Hond met Levershunt is neurologische schade blijvend?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LOCA

Hond met Levershunt is neurologische schade blijvend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 13:43

Ik hoop dat de tittel zo een beetje duidelijk is.

Bij onze hond Borre, een bordeauxdog X Stafford, van 1,5 is hoost waarschijnlijk een levershunt aanwezig. Aankomende woensdag hebben wij een afspraak in Utrecht dierziekenhuis staan voor bloedafname, scans, etc.

Het balletje is gaan rollen toen hij twee weken geleden gecastreerd is en bij de dierenarts wel goed wakker is geworden, maar eenmaal thuis hij zeker tot woensdag erna alleen maar heeft geslapen. Vanaf de donderdag was hij weer actief maar maakt totaal geen contact meer ons, zoekt ons niet meer op, loopt alleen maar doelloos rondjes etc. Eigenlijk heeft hij vrijwel ALLE neurologische symptomen van een levershunt en ook een aantal lichamelijke symptomen. Achteraf gezien waren er ook voor de castratie symptomen aanwezig maar dit hebben we altijd los van elkaar gezien. Hij deed bijvoorbeeld heel veel plassen (niet vaak maar veel in 1 keer) en zijn ledematen waren soms zwaar ongecoordineerd, ook leek hij altijd een beetje dom soms liep alsof hij dronken was. Toen we met deze signalen naar de dierenarts gingen werd verteld dat hij wellicht slappe kruisbanden zou hebben.

Nu is mijn vraag als volgt: woensdag gaan we besluiten als de mogelijkheid er is, om hem te laten opereren, echter wil ik hem alleen opereren als we onze oude hond er mee terug krijgen! Ik ben dus erg benieuwd of die levershunt blijvende schade aan de hersenen aanricht, of dat er een grote kans is dat het weer normaal wordt na de operatie.

Ik heb deze vraag voorgelegd aan de assistent van Utrecht maar zij kon er zo gauw geen antwoord op geven, daarom ben ik benieuwd of er hier mensen zijn die er hier ervaring mee hebben.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 13:50

Onze aussie heeft ook een levershunt gehad. Zij heeft echter niet zulke sterke neurologische afwijkingen getoond. Wel het vele plassen, wat wobbelig op de benen en minder gefocusd. Zodra de shunt was geconstateerd hebben wij meteen het voer aangepast. De brokken at ze niet dus onze hond leefde op nasi uit blik :D Hierdoor verbeterde haar fysieke toestand echter wel!

Onze hond is toen geopereerd in Utrecht, helaas niet succesvol. Ze heeft het nog 1 a 1,5 jaar volgehouden en daarna hebben wij haar laten inslapen. De klachten waren zo verergerd.

De neurologische klachten die onze hond had waren na de operatie vrij snel weg, ze heeft ze echter ook nooit zo zwaar gehad en wij zijn relatief snel achter de shunt gekomen.

Edit; mijn vraag stond al in je op :Y)

LOCA

Re: Hond met Levershunt is neurologische schade blijvend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 13:55

Ik lees ook het een en ander over eiwitarm dieet, wordt er dan eiwitarm in de zin van plantaardige eiwitten bedoeld of dierlijke eiwitten? Mijn hond krijgt namelijk al geen plantaardige eiwitten ivm vers vlees maaltijden

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 14:04

Je hond zal denk ik niet 100% meer dezelfde worden en het zal ook erg verschillen met in hoeverre de hond problemen heeft.
Hoe zijn de aderen, hoe is het hart, hoe gaat het met de lever? Ik zou de operatie zeker proberen, en natuurlijk advies vragen in Utrecht. Hier weten ze echt wel waar ze over praten.
Is het een misschien een idee om ook voeding aan te passen. Op nierdieet. Je hebt bijvoorbeeld voeding van Royal Canin of Hill's. Ik zal hier eens in de praktijk voor je kijken.

Edit:
Hill's heeft de L/D
En Royal Canin heeft Hepatic.

LOCA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 15:46

Hart is goed volgens eerste onderzoek het hart klopt mooi synchroon met de ademhaling, meeste bloedwaardes waren ook in orde alleen 1 nierwaarde aan de hoge kant en eiwit iets laag. Woensdag wordt dus zijn lever bekeken. Bedankt voor de tip van het voer, ik ga in ieder geval nu een zak daarvan halen. Baat het niet schaad het niet. Klopt het dat er in dat nierdieet dus geen eiwitten zitten? Heb namelijk begrepen dat plantaardige eiwitten (granen) helemaal uit den boze zijn maar deze plantaardige eiwtitten juist in droge brokken aanwezig zijn om het te binden.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 16:39

Er zitten wel eiwitten in, maar allemaal in andere mate.
Het eiwitgehalte is aangepast om de productie van amoniak te beperken. Er moet wel eiwit inzitten, omdat het lijf anders zijn eigen eiwitten gaat afbreken. Het zijn alleen maar hoogwaardige eiwitten, die worden al sneller opgenomen en verteerd.
Ook hebben honden met leverproblemen voeding nodig met een hoog energiegehalte.
Ook heeft het voer een laag kopergehalte.
En aangepaste vitamines.