Het gaat hier om een 7weken jonge katertje van ons nest, wolf. wolf heb sinds vrijdag dik tranend oogje en zaterdag werd die echt rustig en niet speels, wel kattenbak op en drinken-eten. Zondag was hij echt niet meer zichzelf en naar de dierenarts gegaan. Dierenarts vertelde niesziekte hij heb een prik gehad dat binnen 48 uur werkt (geloof ik) heb tevens ook tabletten gekregen voor niesziekte (clavaseptin 50mg) hier mocht ik een half tabletje geven per dag of 1 vierde, 2x op een dag.
Gister zag ik wel verbetering hij was weer wat levendiger enz. Toch blijft hij een dik tranend ook hebben maar hij niest wel veel minder.
Mijn vraag is hebben jullie tips en hoort dit dat het na 48 uur niet meteen echt goeie verbetering zie?
niesziekte is een rottig iets. Ze kunnen het krijgen en eraan overlijden. Ze kunnen het krijgen en ervan genezen maar ze kunnen het ook krijgen en deels genezen maar enorm vatbaar blijven voor vanalles. bij het minste of geringste kan het dan terug komen. Wat was het spul wat de prik bevatte?
Niesziekte is dus niet te zeggen hoe snel het geneest. Het ligt echt aan het feit hoe erg het kitten het heeft. zit de neus verstopt dan gaan ze vaak ook weigeren te eten en krijg je een steeds groter probleem. Echter als ze zelf goed blijven eten en de medicatie slaat goed aan dan kan het zo over zijn.
Niesziekte is enorm besmettelijk. Heeft de rest het niet dan? Dat komt echt heel weinig voor. Hou ze maar goed in de gaten!!!
Bedankt voor je reactie. Nee moeders en de andere 2 katerkittens hebben het niet. De kitten zelf eet en drinkt. Ik weet niet wat de prik bevatte. Vrijdag heb ik weer een afspraak bij de dierenarts voor inentingen maar dit gaat alleen door als de andere beter is.
heb je geen oogzalf mee gekregen?> anders zou ik daar eens naar vragen,dat helpt goed tegen de dikke vieze oogjes.
Tien
Geplaatst: 06-07-11 23:23
Goed schoonmaken en inderdaad vragen of je een oogzalf kan krijgen. Kan trouwens wel enige tijd zo blijven.
Famke160301
Geplaatst: 06-07-11 23:30
Is de moeder wel netjes elk jaar geënt voor niesziekte? Zo ja, dan is het niet zeker dat t kitten niesziekte heeft. (Wel mogelijk als t om een cattery of pension gaat en de infectie druk door t grote aantal dieren hoger ligt. Gaat t om 1 nestje in huiselijke sfeer, dan is de kans gering).Kittens worden nl. tot ongeveer 12 weken leeftijd beschermt door de antistoffen van hun moeder die ze via de eerste moedermelk (biest/colostrum) hebben gekregen. Om veilig te gaan zitten, worden kittens de 1e keer op 9 weken geënt (dus ruim voor de evt. maternale antistoffen niet meer aanwezig zijn in t bloed van t kitten) en geboosterd op 12 weken leeftijd. Is de moeder niet geënt, dan kan t idd nieszekte zijn, al zouden de andere kittens ook besmet moeten zijn of ziek moeten gaan worden. Nl. niesziekte is zoals eerder gemeld erg besmettelijk.
In geval van wel enten van de moeder. Miss een fikse oogontsteking met algehele malaise? Heeft t kitten ook een vieze neus? Ik zou ook vragen om een oogzalf. (Cavasan oid). De injectie die t kitten gehad heeft, wat zat daar in? Antibiotica of miss toch al een enting? Een ziek kitten enten is niet verstandig, ze bouwen dan onvoldoende anti-stoffen op waardoor de enting onvoldoende aanslaat. Bovendien kan t kitten er nog zieker van worden, omdat een enting een beetje ziek maakt en de afweer van t kitten in actie zet. Die afweer heeft t kitten nu juist nodig om de ziekte te overwinnen.
Heel veel beterschap!
Ps. Een paar keer per dag met afgekookt water de oogjes schoonmaken is ook verstandig. Ook als je t zalfje hebt gekregen is t verstandig voordat je gaat zalven, eerst de oogjes schoon te maken.
Moeder is zelf nog erg jong ze is nu bijna een jaar en toen zwanger geraakt zonder dat we het doorhadden, ze had niet echt een buik. Zij komt zelf uit een opvang daar is ze geent en gechipt en dat hebben we bijgehouden en ook is ze optijd ontwormd maar vlucht nu weleens een uurtje naar buiten. Ik ben geen fokker, dit nestje is´perongeluk´ gekomen Gister was ik weer naar de dierenarts en idd oogzalf gehad. De eerste keer had hij antibiotica gehad en gister ook weer maar met 0,2 ml pencilline erbij. Als het niet beter ging moet ik in het weekend weer met de pilletjes verder en maandag terug komen.
Oogjes schoonmaken doe ik inderdaad met gegookt water en paar keer per dag.