Kat wel of niet herplaatsen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tin

Kat wel of niet herplaatsen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 10:32

Een tijdje geleden plaatste ik dit topic [BB] Problemen met kat

Inmiddels heb ik voor Glin een plekje kunnen vinden op een boerderij, met andere kattenvriendjes!
Echter vreet het ontzettend aan me, ik wil haar niet kwijt.
Wat is dan wijsheid?
Kies ik voor mijn eigen geluk?
Of voor het geluk van Glin?
Ik kan bij mij thuis nog dieetvoer proberen, dat kost wat maar dat heb ik er wel voor over.
Alleen zijn we dan nog niet van het vervelingpunt af.
Maar haar herplaatsen voelt op dit moment gewoon niet goed.
Wat zouden jullie doen?
Ik zou haar zondag weg gaan brengen maar heb al de hele dag het gevoel dat dit niet is wat ik wil...
Ik wil geen afscheid nemen, maar mocht ze afvallen met dieetvoer, maak ik haar dan gelukkig door haar bij mij in het appartement te houden?

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 11:31

Greentea01

Re: Kat wel of niet herplaatsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 11:35

Heb je een balkon? Kan je die niet afzetten dat ze toch een soort van naar buiten kan?

Dir van mij kan ik echt niet binnen houden. Worden ze zwaar ongelukkig van. Heb het al met verhuizen. Officieel moeten ze 6 weken binnen blijven, die van mij slopen na 2 dagen alles. Ik weet dat binnen blijven voor mijn katten echt een gemis is.

Is jou kat gewend om buiten te zijn?

Inderdaad kan je nog kijken voor leuke speeltjes.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 11:37

Ik heb meerdere katten, dus die vervelen zich nooit.

Als jouw gevoel nee zegt, moet je het niet doen, dan krijg je eeuwig spijt.

Kijk eens op Zooplus.nl . daar heb je goedkope palen en andere bezigheids speeltjes.
Of voor palen kun je ook terecht op ebay.de

Tin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 11:50

Bedankt voor de reacties,
Ik laat ze wel op het balkon en op de gallerij, balkon kan ik wel een stukje afzetten maar moet er wel bijblijven als ze naar buiten gaan.
Ik woon 2 hoog en er zijn hier al meerdere katten naar beneden gevallen ook met dodelijke afloop.
Dat risico ga ik gewoon niet nemen.
Zeker met dit mooie weer staat elke dag zodra ik thuis kom de balkondeur open.
Mijn gevoel zegt ook op dit moment nee, denk er toch over om maar dieetvoer te gaan halen en dat eerst te proberen.
En ja dan maar wat vaker thuis zijn zodat ik mee aandacht voor mn katten heb.Ik ben niet heel vaak weg maar toch, misschien helpt het.
Vriendin van mij is dierenartsassistent en die raadde me aan om sperziebonen bij te gaan voeren, hier zitten veel vezels in en dat vult en dan afgemeten hoeveelheid brokken erbij en daar schijnen ze ook vak af te vallen.Omdat ze door die sperziebonen geen honger meer hebben, maar vraag me af of dit niet slecht voor een kat is?! Anders maar gewoon dieetvoer, kost even wat maargoed als het helpt..

@cm
Zitten jou katten dan ook altijd binnen?

@nathalie02
Bedankt voor de links!
De eerste 2 dingen heb ik hier thuis maar de 3e had ik nog nooit gezien!
Dat is wel het proberen waard denk ik zo, dat is met brokjes ook neem ik aan?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 12:15

IK heb aan het huis een kattenren.
Jouw balkon is ook waarschijnlijk vrij goedkoop af te zetten met kattengaas (vogelgaas) en eventueel een kattennet !

Tin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 14:00

Een kattenren is ideaal! Helaas kan dat niet op mijn balkon ;)
Mijn balkon kan ik dus niet helemaal afzetten, ik woon in een huurhuis en het balkon steekt helemaal uit.
Als je dat dicht wil maken met gaas, ziet het er niet uit en moet het vastgemaakt worden bij de buren.
Daarbij zijn er hier strenge regels, mag nog niet eens een plant bij de deur neerzetten, dan krijg je een boete.
Dus ben bang dat als ik mn balkon inpak met gaas dat ik dan de verhuurder aan de deur krijg. ( en die is dus al een x geweest voor dat plantje voor de deur :+ )
Wat ik nu wel regelmatig illigaal doe is de katten op de gallerij laten lopen, de buren hebben daar geen problemen mee en hebben vaak hun ramen aan de voorkant dicht zitten.
Dit mag dus ook niet van de verhuurder maar op die manier kunnen ze wel de gallerij op en neer rennen.
Echt naar buiten is dus alleen haalbaar als ik thuis ben.

Ik ga denk ik kijken hoe het gaat als ik dieetvoer ga geven,en misschien dat ik mn balkon voor een gedeelte kan afzetten, maar helemaal dicht gaat gewoon niet lukken.
Toch bedankt voor de tips iig!

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 15:56

Ja, dat kan met brokjes.

Je balkon kan je (goedkoop) afzetten met kattennet. Ook te koop bij zooplus. :D

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 16:51

http://www.zooplus.nl/shop/katten/speel ... oed/115002
deze heb ik hier ook voor mijn 2 binnenkatten, werkt hier goed :j ze moeten moeite doen voor hun eten en doen er dus een tijdje over.
Verder hebben wij in de kamer van de katten de kast beplakt met Sisal tapijt en hebben we wat klim plankjes/trappetjes opgehangen. Zo kunnen ze lekker de hoogte in.
Kijk ook eens of je via internet het programma van 'Cat from hell' kunt kijken, wie weet wat voor tips daarin voorbij komen :)
succes!

Afbeelding

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 17:50

Je kan natuurlijk light-voer halen. Maar zorg inderdaad voor genoeg beperking hierin. Dus niet een volle bak neerzetten, maar echt de hoeveelheid die ze per dag mag hebben.
Verder lekker beweging geven door bijvoorbeeld een krabpaal, speeltjes, enzovoort. Ook kan je van die muisjes aan een touwtje halen wat jij kan vast houden waar zij achteraan kan ;)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 19:26

die van de derde link heb ik thuis hier dus het active board of hoe ze het noemen.
in 1 woord TOP. Ik geef er het voer in en ze is de hele tijd bezig met het eruit halen. VOeren uit een bakje doe ik niet alles gaat in dit of een ander spel bord, doolhof, voerbal of wat dan ook. Willen eten is werken met je koppie.
Ze vind het zelf ook geweldig leuk om te doen overigens. Zit vol overgave te vissen, hengelen, duwen, rollen met alles. Zal nog meer opzoeken.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 19:32

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 19:40

oohwww die food maze is heel erg leuk!!
wie willik ook :))
kan vast wel samen met het activity board hahaha

Tin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-11 17:39

@Marley
Wat een handig idee die trappetjes! Waar haal je dat?Gamma ofzo?
Verder iedereen bedankt voor de tips, de kattenkamer opknappen/opleuken stond sowieso al op de planning deze zomer.
Dus ga eens kijken wat voor moois ik ervan kan maken!
Heb iig definitief besloten dat ze blijft, ga een schema maken voor het dieeten,de kamer opknappen etc en dan hopen dat het allemaal goed komt.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 17:51

Fijn dat de kat blijft :)

die trappetjes haal je gewoon bij Ikea :)
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/20105628
even een kwartslag draaien en je hebt een trappetje
en wij hebben de Lack wandplankjes erbij hangen.
Het Sisal tapijt is gewoon te koop bij bijv. Carpet Right, daar hadden ze een (te groot) stuk over. Hij wilde daar wel voor ons een stuk afhalen en dat kostte 30euro. Dus met niet al teveel geld hebben we al een hoop voor de katten staan/hangen :)

ga je ook nog voor een andere manier van voeren kijken? (voerbal/activity board enz)

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 07:23

Is het geen optie om haar te laten wennen aan een tuigje en 1x per dag haar buiten uit te laten? evt tegelijkertijd met de hond.

Verder weet ik niet hoe groot jouw hond is, maar zijn voerbak in zo'n verhoogde standaard zetten zodat kat er niet meer bij kan.
Op gezette tijden gaan voeren, uiteindelijk wennen je andere 2 katten er ook wel aan, evt kun je de andere katten af en toe even opsluiten in de kattenkamer met voer zodat ze even een hapje meer kunnen eten.

Ik had ook 2 katten (tegenwoordig 1), waarvan de een heel actief was en op normaal voer behoorde te staan, de ander was echter te zwaar, vooral in de wintermaanden. Ik had ze gewoon alletwee op lightvoer staan maar gaf de actieve kat meer en af en toe een handje normaal voer als zijn ietwat vatsige zus buiten(gesloten) was.
Dit werkte eigenlijk heel goed en beide bleven op deze manier op het juiste gewicht, tuurlijk is het even onhandig maar zodra het een beetje normaal is geworden gaat het automatisch, heb jaren zo gevoerd.

Sperciebonen zou ik persoonlijk niet gaan voeren, ten eerste is een kat een vleeseter, ten tweede is het alleen maar meer buikvulling hij/zij moet juist wennen aan een mindere hoeveelheid voer anders kun je op het moment dat de kat op gewicht is en je de sperciebonen eraf wilt laten weer opnieuw beginnen.

Wat voor soort voer geef je? Als je voer uit de supermarkt haalt zou ik op zoek gaan naar een hoger kwalitatief voer, daar zitten minder vulmiddelen en balaststoffen in, voer je veel minder van en is dus uiteindelijk ook niet zoveel duurder.
Toen mijn kat nog op lightvoer stond voerde ik ook nog eens veel minder dan op de verpakking stond, afhankelijk van het gewicht van de kat had ik na een periode door dat mijn kat gewoon niet zoveel nodig had aangezien ze niet afviel (gewoon zelf op de digitale weegschaal gaan staan en daarna met kat in je armen, kun je het perfect mee in de gaten houden).

Tegenwoordig staat mijn kat niet meer op light en ze blijft met een ander soort voer (orijen) eigenlijk prima op gewicht, had ik niet verwacht aangezien ze jaren light heeft gehad, maar mocht ik zien dat ze weer (veel) aankomt dan koop ik gewoon een klein zakje light voer en meng het door het orijen omdat ze al echt een minimale hoeveelheid krijgt, ongeveer 30-35 gr. Orijen zelf heeft geen light.

Tegen de verveling, tja, wat ik al zei, laten wennen aan een tuigje en met haar gaan wandelen, veel met haar spelen, koop evt een laserpointer en kijk of ze daarop reageert, dat is spelen met de kat voor luie volwassenen :+ Hiervan valt ze ws ook wel wat af.
Tegen het slopen... gebeurt dit alleen als jij niet thuis bent? Zoniet, ja dan kun je zelf ingrijpen, op het moment dat ze het doet haar afleiden met een spelletje, als ze zich niet laat afleiden probeer het af te leren met een plantenspuit bijv, als het alleen gebeurt wanneer jij niet thuisbent, sluit haar op in de catproof kamer??

Hier heb ik trouwens ook een activityboard staan, mijn kat is er echter wel heeeeeeel handig mee, doe ik haar voerportie erin (ze krijgt niet veel) dan is ze alsnog zeer snel klaar, alle 'niveau's' zijn een eitje voor haar en het board staat al zeer lang niets te doen in een hoek van de kamer. Brokje voor brokje haar portie door de kamer gooien werkt veel beter }:)

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 07:37

laserlampje wordt door mijn dierenarts afgeraden:

'Speelgoed wat u liever niet moet gebruiken zijn (laser)lampjes of spelletjes met licht. Katten vinden het in het begin leuk maar krijgen er vaak probleemgedrag van: variërend van staart jagen tot bang zijn voor schaduwen.'

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 07:43

hmm dat wist ik niet, ik heb sowieso geen laserlampje aangezien mijn kat me echt aankijkt van 'ja èn?'
maar ken veel katten die er op reageren en veel beweging krijgen erdoor, misschien als je het beperkt gebruikt, als ik niet dagelijks maar af en toe er eens bijpakt?

Zat trouwens net de links te bekijken, de foodmaze en catactivity turn around lijken me weer erg leuk, mijn kat is alleen heel handig en denk dus dat ze dat met 1 dag ook alweer volledig uitgevogeld heeft, zal in het najaar er eens voor kijken, in de zomer krijgt ze genoeg afleiding/beweging aangezien ze buiten komt, in de winter wil ze niet naar buiten ivm de kou/regen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 07:49

Ik denk dat de nieuwe plek voor Glin een fijne plek is.
Jouw kat verveeld zich inderdaad, de ergernis wordt alleen maar groter.
Sommige katten vinden het nou eenmaal niet leuk alleen binnen huis te moeten leven.
Ik snap dat jij het moeilijk vind, maar je mag waarschijnlijk wel af en toe eens gaan kijken naar haar.
Kies voor je kat, dadelijk bijt ze op een verkeerde draad, jij kortsluiting, kat dood en wat voor ellende nog meer.
Als je nu zorgt dat de plek waar ze naartoe gaat ook echt goed is, denk ik dat je een hele fijne oplossing hebt.
Succes.

Tin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 11:57

@annemiek80
Tuigje heb ik hier maar Glin vind het niet zon succes, misschien eerst binnenshuis oefenen.Ik ben altijd zo bang dat ze zich op een één of andere manier lostrekt of uit het tuigje wurmt en dan ben ik haar kwijt!

De voerbak van de hond wegzetten ga ik niet doen, maar als ik weg ben doe ik de katten in de gang en dan hebben ze de gang en de kattenkamer om in te liggen/spelen/slapen etc.
De hond laat ik dan in de woonkamer met haar voerbak.
Ze is een klein hondje dus hoger zetten helpt ook niet ;)
Mocht Glin echt gaan zitten vissen in haar voerbak dan moet ik daar een oplossing voor verzinnen.

Mn katten zitten nu op Perfect fit InHome van de supermarkt dus.Voor Glin wil ik lightvoer gaan halen.
Ik heb hier wel sperziebonen staan maar ben ook een beetje huiverig om dat te gebruiken, wil geen verkeerde dingen doen.
Ik wil sowieso kijken voor wat extra speelgoed zoals zo'n activity board.

@Jesito
Ik heb inmiddels de keus gemaakt om te kijken of ik Glin kan laten afvallen en of ik thuis wat meer dingen voor haar kan doen zodat ze zich beter en gezonder gaat voelen.
Mocht dit niet lukken kan ze altijd nog naar de boerderij waar ze eerst heen zou gaan.