Kip Ziek, Spoed?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

BaileyMix

Kip Ziek, Spoed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-11 08:13

Hallo,

Ik heb al langere tijd last van bloedluizen. Spray gekocht etc. en het leek te werken. Tot gisterochtend één van m'n kippen er wel erg ziek uitzag...Zeer bleke kam, ze kon niet meer staan/lopen en oogjes dicht. Gekeken en ze zat echt hélemaal onder de bloedluizen, verschrikkelijk. Snel naar de DA dus! Die zei dat ze zo ernstig verzwakt was dat ze het waarschijnelijk niet ging halen... Toch heeft hij haar een spuitje tegen de luizen gegeven, en ik moest haar warm houden en dwangvoeren...

Ook ORS gegeven en het leek goed te gaan! Vanmorgen zat ze al weer te kukelen in het reismandje waar ze even inzat, en ze drinkt en eet alweer goed, kan ook weer lopen kleine stukjes. Top dus! Maar nu viel me op, dat vanochtend de krop nog net zo vol was als gisteravond +/- 7 uur? Ik voel wel de graan etc. zitten, het is geen harde brok. Ze heeft gisteravond 2 diarre-achtige drolletjes gedaan en vanochtend een geweone goede, maar ze poept helemaal niet als ze in het mandje zit.

WIe kan me hierbij helpen? De krop moet dus legen en is de ontlasting goed of niet?

CarinaR

Re: Kip Ziek, Spoed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 08:21

Erg vervelend, maar ik zou dr de nek omdraaien.
Bloedluis s echt heel rot, tis verschrikkelijk dit jaar, komt door t weer.
Wij hebben een pluimveestal en hebben er flink last van.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 09:20

Carina een beetje botte reactie vind je zelf ook niet, dit kipje is geen productiedier maar een huisdier.

Wat betreft het kipje wat heb je haar te eten gegeven?als het alleen graan is zal ze er wat grit of maagkiezel bij moeten krijgen. Door bloedluis lopen ze zware bloedarmoede op, dit zal moeten herstellen en dat kost tijd. Geef haar naast het ors desnoods mee wormen of wat kattenblikvoer met rund als ze wil voor wat extra vitamientjes. Laat haar wat rondscharrelen als ze wil in een kleine veilige warme ruimte zodat ze wat kan bewegen ook.

Voor de bloedluis zul je je hok goed moeten ontsmetten en behandelen met speciaal er voor bedoelde middelen, ook de kieren en achter en onder dingen. Eventueel kun je het hok uitbranden met een verfbrander.Normaal is alleen een spray niet genoeg om ze om zeep te helpen.

Hier moet ik er ook constant op letten dat die kleine rotkrengen op tijd gedood worden.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 13:29

Dat kropje komt waarschijnlijk, doordat ze niet veel beweegt? Of er moet iets mis zijn met de organen. Maar eerlijk gezegt denk ik van niet.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 13:46

Het is zo bot als je lezen wil.
Bedoel t niet banketstaaf, maar een zieke kip, wordt zelden beter.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 13:58

Vaak is er wel wat aan te doen, hangt alleen af van de oorzaak. Onze inmiddels op 10 jarige leeftijd overleden Tooske heeft heel wat verzorging gekost met haar problemen. 2 keer opgegeven en uiteindelijk vitaal oud geworden. Je moet alleen de oorzaak vinden en er veel tijd en aandacht aan geven. maar om nu meteen een dier te doden zonder een poging te doen het te genezen is wel erg kort door de bocht.

TS hoe is het nu met je kipje?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-11 20:59

Ze heeft vandaag lekker buiten gelopen gewoon <3 Kropje was geleegd, maar nu weer een beetje gevuld met wat ze deze dag heeft gegeten. Lelletjes ook weer rood, en ze lijkt weer helemaal sterk. Vannacht blijven m'n kipjes (heb er nog maar 2) wel in de reismand in de schuur, met een stokkie erin want ik wil ze niet emer in dat hok hebben tot het laatste eitje volledig vernietigd is :=

Bedankt voor jullie hulp! Zo zie je maar, een gelukkige kip wordt vaak wél beter dus meteen maar de nek omdraaien is echt niet de oplossing!

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 21:06

Voor de kip heb ik geen tips. Voor je hok wel: witkalken! Bloedluis houd daar absoluut niet van. Is er ook een mogelijkheid tot luchten? Van dagelijkse verse lucht en de zon die naar binnen schijnt slaan ze ook aardig op de vlucht. Bij mij liepen de kippen altijd los, en dan gooide ik het nachthok open iedere dag voor de nodige zon en lucht. In combinatie met het witkalken heb ik eigenlijk geen bloedluis meer gezien.
Onthoud dat de bloedluis niet van licht en warmte houdt. Sterkte met de kip.

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 21:21

Zieke kip kan er zeker komen :D . Ik heb 3 kippenzusters gehad met acute verlamming, waarschijnlijk Marek. Heb ze in tuigjes gehangen met voeten bij de grond, ORS gevoerd, convalescence(superspul) en handopfok. En het basisvoer, kippenkorrel met lekker graan.

2 kippen zijn alsnog overleden, maar de 3e heeft het gered. Was gezond, legde eieren en supermak. Heb haar de winter binnen gehad. Helaas overleed ze een week nadat ze weer buiten mocht door een balk op haar hoofd |(

Je hok zou ik goed schoonmaken, alle randen kitten, wit verven en U-2 spuiten. Voor de kippen zelf zou ik Bogena Parasita gebruiken.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-11 21:25

Hok wil ik inderdaad gaan witkalken, randen dichtkitten en dan spuiten spuiten spuiten met een goede anti-luis...Kippen komen er sowieso komende tijd nit meer in dus ik denk dat het niet meer zo aantrekkelijk voor de luizen zal zijn. Als m'n kippen eenmaal terug in hun hokkie zijn ga ik gewoon 1 á 2 keer per maand even met de spuitbus overal langs.

Nog meer tips?

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 21:30

Heb hier een mooie site waar je alles vindt over die vieze kriebeldingen en hoe te bestrijden http://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=28&t=23547

Zorg dat je hok schoon is dan hoef je echt niet vaak te spuiten. Wel je kippen zo nu en dan behandelen met die Bogena Parasita, vooral in het voorjaar ;)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 07:32

Inderdaad. Beter voorkomen dan genezen. Maak je hok gewoon schoon. Wanneer deze beesten er weer komen, doe er snel wat aan. Voor er andere kippen het ook krijgen. :)

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 11:23

Wij hebben een paar jaar geleden ons halve kippenbestand verloren aan bloedluis. Er was helaas een houden aan. Dat wat overbleef, hebben we behandeld met spul bij de DA weg. Alles, inclusief kippen moesten we inspuiten. De eieren mochten we 2 weken niet eten.
Dus, ontsmet je hok, nestkasten enzo goed, want anders heb je het volgende week weer.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:41

Tabaksstelen in het nachthok. Dat schijnen de luizen niet lekker te vinden.
Veel mensen branden de binnenkant van hun hok na een bloedluis invasie. Dan idd witkalken en alle naden/kieren dicht kitten.