Rare kleur aquarium water

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jenkins

Rare kleur aquarium water

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 16:15

Hallo,

Ik heb sinds februari een kleine aquarium, maar het water heeft een rare kleur.
Ik heb al het water een paar keer ververst, de bodem leeg gehaald en goed schoongemaakt, planten erg ingekort, pomp schoongemaakt.
Laatst was het water een dagje of 2 helder en daarna is het helaas weer troebel geworden.
Maar waarom nou?

Hier wat foto's
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

groet

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:17

Staat 'ie op een plek dat 'ie gedurende de dag een dagdeel/meerdere uren volle zon krijgt?
Heb je de waarden van je water wel eens gemeten?

Het lijkt mij namelijk een algenprobleempje. Of wellicht wat opwaaiend zand?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:18

Zie ik het goed dat het een beetje groenig is?

Volgens mij is het namelijk zweefalg.
Gooi er maar een flinke lading watervlooien in, ben je er zo vanaf. (Wel echt veel, want je vissen zullen er een heel aantal opeten)

Edit; Die slak, drijft die al lang?

smeetjoew

Re: Rare kleur aquarium water

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:20

Volgens mij zit die slak tegen het glas en zweeft 'ie niet in het water. :P

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 16:22

Hm beetje groenig zou wel kunnen ja, iig vooral in het midden erg troebel.
Had al een nieuwe lamp aangeschaft, dacht dat die ander misschien al te oud was.
Hij staat niet voor het raam, maar volgens mij staat er wel de hele dag zonlicht op, misschien inderdaad daardoor.

Enne die watervlooien, eten mn vissen die dan ook gewoon weer allemaal op? :P

Slakje zit op het glas ja :)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:23

De slak bovenin zit niet tegen de ruit hoor :P

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 16:24

ow dan sliep ie even :P

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:27

Kijk hier bedoel ik;

Afbeelding

En aangezien een dode appelslak ook zo'n vies water geeft dacht ik daaraan :)

De watervlooien worden idd gewoon opgegeten :)
Die hoef je er dus niet meer uit te halen. Ze eten de alg op en daarna worden ze zelf opgegeten :7
Laatst bijgewerkt door Daphne__ op 07-07-11 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:28

Hoe heb je alles schoongemaakt?
Heb je de filtersponzen compleet vervangen of heb je ze alleen schoon gespoeld. Dus NIET uitknijpen he!!! Het is ook niet goed om alle sponzen tegelijk te vervangen ivm bacteriecultuur.
En maximaal 1/3 van het water verversen en dan ook bacterien erbij gooien.

Anders kan je is Crystal Clear van Tetra gebruiken. Dan zou het ook in 6 tot 12 uur een hoop moeten verbeteren.
Andere tip is om er een mok (afgekoelde) normale thee in te gooien. Dus niet met een smaakje ofzo, gewoon earl grea ofzo.

Het kan best zijn dat je bacteriecultuur van slag is.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:30

Maar je moet bij de dierenwinkel eigenlijk even zo'n doosje kopen met van die meetpapiertjes zegmaar. Ben het merk even kwijt. Maar daar kun je heel nauwkeurig meten hoe het water is qua waardes, heel handig!
En verder heb je ook zat flesjes anti-algen middel die je gewoon in het water kunt gooien en niet schadelijk zijn voor je vissen. Heeft bij mij heel goed geholpen. Ik had een aquarium die savonds altijd 4 a 5 uur volop in de zon stond en had ik ook binnen no time een algen invasie.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:31

Nog beter is om een speciaalzaak te bellen en te vragen of ze daar je water kunnen testen. Vanuit daar kunnen ze je meteen adviseren wat te doen.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:32

Idd beter naar een aquarium zaak gaan met wat water. Of zelf een druppelset kopen.

De teststrips zijn meer voor het ''ongeveer'' :)

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:33

smeetjoew schreef:
Maar je moet bij de dierenwinkel eigenlijk even zo'n doosje kopen met van die meetpapiertjes zegmaar. Ben het merk even kwijt. Maar daar kun je heel nauwkeurig meten hoe het water is qua waardes, heel handig!
En verder heb je ook zat flesjes anti-algen middel die je gewoon in het water kunt gooien en niet schadelijk zijn voor je vissen. Heeft bij mij heel goed geholpen. Ik had een aquarium die savonds altijd 4 a 5 uur volop in de zon stond en had ik ook binnen no time een algen invasie.

Afbeelding
Deze test strips :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:34

En hoe lang heb je gewacht om er vissen e.d. in te doen? Dus om het een beetje op gang te brengen?

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 16:41

Met opgang brengen heb ik volgens mij 3 weken tot een maand aangehouden oid. De aquarium was al bijna een jaar in gebruik geweest bij een vriendin, dus er zat nog grind/zand in van toen de aquarium nog van haar was en ook de in de filter zat toen nog bacterien.

Als ik water ververs is het idd 1/3 en gooi er dan baterie in.

Hm als ik mn pomp schoonmaak dan knijp ik wel mn sponsje uit? had m een tijdje terug ook vervangen omdat die ander wel erg vies werd en de pomp niet goed meer werkte. Hiel na 2 dagen al op met stroming.

Vriendin heeft van die strips en zal ook wel wat water meenemen naar de speciaalzaak.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 21:50

hoelang heeft het filter uit gestaan toen je het van je vriendin overnam?? als een filter een paar uur uit heeft gestaan dan gaan de bakterien dood en er worden dan juist gifstoffen af gegeven aan het water.

verder zijn die meetstripjes niet echt betrouwbaar. je kan beter de testjes met druppels nemen. i.i.g. PH, fosfaat, nitraat en nitriet.

wat voor een filter zit erin?? inhoud van het filter niet vervangen maar voorzichtig "spoelen" en uitknijpen in een bak met oud aquariumwater.

verder zou ik een ander plekje zoeken voor de bak. de hele dag zonlicht is niet goed en is vragen om nog meer problemen.

wel apart dat het alleen in het midden troebel is. dat troebelige zie je vaak in de eerste week (weken) als de bak net staat en vooral met zand.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 21:53

Het lijkt denk ik alsof het alleen in het midden zo is, door het witte gedeelte op de bodem ;)

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 22:01

Daphne__ schreef:
Het lijkt denk ik alsof het alleen in het midden zo is, door het witte gedeelte op de bodem ;)

Ja, zat ik net aan te denken toen ik naar de foto keek. maar toch ziet het eruit als een bak die net gevult is.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 13:18

Nooit je sponzen uitknijpen! Dat is helemaal niet goed. Ook goed je koolspons in de gaten houden. En sponzen een voor een vervangen, niet allemaal tegelijk.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 13:27

oke weer wat geleerd! Ik heb maar 1 spons in de filter.
Het zand zit er nog niet zo lang in, paar dagen, maar voordat het zand er was was het water ook al troebel, al lijkt het de ene dag beter te gaan dan de ander.

Tienne, denk wel dat het een tijdje uit heeft gestaan en heb toen de filter ook wel redelijk schoongemaakt. Maar dat was in februari en toen was het water gewoon goed.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 13:31

Ik maak de sponzen van mijn filter nooit schoon :n
En mijn aquarium is de meest helder, schone bak die je je kunt voorstellen, met perfecte waterwaarden.

Beter spoel je ze niet regelmatig af, maar houd je het gewoon in de gaten en wanneer het echt vies word haal je een halfe emmer water uit je aquarium en dan spoel je ze af met dat water :)

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 13:48

oow oke, mij was verteld de spons elke week schoon te maken :P
Dan blijf ik nu iig een tijdje van mijn filter af, misschien binnenkort nog even wat water verversen.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 11:06

Jenkins schreef:
oow oke, mij was verteld de spons elke week schoon te maken :P
Dan blijf ik nu iig een tijdje van mijn filter af, misschien binnenkort nog even wat water verversen.

beter kan je 1x in de week of 2 weken een deel verversen. een beetje regelmaat erin houden.
nee, zou niet iedere week het filter schoonmaken. ik doe het hier alleen als de uitstroom van het water minder wordt. mijn filter is al meer als een half jaar niet schoongemaakt. en als er wel wat wordt "schoongemaakt" aan het filter dan spoel ik 1/3 van het filtermateriaal uit in oud aquariumwater.
dat vindt ik een nadeel van hele kleine filters waar bijv. maar 1 spons inzit. als die toe is aan vervanging dan gooi je eigenlijk in 1x een groot deel van de bakteriecultuur weg.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 18:52

Je kunt ook gewoon het sponsje doorknippen :) Dan heb je 2 stukken en kun je de ene keer de ene en de andere keer de andere vervangen.

Of je haalt een zak filterwatten, klein laagje bovenop het originele sponsje en dan gewoon die bovenste nooit schoonmaken, en de originele spons wel..

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 19:28

Hoe groot is je aquarium en wat is je vissenbestand? Ik zie behoorlijk wat zwemmen namelijk (:

En ik heb een hele handige filter met twee filterspnzen erin van tetra. Ik verschoon elke twee weken een spons. Zo blijven de bacterien in de ene spons zitten en heeft de andere spons ze weer opgebouwt als de andere verschoont wordt! :)