Kat met toxoplasmose

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kirrr

Kat met toxoplasmose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 23:09

Hallo iedereen,

allereerst, ik open dit topic alleen maar om te kijken of er op de een of andere manier mensen tips of ervaringen hebben met hetgeen wat mijn kater voorheeft.
Ben maandag bij de dierenkliniek geweest, volledig bloedonderzoek afgenomen. Alles perfect in orde. Extra onderzoek voor toxo omdat de symptomen daar op wezen en gisteren telefoon gekregen, dat deze test positief is. Maar al maanden sluimert in de kat en niets iets recent is.

Het gaat om een katje van nu ongeveer een jaar oud, misschien nog iets jonger. Graatmager gevonden toen hij enkele weken ouder was. Direct naar kliniek geweest voor de nodige onderzoeken, vaccinaties. Alles perfect in orde. Enkel klein en mager, maar dit zou hij wel inhalen.
Kat heeft altijd super goed gegeten, werd niet dik, maar was ook enorm actief en soms nachten op stap.
Toen hij +6 maand was, castratie laten uitvoeren, kregen speciale voeding mee, want hij zou op zijn oorspronkelijke voeding erg bijkomen.
Maar zelfs maanden later nog niets bijgekomen, dus opnieuw het oorspronkelijke voedsel gegeven in combinatie met de 'dieet' voeding.

Toen hij binnen ging voor de operatie was er nog niets zorgwekkend, hij was nog altijd niet dik, maar toch op een gezond gewicht.

Sinds enkele weken, eet hij enorm slecht. Of ik zal het anders zeggen, enorm onregelmatig. Soms bijna een heel zakje (natte voeding wiskas), soms slechts enkel happen. Vroeger kwam hij echt eten bij vragen, als hij zijn portie op had. Maar dit doet hij niet meer.
Hij is onrustig, in de zin van, 'hij komt binnen, eet 3 hapjes en gaat terug buiten', halfuurtje later is hij daar opnieuw.
Dan loopt hij terug de tuin in en gaat in het zonnetje liggen.
Terwijl hij voorheen ook heel speels was, is hij dat nu niet meer.
Wel erg attent en oplettend, springt wel naar beestjes in de tuin, vangt af en toe een vogel.
Dus misschien heeft de verandering in gedrag was te maken met de rust die komt na de castratie.
Sommige nachten of ochtenden komt hij erg mager/ingevallen terug. Vaak ook vuil; lijkt net een kat die weken van huis weggeweest is, terwijl we maar over enkele uren spreken.
Hij komt elke dag een paar keer per dag thuis en vertrekt ook weer terug. Roep je hem, dan is hij daar onmiddellijk, blijft dus in de buurt.

Bij de dierenkliniek bleek dat de kat, tegen januari (wanneer de castratie uitgevoerd is) bijna een halve kilo is afgevallen. Hij staat nu echt wel op het randje. Terwijl hij maar pas de laatste weken wat slechter eet. Maar hij eet welke dag zeker wel en drinkt ook meer dan genoeg. Niets echt zorgwekkend.

Nu heeft hij of had hij ontstoken darmen (medicatie is gegeven), dit zou een voedselallergie kunnen zijn als reactie op die toxoplasmose in zijn lichaam. We geven nu speciale dieet voeding sinds enkele dagen. Maar ook dit eet hij niet regelmatig en hij is nog steeds onrustig.

Dierenkliniek geeft het advies van rustig af te wachten, dit eten te blijven proberen, maar natuurlijk onmiddellijk te reageren als het erger wordt of hij echt niet meer eet.
Maar ik heb er niet echt goede hoop in, kat zit op het randje. Als hij nu ziek wordt, dan ben ik zeker dat hij het niet haalt omdat hij gewoon geen reserves heeft.
Iemand gelijkaardig verhaal of enige oplossing, die ik zelf niet zie.
Alles is het proberen waard om hem terug te krijgen als het katje dat we gered hebben! Dus ik hoop dat er iemand met nuttige tips komt.
En sorry voor het lange verhaal :o

Mist

Re: Kat met toxoplasmose

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 09:20

Heb jij geen AB meegekregen dan? Toxo. is te behandelen met landurige (4-6wkn) AB kuur!

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 00:26

Neen, omdat de toxo niet meer echt actief is. Is iets dat al weken/maanden in het lichaam zit.
Blijft ook heel zijn leven zo.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 15:13

Weet je zeker dat hij elders niet ook eet van voeding die hij niet zo goed kan verdragen?

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 09:34

Toch geen vergiftigde muis gegeten ofzo?

Als de toxoplasmose niet actief meer is, kan die in principe toch niet voor zoveel "last" zorgen?

Is trouwens alles inorde met zijn gebit? Geen losse of slechte tanden?
Is zijn schildklier nagekeken?
Wast hij zichzelf nog?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 09:43

Chubby, neen dat weet ik niet natuurlijk. Kat zit helft van de dag buiten. Buren hebben geen katten en ook geen katten eten staan, maar ben natuurlijk niet van iedereen op de hoogte en weet ook niet hoe ver de kat gaat.

Geyla, Geen idee wat hij gegeten heeft. Toxoplasmose heeft blijkbaar altijd een na-effect, is bij elke kat anders, aangezien het voor het hele leven in het lichaam blijft zitten. Bij hem zou het dus op zijn darmen/maag slagen. Thuis krijgt hij de juiste voeding, maar buiten zal hij wrs nog wel heel wat andere dingen eten. Maar binnen houden is geen optie.
Hij is voor de rest volledig gecheckt geweest,ook volledig bloedonderzoek. Schildklier, nieren, longen, hart,.. was allemaal perfect in orde.
Hij wast zichzelf nog ja.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 09:56

Dan zou ik, zoals de dierenarts zegt, het even aanzien. Ik heb een kat met een overactieve schildklier en een slecht gebit, waarvan al een heel aantal tandjes zijn getrokken. Hij schrokt alles naar binnen (gaat zelfs twee huizen verder bij Marokkanen schoeien waar hij dan couscous krijgt :p -echt waar-) en geeft dan vaak ook alles in zijn geheel terug over... Hij is mager, met momenten precies een adhd konijn, en wast zichzelf niet tegoei meer.. Hij is kortharig, maar toch vol klitten, zelfs na dagelijkse borstelbeurten.

Onze kat was ook heel erg afgevallen (zelfs met de medicatie),en wij geven hem nu bij zijn medicatie wat rosbief. Zo schijnt hij toch redelijk op gewicht te blijven.

Een sluimerende vorm kan vaak lastiger zijn, probeer alert te blijven. Meestal zie je wel aan je kat als hij echt niet goed is. Vaak is dat afvallen maar een periode. Zijn blik, is die nog hetzelfde?

Als hij nog goed drinkt, zou ik me nog niet teveel zorgen maken. Hou hem even in de gaten.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 09:59

Wat het is weet ik natuurlijk ook niet, maar heb je van je DA al voer gehad om aan te sterken?
Hills a/d bijvoorbeeld? Dat is bijzonder smakelijk, hooggedoseerd aan proteïnen om aan te sterken én veel caloriën voor de energie.

Mijn kat heeft het gehad toen hij een aantal weken écht slecht at.. en ook niet veel reserves meer had :n
Dierenartsen konden keer op keer niks vinden..
Nu heb ik em eindelijk sinds een paar weken weer normaal aan het eten..

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 10:01

Kat krijgt Hills ondertussen, op aanraden van de DA. Sommige dagen gaat het goed, andere dagen wil hij niet goed eten. Misschien moeten we gewoon nog even geduld hebben...

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:05

Kan je hem niet even binnenhouden? Buiten zijn vergt toch meer energie voor een kat, dus moet hij meer eten zou je denken. Aangezien hij dit niet doet, is het misschien handig dat hij alle energie die hij heeft niet gebruikt om buiten te rennen, maar om binnen aan te sterken.
Verder is A/D een goed idee. Super voeding.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 10:27

Kat is echt niet binnen te houden. Dan verbruikt hij pas energie, met het hele huis overhoop te halen en tot boven in alle vliegenramen te kruipen. Hij breekt alles af als we hem niet buiten laten. Kat is het zo gewend van altijd buiten te kunnen, hij wordt er alleen maar depressief van. Dat is echt geen optie. Hebben dit al meermaals geprobeerd. Plus dat hij ook niet meer op de kattenbak wil, dus hij moet gewoon buiten kunnen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:28

Kirrr schreef:
Kat krijgt Hills ondertussen, op aanraden van de DA. Sommige dagen gaat het goed, andere dagen wil hij niet goed eten. Misschien moeten we gewoon nog even geduld hebben...

Ok.. beetje hetzelfde als mijn kat dus.. dan weer wel, dan weer niet.
De periodes dat hij niet wilde, heb ik afgewisseld met stukjes kip of kalkoen.. gegaard uiteraard, en soms zelfs gerookt.
En ook de kleine blikjes van Gourmet (de pate variant, want die andere hoefde hij niet) wilde hij de ene keer wel en de andere keer niet..
Zo wisselde ik het allemaal een beetje af om hem toch aan het eten te houden.

Toen hij op deze wijze bleef eten ben ik gaan zoeken naar zeer smakelijke brokjes.
Ik kwam uit op de RC Exigent 30-35, waar 2 verschillende smaken inzitten.
Dit begon hij eten.. en heb zo langzaam zijn patroon omgegooid van 'luxe voer' naar brokjes..

Zeg niet dat het bij jouw kat werkt, maar misschien heb je er wat aan.. ;)

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:28

Toxoplasmose is best gevaarlijk, aangezien je kat jou ook kan besmetten. Waarschijnlijk is hij drager, maar het zal toch behandeld moeten worden lijkt mij.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 13:37

Toxoplasmose is toch niet echt te behandelen? Je hebt dat, of je hebt dat niet??

Het is misschien niet zo gezond, maar als je kat echt slecht eet en zo vermagerd, zou ik hem wat lekkere dingen geven zoals idd kip enzo...

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 13:39

Probleem is, dat kat net allergisch is voor al die lekkere dingen en daarom ze ook niet meer eet.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 14:09

Kat kan best vermageren door toxoplasmose.
Zover wij hier in de praktijk weten, heb het even gevraagd, is het te behandelen met een antibioticakuur!