Hond 12,5 jaar tumor op ...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MamboBeach

Hond 12,5 jaar tumor op ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 20:21

zijn bal(len).

Vandaag met onze honden naar de DA gegaan voor hun enting. Ze gaan met de vakantie voor 6 dagen in een pension. De DA vroeg of ik nog vragen had over de honden en ik vertelde dat zijn scrotum wat groter leek. Hij is nu 12,5 jaar dus kan wellicht de leeftijd zijn. Ook zijn manier van plassen is anders geworden. Door allebei zijn heupen en zakken en dan plassen. Hij drinkt ook best veel.
De keuze is om hem nog te laten opereren hieraan, niet wetende of het al uitgezaaid is of niet.
Of we laten hem zo en als hij niet meer kan, dan laten inslapen.
Een erg moeilijke keuze...
Belangrijkste vind ik dat hij geen pijn mag lijden!

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Hoe is de operatie vergaan enz...

Ik moet wel zeggen dat onze hond aardig vermagerd is en echt 'oud' wordt. Daarentegen kan hij nog gek doen en spelen als de beste. Hij loopt niet mank of iets en rent ook nog!

sparretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 20:29

Ik heb het zelfde meegemaakt, maar is misschien niet het verloop waar je op hoopt.....

Onze reu was destijds bijna 9 jaar oud (Berner Sennen) toen we een duidelijk gezwel op 1 van z'n ballen ontdekten. In overleg met de dierenarts besloten om hem alsnog te laten castreren, helaas is het daar nooit meer van gekomen. Een paar dagen voor de operatie werd hij erg misselijk, wilde niet meer eten, spuugde heel veel enz. Bloedonderzoek wees uit dat zijn nieren vrijwel niet meer werkten. We hebben het nog een paar dagen met nier medicatie geprobeerd, leek in eerste instantie goed te gaan, maar na een paar dagen had hij zo'n grote terugval dat we hem hebben laten gaan |(
Voor die tijd was hij ook zeker geen zieke hond, alleen wat op leeftijd. De dierenarts dacht dat er toch meerdere uitzaaiingen in zijn lijf moeten hebben gezeten waardoor hij opeens zo ziek werd.

Als je de kans nog hebt en je hond wordt (nog) niet verdacht van uitzaaiingen dan zou ik het weg laten halen als de hond dat tenminste nog aankan.

Sterkte!

edit: ik lees dat je hond erg vermagerd is, is denk ik geen goed teken... Kunnen ze niet testen of er uitzaaiingen zijn, dat je op basis daarvan een beslissing neemt?
Nogmaals sterkte!

MamboBeach

Re: Hond 12,5 jaar tumor op ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 20:44

Dank je wel sparretje voor je reactie.

Jeetje, dat is ook snel gegaan dan met jullie hond... |(

Ik weet niet of dat mogelijk is, om dat te onderzoeken. De DA heeft het daar niet over gehad en zei ook dat de castratie een garantie is tot aan de voordeur. Weet je, onze schat wordt in november 13 jaar. Het is een labrador, dus dat is al best een mooie leeftijd. Toch wil je je dier nooit kwijt.
|(

Er is een andere DA bij gehaald en die zei ook dat het vermageren een teken kon zijn van uitzaaiingen of/en iets aan zijn nieren.

Nu schijnt dat zo'n castratie niet zo'n erg ingrijpende operatie is maar deze lieverd is nog nooit onder het mes geweest. Dat vind ik ook best eng moet ik zeggen.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 20:46

Het is vooral de narcose die behoorlijk ingrijpend is voor oudere honden. Als je mijn advies wil horen dan kan je me peebeejen. :j

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 20:53

Heb je een PB gestuurd!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 21:19

Niet de ervaring met eigen honden maar wel door mijn werk en dat heeft mij doen besluiten niet snel op de leeftijd te opereren, heb het idee dat ze dan veel sneller weg zijn.

Wat je kan doen is een uitgebreid bloedonderzoek. Vaak heb je dan een idee kwaadaardig of niet, niet met zekerheid maar je weet iets meer, en zijn de lever en nierwaardes goed. Zo niet dan zal hij het zwaar met het afbreken van de narcose gaan krijgen en zou ik het zeer zeker niet doen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 21:27

Wilawander, bedankt voor je bericht!

Het is altijd een erg gezonde hond geweest en heeft 1 keer een flinke hotspot gehad en is daarvoor behandeld. Verder niets... Vandaag ook met de enting, hij laat alles toe en is de liefste! ;)
Ook heeft hij een vitamineshot gekregen. De DA zei dat hij in elk geval even bij moet komen van de prikken die hij heeft gehad vandaag. Weet je, nu hem nog laten opereren terwijl hij nooit iets heeft gemankeerd, dat vind ik moeilijk...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 21:40

Onze vorige hond bleek op 14-jarige leeftijd een tumor in de buikholte te hebben, door zijn leeftijd en ook omdat ik hem een ingrijpende operatie wilde besparen hebben we besloten hem veel te verwennen en maar te zien hoe het ging. Drie maanden later kon hij niet meer in de auto springen en na een laatste wandeling in het bos was hij twee dagen later zover, hij wilde en kon van de een op andere dag niet meer rennen.
Dierenarts was een week ervoor al ingeseind en die kwam meteen, onze hond is op mijn schoot ingeslapen.
Ze geven zelf aan wanneer het genoeg is maar leuk is anders, toch zou ik het zo weer doen want hij is 15 geworden en 12 jaar bij ons geweest nadat we hem uit het asiel hebben gehaald.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 21:45

Bigone, dat is ook wel heftig...
Ik denk dat ik het ook zo ga doen met onze hond. Hij huppelt maar lekker vrolijk verder en als de tijd daar is, dan laten we hem inslapen. Dat is nu mijn gevoel wat het beste aanvoelt...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 23:44

Als je wel gaat opereren dan weet je in dit soort gevallen vaak niet wat je aantreft en val je soms van de ene in de andere ellende, als je het geld ervoor over hebt zou je een scan kunnen laten maken, dan heb je zekerheid over de grootte en hoeveelheid tumoren maar of je daar wat mee opschiet, iig heel veel sterkte toegewenst en verwen hem maar lekker. Afscheid nemen is altijd erg maar wetende dat een dier gewoon een heel goed leven bij je heeft gehad maakt veel goed en je weet wanneer je eraan begint dat je ze normaal gesproken altijd overleeft, tenminste een hond,kat of paard.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 11:08

Dank je bigone!
Wat je zegt, ik kan een scan laten maken maar dan? Als hij nu 5 was geweest maar de DA noemde hem ook al liefkozend opa. ;) Ik denk dat ik hem maar laat zoals hij is en we nog volop van hem genieten en hij van ons...