Hond uit asiel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kabwan

Hond uit asiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 12:21

Hallo iedereen,

Ik ben nu bezig met het opzetten van een schaapskudde en een Border Collie kan dan niet missen. Ik kijk nu een half jaar op internet, advertenties en ook in asiels (op internet). Ik dacht altijd: ‘Nee, ik haal geen Border Collie uit het asiel, die zijn waarschijnlijk toch al ‘verprutst’. Daar bedoel ik mee, om nog naar een schapendrijf cursus te gaan en hem dit goed bij te brengen.
Maar je raad het al :') , toch heb ik een Border Collie gezien in een asiel. Hij is 4 jaar en zit nu al een jaar in het asiel en hun proberen er zo veel mogelijk met het dier aan de gang te zijn.
Deze Border Collie heeft in een woning gezeten en er is eigenlijk nooit wat met hem gedaan, behalve een blokje om. Ook is hij nog niet in contact geweest met schapen.
Door agressie hebben de vorige eigenaren hem naar het asiel gebracht. Ik denk dat de reden van agressie, het niet mentaal en fysiek uitdagen van de hond was.
Ik vraag nu de mensen met, asiel honden verstand, Border Collie verstand en al het andere verstand om mij te helpen een keuze te maken.
De hond is lief (zelfs een beetje terughoudend), maar word het voor hem te moeilijk dan wil hij nog eens happen. Ik ben afgelopen week wezen kijken en ik zag hem en dacht gelijk, dat is hem. Maar ik wil wel gewoon reëel blijven en zonder emotie nadenken. 1 persoon zegt, doen (deze heeft al jaren Border Collies, ook voor schapen drijven) en de ander zegt: weet waar je aan begint! We gaan komend weekend weer kijken en wil dan gewoon verschillende meningen in me achterhoofd hebben. Kan het wat worden, met genoeg tijd en aandacht of is het iets wat weinig kans van slagen heeft?
(Ik woon er zeker 1,5 uur rijden vandaan (als het verkeer meewerkt), dus er even naar toe gaan, kan niet zomaar.)

P.S Ik woon op een boerderij, met honderden hectares bos achter mij en natuurlijk de schaapskudde aan huis en de hond zal dus overal zijn waar ik ook ben.

Alvast bedankt

kohtje

Re: Hond uit asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:25

Ik zou vragen of je hem een keer mee mag nemen naar de schapen. Je hebt natuurlijk niets aan een hond met te veel sence dat hij alleen maar blijft liggen staren of een die je schapen pakt.
Zit er misschien een stamboom bij zodat je kan zien uit welke lijn hij komt?
Het zal niet makkelijk zijn maar ik denk ook niet onmogelijk.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:29

Ik zal vanavond mijn vriend er eens naar vragen. Ik weet dat hij ooit ook aan schapendrijven heeft gedaan met een Border die eigenlijk ingeslapen zou worden wegens agressie. Maar ik weet niet precies hoe dat zat. je hoort nog van me.

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 12:29

Nauw, dat is ook een probleem, hij heeft niet geleerd aan de riem te lopen. |o . Want hij hoefde maar 1x boe te zeggen, of die vorige eigenaren lieten hem gelijk los. En ook heeft hij geen stamboom en kan niet zien of hij uit een werk of showlijn komt. Thja het is een beetje een moeilijk verhaal, als je al die dingen bij elkaar optelt.

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:30

Hallo!

Ik ben vrijwilliger geweest in dierenasiel en ik kan je vertellen dat de meeste gedragsproblemen bij asielhonden zijn voortgekomen aan te weinig mentale uitdaging en weinig beweging en ontwetendheid van de baas.

Mensen kopen een Border vaak in een impulsaankoop, zonder erbij na te denken dat het een werkhond met een will to please is. De hond heeft dan dus vaak niet genoeg aan een blokje om (in mijn ogen geen 1 hond maargoed) en de hond begint dus fietsers/wandelaars/rennende honden/auto's te drijven. In de ogen van de eigenaar agressie, in mijn ogen willen werken/bezig willen zijn. Zo belanden de meeste impuls Borders op marktplaats of het asiel.

Is het niet mogelijk om de hond een tijdje op proef te nemen?
Ik kan vanaf hier natuurlijk niet zeggen of de hond bij de vorige eigenaar te weinig mentale training heeft gehad maar zoals ik het zo lees is dat wel het eerste dat in mij opkomt.

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 12:32

@ Malenka, alvast bedankt.
Ik krijg die hond maar niet uit me hoofd en ben de hele dag aan het nadenken of ik de gok moet wagen of niet. Als ik het wel doe, zal het erger worden of misschien wel de beste hond die ik ooit zal hebben.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:36

Eigenlijk heel simpel, vraag aan het betreffende asiel of de hond eerst eens aan de schapen aangetest mag worden voordat je definitief beslist.... ;)
Dat juist iemand die aan schapendrijven doet zegt "gewoon doen" vind ik wel wat vreemd.
Wij trainen zelf ook redelijk intensiev met 3 jonge bc aan de schapen (en dan ook wedstrijdgericht, groot deel trial training erbij)
Ik weet dus hoeveel werk er in een hond gaat zitten voordat je er iets bruikbaars mee kunt aan de schapen.
En dan met een hond van 4 jaar beginnen, zonder dat je weet of de interesse en talent er wel is?

Waarom kijk je niet eens op de herplaatsingssite van BCCN?

Daar staan regelmatig honden op (met stamboom) waar wel van in te schatten is of die wel of niet werken aan de schapen.
Succes ermee!!

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:38

Oh ja, en de zg. agressie zou voor mij geen criteria zijn het wel of niet te doen, de ervaring hier is als een hond genoeg te doen heeft en een stabiel thuis dat die "problemen" meestal snel verdwijnen.
Ligt meestal aan het niet weten wat een BC is en niks met de hond doen...

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:38

Wat ik hier uit de buurt van het asiel weet, is dat je de hond inderdaad op proef kunt nemen!
Het zijn honden die absoluut beweging/uitdagingen nodig hebben, dus ik vind het omschreven gedrag totaal niet vreemd.
Je zult alles vanaf het begin aan moeten leren en zou absoluut niet gelijk beginnen tussen de schapen!! Je kunt niet van een hond met zo'n verleden verwachten dat hij het gelijk goed doet tussen zoiets verleidelijks... :P
Zou het fantastisch vinden als je die hond een kans zou geven!
Ik persoonlijk zou de gok wagen, en mocht het uiteindelijk écht niet lukken, kun je altijd kijken voor of een hond erbij of dat je op zoek gaat naar een ander geschikt adres.

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 12:42

@Axel_Clauw, fijn dat je reageert, dankje.
De mensen van dat asiel zijn heel erg streng en dat is ook super! En de trainster zegt ook dat ik vaker langs moet komen (3/4x) om te kijken of ze denkt dat ik het kan of niet. Maja de laatste keer was ik 5uur kwijt van de dag, om 1 uur bij die hond te kijken. Begrijp me niet verkeerd ik heb veel voor die hond over, maar 3/4x 4uur op en neer knappen is toch best een eind. Dit weekend word de 2de keer kijken en moet dan ook oefeningen doen en dergelijke. Als we een 3de afspraak maken dan zal ik wel erbij zeggen dat ik hem dan eventueel mee neem om het thuis aan te zien.
Maar het asiel heeft wel gelijk dat ze willen voorkomen dat het bij mij uit de hand zou lopen en ze dan een nog ergere hond terug krijgen.

@Sassy, Ja ik wil sowieso eerst thuis ook kijken hoe hij er op aan slaat. Misschien rent hij in de kudde en grijpt schapen dan is het natuurlijk duidelijk. Maar misschien word het toch nog een goede hond. Een tijdje geleden had ik al op de herplaatsings link gekeken, maar ben het daarna vergeten. Goed dat je het nog even vermeld ;) . De afspraak voor zondag staat nu toch al wel, dus ik ga nog eerst even kijken en dan kan ik natuurlijk altijd nog beslissen.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:42

Ik zou de hond ook op proef nemen!! Ik heb zo maar het idee dat als hij lekker buiten in de weer is en uitdagingen heeft, zowel mentaal als fysiek, dat je dan een compleet andere hond hebt.
Veel succes, ik hoop dat het wat wordt :)

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:43

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:44

Ik zeg: Doen!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:45

Ik ben ook vrijwilliger in Gouda bij het asiel, en je kan altijd een hond op proef meenemen bij ons. Sterker nog: als het niet blijkt te klikken (of er is een ander probleem) kan je hem altijd binnen 14 (of 7, weet ik even niet zeker, hangt van hond/kat af en hoe oud ze zijn) dagen terugbrengen. Want in dat geval wordt niemand er vrolijker op natuurlijk.

Ook is het bij ons de regel dat je eerst een lange wandeling gaat maken met de hond. Zo leer je hem vast kennen :) dan mag je er nog een nachtje over slapen en dan krijg je hem (eventueel) mee voor die proeftijd. Ik zou het doen!
Maar hou er wel rekening mee dat de hond een jaar in het asiel heeft gezeten, en het allemaal wel eens heel erg schokkend (niet helemaal het goede woord maar weet even geen beter) kan zijn, de ruimte die hij heeft, de liefde & aandacht die hij van jou krijgt, schapen die hij misschien nog nooit van zijn leven heeft gezien.. Dus bouw het wel rustig op met naar buiten gaan enzo :)
(Doe er ook gelijk even een stipje bij, wil graag weten hoe dit afloopt :D)

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:48

Een hond die agressief naar mensen is hoeft dat nog lang niet naar de schapen te zijn, sterker nog, als het een hond is die heel gedreven is aan de schapen zou het zomaar kunnen dat ie niet meer agressief is naar mensen. Tja en dat ie wellicht een eerste keer vol in de schapen rent hoeft niet te betekenen dat het een slechte schapendrijver is, misschien wel eentje die in de opleiding wat moeilijker is.

Heb je zelf al ervaring met schapendrijven? Zo nee, dan zou ik het aantesten zeker aan een ervaren iemand overlaten, die kan dat tenminste in goede banen leiden...

Vraag me af hoe die hond heet?
Klinkt een beetje bekend, en als het die is wat ik denk dan zou ik het je zeker afraden, dan is die hond al eens bij een deskundige bc eigenaar geweest om te rehabiliteren en is het zelfs daar niet gelukt...

mylene32

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:54

Met een pup kan je dit probleem ook hebben.

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 12:56

@ Sassy: De agressie is voor mij ook niet het belangrijkste, meer alles bij elkaar. Een slecht 'jeugd', geen mentale en fysieke uitdagingen, geen nieuwe dingen geleerd, niet aan de riem lopen en ja daarvan krijg je dus agressie.

@Kentaro en Rocymax: Hij zal ook eerst een aantal weken op rust mogen komen en gewoon de normale dingen met hem doen. Zoals wandelen, zijn neus leren gebruiken (dat kan hij ook niet :n ) En gewoon uren tijd in hem stoppen.

@ Lianne: Er waren nog maar weinig mensen voor hem wezen kijken en anders hadden ze geen 2de afspraak gemaakt, ze willen dat beestje gewoon gelijk meenemen en daar ben ik erg op tegen. Na die aantal weken rust ga ik eerst weer op de gehoorzaamheids cursus en over een aantal maanden kijken naar een schapendrijfcursus.

@Lynne_berna: Ja dat wil ik ook! :D Maar toch is er nog die onzekerheid, een hond is niet niks.

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 13:06

@ Magrathea: Zondag gaan we ook allemaal dingen doen en dan zit die wandeling er zeker ook bij. Alleen deze hond kan dus schijnbaar niet aan de lijn lopen. We zullen zien. Ik hou iedereen hier op de hoogte.

@ Sassy: Ik ben heel eerlijk en heb nog nooit een Border Collie gehad. Wij hebben altijd jachthonden en toch nu alweer een paar jaar niet. Dus ik zal er zeker in moet komen.
Daarom twijfel ik gewoon ook zo erg, kan ik het wel en zal het voor die hond wel goed zijn om juist bij mij terecht te komen. Daarom kies ik ook bewust niet voor een puppy, dat kan later altijd nog wanneer er een volwassen hond aanwezig is en dan die pup daar van kan meekijken en leren. Er zal vanaf dag 1 altijd een hondentrainer zijn die ik kan bellen met vragen. Ook mijn schapen slachter is een goede vriend van mij en die heeft zelf op dit moment 2 Border Collies. Het is dan ook de bedoeling om dan 'mijn' hond en die van hem mee te nemen naar een kudde (over een aantal weken/maanden) en mijn hond alleen al te laten kijken naar hoe hun het werk doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 14:15

Ik denk, dat je op zich wel hondenervaring hebt, maar ik denk dat je veel beter een getrainde, goed opgeleide Border kunt kopen, met wat jij van plan bent.
Ik denk dat je je heel goed moet realiseren dat
a) er heel veel werk gaat zitten in deze hond, en dus heel veel tijd, en dat in uren per dag, maar ook in maanden en misschien wel jaren voor je hem zo hebt als jij dat wilt
b) de kans niet groot is dat het ooit een goede drijver wordt
c) je hem dus niet moet kopen voor het schapendrijven, maar alleen omdat jij hem heel leuk vindt en er de wereld aan tijd en energie in wilt steken.

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 14:25

@Yamcha: Ik ben niet bang voor een project, alleen ik ben bang dat het een te groot project word en ik dadelijk er dus niet mee kan doen, wat ik wil. Ik zal zeker een Border Collie aanschaffen, omdat mijn schaapskudde natuurlijk uitbreidt en ik er volgend jaar mee rond wil.
En wat je ook zegt, dat de kans niet groot is dat het een goede drijver is, dat is dus ook de vraag.
Daarom heb ik ook dit topic geopend, zodat mensen mij op nog meer dingen wijzen dan ik al wist en me toch even wakker schudden ook al probeer ik reëel te blijven.

Ik heb al een PB gehad van iemand die meer ervaring en informatie heeft met deze hond en ik wil dan ook even rustig afwachten hoe het zondag gaat.
Iedereen bedankt voor met meedenken ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 14:29

Ik vind het knap van je, dat je het zo eerlijk overweegt.

Ik zeg niet dat je het niet moet doen, hoor. Ik wilde dit alleen even meegeven, gewoon om het mee te wegen in je beslissing.
Je zou ook 2 getrainde Borders kunnen aanschaffen via de Border Collie club, en dan deze erbij als 'project'. Hij kan dan van de andere honden veel leren, en voor honden is het heel goed om in een groep te leven. Alleen al de aanwezigheid van de andere honden (mits ze geestelijk gezond en sociaal zijn) kan erg heilzaam zijn.

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 14:40

Ik heb geen idee of je deze hond moet nemen om er mee te gaan drijven, geen ervaring mee.... Dus daar kan ik je niet mee helpen.
Maar is het mogelijk om uiteindelijk 2 honden te hebben? In dat geval kun je het met deze proberen. Hond heeft dan een super tehuis en jij wellicht een geweldige drijfhond. Mocht het nou echt niet lukken qua training kun je er een hond bij nemen die al getraind is.

Heel veel succes zondag!

Ik zie nu dat ik hetzelfde idee had als degene boven me....

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 15:57

Yamcha schreef:
Ik denk, dat je op zich wel hondenervaring hebt, maar ik denk dat je veel beter een getrainde, goed opgeleide Border kunt kopen, met wat jij van plan bent.
Ik denk dat je je heel goed moet realiseren dat
a) er heel veel werk gaat zitten in deze hond, en dus heel veel tijd, en dat in uren per dag, maar ook in maanden en misschien wel jaren voor je hem zo hebt als jij dat wilt
b) de kans niet groot is dat het ooit een goede drijver wordt
c) je hem dus niet moet kopen voor het schapendrijven, maar alleen omdat jij hem heel leuk vindt en er de wereld aan tijd en energie in wilt steken.

Goed verwoordt Yamcha...denk dat dit wel voor elke herplaatser geldt. Moet je een beetje geluk mee hebben ook.

Ehhhmm, een al aangetrainde hond kopen van een fokker/handler kan wel, maar bedenk dat dit wel een heel pak geld kost, dan moet je wel denken van af een 2000euro en opwaarts...al naar gelang leeftijd, afstamming en wat de hond moet kunnen.
Het op de goeie manier aantrainen van een bc gaat toch al jaren inzitten voordat ie helemaal klaar is.

Soms staan er bij de bordercollie verenigingen in NL/BE/DE wel al iets aangetrainde honden ter herplaatsing, maar de echt heel goeie zijn dat meestal niet, vaak wel voor de hobbyist geschikt.
Je zou je moeten afvragen wat wil ik ermee? Wat zou de hond straks moeten kunnen?

Ik ken bijv. in duitsland een teefje, die is wel al iets aangetraind, kan een 50 schapen rustig nadrijven, maar voor mensen daar die een groot bedrijf met honderden stuks vee hebben is ze niet geschikt omdat ze zoveel druk niet aankan.
Zitten ook nogal wat trainingsfouten in, kost dus wel veel werk om er beter mee te worden.
Is een korthaar bc met als vader Roy van Finn Petersen, die hond heeft 10 keer het EK gelopen, het teefje zelf heeft geen papieren.
Voor iemand met geduld, rust en een niet te grote kudde en die geen trial-ambities heeft zou dat een goed hondje zijn.
Heb ik al over nagedacht, maar omdat onze ambities hoger lagen is het voor hier geen hond, helaas, vind ze erg leuk... <3

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 18:06

Yamcha schreef:
Ik vind het knap van je, dat je het zo eerlijk overweegt.

Ik zeg niet dat je het niet moet doen, hoor. Ik wilde dit alleen even meegeven, gewoon om het mee te wegen in je beslissing.
Je zou ook 2 getrainde Borders kunnen aanschaffen via de Border Collie club, en dan deze erbij als 'project'. Hij kan dan van de andere honden veel leren, en voor honden is het heel goed om in een groep te leven. Alleen al de aanwezigheid van de andere honden (mits ze geestelijk gezond en sociaal zijn) kan erg heilzaam zijn.

Daar ga ik in mee :j lijkt me een erg goed idee voor jou. Wel even kijken of het klikt dan.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 20:10

Realiseer je óók dat je met het beginnen van de training van deze hond je een aanzienlijk risico neemt met je schapen...