Kooiker honje! Hoeveel beweging geef jij hem ongeveer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Petraa14

Kooiker honje! Hoeveel beweging geef jij hem ongeveer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 21:11

Ik ben eingelijk wel heel benieuwd hoeveel beweging een Kooikerhondje nodig heeft :P
Alvast bedankt voor je reactie :)

dierenfan

Re: Kooiker honje! Hoeveel beweging geef jij hem ongeveer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 22:11

zoveel hij/zij nodig heeft. Er is niet een richtlijn dat je met een golden retriever 2 uur moet lopen en met een boxer 2.5 uur en een kooikerhondje 3 uur enz.
Geef de hond beweging naar leeftijd t/m 1 jaar en daarna kijken wat je wilt. Zelf ben ik heel actief dus mijn honden zijn altijd heel actief bezig gehouden en worden bezig gehouden. Die hebben zeker 2 uur per dag wandelen nodig of trainen o.i.d.
Echter oudere honden en ook wel honden die niet 'geactiveerd' worden kunnen vast af met minder beweging per dag.
Zie hier enorm veel honden die maar een half uur en hooguit een uur per dag beweging krijgen en tevreden LIJKEN te zijn.

Een kooikertje lijkt mij al snel ook zeker 2 á 3 uur per dag bezig te zijn met wandelen, spelen, trainen e.d. het zijn namelijk echte werkhondjes.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 22:51

Mijn ouders hebben een kooiker,
die wandelen zeker 3 keer per dag minstens een uur.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 22:53

Beweging.. Tja beweging zegt mij niet zo heel erg veel eigenlijk. Beweging is namelijk een kwestie van conditie, ik ken Welshjes die echt dagelijks minstens een uur los moeten rennen, en die van mij kan ook gerust een paar dagen zonder (liever niet natuurlijk, maar het komt wel eens zo uit.. )

Daarentegen moet ik 'm wél geestelijk bezig houden, en bijvoorbeeld apporteer- of zoekspelletjes horen daar ook bij. En 'gewoon' trainen. Als ik dat een paar dagen niet doe dan wordt ie strontvervelend :P

Nu heb ik wel geen kooikerhondje, maar een Welsh Springer, en dat is ook een echt jachthondje :) Het is ook maar net waar de hond aan gewend is. Gaat ie dagelijks een paar uur los op het veld, en ga je dan een keer niet, dan zal de hond wellicht niet weten wat ie met zijn energie moet. Ga je níet dagelijks een paar uur rennen, dan 'verwacht' ie het ook niet dagelijks.. Denk ik hoor, ik heb de wijsheid ook niet in pacht :)

Petraa14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 08:44

Bedankt voor jullie reactie! :D
Hier heb ik wat aan! *D

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 15:21

Vanwaar deze vraag?

Onze kooiker begin nu wat ouder te worden (9 jaar) en de grootste rondjes zijn maximaal 1 1/4 uur. Hij word nu 4 keer uitgelaten van 20 minuten tot een ruim uur.
Toen hij jonger was vond hij het heerlijk om zo 2 uur te wandelen (in 1 wandeling natuurlijk). Toen was hij niet moe te krijgen. Veel mentale oefeningetjes zijn ook belangrijk.

Petraa14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 22:36

Okee bedankt :D
Ik heb deze vraag ,omdat ik opzoek naar een leuke hond :D
Alleen ik wil heel graag dat ik de goeie keuze maak en dat de hond bij mij gelukkig is! :j
Alleen nou ben ik niet zo'n persoon die van uren wandelen houdt.
Dus vraag ik me af of een Kooiker wel bij mij past.
Ik vind het wel heel leuk als een hond speels is :P
Hiervoor had ik een Maltezer, heel iets anders als een Kooiker dus :P

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 00:21

Petraa14 schreef:
Okee bedankt :D
Ik heb deze vraag ,omdat ik opzoek naar een leuke hond :D
Alleen ik wil heel graag dat ik de goeie keuze maak en dat de hond bij mij gelukkig is! :j
Alleen nou ben ik niet zo'n persoon die van uren wandelen houdt.
Dus vraag ik me af of een Kooiker wel bij mij past.
Ik vind het wel heel leuk als een hond speels is :P
Hiervoor had ik een Maltezer, heel iets anders als een Kooiker dus :P

let op, want een kooiker is een werkhond. Als je niet van uren wandelen houd, raad ik een kooiker af. Kooikers hebben wel veel beweging nodig en kun je niet pleasen met wandelingetjes van een half uurtje.
Als ik jou was zou ik gaan kijken voor de honden die met wat minder beweging ook tevreden zijn. De werkhonden (o.a. herders, spaniels, retrievers en collies) en terriers zou ik dus overslaan.
(natuurlijk heeft elke hond beweging nadog, maar ik ga er vanuit dat je een hond zoekt die met wat kortere wandelingen ook tevreden is en niet persee dagelijks een ronde van in ieder geval 1,5 uur moet maken, of niet?)

Bel desnoods eens een hondenschool op en vraag of die je kunnen informeren qua rassen. Zij zien veel verschillende rassen voorbij komen natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 00:33

Wij hebben vroeger een kooiker gehad en het enige wat die leuk vond was wandelen. Wilde totaal niet spelen oid, alleen maar uren lopen. Dan ben je dus relatef veel tijd kwijt, omdat hij zich niet op een andere manier liet entertainen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 01:28

Wij hebben een Kooiker met een enorm energielevel. Die speelt, ravot, wandelt, raust, plaagt de katten de godganse dag maar door. Die kent twee standen: uit en aan :+

Je geeft aan dat je niet van uren wandelen houdt. Wat vindt je wel leuk? Wil je wel op een andere manier met je hond bezig zijn?

Kooikers zijn niet de meest makkelijke honden. Gitta is een schat van een beest, dól op haar bazen en elke keer weer door het dolle heen als er iemand thuis komt maar makkelijk? Nee... hoog qua energie, angstagressie en met een flink karakter.

Petraa14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-11 10:42

Okee, bedankt :P
Ik heb door dat een Kooiker heel veel beweging nodig heeft :D
Weten jullie mischien ras(en) die met wat minder beweging ook tevreden zijn, maar wel speels zijn?
Ik hou niet van uren wandelen ,maar ik vind het wel heel erg leuk als een hond(je) speels is en die je lekker kunt knuffelen en aandacht geven :D Ik had een tijd geleden altijd een hele lieve Maltezer. Heel wat anders als een Kooiker dus, :+

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 19:15

Er is een centraaltopic speciaal voor tips omtrent rassen en welke hond te nemen in zijn algemeenheid:
[BB] [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Jouw laatste vragen hierboven passen prima in dat topic. Dit onderwerp graag dus alleen gebruiken voor vragen over Kooikers, dankjewel. :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 20:17

Ga eens zoeken, bellen, kijken bij dierenasiels in omgeving of voor mijn part verder weg. Daar zitten allerlei honden. Ook honden die heel rustig van karakter zijn en die hoeven niet altijd oud te zijn. Zo krijg je een juiste keuze. zoek wat je wil qua uiterlijk en karakter en je krijgt vaak een gouden kameraad ervoor terug!!!

Smudges

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 18:23

@ Petraa14, ik heb ook een kooiker.
Het is eigenlijk een heel rustig hondje.
Wil 's avonds wel altijd even spelen. Ik ga niet vaak uren met hem wandelen. Ga als het lukt 's morgens een half uurtje met hem hardlopen (ik ben beginner dus lees 4 minuten hardlopen en wandelen tussendoor) en hij gaat mee op buitenritten.
Maar het komt ook voor dat hij 3 keer per dag 10 minuutjes uitgelaten wordt (dat komt wel erg weinig voor)
Wel doe ik dan spelletjes met hem. Ik heb zo'n houten bord met allemaal rondjes er in met dekseltjes en daar verstop je dan voertjes in die hij eruit moet halen. Dat vindt hij erg leuk maar hij is dan ook wel gek op eten.
Het is wel een hondje wat van uitdaging houdt.
Op zaterdags doe ik behendigheid met hem.
Het is een leuk veelzijdig hondje.
Hij is alleen erg op eten, het is me niet gelukt het bedelen helemaal af te leren.
En met kinderen zijn ze niet ideaal. Hij heeft een tijdje echt gesnapt naar kinderen, nu gaat het gelukkig beter. Maar ik ben wel heel voorzichtig.
Ze zijn heel goed op te voeden maar je moet wel consequent zijn.
Ik werk als je het goed aanleert kunnen ze ook prima een paar uurtjes alleen zijn.
Veel succes met je zoektocht.
Groetjes S