Wat vliegt daar?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Wat vliegt daar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 15:43

Dit topic is ontstaan nav het gier topic: [BB] Ergens een gier ontsnapt? update: vale gier, foto's pag 3 . Hier bleek toch wel interesse te zijn voor een topic voor/door "vogelaars. Dus bij deze ;)
Ik twijfelde tussen BB en HK, maar bewust voor BB gekozen zodat ook mensen die verder niks met vogels hebben, maar willen weten wat ze gezien hebben het makkelijk kunnen vinden. Als je wilt weten wat je gezien hebt probeer het dier dan zo duidelijk mogelijk te beschrijven.

Handige/mooie sites:

www.waarneming.nl
www.birdpix.nl

have fun!

livvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 15:55

Eerste vogelaar present :)
Kom maar op met de waarnemingen!

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 15:57

Ik meld me ook!
Kom maar op.

Ik heb nog een leuke, op waarneming kwamen ze er niet uit.

Datum: april 2011

Afbeelding

En nee, ik heb niet meer foto's. Anders waren we er zelf ook wel uitgekomen.
Er is al Grote Mantelmeeuw geopperd, maar ik vind de snavel niet echt kloppen. Oh ja, vogel was groot, minimaal maatje buizerd.
Laatst bijgewerkt door Ragebol1977 op 04-07-11 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 15:58

Toen ik net langs de (vis)vijver vlakbij mijn huis reed, zag ik daar een vogel aan de rand van de vijver zitten. Dat plekje is redelijk standaard bewoond door een reiger, maar dit was een wat minder grote (maar nog steeds behoorlijk forse) vogel met veel minder lange nek. Hij was donker (niet zwart geloof ik, maar zeker niet lichtgrijs). Iemand? :D

livvy

Re: Wat vliegt daar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 15:58

Roerdomp?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 15:59

Wel reiger achtig Nouks?
Bruin? --> purperreiger
grijzig en klein --> kwak?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 16:00

Livvy: Roerdomp zou theoretisch kunnen, maar die zijn super schuw en zitten meestal verscholen in het riet, die zie je niet zomaar...

livvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 16:02

Klopt, maar das het eerste waar ik aan dacht omdat ie wat kleiner is en een minder lange nek heeft. Purperreiger is ook een mogelijkheid :j

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 16:03

aalscholver...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 16:04

Erg leuk, ben benieuwd wat er gezien wordt aan rare fladderaars.
Er schijnen hier in de buurt wel kiekendieven voor te komen en mijn schoonmoeder heeft er al een gezien (vliegend en op 200 meter afstand :=) maar ik heb ze zelf nog niet ontdekt.

Mogen hier ook de normalere waarnemingen of alleen de bijzondere dieren?

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 16:06

Leuk, vogels! Jonge blauwe reigers zijn ook vrij donker, kan het ook geweest zijn, en anders inderdaad goede kans dat het een Aalscholver was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 16:06

Purperreiger: Als 'ie net zo in elkaar zat als op deze foto http://www.ivnvechtplassen.org/ivn_voge ... rpurea.jpg zou dat inderdaad kunnen. Ik heb 'm enkel van een afstandje zien zitten dus met 100% zekerheid kan ik het niet zeggen. Ik heb iig geen lange nek gezien.
Kwak: Even opgezocht, lijkt op het eerste gezicht geen overeenkomst te vertonen.
Roerdomp: Lijkt me aan de lichte kant voor de vogel die ik heb gezien. Gezien "uiterst schaars" (Wikipedia) en schuwheid vraag ik me af of deze vogel te zien is bij een drukke visvijver midden in een woonwijk.

Een purperreiger klinkt best aannemelijk, vooral ook omdat exact die plek zeer regelmatig bezet wordt door blauwe reigers?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 16:07

aalscholver is zwart (met eventueel witte buik), maar das ook niet een vogel die gelijk bij me op komt.
Toch altijd leuk hoe iedereen een beschrijving anders interpreteert ;)

Wat mij betreft mag alles hoor Annelies.
Vond gister een heel gaaf (en zielig) filmpje van 2 zee arenden hier in de biesbosch

livvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 16:08

Ragebol: Inderdaad niet zomaar te benoemen, de snavel is ook niet heel duidelijk..
Annelies: Kiekendieven zie ik bijna dagelijks hier in Zeeland
Stef: 'de een z'n brood is de ander z'n dood' in de praktijk
Laatst bijgewerkt door livvy op 04-07-11 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 16:09

Hier ook dagelijks kiekendieven (bruine en blauwe :j)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 16:10

Wooow, dat filmpje van die zeearenden!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 16:21

stef schreef:
Hier ook dagelijks kiekendieven (bruine en blauwe :j)

>;)
De blauwe kiekendief staat anders wel als gevoelig op de rode lijst.

Wat ik hier nog meer heb maar nogal standaard: boerenzwaluwen en vleermuizen in groot en klein (weten jullie de soorten?).
Mijn ouders hebben overigens een ooivaarsnest in de tuin, morgen ga ik erheen dus ik kan wel even wat plaatjes knippen als jullie dat boeiend vinden.

Ik kan zelf erg genieten van spreeuwen (zijn zo mooi) en merels (zingen prachtig).

Edit; die zeearend is ook niet erg goed in zijn werk, beetje sadistisch.
Wat was dat voor vogel die hij te pakken neemt?
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 04-07-11 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 16:24

Ragebol: ik ga ook voor grote mantelmeeuw denk ik, de snavel is lastig, maar zou ook wat kunnen vertekenen door de slechte kwaliteit van de foto.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 16:29

Dit vind ik dan weer een leuk topic! Hoop dat ik mag blijven meelezen, net ook het gierentopic gelezen, super gaaf! Hier in de buurt vooral aalscholvers en veel verschillende roofvogels (Utrechtse heuvelrug en omstreken, net langs de rivier). Wel veel ooievaars ook, worden deze ook vaak 'gemeld'? We hebben in Wijk twee paartjes zitten en laatst zag ik er ineens vijf bij elkaar in het weiland terwijl (ik geloof) de moeder niet van het nest afkomt. En op mijn werk in Utrecht (naast Leidse Rijn ongeveer) zit vaak een fazantenhaan :+ Erg mooie vogels!!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 16:33

Annelies: het slachtoffer van de arenden is een nijlgans.

Ragebol: Jonge meeuw, anders misschien een oliebol.... hoe heet zo'n ding... Zoek ik vanavond even op, kan er niet op komen ;)

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 16:42

Ik vond het ook al op een oliebol lijken :D

Nee zonder gekheid, Grote Mantelmeeuw zou goed kunnen. Alleen inderdaad dan een Juveniel, aangezien hij aardig bruin is en geen gele snavel heeft.
t Beest was echt huge hoor.
Watervogels is niet mijn beste kant, die zie ik hier niet zoveel. Roofvogels ben ik redelijk goed in en zangvogels ook wel.

anoukie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 17:01

Hier ook een vogelliefhebber. Noem mezelf geen vogelaar maar vind het erg leuk om kijken wat hier zoal rondvliegt. We hebben nu 4 nesten met boerenzwaluwen (mooie vogels maar schijten alles onder |o ). Voor de rest bijzondere soorten wat ik heb gezien: spechten (groene, zwarte), koekoek, ooievaar en als laatste een sneeuwuil. Kon het eerst niet geloven, maar het vloog toch zomaar door onze tuin.
Mijn eerste ingeving van de eerste foto was ook een mantelmeeuw. En verder dat filmpje, het is de natuur maar had toch liever gezien dat die iets sneller uit z'n lijden werd verlost.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 17:50

Vandaag gespot: 3 ooievaars, 6 reigers, boerenzwaluwen, mussen, eksters, kwikstaartjes, roeken, 2 buizerds, vlaamse gaaien en een zilverreiger.

Vorige week zag ik nog acht lepelaars vlakbij; die had ik hier nog nooit eerder gezien

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 17:52

anoukie88 schreef:
Hier ook een vogelliefhebber. Noem mezelf geen vogelaar maar vind het erg leuk om kijken wat hier zoal rondvliegt. We hebben nu 4 nesten met boerenzwaluwen (mooie vogels maar schijten alles onder |o ). Voor de rest bijzondere soorten wat ik heb gezien: spechten (groene, zwarte), koekoek, ooievaar en als laatste een sneeuwuil. Kon het eerst niet geloven, maar het vloog toch zomaar door onze tuin.
Mijn eerste ingeving van de eerste foto was ook een mantelmeeuw. En verder dat filmpje, het is de natuur maar had toch liever gezien dat die iets sneller uit z'n lijden werd verlost.

Plankje eronder timmeren of een oude sausemmer van de snackbar. Dan ben je van het geschijt af; dat landt netjes in de emmer. Blijft alleen het probleem van kamikaze zwaluwen over. :D

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 22:03

nog een vogelliefhebster meldt zich bij deze!