Koppelen konijn en cavia, tips gevraagd.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MilaMila

Koppelen konijn en cavia, tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 15:28

Hoi bokkers,
Volgende week krijg ik een jong caviaatje die ik wil gaan koppelen aan mijn konijn (7 jaar oude voedster, gesteriliseerd).
Het hok is 150cm bij 55cm. Ook heb ik een grote buitenren/speelplaats met schuilhok waar ze in gaan met lekker weer. Vanwege de poezen/ontsnappingsgevaar gaan ze alleen onder toezicht naar buiten.
Hoe kan ik ze het beste aan elkaar laten wennen? Ik dacht aan een vervoersmandje (zo een voor katten) waar het caviaatje eerst in kan, dan kunnen ze door de tralies aan elkaar snuffelen, maar elkaar geen kwaad doen.
Ook dacht ik aan een klein schuilhuisje waar alleen de cavia inpast, voor als hij/zij geen zin heeft in konijn.
Hoe lang zullen ze nodig hebben om aan elkaar te wennen voor ik ze zonder toezicht samen kan laten?
Ik hoop dat jullie wat handige tips voor me hebben!

_Tara_

Re: Koppelen konijn en cavia, tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 15:30

Niet doen is mijn tip :P Een konijn en een cavia verschillen in hun manier van communiceren en zijn daardoor geen goede combinatie.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 15:33

Ik sluit me bij _Tara_ aan. Het is geen goede combinatie en het konijn hoeft maar één trap uit te delen en de cavia kan het niet navertellen. Erg jammer. Als het nog mogelijk is zou ik als ik jou was een konijn erbij nemen in plaats van een cavia.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 15:35

Ik sluit me aan bij de rest, de enige tip is Niet doen

MilaMila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 15:57

Ik begrijp jullie zorg hierin. Ik heb eerder geprobeerd met konijnen te koppelen en dat ging zeer moeizaam. Ze wilde het gewoon niet. Uiteindelijk na maanden lang vechten was ze gewend aan een konijn, maar die heeft in een onbewaakt ogenblik de benen genomen.
Ik hoop dat ze dit caviaatje wel accepteert.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 15:59

Ik doe het wel en bij mij gaat het goed, denk dat dat verschilt. Elkaars taal niet spreken, tsja, ik zie niet dat ze ongelukkig zijn met elkaar, dus laten wel het maar zo. Ook omdat ik hierna geen knaagdieren meer wil. Anders blijf ik bezig. ;) Maar het kan dus wel degelijk!

MilaMila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 16:01

MamboBeach schreef:
Ik doe het wel en bij mij gaat het goed, denk dat dat verschilt. Elkaars taal niet spreken, tsja, ik zie niet dat ze ongelukkig zijn met elkaar, dus laten wel het maar zo. Ook omdat ik hierna geen knaagdieren meer wil. Anders blijf ik bezig. ;) Maar het kan dus wel degelijk!

Gelukkig ook een positief verhaal :D
Hoe doe jij het met verschillend voer?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 16:03

Niet.... Konijnen en cavia's horen niet bij elkaar, het zijn twee compleet andere diersoorten. Ze kunnen niet communiceren met elkaar en daarmee is het dan ook niet mogelijk om ze te laten wennen aan elkaar.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 16:03

gewoon niet doen...

MilaMila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 16:05

Hond en kat zijn ook twee soorten, maar die liggen hier op de bank tegen elkaar aan te slapen.. Wennen aan elkaar kan toch altijd?

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 16:06

MilaMila schreef:
Ik begrijp jullie zorg hierin. Ik heb eerder geprobeerd met konijnen te koppelen en dat ging zeer moeizaam. Ze wilde het gewoon niet. Uiteindelijk na maanden lang vechten was ze gewend aan een konijn, maar die heeft in een onbewaakt ogenblik de benen genomen.
Ik hoop dat ze dit caviaatje wel accepteert.

Heb je de opvang al eens geprobeerd voor je konijn? Daar kunnen ze je helpen met koppelen met een ander konijn. Als dat niet werkt denk ik eerlijk gezegd dat je je konijn dan het best alleen kan laten zitten. Door er een cavia erbij te zetten zit je met 2 dieren zonder soortgenoot. Nu maar 1..

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 16:08

MilaMila schreef:
MamboBeach schreef:

Gelukkig ook een positief verhaal :D
Hoe doe jij het met verschillend voer?

Bij mij kregen de cavia's juist ruzie. Ik geef het voer met vit.c, dus dat krijgt het konijn ook binnen maar dat geeft geen enkel probleem. Andersom zou niet gaan...

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 16:08

MilaMila schreef:
Hond en kat zijn ook twee soorten, maar die liggen hier op de bank tegen elkaar aan te slapen.. Wennen aan elkaar kan toch altijd?

waarom zou je het doen? Gun je ieder niet een eigen soortgenoot? En ik denk dat honden ook weleens andere honden zien of niet ?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 16:11

MilaMila schreef:

Bij honden en katten hetzelfde, het gaat goed of niet. Ook een hond en een kat zullen elkaar nooit begrijpen. Een hond en kat kunnen nog altijd zo lief liggen te slapen bij elkaar, op het moment dat de kat tijdens het eten bij de hond komt kan het gebeuren dat de hond nog altijd uithaald. Daarnaast zijn katten solitair levende wezens en de hond komt dagelijks in aanraking met soortgenoten.

Hetzelfde met cavia's en konijnen, een cavia zal een konijn nooit gaan begrijpen en andersom. Vooral bij de cavia kan dit voor onnodige stress zorgen (het zijn zeer kletserige beestjes).
Laatst bijgewerkt door maaikemuis op 03-07-11 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 16:11

MilaMila schreef:

Hier ook hoor! ;)

Konijn en cavia zitten vaak dicht bij elkaar, konijn likt de cavia maar dat doet een cavia niet terug. Dat is omdat ze elkaar's taal niet spreken maar om ze dan apart te houden? Nee hoor! :n Nu hebben ze in elk geval elkaar's aanwezigheid.
Zelfde als met de hond en kat. :)

MilaMila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 16:25

maaikemuis schreef:
MilaMila schreef:

Bij honden en katten hetzelfde, het gaat goed of niet. Ook een hond en een kat zullen elkaar nooit begrijpen. Een hond en kat kunnen nog altijd zo lief liggen te slapen bij elkaar, op het moment dat de kat tijdens het eten bij de hond komt kan het gebeuren dat de hond nog altijd uithaald. Daarnaast zijn katten solitair levende wezens en de hond komt dagelijks in aanraking met soortgenoten.

Hetzelfde met cavia's en konijnen, een cavia zal een konijn nooit gaan begrijpen en andersom. Vooral bij de cavia kan dit voor onnodige stress zorgen (het zijn zeer kletserige beestjes).

Dat uithalen bij het eten doen honden toch ook bij elkaar? (Niet alleen omdat het andere soorten zijn die elkaar op dat moment niet begrijpen?)
Ik begrijp je punt wel, maar het kan toch ook prima goed gaan?
Als het niet goed gaat zal ik ze niet bij elkaar laten zitten, dan vind ik wel een andere oplossing. Maar alleen is ook maar zo alleen, en een ander konijn leek niet te werken. Misschien worden ze wel dikke vriendjes :(:) .

MilaMila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 16:27

MamboBeach schreef:
MilaMila schreef:

Hier ook hoor! ;)

Konijn en cavia zitten vaak dicht bij elkaar, konijn likt de cavia maar dat doet een cavia niet terug. Dat is omdat ze elkaar's taal niet spreken maar om ze dan apart te houden? Nee hoor! :n Nu hebben ze in elk geval elkaar's aanwezigheid.
Zelfde als met de hond en kat. :)

Ja, onze kat en hond zijn dikke vrienden, gaan samen wandelen, spelen, slapen en knuffelen. Ze vinden het heel fijn samen!

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 16:37

Mm zou ik ook niet doen, wat heeft een caaf aan een konijn en andersom??
Zou toch proberen een konijn te koppelen, in de opvang kunnen ze je vast goed helpen. Vind het best sneu voor de caaf ook anders. Ze hebben andere behoeften en zullen niet bepaald gelukkig worden van enkel een konijn als maatje, imo voegt dat niks toe..
Ben niet zo'n voorstander van konijnen en caafs in 1 hok. Of je moet al een heel groot buitenhok hebben oid, met een huisje waar alleen de caafjes in kunnen zodat ze ook hun eigen plekje hebben en dan kun je ook het voer makkelijker regelen. Maar dan sowieso een nijn bij een nijn en een caaf voor een caaf in het hok..
En die vergelijking met een hond en een kat..tja... Ik ken ook katten die in het caviahok liggen slapen, dat ze elkaar accepteren wil niet zeggen dat ze nou zo'n aanvulling op het sociale gedrag zijn. Mijn kat ligt ook altijd tegen de hond aan te slapen, de hond accepteert het maar vind er weinig aan.
Dus zou zeggen denk er even goed over na, misschien kunnen ze je in de opvang wel helpen met koppelen aan een nijn, denk dat de nijnen daar uiteindelijk meer plezier aan beleven :)

TiffanyJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 16:41

Heb hier ook een konijn en cavia en het gaat super, ze slapen tegen elkaar aan..en zijn dikke vriendjes.
Qua voer heb ik gewoon 2 bakjes neer gezet.en verder hebben ze veel dingen die ze samen kunnen eten zowel qua groenvoer als knabbeltjes ofzo. Mijn konijn is nogal een baasje en wil hem niet laten castreren omdat hij erg ziek geweest is, dus hij kan niet bij een vrouwtjes konijn en ook niet bij een andere man, dus ik vind dit een prima oplossing. Toch niet helemaal alleen in een hok, maar samen met een maatje al is het van een ander soort.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 16:46

Ik raad het ook af, maar als je het toch wil doen, dan zijn de volgende tips handig:
- laat ze met elkaar kennis maken in een voor beide onbekende omgeving. Het konijn ziet zijn eigen hok/ren als 'van mij', dus als je daar de cavia bij zet wordt hij als indringer gezien. Zorg dat je iets hebt wat je tussen de dieren in kan zetten als ze elkaar proberen af te maken, een deksel ofzo
- accepteren ze elkaar op neutraal terrein, dan kan je ze samen in het hok zetten (maak die wel eerst even schoon)
- een huisje waar alleen de cavia in kan, kan een goed idee zijn, pas wel op dat hij er nog wel uitkomt, soms blijven cavia's uit angst te lang in het huisje zitten zonder drinken etc. Pas ook op met huisjes dat het konijn niet de cavia verplicht om binnen te blijven
In het algemeen lijkt geen huisje me beter, misschien alleen handig voor in het begin

Probeer het koppelen in 1 keer te laten slagen. Van elkaar weg halen, later weer samen zetten, etc zorgt voor steeds opnieuw stress.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 16:47

Vind het een goede oplossing om een cavia bij een anders onkoppelbaar konijn te zetten, maar neem dan wel 2 cavia's. Inderdaad, nu heb je één dier zonder soortgenoot, anders 2. En één extra cavia kost wbt dagelijkse kosten echt niet veel meer.. Dan zit je konijn niet meer alleen en heb je ook nog eens blije cavia's, want inderdaad, cavia's zijn erg kletserig en altijd lekker bezig met elkaar.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 16:47

Citaat:
Dat uithalen bij het eten doen honden toch ook bij elkaar? (Niet alleen omdat het andere soorten zijn die elkaar op dat moment niet begrijpen?)
Ik begrijp je punt wel, maar het kan toch ook prima goed gaan?
Als het niet goed gaat zal ik ze niet bij elkaar laten zitten, dan vind ik wel een andere oplossing. Maar alleen is ook maar zo alleen, en een ander konijn leek niet te werken. Misschien worden ze wel dikke vriendjes :(:) .
Verschil is dat de hond weg kan wezen omdat hij de signalen op kan pakken, de kat niet. Idem met de cavia en het konijn.

Vooral voor de cavia is het sneu. Cavia's zijn namelijk vele malen vredelievender als konijnen. En daarnaast kletsen cavia's ook de hele dag met elkaar. Het zou hetzelfde zijn als dat jij opgesloten wordt in je slaapkamer samen met een gorilla. Het kan goed gaan, of niet. Maar of je er nu heel gelukkig van wordt?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 17:01

Als die gorilla en ik gaan knuffelen lijkt het me geen probleem. :D

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 17:02

:Y)

Maar toch, mijn gorilla toch maar de deur uit gedaan omdat er geen communicatie mogelijk was.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 17:04

Hij is bij mij gebleven, ook al konden we niet praten het tegen elkaar aan knuffelen vonden we fijn. ;)