Kat met vechtabces, wat er allemaal wel niet kan gebeuren...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Watermeloen

Kat met vechtabces, wat er allemaal wel niet kan gebeuren...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 21:57

Hee bokkers :)

Zaterdagochtend vond ik mn kat met een opzwelling aan de rechterkant van haar gezicht. De hele week was ze al erg slaperig geweest en at amper (ze was 1 kilo afgevallen! :oo) Opgezocht welke dierenarts die dienst had, en daarheen. Daar bleek dat het een vechtabces was. Antibitoca en pijnstilling gehad en ze hebben het opengesneden. Kwam toen al een hele hoop troep uit, maar niet genoeg. Advies gehad om het nat te houden met water, dus dat gingen we doen. Helaas werd Zus (mn kat) daar niet blij van. Heel veel buiten opeens, terwijl ze normaal wel veel binnen was. Gisteravond kwam ze niet meer binnen om te eten, en is ze de hele nacht buiten gebleven want ze kwam gewoon niet. Vanochtend verder gezocht en nog kwam ze niet. Dus maar het eten buiten gezet want ze moet toch eten. Ik ging me samen met mn moeder steeds morgen zorgen maken want meestal als we dr roepten kwam ze wel... 's Middags lag ze opeens uitgeput voor het huis, dus snel naar binnen gehaald. Ik zag dat ze allemaal wondjes had, dus weer de da gebeld en die zei dat ze toch maar onder narcose moest zodat alles eruit kon. Nu zit ik met een kat met een gat aan dr ene kant van dr hoofd en het ruikt niet erg fris. Nu mag ze niet naar buiten en dat wordt niet ze echt blij van, constand miauwen. Nu zit ze gelukkig rustig naast me maar het ruikt niet echt fijn :=, maar ze is tenminste rustig! Zijn er meer mensen die dit hebben meegemaakt met hun kat? En hoe is dit behandeld?
Groetjes :)

Sjolvir

Re: Kat met vechtabces, wat er allemaal wel niet kan gebeuren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 22:01

Zieke kat, nooit naar buiten laten, als ze zich ziek voelen kunnen ze wegkruipen of niet thuis komen.
Heb je nu ook ondervonden.
En komen dan niet netjes 2 x daags hun medicatie en verdere behandeling thuis halen.

Miauwen als je het echt negeert houdt een keer op.
Alleen slechte nieuws is.. bij de ene kat binnen een dag.. bij de andere duurt het weken...

Abces wordt doorgaans geopend, gespoeld, eventueel zalf erin.
Wonden open houden eventueel vaker spoelen en zalven.
pijnstilllers (onstekingsremmers) worden vaak gegeven en antibiotica.
En een thuis blijf advies.. (voor de kat, niet de eigenaar)
Doorgaans genezen abcessen wel netjes.
Maar ze kunnen er heel ziek van zijn, en veel pijn aan hebben.

Anoniem

Re: Kat met vechtabces, wat er allemaal wel niet kan gebeuren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 22:05

Die van ons heeft ook een vechtabces gehad. Gelijk 'hakkietsjakkiewegzakkie' :')
Maar ding laten weghalen en het was allemaal vrij snel genezen.

Watermeloen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 22:05

Sjolvir: Dierenarts had gewoon gezegd dat ze naar buiten kon, en het is idd dom geweest van mezelf om dr na zondag nog naar buiten te laten want toen kwam ze ook al moeilijk binnen. We hebben wondspray gekregen. :) Ze heeft er veel pijn aan (gehad), ik merk nou dat het wel weer beter gaat. :j

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 08:35

Ik heb een kater gehad die iedere 2 a 3 maanden wel vechtabcessen had, na de eerste 3 maal ervoor bij de dierenarts te zijn geweest ben ik het op eigen beoordelen zelf gaan behandelen.
Mijn kater gaf heel goed aan wanneer hij zich niet lekker voelde en ik wist dus aardig goed wanneer een abces zich aan het ontwikkelen was, over het algemeen voelde hij zich een stuk beter zodra de druk eraf was, ofwel het abces geopend.

Ik had gelukkig een redelijk meewerkende kat zodat ik het zelf afkon (abces openen door klein sneetje erin, uitdrukken en regelmatig uitspoelen, zorgen dat het niet te snel dichtgaat). Nadat ik het zelf ben gaan behandelen ben ik nog maar 1x bij de dierenarts geweest voor een abces, omdat deze terug kwam en hij toch wat antibiotica nodig had.
Het is btw niet zo dat ik anderen adviseer zelf te gaan dokteren, ik kende mijn kat zeer goed, wist wat hij tolereerde en wat niet en heb enige medische kennis