kat eet niet, niet lekker

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Needje

kat eet niet, niet lekker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 10:00

Ten eerste: ik ben gister EN eergisteren al bij de DA geweest!
Zondag had ik het idee dat m'n kat niet helemaal lekker was. Sloom. Iets wat ie normaal niet echt is.
Maar hij at en dronk nog wel wat. Maandagochtend toch de DA gebeld om na te laten kijken want hij voelde erg warm en at amper. In de middag daar geweest. Had 40,6 maar verder kon ze niets vinden. Koortsverlager gekregen en speciaal voer mee om evt te dwangvoeren. Eenmaal thuis at ie wat recovery voer en daarna ook wat brokjes en dronk water. 's Nacht heeft ie overgegeven. Voor het eerst. Dinsdag vond ik m nog niet genoeg verbeterd. Moest kokhalzen van het recovery voer. Maar at wel wat brokjes. en dronk wat water. Maar in de middag vond ik m echt nog te slecht. Dus weer naar de DA geweest. Had 39,5 en ook deze DA (zelfde praktijk, maar andere DA had dienst) kon echt niets vinden bij m. Bekkie en lijf nagelopen en ook weer alles in de buik gevoeld. Alles lijkt gewoon OK. Dus zou een virus zijn. (of evt iets ergers, maar ze wil pas bloedonderzoek doen als ie binnen korte tijd weer ziek wordt) Hij heeft iets gekregen tegen de misselijkheid en heb wat mee gekregen om thuis te geven om de koorts laag te houden.
Maar verbeteren doet ie imo nog steeds niet genoeg. Gisteravond heb ik m zelfs moeten voeren, omdat ie zelf niet wou eten. En vanmorgen weer.
Ik hoop dat als ik zo uit mn werk kom dat ie wel zelf ondertussen al weer wat eet.
Maar vrees dat t weer een belletje naar de DA wordt.
Is er hier iemand die enig idee heeft wat het kan zijn?!!?
Dan kan ik dat overleggen met de DA.

picobello

Re: kat eet niet, niet lekker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 10:08

Tja, het enige wat ik kan bedenken is toch een infectie van enig soort. Koorts, sloom, geen eetlust...

Vervelend altijd dit soort dingen, beestje voelt zich rot maar je weet niet waarom. Drinkt hij zelf nog?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 10:13

Heb m vanmorgen niet zien drinken, maar het voer wat ik er in gespoten heb was met water vloeibaarder gemaakt. Dus hij heeft iig vocht gehad vanmorgen. Hij was ook niet uitgedroogd bij de DA. Z'n vel schiet nog mooi terug als je er aan trekt :D
DA zei dat t waarschijnlijk een virus is en dat t wel een paar dagen kon duren voor ie zich weer beter voelde.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 10:15

Hmm, ja daar kun je verder niet veel aan doen behalve uitzieken.
Beterschap!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 10:17

Maar zij dacht dat ie nu niet wou eten omdat ie toch wat misselijk was. En dat dat beter zou moeten gaan met die medicatie. Maar daarin veranderd ie dus niet. Dat vind ik wel raar.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 10:19

Als ik zo'n hoge temperatuur zou hebben zou ik denk ik ook geen trek in eten hebben. Ik zou me niet zo druk maken om het niet eten, kat kan wel even zonder en als hij zich wat beter gaat voelen gaat hij vanzelf weer eten.
Drinken wel goed in de gaten houden.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 10:29

Nou een kat mag dus juist niet vasten ivm leververvetting. Dus hij moet wel degelijk eten. Trek of geen trek.
Dat maakt het zo lastig.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 18:13

Mmm, dat maakt het dan idd lastig. Nooit geweten trouwens, heb al 30 jaar katten haha, weer wat geleerd.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 18:22

Mijn kat was vorige week ook ziek. Hij had hoge koorst en at en dronk niet meer. Ook was hij heel sloom.
Bij de dierenarts kreeg hij 2 grote spuiten vocht omdat hij was uitgedroogd en een koorstverlager en ontstekingsremmer. Nu heeft hij nog steeds antibiotica tabletten maar is hij weer zo goed als de oude. Maar hij heeft wel 3 dagen bijna niet gegeten. Maakte niets uit volgens de dierenarts, katten konden lang zonder eten zeiden ze tegen mij. Als ik hem maar wel af en toe met een spuitje wat water gaf.

Die van mij had waarschijnlijk gewoon een virus of infectie. De medicatie sloeg meteen aan gelukkig maar hij heeft 3 dagen lang wisselend koorts en ondertemperatuur gehad.

Mijn kat had trouwens koorts tot 40 graden. De eerste dag 39.7 en moest direct komen, hij vond het al best verontrustend.
Laatst bijgewerkt door Melvern op 06-07-11 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 18:26

_AAASCHAAA_ schreef:
Maakte niets uit volgens de dierenarts, katten konden lang zonder eten zeiden ze tegen mij. Als ik hem maar wel af en toe met een spuitje wat water gaf.

Hmm, zou ik toch ff aan je DA vragen oftie dat zeker weet, want katten zijn idd erg gevoelig voor lever vervetting, zeker de standaard huiskat (aangezien die meestal aan de stevige kant zijn) Misschien heeft de DA andere ervaringen, maar wat we met de opleiding leren is dat je als een kat 24 uur niet eet toch wel extra moet gaan opletten en desnoods dwangvoeren (wat een drama is, want tja, het zijn katten :+ )

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 18:28

Nou ik heb mijn kat wel iets te eten gegeven ( gedwongen ) en die van mij weegt net 3 kg en is dus absoluut niet dik, eerder dun. Maar ze zeiden dat ze gerust een poos zonder eten konden. Als wij misselijk waren wouden we immers ook niets eten en dat was bij de kat net zo. moest hem maar met rust laten. Iets wat ik niet echt heb gedaan wat eten betreft en drinken.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 18:34

Mijn kat werd eind februari begin maart ziek. Zelfde symptomen (sloom, koorts, dronk en at niet meer) en ben ook bij de dierenarts geweest. Ik kreeg te horen dat het een virusje was. Pijnstillerachtig iets gekregen in een spuit en eenmaal thuis begon de kat te eten en te drinken, en wandelde het huis weer door. Dag later was het weer slecht. Weer naar de dierenarts gegaan en daar kreeg ik slecht nieuws te horen. Slijmvliezen waren te licht van kleur, en dat was dus niet goed. Dag later moest ik weer terug komen voor een bloedonderzoek. Beestje had in de tussentijd heel weinig gegeten en gedronken, en voelde zich echt niet lekker. Bloedonderzoek uitslag kwam binnen. Het was bloedarmoede, en dat is bij katten niet van hup tabletje erin, maar nee bij katten werkt dat niet. Laatste hoop was haar te laten eten. Ze mocht alles eten wat ze wou, maar kreeg er amper wat in. Haar laatste dag was echt heel slecht. Ze probeerde te lopen, maar dat lukte niet. Ze gaf een keer over, miauwde op een vreselijke manier en lag er toen al heel slecht bij. Ze is diezelfde dag nog ingeslapen....

Heeft jouw kat geen lichte slijmvliezen? Tandvlees en neus zie je het direct aan, is dan erg bleek.

Ik hoop dat je kat een virusje heeft waar die weer overheen kan komen!

Katten kunnen inderdaad niet lang zonder eten ivm leververvetting. Dat zei mijn dierenarts ook.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 19:12

_AAASCHAAA_ schreef:
Nou ik heb mijn kat wel iets te eten gegeven ( gedwongen ) en die van mij weegt net 3 kg en is dus absoluut niet dik, eerder dun. Maar ze zeiden dat ze gerust een poos zonder eten konden. Als wij misselijk waren wouden we immers ook niets eten en dat was bij de kat net zo. moest hem maar met rust laten. Iets wat ik niet echt heb gedaan wat eten betreft en drinken.

Hmm, nou, katten kunnen best niets willen eten, maar hun metabolisme is anders dan die van mensen. Tis te lang verhaal om hier helemaal uit te leggen, maar als katten niet eten gaat hun lichaam iets doen waardoor er heel veel vet in de lever terecht komt: lever vervetting. De lever kan daar stuk aan gaan, en dat is dus best gevaarlijk :)
edit:
Ts, zonder de kat te zien en de waardes van de lichaams functies te weten is er echt niets te zeggen over wat de kat kan mankeren. Dingen als pols, ademhaling, slijmvliezen etc heb je echt nodig bij dit soort gevallen wil je iets nuttigs kunnen zeggen over wat de kat kan mankeren.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 19:48

Angeliekje, slijmvliezen zijn uiteraard beide dagen nagekeken.

Airborn, dat begrijp ik. Daarom ben ik ook al 2x bij de DA geweest.
Maar er kunnen altijd mensen zijn die een idee hebben. Welke ik dan kan aandragen bij de DA.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 15:43

Mijn kat is ooit vergiftigd geweest en met diverse spuiten en katten-astronautenvoer heeft ie het gered.
Miischien kan je eens naar dat speciale voer vragen? (het zat in een tube en ik moest hem dwangmatig voeren) Tis al wel een jaar of 6 geleden, maar misschien bestaat het nog.
Beterschap voor poes :(:)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 16:04

Thanx!
Maar sinds gister is poekie er weer! Ben helemaal blij.
En poekook. :D

mel86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 16:11

Zit hier momenteel ook met een zieke poek!
Arm beest. Ze heeft ook dezelfde symptomen..
Ben nu begonnen met dwangvoeren en hoop dat ze dan weer zelf wat gaat eten..
Koorts is namelijk al wel wat aan het zakken. :(:)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 16:16

Citaat:
Ontstaan van leververvetting
Door niets te eten, ontstaat een energietekort. Dit geldt natuurlijk voor zowel katten als honden. Honden en katten (en natuurlijk ook andere diersoorten) gaan bij een energietekort over op het verbranden van lichaamsvet. Voor een groot deel kan op die manier in de nodige energie worden voorzien.

Bij katten loopt er echter iets mis bij deze vetverbranding. Om nog niet nader opgehelderde redenen gaat een kat het afgebroken lichaamsvet weer opslaan in de lever, in plaats van het te verbranden tot energie. Met alle gevolgen van dien.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-11 16:45

Sterkte Mel!
Volgens mn DA kon het wel een paar dagen duren.
Hou ook z'n vocht in de gaten!

mel86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 17:45

Thanks!
Zielig hoopje kat, gaat die van jou alweer wat beter?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-11 18:00

Mijne is weer helemaal beter. Vanaf donderdag. Dus hij is van zondag t/m woensdag echt ziek geweest.