijd met de cocktail meegehad. Vorig jaar moest kennelhoest ineens via de neus. Aangezien mijn hond dat niet accepteerd heeft hij 'm niet gehad. Ik kon er toen voor kiezen kennelhoest via de spuit mee te enten maar vond dat niet nodig. Dus volgens mij kan het nog wel via het spuitje.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 22:05

Ik heb wel vaker gehoord van de enting van kennelhoest die een reactie geeft. Is lang geleden, dus weet niet meer precies hoe het komt, maar trekt gewoon weer weg.

Sowieso word de enting idd niet vaak gegeven, vaker komt de neusspray (is gewoon n druppeltje) voor. Deze werkt meteen (Aangezien deze op de plek waar hij moet werken word ingebracht, in de neus) en blijft een jaar werkzaam. De subcutane enting werkt pas na een dag of 8 en is maar 3 maanden werkzaam dacht ik..

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 22:33

Er zijn 2 vormen van kennelhoestentingen, de para-influenza (nr 7 in het paspoort) en de bordetella (nr 8 in het paspoort). Nr 7 wordt onderhuids gegeven, bordetella via de neus. De meeste pensions vragen tegenwoordig naast de jaarlijkse enting, ook de enting tegen nr 8, aangezien deze vorm van kennelhoest steeds vaker voorkomt.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 22:42

Precies zoals Donja zegt maar nummer 7 zit normaal gewoon bij de cocktail in en is standaard. Bordetella vragen ze meestal en wordt via de neus gedaan. wat ook zeer aan te raden is. Ik laat onze honden al jaren staandaard alles geven.

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 08:38

Een reactie op de kennelhoest-enting komt vrij vaak voor. Wij werden daar bij de dierenarts al voor gewaarschuwd. Even in de gaten houden, maar meestal trekt het binnen een week wel weer weg.

Mijn hond krijgt niet elk jaar de cocktail (niet elke enting is elk jaar nodig en ik hou er niet zo van om te 'over-enten).
Eens in de 3 jaar de cocktail, andere 2 jaren Weil en dan wordt de kennelhoest enting dus apart gegeven (als je dat tenminste wilt).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:24

Onze pup had er ook een flinke zwelling van gekregen...
Maar trekt binnen een weekje ook gewoon weer weg. Ze had er verder geen last van gelukkig.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 19:19

Hoe is het nu met de hond?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 19:24

Wilawander schreef:
De kennelhoest enting zit altijd bij de cocktail in. Tenzij men kiest alles apart te geven maar zou niet weten waarom men dat zou willen doen. De kennelhoest enting (Bordetella) geeft men in de neus. Mag hopen dat men die niet onder de huid heeft gespoten..........

pneumodog kan je onderhuids spuiten en die kan een entreactie geven, dat zeg ik er zelf altijd bij. Kennelhoest is net als een verkoudheid bij ons, kan door verschillende bacterien en virussen veroorzaakt worden, een klein gedeelte daarvan zit in de cocktailenting, bij verhoogd risico (bijeenkomsten,...) kun je ervoor kiezen om ook voor bordetella (kc of pneumodog) te enten.
gewone cocktail reageren ze praktisch nooit op, pneumodog en rabies kan entreactie veroorzaken. In de gaten houden (koorts,ontsteking) en verder hoef je er niks aan te doen. trekt vanzelf weg normaal gezien.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 19:25

Pneumodog enting... is een kennelhoest enting die gespoten wordt.
(kennelhoest via de neus, bestaat al veeeeeel langer dan 2 jaar, (reactie op een post hierboven ergens))

Pneumodog, is bekend erom dat het ent reacties kan geven.
Zijn bulten die niet pijnlijk zijn, trekken uiteindelijk ook gewoon weer weg.
(soms paar wkn en op bv een jack russel lijkt zo'n ei huge!!! (zijn grote bulten))

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 20:14

Dank voor de reacties hoor :) de bult is alweer mindergroot dan eerst, nog wel dik maar qua lengte al bijna de helft verminderd gelukkig. Weten we dit ook weer ;)

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 18:01

Pneumodog (onderhuidse enting) is alleen zonde geld... de wettelijke termijn daarvan is in 2008 naar 3 maanden gehaald, dus die zou je 4x moeten laten zetten in 1 jaar... De neusenting is gewoon een jaar geldig..

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 18:03

Heb ik ook gehad bij mijn vorige honden, allebei een grote bult, was een reactie op een onderdeel van de enting. Ze schijnen het varandert te hebben, dus minder kans op een reactie... Maar sindsdien ent ik als ik tegen kennelhoest ent met een neusenting.