Kip lust geen legkorrel/legmeel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Kip lust geen legkorrel/legmeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 12:38

Ik zit met een klein probleempje. We hebben een kip die bijna geen legmeel eet, maar liever de hele dag grasjes en beestjes loopt te zoeken, en sinds een tijd alleen nog maar eieren zonder schaal of met een heel dun schaaltje legt..
Echte eierschalen voeren hebben we ook al geprobeerd, eet ze ook niet..
Hoe kan ik zorgen dat ze meer kalk binnen krijgt?

petitparis

Re: Kip lust geen legkorrel/legmeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 12:43

van te dunne schalen hebben we soms wel last, maar onze kippenzijn geobsedeerd door eten, dus een handje graan met schelpengruis wordt vlot opgepikt, als je een ei klutst met de eigen schaal erdoor, dan plegen ze een moord :D

Maar de onze eten ook het liefst van al groen (gras, sla,...) keukenafval,insecten en wormen. Dus soms zetten we ze op een kleiner stukje, waar geen gras meer groeit en al meermaals is omgewoeld en dan krijgen ze alleen hun graan met extra schelpen gruis.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 12:47

En fijngemaakte stukjes eierschaal goed mengen met iets vochtig gemaakte meelwormen? Daarvoor sprongen alle kippen bij me op schoot!

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 12:48

pas zoiezo op met echte eierschaal voeren!! deze moet echt heel fijn gemaakt zijn, anders heb je kans dat ze hun eigen eieren ook gaan eten!

Verder hebben wij inderdaad ook schelpengruis door het eten, of strooi dat her en der door de tuin zodat ze het daar op pikt.
Onze kip heeft ook een tijdje zulke eieren gelegd maar ging vanzelf eigenlijk over.

Succes ermee!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 12:49

eierschaal is het domste wat je kan doen. dan leer je ze te eierpikken, waar ze nooit meer vanaf komen. je kan kippengrit kopen, kost niet veel..

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 12:51

nog nooit kippen gehad die hun eieren zelf kapot pikken, zelfs niet als er een kapot ei door de kraaien op het nest ligt. schelpengrit eten ze hier niet altijd even makkelijk, vandaar eierschelp door het graan met een geklutst ei.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:05

Eierschalen gaat bij mij ook altijd goed, maar het is inderdaad zaak om dit heel fijn te maken, zodat ze niet op het idee komen aan hun eigen eieren te beginnen.
Ik voerde het evenals Petitparis, omdat ik heel kleine kipjes had,waarvoor de grit te grof was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:06

En als je nu eens bv sla-afval klein snijdt en daar een handje kippengrit doorheen doet?

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:07

toch zou je zeggen dat als je kip lekker lost loopt en gras en zo eet, wel voldoende kalk door middel van zand binnen krijgt.
Is de oorzaak niet anders?
Is de kip al oud?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 13:20

Kippengrit, ik dacht altijd dat dat opgeslagen werd in de krop om de graantjes fijn te kunnen malen, maar dat is dus ook voor extra kalk? Dan ga ik dat sowieso ook proberen :)
Hoe oud ze is weet ik niet, beestje is hier vorig jaar komen aanlopen en niet meer vertrokken, maar dr kam is al heel groot, dus ze is wel al een aantal jaar oud.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 15:50

Oke, dan is het waarschijnlijk ook omdat de kip al wat ouder is.
Kippengrit heeft een kip nodig als hij niet buitenkomt, grit = kalk
buitenkant van een ei = kalk

Een oude kip maakt niet zoveel kalk meer aan wat vanzelf als gevolg heeft dat de eierschalen veel dunner worden, daar kun je niet veel aan bij voeren.
misschien veel stro in het legnestje zodat het ei zachtjes " terecht" komt...

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 15:55

Ik geef ze af en toe wat yoghurt, zit vol kalk en ze zijn er gek op.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 08:18

yoghurt?? Ik wist niet dat ze dat aten, ga ik eens proberen....

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 08:37

Is erg geinig, de meesten zijn (als het eenmaal geprobeerd hebben) er dol op. Het geeft alleen wel vieze kippekopjes maar erg grappig om te zien :-)

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 12:36

haha, dat wordt kippen wassen...

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 12:44

Kippen zijn normaal toch wel alleseters.
Bij ons hebben ze gisteren pastasalade met zalm, pastasalade met vlees, koude schotel en brood gegeten.....we hadden wat veel over van een feestje en dus hadden de kippen ook feest!
Maar yoghurt heb ik idd nog nooit geprobeerd. Dat blijft bij ons normaal ook nooit over.
Moet ik onthouden als ze hier weer van die eieren met dunne schalen gaan leggen.

Want de kippengrit die tussen het gemengd graan inzit, laten ze bij mij gewoon liggen! Ze zoeken echt wel de granen ertussen uit..

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 13:05

vlees en kaas doen ze hier een moord voor, maar soep en yoghurt gaat er ook zeer goed in. Eerst wat onwennig en daarna als gekken... Achteraf kuisen ze dan hunbek terug af inhet zand en dan heb je "zandkop"kippen :D

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 13:11

rare beesten zijn het...

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 13:31

bij ons doen ze een moord voor (afgekloven) kippenpootjes :Y)

En eigenlijk alles wat overblijft (of niet want ze gaan gerust op je schouder zitten om het van je vork te pikken :+ )

Dat schelpenspul door het graan laten ze ook liggen maar door de tuin heen pikken ze het weer wel.