Cavia vervoer vraagje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Cavia vervoer vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 00:16

Sinds een maand of wat heb ik 2 cavia's, Pam en Pet. Twee zusjes die ik als 4 weken oude drommeltjes in mijn handen kreeg, en sindsdien bij me zijn. Ik had een heel schattig reismandje voor ze gekocht, omdat ze in het weekeind altijd mee gaan naar mijn ouders toe. En dat gaat perfect, ze zitten er kalm in, vinden het prima om te reizen en beginnen zelfs nieuwschierig naar buiten te kijken.

Maar goed, ze worden te groot voor het kleine mandje, dus heb ik van het weekeind een transportmand gekocht die bedoeld is voor katten. Lekker ruim, zodat ze er een beetje in rond kunnen lopen, ze zitten er namelijk vaak toch wel 2,5 tot 3 uur in. Daarbij wegen ze samen ondertussen toch al wel ruim een kilo, en ik vermoed dat we tussen de 2,5 en de 3 kilo uit gaan komen als ze helemaal volwassen zijn, en dan is dit veel stabieler om te dragen.

Alleen, nu is het nog lekker weer, en maakt het niet zoveel uit als k ze mee naar buiten neem. Maar gezien regeren vooruitzien is, ben ik alvast aan het denken over de winter. Dan kan ik ze een beetje moeilijk de kou mee innemen zonder bescherming of wat dan ook...

Hoe kan ik die reismand nou isoleren, zonder dat ik daarmee ook de frisseluchtvoorziening afsnijd? Ik had zelf al verzonnen om iig een echte babykruik te kopen en die erin te leggen in een handdoek ofzo. Ook wilde ik het deurtje voorzien van een soort van gordijntje, ik moet alleen nog zien hoe k dat vast ga maken.

Afbeelding
Hier een foto van de mand in kwestie, voor de beeldvorming. De oude mand staat er bovenop.

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 00:27

Misschien even kijken bij de bouwmarkt voor isolatie materiaal?

En anders stof kopen zoals regen jassen hebben. Waterdicht van buiten ademend van binnen. Die je er vanaf achter over heen schuift. en aan de voorkant twee ritsen zodat je die kan open doen mocht er wat gebeuren?

chocobroodje

Re: Cavia vervoer vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 00:54

Ik zou er gewoon een fleecedekentje inleggen, en dan goed opschudden zodat er gangetjes ontstaan waar ze in kunnen kruipen. Het kruikje is goed voor hele koude dagen maar daar moet je wel voorzichtig mee zijn. En ze hebben elkaar ook nog, die kruipen heerlijk tegen elkaar aan :j

Liessie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 01:16

Ik heb zelf tamme ratten gehad en die gingen ook ieder weekend mee naar mijn ouders ;)
Ik had eerst dat rode bakje, dat jij ook hebt en daarna had ik een wat grotere, omdat de groep te groot werd voor de kleine bak ;)
Deze had ik toen: http://www.petspassion.nl/index.php?gr= ... how=detail

Ik zorgde altijd voor voldoende (warme) lappen voor in de bak en als het regende legde ik er een plastic zak er los overheen. Door de zak er los over heen te leggen, bleven de ventilatiegaten voldoende open. Ik hield dus eigenlijk als het ware, de tas vast boven het reisbakje.

Ipv een kruik kan je ook een flesje vullen met warm water, maar zorg er idd voor dat ie niet te heet wordt voor de beestjes. Iig het flesje dan in een handdoek oid rollen, zodanig dat cavia's niet direct bij de fles zelf kunnen komen. Ze moeten alleen wel de ruimte hebben om zelf te kunnen kiezen of ze wel of niet bij de kruik gaan liggen.

Wat mij bij mijn ratjes opviel, dat ze ondanks de kou, toch vaak bovenop de lappen gingen zitten als we buiten waren en zich hooguit verstopte voor een veilig plekje ;) En het is altijd goed gegaan.

Je moet niet vergeten, dat die beestjes een vacht hebben waarmee ze zich warm kunnen houden en die ze ook nog een beetje op kunnen zetten voor extra isolatie. Het is belangrijker voor ze, dat ze niet op de toch komen te zitten, want daar kunnen ze zelf niets tegen doen.

En altijd zorgen dat ze of beschikking hebben over water of dat je bv iets van komkommer of appel of iets anders waar voldoende vocht in zit. Soms is een stukje fruit handiger, omdat die kogelflesje nogal eens willen gaan lekken door alle hobbels onderweg. Wat ik an ook wel eens deed, is het flesje los meenemen en als ik dan rustig in de bus/trein zat het in het bakje hangen of even vasthouden, zodat ze de kans kregen om te drinken.

Hoop, dat je hier wat aan hebt. ;)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 08:55

Je zou kunnen kiezen voor een snuggle safe op een hele koude dag.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 11:54

voor een wát?

Nynke_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 15:03