Konijn valt hond aan

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sylvia_muis

Konijn valt hond aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 13:30

Ik weet nu echt even niet meer wat ik met mijn konijn aanmoet.

Het konijn waar het om gaat is een Vlaamse reus voedster (iets minder dan een half jaar oud). Ze is als jong konijntje gegrepen door een ander konijn waardoor ze binnen opgegroeid is (i.v.m. wondverzorging, geen angst vanuit haar kant). Hierdoor is ze verschrikkelijk tam geworden en kunnen we eigenlijk alles met haar doen.

In huis hebben we ook nog een hond (Shih-Tzu), sinds dat het konijn binnen leeft (en dus ook los loopt door de kamer) zijn het konijn en de hond dikke maatjes geworden. Waar de hond ging, ging het konijn en andersom. Samen spelen en slapen, je kon het zo gek niet verzinnen.

Nu opeens, sinds 2 dagen, valt het konijn mijn hond aan. Ik zou niet weten wat er tussen die 2 heeft afgespeeld, maar het konijn is dusdanig agressief naar mijn hond dat mijn hond echt bang is geworden. Zelfs met een raam tussen die 2 deinst de hond een paar meter achteruit.

Het konijn legt haar oren plat naar achteren, staart omhoog en dan gaat ze in de aanval op het moment dat ze de hond ziet.
Onze hond is echt altijd super onderdanig geweest, nooit gemeen en weet dus echt niet waar ze het zoeken moet. Ze heeft uit angst wel van haar afgebeten gisteren, maar het konijn is niet onder de indruk.

Naar ons toe is het konijn super lief, komt gezellig naar je toe, geen agressie te merken dan. Ook naar andere dieren (kippen in de tuin etc.) doet ze niks.

Waar zou dit aan kunnen liggen? Echt een aanvaring tussen die 2 is er niet geweest, wij zijn er altijd bij en anders zit het konijn in de kooi.
En weet iemand een oplossing? Ik weet me op dit moment echt even geen raad meer.
En aangezien er aanstaande vrijdag nog een pup bij ons komt wonen, moet ik er niet aan denken dat het konijn mijn pup wat aandoet (met alle trauma's van dien).

justkid

Re: Konijn valt hond aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:40

Klinkt als territoriumgedrag of iets hormonaals of misschien hangt het een met het ander samen.
Ondanks dat je konijn erg agressief doet is ze uiteindelijk geen partij voor een hond.
Misschien weet de dierenarts raad?
Ik begrijp dat ze los in huis/tuin loopt?
Misschien toch maar een grote ren met een maatje uit de opvang zoeken?
Het is sowieso aan te raden om haar te laten castreren.
Veel voedsters krijgen anders baarmoederklachten/kanker.

Sylvia_muis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 13:50

Ik was idd al van plan om vanmiddag nog even langs de dierenarts te gaan, ook om het over het castreren te hebben.
Ze loopt inderdaad meestal los in huis, ze is dan ook helemaal zindelijk. Als wij er niet bij zijn zit ze in haar kooi. Met mooi weer staat bij ons de achterdeur open en kan ze zelf naar buiten, wat ze dan ook erg graag doet.

Ons oorspronkelijke plan was ook om haar te koppelen met de andere konijnen achterin de tuin (grote ren van zo'n 20 vierkante meter). Dit is een gemengd groepje, maar daarbij wordt ze door 1 ander konijn niet geaccepteerd. Een gecastreerde ram in huis halen zien we eigenlijk niet zitten (kleine konijnen vinden wij in huis niet handig en nog een vlaam erbij is echt te veel, met name voor haar hok). Ook een deel van de ren achter afzetten is eigenlijk niet te doen i.v.m. de schaduw in de zomer.

Ik zou er graag alles aan doen om haar te houden, maar zo is het gewoon echt niet te doen met onze hond.

Het castreren, vanaf welke leeftijd kan dat (ze is nog lang niet uitgegroeid...)?

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 14:29

Vlamen zijn zoooo leuk, veel leuker dan die kleintjes.
Ik zou je vragen gewoon even bij de DA stellen.
Ik heb mijn konijnen ooit bij de BunnyBin gehaald
deze opvang bestaat niet meer maar de website denk ik nog wel
Daar kun je echt heel veel informatie vinden

gevonden :)
http://www.bunnybin.nl/

Sylvia_muis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 15:58

Dit konijn is ook echt het leukste konijn dat we hebben. Vlaamse reuzen zijn zo anders als die kleintjes idd. Ze is heel erg mensgericht, komt altijd direct naar je toe, vriendelijk en eigenlijk een enorme goedzak (op dit na dus).

Ik kom net bij de dierenarts vandaan, heb het daar even voorgelegd. Er is een kleine kans dat het door de hormonen komt (en waarbij de castratie zou helpen). Maar er kan ook iets anders gebeurd zijn waardoor het konijn zo doet (en de castratie niet veel uit zou maken).
Ik zou de castratie graag willen doen, alleen is er daarna nog steeds behoorlijk wat kans dat het niet goed gaat. Dan zit het konijn dus in elk geval 3 weken te veel in de kooi (aangezien we ze niet constant in de gaten kunnen houden)

Ik hou ze beide een paar dagen in de gaten, even kijken hoe het zich ontwikkeld. Mocht het de komende dagen niet beter worden, is het misschien voor het konijn beter om een huisje te hebben waar ze wel lekker veel rond kan rennen (en misschien beter zonder honden?).
Het is juist zo'n leuk konijn ;(

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 18:03

Ik zou zeker haar laten castreren. Ook al is de kans klein dat het gedrag overgaat -ik denk dat het wel door schijnzwanger komt - dan is ze alsnog geholpen doordat ze geen tumoren meer kan krijgen in haar baarmoeder. Ben je daar in ieder geval mee geholpen.
Als jullie geen mogelijkheid kunnen bieden om haar een maatje te geven dan zou ik een ander huis voor haar zoeken met een knappe vent samen. Een mens is geen vervanger voor een ander konijn. Je kunt haar naar een opvang brengen, maar je kunt ook zelf een vent voor haar zoeken.
Op www.bunnybunch.nl staat ook veel info over castratie's bij een voedster en je kunt daar ook eventueel zoeken voor een mooie man bij een mooi huis!

Sylvia_muis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 19:18

Zoals ik al aangegeven heb, is er bij ons geen mogelijkheid om er nog een (gecastreerde ram) konijn bij te nemen. We hebben al meerdere konijnen, deze accepteren dit konijn gewoonweg niet (die andere konijnen zijn vrij dominant aangelegd). Nog een konijn in huis is ook gewoon geen optie.
Wij hebben het ook allemaal niet zo geplant, de bedoeling was om dit konijn wel te koppelen met de anderen, dit is dus mislukt en is zo dus binnen opgegroeid.
Ik hoef dan ook geen discussie over het feit dat mijn konijn geen konijnenmaatje heeft (daar is al alles aan gedaan en gaat dit topic niet over), dit weet ik.

Voor een goed huis met andere konijnen sta ik zeker open, zou zelf beter voor haar zijn en heb ik wat dat betreft geen problemen mee.
Dit moet dan alleen wel gevonden kunnen worden, tot die tijd zullen we er alles aan doen om het weer goed te laten lopen en haar toch de nodige ruimte te geven.
De castratie denken wij ook zeker nog over na, ik ben alleen niet de enige die die keuze maakt (en de rekening moet betalen).

Als iemand nog meer ervaringen heeft wat dit betreft zou ik het graag horen ;) .

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 19:48

Was ook niet zo bedoeld dat je gelijk een nieuw huis moet zoeken, daar gaat inderdaad tijd overheen voordat je een goed huis treft. Ik zou haar zeker niet met de eerste de beste meegeven, wel kieskeurig zijn hoor!
Heel jammer dat het niet met de andere groep is gelukt. Voedsters zijn inderdaad niet echt tolerant t.o.v. andere voedsters, zeker niet als het al een groep is. Ik zou die castratie zeker overwegen, haha en inderdaad overleggen met de rest van het thuisfront! Het is ook niet niks om 'ff' te betalen.

Misschien kun je voor de tussentijd eerst een panelenren om het hok neerzetten zodat je hond ook nog een leven heeft. Dan kunnen ze weer aan elkaar 'wennen'. Als je daar geen ruimte voor hebt zou ik haar afstraffen zodra ze lelijk doet tegen je hond. Gewoon een tik op de neus en wegsturen van de hond vandaan. Lastig dat je hond dan ook zo een sufferd is... daar heb ik er ook 2 van thuis haha!