Oud.. hoeveel beweging?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Diaz

Oud.. hoeveel beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 17:04

Mijn hondje word al weer 11 jaar. (chihuahua)
Das opzich niet oud.. maar met zijn achtergrond wel.

Hij begint nu steeds meer te 'kwakkelen'.
Zo was laatst zijn schouder uit de kom.. is hij sochtents stijf.
Heeft overdag pijn aan gewrichten of spieren (met opstaan in de bench soms piepen...)

Hij heeft nog wel energie.. maar als hij met de lange wandeling is meegeweest. heeft hij de volgende dag overal pijn!
Ik zit een beetje met een dilemma betreft beweging.
Hij vind het heerlijk om in de tuin rond te banjeren, grasjes kauwen, zonnetje opzoeken, kindjes roepen voor een aai door de schutting.
Maar toch staat hij voor een wandeling ook zo blaffend bij de voordeur, maar das achteraf dan weer geen goed idee geweest!

Heeft iemand tips voor zijn oude dag?

Hij is trouwens wel een stukkie sjaggerijniger naar bijv. de baby toe. En houd al een tijdje zijn plas snachts met vlagen niet meer op.

daffodil

Re: Oud.. hoeveel beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 17:08

Korte stukjes.....ik heb ook een ouwetje die vooral als het heel warm is, het wat sneller opgeeft. Niet dwingen, geen ellenlange wandelingen maar gewoon korte stukjes.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 20:35

Inderdaad, gewoon lekker korte stukjes met 'm wandelen :) Als je dan toch een lange wandeling wilt maken, kun je 'm bijvoorbeeld stukken dragen, of 'm in een mini doggyride zetten :)

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 10:03

Thanks, ;)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 10:38

Ons oudje begon ook wat te kwakkelen, vanaf haar 14e. Daarvoor ging ze altijd gewoon nog mee 2 uur wandelen, maar dat trok ze toen echt niet meer.

Wij zijn ook kleinere stukjes gaan lopen. Dus dan ging ze bijv. 7 keer 10 minuten uit per dag ipv 5 keer grotere wandeling, en verder kon ze de hele dag lopen waar ze wilde (de achterdeur stond dan altijd open). Dit hield haar goed soepel :j

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 13:06

Krijgt de hond pijnstillers?

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 17:36

Misschien is het wat om je hondje glucosamine te gaan geven? Vooral omdat ze zoveel last lijkt te hebben van de gewrichten en spieren.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 17:39

Korte rechte stukjes aan de lijn zodat hij zijn spieren beter moet gebruiken zonder blessure tijd. Beter 10x5 minuten dan een uur lopen!
Glucosamine is wat achterhaald. Betere resultaten zien we met bijv de doils of honden die overstappen op een speciaal dieet, bijv hills jd of roayl canin mobility.

Succes met je ouwetje!

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 19:04

izzy1985 schreef:
Korte rechte stukjes aan de lijn zodat hij zijn spieren beter moet gebruiken zonder blessure tijd. Beter 10x5 minuten dan een uur lopen!
Glucosamine is wat achterhaald. Betere resultaten zien we met bijv de doils of honden die overstappen op een speciaal dieet, bijv hills jd of roayl canin mobility.

Succes met je ouwetje!

Waarom is glucosamine volgens jou achterhaald? En wie zijn we?

edit:
In royal canin mobility en Hill jd zitten beide glucosamine en chondroitine.

Je betaald vooral heel veel geld voor zo'n dieet in mijn ogen.
Als je hond het gewoon goed doet op zijn huidige voer en je zoekt een goedkopere oplossing dan kun je ook een product met glucosamine en chondroitine naast het voer gaan geven.

Wij gaan in ieder geval onze hond glucobest bijvoeren wanwege de de lichte stijfheid die hij laat zien. Hier zit o.a. glucosamine en chondroitine in.

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 19:55

Onze oude hond heeft ook last van z'n poten en gewrichten. Op röntgenfoto's bleek dat hij erge artrose heeft.
Sindsdien krijgt hij speciaal voer (Hill's J/D) en krijgt hij elke dag pijnstillers. Lange wandelingen en naast de fiets lopen gaat niet meer en ook springen en heuvels op en af rennen lukken hem niet meer maar met korte wandelingen gaat het nog wel. Verder is er weinig aan te doen, hij wordt gewoon oud met kwaaltjes die bij ouderdom horen. :(:)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 20:31

Laten doen voor zover het kan. Heb mijn oudje altijd laten kiezen. Wilde hij niet lopen? dan gingen we niet lopen. Dat mocht hij als oudje wel beslissen een jonge hond heeft dat niet te proberen. Heb hem pijnstilling gegeven zodra hij dat nodig had, maar wel altijd zo min mogelijk. Hij mocht officieel voor 40 kg pijnstilling hebben. Echter bij heel slecht weer sloeg het enorm op zijn botten en durfde ik gerust 's ochtends en 's avonds de volle dosis te geven. Gelukkig kreeg hij meer dagelijks maar voor 8 á 10 kg pijnstilling dan voor 80 kg zeg maar.
Gaf hem ook altijd suplementen erbij (sashas blend)

Mijn hond gaf heel goed aan wat wel en niet kon. Zo'n hond heb ik nu ook weer. Die is geopereerd en geeft heel goed aan hoe lang hij goed kan lopen en of hij wel/niet uit de auto kan springen en erin (mag hij sinds een paar weken weer als hij wil). Echter heb nu ook een hond die dat niet zelf doet. Dus die moet ik tegen zichzelf beschermen. En dan leer ik ze op commando "rustig" (gewoon lopen) 'draf" (draven dus) en harder niet. Gaat de hond harder dan kan ik op[ commando langzamer laten lopen wat niet zo belastend is voor de poten. Verder geef ik zoveel mogelijk vrijheid.

Immers alles wat hij nu niet meer mag doen kan hij straks ook niet meer omdat hij steeds ouder wordt en blijft aftakelen. Daar kan je niet omheen. Dus mag hij nu maar 15 minuten meer lopen terwijl hij langer wil. Reken erop dat hij over een x aantal weken die 15 minuten ook niet meer trekt.

Kreeg bij mijn vorige hond van de dierenarts het advies (HD klant was hij helaas) om nooit meer los te laten. Ook niet in de tuin. Ik dat trouw gedaan 3 weken en toen begonnen de problemen. Al de bespiering ging weg. Dus hij kon steeds minder en steeds sneller pijn.
Toen maar gaan opbouwen qua beweging en dat kost echt enorm veel tijd, energie en pijn voor de hond. Gelukkig is hij er goed overheen gekomen en nog zo'n 5 jaar lang geleefd daarna maar ik heb er wel van geleerd.
Een hond met een afwijking of afwijkingen niet teveel beperken want beperken geeft dat de hond heel snel bijna niets meer kan.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 22:38

annepaardoes schreef:
izzy1985 schreef:

Waarom is glucosamine volgens jou achterhaald? En wie zijn we?

edit:
In royal canin mobility en Hill jd zitten beide glucosamine en chondroitine.

Je betaald vooral heel veel geld voor zo'n dieet in mijn ogen.

Als je hond het gewoon goed doet op zijn huidige voer en je zoekt een goedkopere oplossing dan kun je ook een product met glucosamine en chondroitine naast het voer gaan geven.

Wij gaan in ieder geval onze hond glucobest bijvoeren wanwege de de lichte stijfheid die hij laat zien. Hier zit o.a. glucosamine en chondroitine in.

klopt dat in de voedingen ook glucosamine en chondroitine zit, maar waar het om gaat is de hoge omega 3 concentratie ( epa en dha) die doet veel meer dan alleen glucosamine. Het geven van de juiste voedingssupplementen kan nog duurder zijn dan wanneer je voeding geeft met alle drie erin.

En we = bij ons in de praktijk. Ben paraveterinair ;)

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:05

izzy1985 schreef:
[klopt dat in de voedingen ook glucosamine en chondroitine zit, maar waar het om gaat is de hoge omega 3 concentratie ( epa en dha) die doet veel meer dan alleen glucosamine. Het geven van de juiste voedingssupplementen kan nog duurder zijn dan wanneer je voeding geeft met alle drie erin.

En we = bij ons in de praktijk. Ben paraveterinair ;)

Dan is nog mijn vraag niet helemaal beantwoord waarom gucosamine achterhaald zou zijn. Heb je bronnen of teks om dit na te lezen?

Kan maar hoeft niet. Je moet je er gewoon even in verdiepen. Je kunt ook visolie erbij gaan geven. Hier zit veel omega 3 in.
leuk stukje over vetten : http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 599.0.html

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:09

Misschien moet jij je eens verdiepen in de visolie, die heef binnen korte tijd meer effect dan de glucosamine! Wil niet zeggen dat de combinatie een prima ondersteuning is op lange termijn.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:11

Klijntjuh schreef:
Zo was laatst zijn schouder uit de kom.. is hij sochtents stijf.
Heeft overdag pijn aan gewrichten of spieren (met opstaan in de bench soms piepen...)

Misschien tocht? Toedekken? Kleedje om?

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:21

izzy1985 schreef:
Misschien moet jij je eens verdiepen in de visolie, die heef binnen korte tijd meer effect dan de glucosamine! Wil niet zeggen dat de combinatie een prima ondersteuning is op lange termijn.

Ben ik ook mee bezig ;) Ik heb alleen nog niet de (wetenschappelijke) bronnen gevonden die dit ook beamen. Heb jij die?

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:25

Ik zou ook Hill's J/D aanraden. Ideaal voer!
Wij zien hier in de kliniek echt veel verbetering bij de wat strammere en oudere hond. Hij is veel soepeler en minder last van de gewrichten e.d.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:31

Als je op internet zoekt op het effect van glucosamine zal je vinden dat ze nog steeds niet goed weten of het nou wel of geen effect heeft.

Op de site van nml health staan wetenschappelijke artikelen over visolie gericht op osteo arthritis bij honden, kijk maar of je daar wat aan hebt. Voor mij is het belangrijkste dat ik er hele goede ervaringen mee heb, ook bij mijn eigen hond!

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:15

izzy1985 schreef:
Als je op internet zoekt op het effect van glucosamine zal je vinden dat ze nog steeds niet goed weten of het nou wel of geen effect heeft.

Op de site van nml health staan wetenschappelijke artikelen over visolie gericht op osteo arthritis bij honden, kijk maar of je daar wat aan hebt. Voor mij is het belangrijkste dat ik er hele goede ervaringen mee heb, ook bij mijn eigen hond!

Dat is inderdaad ook zo. Ik ga eens op zoek :)

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:16

Onze oude labrador heeft joint support brokken daar zit van alles in om hem soepeler te late lopen dat zou ik eerst eens proberen.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 12:12

Tooske schreef:
Onze oude labrador heeft joint support brokken daar zit van alles in om hem soepeler te late lopen dat zou ik eerst eens proberen.

Zover ik weet is dat dus inderdaad Hill's J/D :)

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 21:31

bo0tjeee schreef:
Tooske schreef:

Zover ik weet is dat dus inderdaad Hill's J/D :)

Je hebt verschillende merken die net zo goed zijn. Voorheen was de J/D kwa concentraties niet hoog genoeg, tegenwoordig wel.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 21:33

Ja, maar Joint Support is van Hill's :)
J/D staat voor Joint Support

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 21:48

Specific heet het merk wat wij hebben geen Hill's hoor!
heb je idd verschillende merken van.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 23:00

bo0tjeee schreef:
Ja, maar Joint Support is van Hill's :)
J/D staat voor Joint Support

J/D
staat voor Joint Diet :+