Kat likt aan st. jacobskruid

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zwelgje

Kat likt aan st. jacobskruid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 12:27

Even snel een vraagje. Ik had net wat plantjes meegenomen van de wei omdat ik vermoedde dat het st. jacobskruid was. En dat is het ook, er staat niet veel dus ik ga de plantjes afknippen.
Maar ik had de plantjes dus even mee naar binnen genomen om te vergelijken met plaatjes. Kom ik net terug zit een van de katten fanatiek aan die blaadjes te likken. Hij heeft niks opgegeten want ik heb hem meteen weg gejaagd. Maar nou heb ik het een beetje benauwd. Is dat ook giftig als hij er een keer aan likt of hoe werkt dat???
Ben nou bang dat ie straks dood neervalt.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 12:29

Zwelgje schreef:
Even snel een vraagje. Ik had net wat plantjes meegenomen van de wei omdat ik vermoedde dat het st. jacobskruid was. En dat is het ook, er staat niet veel dus ik ga de plantjes afknippen.
Maar ik had de plantjes dus even mee naar binnen genomen om te vergelijken met plaatjes. Kom ik net terug zit een van de katten fanatiek aan die blaadjes te likken. Hij heeft niks opgegeten want ik heb hem meteen weg gejaagd. Maar nou heb ik het een beetje benauwd. Is dat ook giftig als hij er een keer aan likt of hoe werkt dat???
Ben nou bang dat ie straks dood neervalt.

Afknippen heeft totaal geen zin. Je moet 'm met wortel en al eruit trekken.

Verder weet ik niets met katten en jacobskruid

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 12:33

Nadeel als je hem er uit trekt: JKK houdt van losse grond, oftewel je geeft hem betere mogelijkheden om te groeien

Citaat:
Als Jakobskruiskruid zich eenmaal gevestigd heeft, is het erg lastig om de plant te bestrijden. Door voor een dichte graszode te zorgen kan de vestigingskans van Jakobskruiskruid verkleind worden. In een dichte zode kunnen de zaden van deze soort namelijk veel minder makkelijk kiemen. Soms wordt geprobeerd om Jakobskruiskruid te bestrijden door te voorkomen dat de plant zaden vormt. het idee hier achter is, dat als Jakobskruiskruid zich niet voort kan planten, deze soort vanzelf verdwijnt. Jakobskruiskruid is namelijk een plant met een korte levensduur. Helaas is ook deze methode niet zonder risico. In een natuurlijke situatie sterft Jakobskruiskruid na de bloei nadat de plant zaden geproduceerd heeft. Het verwijderen van de bloemen of bloeiwijze of het afmaaien zorgt er echter voor dat de plant niet afsterft, maar juist opnieuw weer uitgroeit. Het verwijderen van de bloeiende delen van de plant heeft dus juist als gevolg dat de levensduur van de plant verlengd wordt. De plant kan handmatig verwijderd worden, maar er moet dan goed opgelet worden dat er geen stukjes wortel achterblijven,uit kleine wortelresten kunnen er weer nieuwe planten groeien. Handmatig verwijderen is over het algemeen alleen efficiënt bij zaailingen en rozetten, grotere planten zijn vaak te diep geworteld. Nadeel is het opnieuw verstoren van de grond en maakt het hiermee ook mogelijk eerder begraven zaad naar de oppervlakte brengen, waardoor het in een gunstiger positie komt om ook te ontkiemen. Jakobskruiskruid groeit snel terug na het snijden of het maaien vaak binnen een paar weken. Vaak komen er meerdere planten voor in de plaats. Uit de praktijk blijkt dat Jakobskruiskruid erg slecht tegen kunstmest kan, tegelijkertijd krijgt het gras kans om een dichtere zode te vormen en zo nieuwe vestiging lastiger te maken

http://nl.wikipedia.org/wiki/Jakobskruiskruid

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 12:33

Oh, ik had in de laatste editie van Paard&Sport juist gelezen dat je ze juist niet moet uittrekken om zo bodem moeheid te creeren en dan komen de plantjes ook niet meer terug, ze roeien zichzelf dan uit zeg maar. Ik zou in eerste instantie ook kiezen voor volledig eruit trekken maar dit klinkt ook wel aannemelijk.

MelanieB

Re: Kat likt aan st. jacobskruid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 12:34

Nouja, wij hebben hier toch flinke weide en trekken altijd het eruit, en moet zeggen dat er eigs nauwelijks tot geen jkk staat, dus het werkt toch enigszins.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 12:34

Bedankt Avelienvd.
Maar zijn katten resistent tegen de giffen? Ik las dat konijnen wel resistent zijn. Niet dat ie veel heeft gehad, ik denk 2 likjes ofzo.

Avelienvd

Re: Kat likt aan st. jacobskruid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 12:41

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 12:46

Hoe t bij katten zit, weet ik niet.

bij paarden wel.
Een paard gaat niet dood van het eten van 1 plantje jacobskruiskruid. ook niet van 2. Jacobskruiskruid bevat een stofje (pyrrolizidine ) dat giftig is voor paarden. Het is een stofje dat een paard niet af kan breken, en ook niet uitplast of uitmest. Iedere keer dat een paard wat jacobskruiskruid eet, komt er dus wat extra van dat stofje in zijn lichaam terecht.
Op een bepaald moment is de hoeveelheid zo groot, dat het dodelijk is.
Paarden die in een wei met jacobskruiskruid staan, zullen er meestal niet van eten. Als er voldoende hooi of gras staat, dan blijven ze er van af.
Hooi waar jacobskruiskruid in zit is veel gevaarlijker. In het hooi herkent een paard het jacobskruiskruid niet, en eet het gewoon op. Het plantje blijft giftig, ook als het gedroogd is.
Overigens moet je natuurlijk jacobskruiskruid wel weghalen uit paardenweides. Je wilt natuurlijk geen enkel risico lopen.
Haal het indien mogelik wel weg met wortel en al. De plant kan opnieuw uitlopen, als er nog voldoende materiaal van de wortel over is. Ik zou ze niet afknippen, maar uittrekken of uitsteken.

Wat betreft je kat: ik DENK niet dat het een probleem is als hij eraan gelikt heeft. Je kunt voor de zekerheid natuurlijk even je dierenarts bellen, en je vraag telefonisch voorleggen.

Overigens ben ik ervan uit gegaan dat je jacobskruiskruid bedoeld. het wordt af en toe wel st jacobskruid genoemd, maar dat is omdat mensen st janskruid en jacobskruiskruid door elkaar halen.
st jacobskruid begint wel steeds meer gebruikt te worden als naam.