Vers Vlees

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Yv_

Vers Vlees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 18:03

Hai bokkers,

Allereerst wil ik even vragen of dit topic een normaal topic kan blijven, met een gezonde discussie en dat er geen mensen de grond in geboord gaan worden omdat andere mensen het niet met hun keuze eens zijn. Daarvoor heeft de zoekfunctie mij een tigtal andere topics opgeleverd ;).
Een link naar een topic waar geen heftige strijd is, vind ik ook prima :D.

Wij hebben sinds een paar weken weer een nieuwe pup, een ridgeback. Bij onze vorige RR zijn we een hele tijd bezig geweest met onderzoeken en dergerlijke ivm een slechte vacht, kale plekken etc. Uiteindelijk heeft hij het op Fokker lam&rijst heel erg goed gedaan. Maargoed, hoe jammer ook, dat hoofdstuk is afgesloten en er is een nieuw, eigenwijs hoofdstukje bijgekomen :).

Hij zit nu nog op 4 voedingen per dag:
2 maal daags carnibest toaal met wat zalmolie
2 maal daags eukenuba puppy large breed met wat geitenmelk en zalmolie

Nu ben ik me toch een beetje aan het orienteren op het zgn. Barf, omdat ik dat toch steeds meer hoor en dat eigenlijk ook veel RR-eigenaren erop overgestapt zijn. Door die bekende huidproblemen dus.
Nu kwam ik in een ander topic een hele handige link tegen, maar na het lezen daarvan zijn mijn vraagtekens alleen nog maar groter geworden.
Niet over het voeren an sich, maar wel over hoe hoe, hoeveel, waar etc..

Dus, hier een paar vraagjes :).
Vanaf welke leeftijd zijn jullie over gegaan op vers vlees?
Waar haal je het verse vlees? Moet het echt vers zijn, of is "diepvries-vers" ook goed?
Hoe groot moeten de stukken vlees zijn? Past dat in een zgn. normale voerbak of hebben jullie daar speciale dingen voor?
En hoe kom je nou uit op die percentages die op die site staan aangegeven, en nog belangrijker: hoe weet je welk vlees in welk hoofdstukje valt?

endorable

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 18:09

hoi hoi
onze heeft juist vanaf 8 weken pens gehad en vanaf 9 weken rundvlees
hij vond het heerlijk en kan nu 12 maand later echt alles eten is goed levendig en erg actief.
als ze ouder zijn gaan ook konijnen koppen , levertjes, hartjes en niertjes er graag in.

Enige nadeel is dat hij zijn brokken minder graag eet.Die zijn niet lekker genoeg meer.
vlees wat wij gaven was al klein en diepgevroren
grote stukken doen wij wel in stukjes, is niet echt nodig maar anders legt hij het op het kleed en hou niet zo van die bloedvlekken in het kleed
;)

momenteel krijgt hij voornamelijk brok is wel zo makkelijk . maar als pup vonden wij het belangrijk voor goedde darmontwikkeling en dat hij alle soorten voer kan eten

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 18:28

Onze Ollie heeft vanaf het begin brokjes (cavom) gekregen omdat ie die vanuit de fokker meegekregen had, na een maandje of twee ben ik een van zijn maaltijden vervangen door Duck of Energique omdat ie verschrikkelijk slecht at.. Maar ik vond het géén mooi vlees (soort karton), en op aanraden van een vriendinnetje ben ik toen Carnibest gaan geven. Twee weken half om half (1 maaltijd CB en 1 maaltijd Cavom) maar de CB beviel zo goed dat ik gewoon het restant van de cavom de vuilnisbak in heb gedaan, en 'm volledig Carnibest ben gaan voeren. Toen was ie een maand of 9 denk ik. Sindsdien zit ie véél beter in z'n vel, hij eet met smaak, glanst als een spiegel, én ook niet al te onbelangrijk, ipv 3 keer per dag een flinke hoop slapperige derrie, legt ie tegenwoordig hooguit 2 keer per dag een mister hanky (okee okee, southpark :P ) neer op het gras :P

Tegenwoordig krijgt ie naast z'n CB ook gewoon wel eens smuldier of naturis ofzo, gaat ook allemaal prima & is iets beter voor de portemonnee :P én smult ie ook af en toe van wat kleine barfhapjes, lamsribbetjes, kippennekkies, gaat er allemaal met smaak in :) Echt barfen of NRV-en ga ik overigens niet doen, ik gruwel van vlees en ik vind het al erg genoeg dat ik rauwe kippennekken in m'n vriezer heb liggen :') Dus wij blijven voorlopig nog lekker bij de KVV :P

Ik kan het iedereen dan ook aanraden, en een volgende hond zal bij ons dan ook direct vanaf 8 weken op vlees gaan :)

Donja

Re: Vers Vlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 18:32

carnibest is een compleet vers vlees voeder, dus daar hoeft eigenlijk niets naast.
en aantal van mijn honden krijgt gewoon brok, een paar carnibest icm brok en een paar alleen carnibest (net waar mijn honden het goed op doen ;) )

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 18:35

Wij geven de puppen vanaf een week of 3 vers vlees. We hebben ons eigen vlees en dat laten we fabriceren in een fabriek, zo weten we precies wat erin zit en waar het vandaan komt. Het zijn worsten van 2 kilo.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 18:38

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 18:43

Ik geef mijn pup (Spaanse Mastin) van 5,5 maand vanaf de 3e maand KVV. Dat is compleet vers voer. Dit koop ik bij Lotgering (www.lotgering.nl) en ze doet het er geweldig op!
Je hebt daar verschillende soorten compleet voer zodat je kan afwisselen, daarnaast voer ik ook verse pens eens in de week ongeveer en zo af en toe eens een eendennekje. Binnenkort ga ik de zalmkoppen proberen.
Het past dus gewoon in de voerbak, het lijkt op gehakt :+

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 18:47

Leuk een ridgeback! Wij hebben na 8 jaar verdiepen in het ras toch eindelijk ook eentje, van nu 7 maanden en al ruim 50 kilo, echt een joekel dus (mam's en pap's zijn ook zo groot).

Vanaf welke leeftijd zijn jullie over gegaan op vers vlees? Wij zijn met 4 maanden over gegaan op vers vlees, onze pup reageerde slecht op brokken, vaak overgeven en diaree etc, het enige wat voor hem redelijk werkte was Cavom, maar onze andere honden kregen al vers vlees dus hebben we hem ook over gedaan en sinds dien gaat het alleen nog maar beter.
Waar haal je het verse vlees? Moet het echt vers zijn, of is "diepvries-vers" ook goed?Wij bestellen ons vlees bij lotgering (http://www.lotgering.nl) en dan word het bezorgd, ingevroren zodat je het zelf ook ingevroren kan bewaren.
Hoe groot moeten de stukken vlees zijn? Past dat in een zgn. normale voerbak of hebben jullie daar speciale dingen voor?Wij voeren 2 keer per dag vlees (op de site staat precies hoeveel voor welke leeftijd/gewicht) en dat past makkelijk in een voerbak

Op lotgering.nl staat erg veel info als je geintereseerd ben. Wij zijn ongeveer een jaar geleden over gestapt en ik wil niks anders meer, mijn oude rottweiler ging beter bewegen en was veel energieker, ook de andere honden (van verschillende leeftijden) doen het veel beter, glanzende vacht, mooie tanden, niet te dik maar ook niet te dun, mooie vaste ontlasting.

Met onze Rhodesian Ridgeback zijn we in eerste instantie gewoon verder gegaan met brok omdat hij dat al kreeg bij de fokker en omdat we toch bang waren dat hij wat zou missen. Maar onze dierenarts zag geen bezwaren, en nu waren we twee weken geleden voor de castratie bij de dierenarts en die vond hem 'in buitengewoon goede conditie' hij heeft niks gemist dus!

laResidence

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 18:47

Ben je al eens op http://www.barfplaats.nl geweest?
Daar staat een schat aan info over BARF en ze zijn erg bereid om je op weg te helpen.
als je gedeeltelijk brokken voert moet je overigens wel sterk in je schoenen staan: daar is men érg tegen op barfplaats.
Overigens kun je pups afspenen met barf.

Hier 7 weken oude Bordeauxdogpups met een kip

Afbeelding

Afbeelding

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 18:48

_rosita_ schreef:
Ik geef mijn pup (Spaanse Mastin) van 5,5 maand vanaf de 3e maand KVV. Dat is compleet vers voer. Dit koop ik bij Lotgering (http://www.lotgering.nl) en ze doet het er geweldig op!
Je hebt daar verschillende soorten compleet voer zodat je kan afwisselen, daarnaast voer ik ook verse pens eens in de week ongeveer en zo af en toe eens een eendennekje. Binnenkort ga ik de zalmkoppen proberen.
Het past dus gewoon in de voerbak, het lijkt op gehakt :+

Die zalmkoppen had ik van de week erbij besteld, en wij hebben ook altijd die rundergewrichten. Die zalmkoppen vind ik er echt ranzig uit zien maar de honden vinden ze helemaal geweldig!

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 18:55

Dank jullie wel voor de informatie, zal die sites eens gaan uitpluizen :).

La Residence: Ik hou niet zo van die forums waar mensen elkaar af lopen te zeiken omdat ze perse hun standpunt duidelijk willen maken, laat elkaar lekker in je waarde zou ik zeggen. Ik zal er eens lezen, maar daar zal het denk ik bij blijven :).

Koenlover: [HK] Rhodesian Ridgeback liefhebbers :D.

Maar ik lees nog steeds niets in jullie antwoorden over de verdeling van wat voor soort voer? Daar raakte ik namelijk op die site echt de kluts kwijt. Doen jullie het gewoon op het oog voeren, of toch wel met percentages?

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 18:56

Oh voeren doe ik op het oog. Wordt ie te dik, krijgt ie wat minder, en wordt ie te mager krijgt ie wat meer. Ollie eet véél meer dan wat ie volgens die percentages zou mogen, maar hij is ook woest actief en verbrandt dus ook veel :)

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 18:57

Ook voor mijn hond heb ik vlees gekocht bij lotgering. Helaas door gezondheidsproblemen moest hij hier weer vanaf, maar binnekort krijgt hij gewoon z'n vlees weer. (aangezien de vriezer vol ligt). Vanaf welke leeftijd je dat moet geven, weet ik niet. Aangezien hij het kreeg om een huidallergie uit te stellen. Maa hij geniet er zichtbaar van.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 19:07

Okee, dus als ik het goed begrijp, is BARF en KVV eigenlijk hetzelfde, alleen is de KVV al een totaalpakket die gevoerd kan worden en moet je dat bij BARF zelf uitzoeken?

Kan iemand mij vertellen wat er precies in zo'n "totaalpakket pup" zit? (artikelnummer 8070 van lotgering.nl)
Het is dus 18 kilo wat er dan bezorgd wordt, in 36 pakketten. Zijn die pakketten allemaal apart verpakt per voerbeurt, of is het per vleessoort apart verpakt?

Vind de prijs eigenlijk vrij aantrekkelijk.. Lees op de site dat de kostprijs hoger ligt dan brokken, maar denk dat het niet veel onderdoet in het uiteindelijke plaatje dan een zak RC of Eukenuba..?

En is het nu nog soort-afhankelijk of je een totaalpakket geeft met bijv. pens, of vis, of juist lam?

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 19:12

Zoals ik al zei, carnibest is gewoon kvv en ook in verschillende smaken verkrijgbaar als je niet alleen de natuur zou willen voeren. Als de crnibest bevalt, waarom zou je dan overschakelen naar iets anders?
Persoonlijk had ik de Eukanuba er al gelijk uit gegooid (Jeukanuba noemen veel mensen het gekscherend, want veel honden krijgen er jeuk en last van de huid van).

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 19:13

De pup pakatten zijn fijner gemaald, verder is er niets anders aan. Een puppakket is aan te raden tot ik geloof een paar weken, alleen met afspenen. Daarna kunnen ze het gewone voer eten.
Je kan Lotgering gewoon even bellen, hij kan je veel informatie geven en heeft zelf ook grote honden die opgroeien met dit vlees.

Ik voer nu 750 gram per dag. Wanneer ik pens voer of eendennekken, krijgt ze geen totaal voer. Verder hou ik me aan de percentages, maar voer ik ook op het oog. Zo krijgt ze sinds 2 weken iets minder, omdat ze wat liet staan en het later pas ging opeten.

(@Koenlover: die kalfsbotten etc krijgt ze idd ook... als kluif :))

laResidence

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 19:16

KVV en BARF is niet het zelfde. KVV is een compleet samengesteld voer op basis van vlees, vis, wat groente en een graan. (al dan niet glutenvrij)
BARF is een menu dat je zelf samenstelt uit vlees en vis en daar groente en evt. graag aan toevoegt.

Richtlijn voor BARF:
Minimaal 4 diersoorten voeren per 2-3 weken, liefst meer variatie.
Houd je aan Barf- of NRV-percentages:

Barf: 40-50% vleesbot(bot met spiervlees eraan, zoals nekken, poten, bouten, vleugels en karkas), 20-30% extra spiervlees en 15-20% orgaanvlees (de helft vuile pens, de andere helft hart, lever en nier, eventueel aanvullen met ander orgaanvlees), 0-15% groente en bijproducten (ei, noten, kefir/yoghurt e.d.).

NRV: 15-20% orgaanvlees, 15% bot (=30% vleesbot), 60-70% spiervlees (45-55% spiervlees als je het spiervlees om het bot eraf trekt).

Begin met zacht bot: nekken, daarna vleugels/poten/bouten en daarna karkas. Geef geen dragende botten (botten van de poten/benen) en alleen van gevogelte/jonge dieren kun je karkas, rugstukken of ribstukken geven. Rib van lam of jonge geit kun je geven als je hond gevorderd is. Rib of andere botten van grote dieren zoals rund en paard is veel te hard. Een strot kun je wel geven, meer als tussendoortje.

De percentages zijn richtlijnen hè, daar moet je niet al te rigide mee omgaan. Gaandeweg krijg je meer zelfvertrouwen en denk je niet meer in percentages. De kracht van BARF is juist dat je het menu kunt samenstellen dat het best bij jouw hond past. Anders kan je evengoed (is ook net zo goed) kvv voeren en wat BARF voor de fun geven.
Niet alle jonge honden kunnen trouwens tegen pens.

Via http://www.lupa-diervoeding.nl/ kan je mooie spullen bestellen. Plaatselijk slachthuizen hebben vaak een dag in de week dat ze aan particulieren verkopen. Denk ook eens aan de islamitische slager: daar kan je goed aan bijv. geitenribben komen.
Nog een linkje: http://www.naturis.be (heeft ook verkooppunten in nederland hoor)

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 19:17

Je hebt BARF/ NRV, en KVV.
KVV zijn b.v. diervriesworsten. In deze worsten zit gemalen: bot, vlees, orgaan, evt. wat groenten. In zo'n worst zit dus het complete gebeuren wat je hond nodig heeft, en dan gemalen door elkaar.

BARF/NRV gaat eens stapje verder, en voer je die dingen dus los. Bestaande uit:
- Vleesbot (bestaande uit 50%vlees en 50%bot)
- Spiervlees
- Orgaan
- evt. groenten, evt. vis.
Dit voer je dan in bepaalde percentages, (daarin verschillen barf en nrv) en geef je dus afwisselend bijvoorbeeld konijnkarkas, rundernier, en paardenschoudervlees.

Je andere vragen.
Je kunt puppen afspenen op vlees, dus vanaf 3 weken kan een hond volledig op vlees.
Voor KVV, deze kun je halen bij verschillende verkooppunten. Meestal is het het goedkoopst om het zo dicht mogelijk bij de "bron" vandaan te halen. Je hebt o.a.:
http://www.lotgering.nl
http://www.kivo-petfood.nl
http://www.carnibest.nl
http://www.lupa-diervoeding.nl
http://www.gelukkigdier.nl
Je voert ongeveer 7% van het lichaamsgewicht bij een pup, en ongeveer 2% v.h. lichaamsgewicht bij een volwassen dier.

Bij BARF moet je wat meer nadenken, doen. Omdat je dan zelf samenstelt moet je weten wat je doet, en je dus extra goed inlezen.

Ik voer KVV, met af en toe een barfhap (kippennek, kipkarkas, eendenrugstuk). Mijn ene whippet is nu 14 maanden, en heeft in heel der leven nog geen 1 bak brok gehad, en doet het super!
Mocht je nog vragen hebben hoor ik het wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 19:18

Ik lees even mee, krijg over 5 weken een nieuwe pup die ik ook zo natuurlijk mogelijk wil gaan voeren.
Mijn honden krijgen sinds een paar weken farmfood brokken en farmfood fresh rauw vlees erbij. Ze aten veel andere merken brokken erg slecht maar farmfood vinden ze wel heel lekker. Ik wil het rauwe vlees steeds verder gaan uitbreiden en ook die zalmkoppen eens proberen.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 19:20

Zalmkoppen vielen hier TOTAAL niet in de smaak... sukkels ;)
Lamar, wat houdt je tegen om totaal op KVV over te stappen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 23:28

Wendy_Komen schreef:
Lamar, wat houdt je tegen om totaal op KVV over te stappen?

Ik durf het nog niet zo goed en de brok als basis is wel makkelijk :')
Het hoofdbestanddeel van de farmfoodbrok is vlees (geschikt voor menselijke consumptie) dus die is iig al een stuk beter dan de andere merken, hoop ik.
De pup die we krijgen is alleen maar vlees gewend dus straks moet ik wel.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:50

hier ook al jaren honden op vlees, wij barfen en hebben zelf samen gestelde rollen. (dus geen merk wordt puur op bestelling samengesteld)

De ene hond kreeg als pup brok vanuit de fokker en is bij ons vanaf 9 week overgegaan op vlees geen enkele granen of gluten want ze kan hier niet tegen voor haar is vlees echt een uitkomst nooit meer jeuk of slechte vacht. Let hier wel op met de verschillende KVV's ook in deze soorten voer kunnen veel granen en niet goed vermaalde groenten voor komen zoals in rodi en haaksbarf, de laatste heeft het alleen niet in de zalm variant en dit is de enige die onze dame dus wel kan eten ookal vind ze die dus niet zo lekker :=
bij de haaksbarf kan een voor gluten/granen/groente gevoelige hond zoals onze staff dus weer allergische reactisch krijgen ondanks dat veel wordt beweerd dat elk vlees dit tegen gaat let dus goed op de verpakkingen.

onze andere hond is afgespeend met vlees en je ziet duidelijk het verschil in vacht en groei in vergelijking met anderen die brok krijgen.

Kwa hoeveelheid houd ik me aan de procenten in verhouding tot gewicht zoals hier boven ook al eens is benoemd echter wordt er natuurlijk wel op de hond gelet zo krijgt onze dober 5% van zn lichaamsgewicht de stafford 3% en de chinees 8% die laatste is klein maar door dat hij naakt is verbrand hij veel meer en heeft dus meer nodig.

Op barfplaats.nl valt het best mee hoe mensen reageren op brok + vlees voerders trouwens daar kun je gerust je verhaal doen, zelf vind ik de combi brok vlees niet verstandig door dat het toch beide anders verteerd wordt voor botten moet het maagzuur veel meer aangesterkt worden dan voor brok wat kan betekenen dan je hond gal gaat overgeven, hoewel dit natuurlijk wel hond afhankelijk is.

laResidence

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:44

Sluit me helemaal aan bij wat je schrijft Seven.
Ik zou graag mijn honden weer helemaal op kvv/barf zetten. Voer echter sinds anderhalf jaar uit praktische overweging 1 keer per dag brokken maar niet van harte hoor. Mijn honden doen het er prima op en eten het ook graag, dat is het probleem niet. Maar een enkele keer wil er nog wel eens een spugen nadat er wat te gulzig water is gedronken......Er komen dan zelfs 12 uur later nog compleet onverteerde brokken uit!! Dat zijn de momenten dat ik denk "ik kap er mee!".
Wij hopen straks pups te verwachten.....die gaan mooi op het kvv.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:51

laResidence schreef:
Voer echter sinds anderhalf jaar uit praktische overweging 1 keer per dag brokken maar niet van harte hoor.

Puur interesse, maar wat is die "praktische overweging"?

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:54

Wendy_Komen schreef:
laResidence schreef:
Voer echter sinds anderhalf jaar uit praktische overweging 1 keer per dag brokken maar niet van harte hoor.

Puur interesse, maar wat is die "praktische overweging"?

Ik denk dat het voor sommige mensen teveel tijd/ moeite kost om iedere dag worsten uit de vriezer te halen. Mensen vergeten dat ;) Een zak brokken staat altijd voor je klaar, hoef je niets meer aan te doen dus lekker makkelijk.