Kat weigert te eten na komst nieuw kitten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xingridx

Kat weigert te eten na komst nieuw kitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 08:46

Goedemorgen,

Sinds gisteren heb ik er een nieuw kitten bij, en mijn twee katers van 1,5 vinden dit ENORM spannend en voornamelijk erg interessant.
Het gaat eigenlijk best goed, kitten huppelt door het huis en Puk tolereert haar nog niet echt in de buurt, blaast af en toe wat. Tommy laat de dikke staarten al achterwege en vindt het allemaal voornamelijk ontzettend vreemd, dat kleine oranje ding :o?

Maar goed, nu dus het voeren := Zaterdagmorgen hebben Puk en Tom allebei nog goed gegeten, gisteravond dus niet omdat ze de rust niet namen om te eten en alleen maar om zich heen blijven kijken om 'dat ding' te kunnen blijven zien :=
En vanmorgen idem dito. Puk heeft inmiddels wel wat gegeten, Tommy weigert nog steeds.
Nu kan hij wel wat hebben, maar hij moet inmiddels toch wel honger hebben :=

Ik heb inmiddels de voerbakjes van de jongens uit de keuken verplaatst (waar Suus veel ligt te slapen achter de koelkast) en in de woonkamer gezet, waar toch meer 'hun' territorium is. Maar goed, ik kan het ook niet heel de dag laten staan, KVV buiten de koelkast is toch niet zo'n succes :=

Zijn er nog tips wat ik kan doen om hem aan het eten te krijgen?
Als hij vandaag of morgenochtend weer niet eet, bel ik sowieso de DA :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 08:51

Hier hetzelfde, alleen zit het kitten 's nachts apart van mijn andere twee katten (omdat ik het te gevaarlijk vind haar in het huis alleen te laten ivm open trap etc., dus snachts gaat ze in de gang). Maar 's nachts aten mijn andere katten dus wel.
Inmiddels heb ik het kittentje er een dikke wbijna 2 weken en het gaat al veel beter. Ik zou het voer van de volwassen katten niet verplaatsen. Op die manier wennen ze er nog minder snel aan. Een van mijn katten ging bijv. als het kittentje rondliep alleen maar op de trap zitten. Als ik haar haar zin zou geven, en het voer daar neer zou zetten, zou ze nog veel minder snel wennen. Na een dikke week begon zij weer te eten met het kittentje in de buurt. Het komt heus wel goed, maar ze moeten gewoon even wennen.

xingridx

Re: Kat weigert te eten na komst nieuw kitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 08:56

Ja punt is dus dat ze totaal níet in de keuken komen op het moment dat zij daar zit, en de kitten eigenlijk altijd in de keuken zit. Dus vandaar de theorie de bakjes in de woonkamer, daar zitten ze snachts dan ook samen, dan geef ik ze vanavond laat eten en eten ze het wellicht op. Maar dan heb ik er nog geen zicht op of Tommy wel eet...Puk eet wel, die heeft gisteravond ook wel wat op :j

En het is een kwestie van tijd, dat weet ik, alleen Tom heeft nu dus 24 uur niet gegeten en ik vind de verhalen over leververvetting wat eng :=

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 09:51

Geef het nog wat langer de tijd.
Het is ook niet niks voor de twee oudere katten om alles nu te moeten delen.
Komt vanzelf wel goed.
Ik zit over 2 weken in dezelfde situatie. Heb 2 poezen van 2 jaar en ook daar komt een kitten(katertje) bij .
Ook dat zal de nodige problemen gaan opleveren.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 09:55

Joh, die trekt wel weer bij. Van een dagje niet eten krijgen ze niets hoor. Als ze maar wel blijven drinken. Als ze echt honger krijgen gaan ze wel eten. Voor je eigen gevoel zou je hem kunnen wegen. Dan weet je of hij niet te veel gaat afvallen. Over het algemeen trekken katten met een paar dagen wel bij. Beste is gewoon alles bij hetzelfde te laten en het gedrag te negeren. De dieren moeten zelf "uitvechten" hoe de rangorde gaat wezen. Uiteraard in extreme gevallen wel ingrijpen maar dat is zelden nodig.

xingridx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 10:00

Ok, ik heb juist altijd begrepen dat ze max 1 a 2 dagen zonder eten kunnen omdat ze anders misselijk worden en dat het eten ook niet echt stimuleert. En aangezien hij nu al 24 uur niks gegeten heeft...

Afvallen maak ik me ook niet zo druk om, het weegt ruim 5 kilo, is een fikse kater :D

En op zich gaat het vrij goed hoor, ze zijn heel geinteresseerd in Suus alleen Suus vindt ze nog doodeng :+
Maar er wordt niet geknokt, dikke staarten heb ik ook nog niet echt gezien vandaag (behalve bij Suus, maar dat is niet zo indrukwekkend :+ ) dus wat betreft die omgang komt het wel goed.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 10:03

Een kat kan heel lang zonder eten, niets gaan veranderen voor je oudere katten maar het kitten een uurtje uit de buurt halen op vaste tijden, desnoods een uur in een reismandje zetten.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 10:09

Thats_Me schreef:
Joh, die trekt wel weer bij. Van een dagje niet eten krijgen ze niets hoor. Als ze maar wel blijven drinken. Als ze echt honger krijgen gaan ze wel eten. Voor je eigen gevoel zou je hem kunnen wegen. Dan weet je of hij niet te veel gaat afvallen. Over het algemeen trekken katten met een paar dagen wel bij. Beste is gewoon alles bij hetzelfde te laten en het gedrag te negeren. De dieren moeten zelf "uitvechten" hoe de rangorde gaat wezen. Uiteraard in extreme gevallen wel ingrijpen maar dat is zelden nodig.

Voor een hond zou dit perfect gaan, echt waar, maar een kat is geen hond.
Een kat is solitair normaal gezien, en katers zijn in theorie nog solitairder (komen enkel echt samen als een poes zogeheet "krols" is (en dat is nog zoiets waarover te discussieren valt). Het is dus vrij normaal dat je katten vrij negatief reageren op de nieuwe indringer. Door het gedrag te negeren ga je ook de situatie negeren en een kat met gedragsproblemen is nu echt het laatste wat je wilt neem ik aan? Bij katten is er ook niet echt een rangorde, bij poezen onderling soms wel, maar ook dit is eerder zelden, en een kater leeft normaal alleen, eet alleen,... In feite mag je van geluk spreken dat je andere 2 katten goed overeen komen, maar dat is nu bijzaak. Ook dit "uitvechten" is onzin, een kat zal altijd het hoogste in rangorde willen zijn, en als 'ie dat niet is wordt hij onderdrukt. Gaat 'ie angstig worden, schuw, plassen naast de kattenbak, zich verstoppen, etc.. enfin dit gezegd zijnde zullen we maar verder gaan met het andere probleem, het niet eten.

Heb je de tijd genomen om de dieren aan elkaar te laten wennen? Hierbij bedoel ik een periode van +2 weken? Worden de katten ver genoeg van elkaar gevoederd en zijn er bij jouw thuis 4 kattenbakken? (3 katten + 1) Hebben de katten een plaatsje waar ze zich terug kunnen trekken, zonder dat ze gestoord worden door je kitten, en heeft je kitten een plaatsje waar die rustig kan zitten zonder gestoord te worden door de 2 anderen? Komen je katten buiten? ...

xingridx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 10:18

Kitten is er pas sinds gisteren, dus ze krijgen zeker nog wel tijd om te wennen hoor, ik verwacht ook niet dat het a la minute goed gaat ;)
Feit is alleen dat een van de twee nu al 24 uur niet gegeten heeft en ik het wel fijn vind als hij dat gewoon weer gaat doen :)

Snachts zitten de twee heren in de woonkamer, kitten in de gang + keuken :j

Buiten komen ze niet, dat gaat helaas niet (appartement) maar ze hebben plek genoeg om zich terug te trekken (bovenin de krabpaal is nu favoriet :j )

Sharon89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 10:23

Best logisch dat ze zo doen... Het is hun huis en daar zit nu opeens een nieuw vreemd dier bij!
Ik zou is proberen om de kitten ergens anders neer te zetten, in een slaapkamer bijvoorbeeld, kijken of ze dan gaan eten.
En anders hebben ze komende tijd vast een keer erg honger...

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 10:25

SETEFURII hoe denk je dat ze het op dierenasiels doen? Gaat prima katten redden zich met gemak en met een paar daagjes is de rust weergekeerd en gaan ze allemaal hun eigen gangetje. Met honden zou ik juist voorzichtiger zijn die kunnen echt om de rang gaan vechten. Katten vinden hun weg vaak zelf wel die zijn veel eigenzinniger. Het twee weken aan elkaar laten wennen is leuk voor mensen die de ruimte hebben maar dat gaat lang niet voor iedereen en is ook lang niet altijd nodig. Zelf zet ik ongeacht welk dier ze het liefst direct bij elkaar op neutraal terrein met passende maatregelen bij de hand mocht het verkeerd gaan. Vaak gedaan en eigenlijk is er nog nooit wat verkeerd gegaan.

24 uur eten is geen probleem. Eten komt wel weer ze moeten eerst aan elkaar wennen. Het opsluiten van het kitten voor een uurtje in een andere kamer is wel een goede optie.

xingridx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 10:27

Ok gaan we dat doen :)

Zal vanavond kitten in de woonkamer opsluiten en de jongens dan gewoon in de keuken eten geven :j
En vannacht gaan ze andersom :)

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 10:37

Mijn kater at ook niet na de komst van mijn 2e kat... Ben na 2 dagen naar de dierenarts gegaan en ze heeft een spuit met vocht gegeven en een pipetje met voedsel. Daarna at hij weer. Katten kunnen leverschade krijgen als ze te lang niks eten.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 10:51

Té is natuurlijk nooit goed. Gister heeft de kater nog gegeten. Zou het gewoon vandaag en eventueel morgen nog aankijken maar het zal mij niets verbazen dat er vanmiddag gewoon weer gegeten wordt eigenlijk. Helemaal als ze de rust even krijgen om alleen te eten.

xingridx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 14:07

Heb ze net apart gezet in de keuken om daar te eten, heb ze zelfs brokjes in saus gegeven...geheel tegen mijn principes in maar ze vinden het meestal wél lekker :j

Puk heeft de brokjes binnen no-time weggevreten, maar Tom nog steeds niet :n

Hem alleen in de keuken laten zitten was ook geen succes, hij wilde alleen maar terug in de kamer :=

Vanavond nog maar een poging dan :j

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 21:37

Onze grote poes is ook nog steeds boos na de komst van onze kleine poes een jaar geleden. (lang verhaal, maar wij zijn pleeggezin voor gevonden kittens en dit poesje heeft een hersenafwijking waardoor ze niet in een gezin geplaatst kon worden. Dus hebben wij het kneusje zelf gehouden. Overigens merk je weinig van de afwijking; ze is alleen een beetje dom in haar doen en laten). Maar grote poes wil haast nog steeds niet eten in de buurt van kleine poes, loopt altijd te mopperen en te brommen als ze kleine poes maar ziet. Vorig jaar heeft ze heel vaak buiten gegeten. Dan zette ik haar bakje eten maar in de tuin, vlakbij de achterdeur zodat we er oog op konden houden. Grote poes loopt heel veel buiten want ze wil haast niet binnen zijn bij de andewre poes. Ze slaapt gewoon ergens op een plekje in de tuin (schuurtje, sloopauto die opgeknapt moet worden, op een afdakje), ze is niet altijd verweg. Kleine poes mag niet naar buiten omdat ze nog niet gesteriliseerd is en omdat ze een beetje dom is. Ben bang dat ze onder de auto loopt of de weg kwijtraakt. Nu hebben we weer kittens in huis (in opvang hoor, gaan allemaal weer weg)en kleine poes wilde de eerste dag ook niet eten omdat ze niet snapte. Nu eet ze regelmatig mee van de schoteltjes van de kittens. Wij doen dit al vanaf 2000 en in al die jaren zijn onze eigen poezen telkens weer gewend aan al die indringers. Ze vinden het niet altijd leuk en hebben ook wel tijd nodig om te wennen, maar het komt altijd goed.

xingridx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 21:39

Vanavond hebben ze inderdaad allebei gegeten. Ik heb wat kipfilet gehaald, dat laten ze eigenlijk nooit staan namelijk :D
en inderdaad, zelfs met Suus erbij in de keuken ging er bij allebei een halve kipfilet in +:)+

Ik ben blij dus :j het grommen en blazen naar elkaar is ook alweer een heel stuk minder, ik kan morgen met een gerust hart gaan werken :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 21:50

xingridx schreef:
Vanavond hebben ze inderdaad allebei gegeten. Ik heb wat kipfilet gehaald, dat laten ze eigenlijk nooit staan namelijk :D
en inderdaad, zelfs met Suus erbij in de keuken ging er bij allebei een halve kipfilet in +:)+

Ik ben blij dus :j het grommen en blazen naar elkaar is ook alweer een heel stuk minder, ik kan morgen met een gerust hart gaan werken :j

Goed zeg, dat kreeg ik met het allerlekkerste hapje echt niet voor elkaar na 1 dag! :D

xingridx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 21:52

Nee ze zijn echt niet moeilijk, zeker niet als het op eten aankomt :=
Vandaar dat ik me wat zorgen maakte toen hij tot 3x toe eten weigerde :)

Maar hij is dus gewoon verwend, daar komt het op neer :+

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 21:53

Fijn dat ze weer eten! Had wel verwacht dat ze met een goede dag wel weer zouden gaan eten en dat is gelukkig ook gebeurd. Ook leuk te lezen dat ze het toch al iets beter met elkaar kunnen vinden. Als ze straks met z'n allen ergens gezellig liggen te slapen willen we natuurlijk wel foto's zien *hint* ;)

xingridx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 21:54

Er staat al een topic op BB-ITP hoor O:)

Voorlopig heeft Puk zich in het (kleine) mandje wat ik voor Suus heb gekocht gewurmd...geen gezicht, kater van 5,5 kilo in een klein mandje, past voor geen meter :+