2 honden, constant op zijn plek zetten!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mama_Rianne

2 honden, constant op zijn plek zetten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 12:41

Hallo,

Het zit zo.. bij mijn ouders had ik een Jack Russel reutje, Mylo. Hij word augustus 3 jaar oud.. is nogal dominant typetje. Was hij ook altijd op behendigheid training en daarom dus gestopt omdat hij nogal eens honden ineens aanvloog. Niet echt agressief, maar meer om ze op de plek te zetten. Ik ben uit het huis gegaan en Mylo is bij mijn ouders gebleven, omdat die beter was voor hem. Hij ziet mijn vader als zijn baas.

Nu heb ik sinds een maand een Border Collie, ook een reu, Blue. Blue is 1,5 jaar oud.. ook redelijk dominant, maar als hij op zijn kop krijgt dan loopt die weg van de andere hond en negeert hij hem. Hij is altijd erg vrolijk en speels.

Nu zit het zo, dat dit dus niet goed gaat samen. Mylo die gromt constant naar Blue als die in de buurt is. Ze kunnen niet samen los in de tuin of in huis. Wandelen gaat prima samen. Maar als ze los zijn en Blue komt te dicht in zijn buurt dan grijpt hij hem. Nu heeft Mylo met wandelen(als ze los gaan) een muilkorfje om zodat ze allebei lekker de vrijheid hebben en kunnen rennen. Hiermee vliegt die ook nog wel eens op hem af, maar hoef iig niet druk te maken dat het een vechtpartij wordt. Het is niet uit valsigheid, want dan had die hem ook gegrepen met wandelen en dan doet hij gewoon normaal. Ik heb zelf het idee dat hij hem op zijn plek wil zetten, maar zijn nu al 5 weken bezig(2x in de week samen wandelen) en ik zie geen verandering.

Nu gaan mijn ouders morgen een week weg en Mylo komt dus bij ons logeren. De 1 buiten en de ander binnen.. en dat wisselen we af. Ik hoop dat dit na een paar dagen niet meer hoef en ze allebei lekker kan laten lopen. Wat denken jullie? Zou dit nog goed komen?

Groetjes

AfbeeldingAfbeelding

chocobroodje

Re: 2 honden, constant op zijn plek zetten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 13:05

Lastig 2 reuen het kan nog bijtrekken maar daar zal sowieso heel veel werk van jouw kant bijkomen. Je zult Mylo moeten aanleren dat zelfs grommen niet mag, jij bent de baas van de roedel dus jij zet iedereen op hun plaats. Je moet een manier vinden om het hele "corigeren" te voorkomen. Je zou de honden overdag binnen aan de lijn kunnen houden in het begin en dan de rustigste los laten na een tijdje. Zodra je ziet dat mylo wilt pakken dan meteen ingrijpen. Bovenlipje dat trilt gelijk ingrijpen..... Het kan maar het gaat niet altijd goed met 2 reuen, een teefje was wss wel makkelijker gegaan.

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 13:08

Met sommige reuen kan Mylo prima mee spelen! Met teven heeft die precies hetzelfde..
Hij word nu idd wel gecorrigeerd.. dus hopen dat dat gaat helpen.
Zou het helpen als we Mylo laten casteren? Of zou dat onzin zijn?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:26

Het kan helpen maar het is zeker geen garantie. Wellicht is het een idee om eerst een gedragstherapeut erbij te halen. Die zijn over het algemeen heel snel of het nog zin heeft of niet. Ze hebben nog niet echt gevochten dus volgens mij is het nog corrigeerbaar, en een GT kan ook meteen zien of jullie ook adequaat reageren. Als je die weg gaat bewandelen heb je ook een dikke kans dat ze normaal kunnen samen leven en dan hoeft Mylo ook helemaal niet meer terug :)

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 15:18

Allebei nog volle reuen? Zoja, waarom als ik vragen mag?

Castreren is een idee, helpt meestal wel gedeeltelijk. Verder is het naar mijn idee een gebrek aan
leiderschap vanaf jouw kant, want jij bent de baas en jij zou het dus rustig moeten houden.
Als Mylo de kans ziet en krijgt om te grommen naar Blue is dat al een fout, want die kans mag er
niet zijn van jou vandaan, die moet jij voorkomen, want nu ziet Mylo jou namelijk niet als baas en probeert
hij zich omhoog te werken tot leider, naar de positie die jij dus zou moeten hebben als je t rustig wil hebben.

Naast heel consequent blijven zit er deze vakantie denk ik niet veel anders op dan om en om los laten..
Want wil je ze goed samen laten leven moet je heel veel tijd en moeite erin steken en elke poging van Mylo
afstraffen en de mogelijkheden minimaliseren. Gedragstherapeut is wat dat betreft wel een goed idee.

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 16:58

Gedragstherapeut is Mylo vaker geweest, die zei dat hij angstagressie heeft en dat casteren geen optie zou zijn, het zou dan erger worder. Zelf heb ik mijn basis diploma van gedragstherapheut ook.

Mijn vader is er altijd bij met wandelen en ziet hem dus ook als baas. Natuurlijk word hij door mijn vader gecorigeerd maar het heeft geen effect. We zullen zien hoe hij deze week doet als hij alleen met mij is.

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 19:40

En waarom ze allebei nog reu zijn.. Ik heb Blue nu net een maand en heb er geen problemen mee dat hij volle reu is. Waarom zou ik hem casteren als hij er geen last van heeft? Mylo beslissen mijn ouders over, want hij is nu van hun.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 17:48

Ik zou ook zeggen angstagressie, dit lijkt me geen dominantie. Hij ziet Blue als een bedreiging.
Heeft Blue dat typische aankijken wat Borders doen? Dat kan voor Mylo heel intimiderend zijn, het lijkt erg op fixeren, en dan is zijn reactie niet heel onlogisch.

Ik zou zeggen, haal er iemand met verstand van zaken bij.
Mylo moet op de een of andere manier leren snappen dat dat Blue zijn manier van doen is, en dat hij er niks verkeerds mee bedoelt, maar dat is lastig uitleggen......

Castreren zie ik ook geen heil in. Een dominante hond wordt er niet minder dominant van, en een hond die al onzeker is, zoals mylo, verergert het gedrag alleen maar. Dat hij een angstbijter wordt is dan niet ondenkbaar.

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 22:23

Helaas heeft hij mij vandaag ook te pakken gekregen toen hij op zijn kop kreeg. Hij heeft me op 2 plekken boven in mijn been gegrepen. Hij komt van een brood fokker vandaan, waar hij geen socalisatie heeft gehad. Dat is het probleem bij hem denk ik. Bij mijn ouders vertoont hij dit soort gedrag absoluut niet.
Blue kijkt hem idd aan typisch aan. Gedragstherapheut is er al x eerder bij geweest.