allereerst, ik open dit topic alleen maar om te kijken of er op de een of andere manier mensen tips of ervaringen hebben met hetgeen wat mijn kater voorheeft.
Ben maandag bij de dierenkliniek geweest, volledig bloedonderzoek afgenomen. Alles perfect in orde. Extra onderzoek voor toxo omdat de symptomen daar op wezen en gisteren telefoon gekregen, dat deze test positief is. Maar al maanden sluimert in de kat en niets iets recent is.
Het gaat om een katje van nu ongeveer een jaar oud, misschien nog iets jonger. Graatmager gevonden toen hij enkele weken ouder was. Direct naar kliniek geweest voor de nodige onderzoeken, vaccinaties. Alles perfect in orde. Enkel klein en mager, maar dit zou hij wel inhalen.
Kat heeft altijd super goed gegeten, werd niet dik, maar was ook enorm actief en soms nachten op stap.
Toen hij +6 maand was, castratie laten uitvoeren, kregen speciale voeding mee, want hij zou op zijn oorspronkelijke voeding erg bijkomen.
Maar zelfs maanden later nog niets bijgekomen, dus opnieuw het oorspronkelijke voedsel gegeven in combinatie met de 'dieet' voeding.
Toen hij binnen ging voor de operatie was er nog niets zorgwekkend, hij was nog altijd niet dik, maar toch op een gezond gewicht.
Sinds enkele weken, eet hij enorm slecht. Of ik zal het anders zeggen, enorm onregelmatig. Soms bijna een heel zakje (natte voeding wiskas), soms slechts enkel happen. Vroeger kwam hij echt eten bij vragen, als hij zijn portie op had. Maar dit doet hij niet meer.
Hij is onrustig, in de zin van, 'hij komt binnen, eet 3 hapjes en gaat terug buiten', halfuurtje later is hij daar opnieuw.
Dan loopt hij terug de tuin in en gaat in het zonnetje liggen.
Terwijl hij voorheen ook heel speels was, is hij dat nu niet meer.
Wel erg attent en oplettend, springt wel naar beestjes in de tuin, vangt af en toe een vogel.
Dus misschien heeft de verandering in gedrag was te maken met de rust die komt na de castratie.
Sommige nachten of ochtenden komt hij erg mager/ingevallen terug. Vaak ook vuil; lijkt net een kat die weken van huis weggeweest is, terwijl we maar over enkele uren spreken.
Hij komt elke dag een paar keer per dag thuis en vertrekt ook weer terug. Roep je hem, dan is hij daar onmiddellijk, blijft dus in de buurt.
Bij de dierenkliniek bleek dat de kat, tegen januari (wanneer de castratie uitgevoerd is) bijna een halve kilo is afgevallen. Hij staat nu echt wel op het randje. Terwijl hij maar pas de laatste weken wat slechter eet. Maar hij eet welke dag zeker wel en drinkt ook meer dan genoeg. Niets echt zorgwekkend.
Nu heeft hij of had hij ontstoken darmen (medicatie is gegeven), dit zou een voedselallergie kunnen zijn als reactie op die toxoplasmose in zijn lichaam. We geven nu speciale dieet voeding sinds enkele dagen. Maar ook dit eet hij niet regelmatig en hij is nog steeds onrustig.
Dierenkliniek geeft het advies van rustig af te wachten, dit eten te blijven proberen, maar natuurlijk onmiddellijk te reageren als het erger wordt of hij echt niet meer eet.
Maar ik heb er niet echt goede hoop in, kat zit op het randje. Als hij nu ziek wordt, dan ben ik zeker dat hij het niet haalt omdat hij gewoon geen reserves heeft.
Iemand gelijkaardig verhaal of enige oplossing, die ik zelf niet zie.
Alles is het proberen waard om hem terug te krijgen als het katje dat we gered hebben! Dus ik hoop dat er iemand met nuttige tips komt.
En sorry voor het lange verhaal