Ik ben nu bezig met het opzetten van een schaapskudde en een Border Collie kan dan niet missen. Ik kijk nu een half jaar op internet, advertenties en ook in asiels (op internet). Ik dacht altijd: ‘Nee, ik haal geen Border Collie uit het asiel, die zijn waarschijnlijk toch al ‘verprutst’. Daar bedoel ik mee, om nog naar een schapendrijf cursus te gaan en hem dit goed bij te brengen.
Maar je raad het al
, toch heb ik een Border Collie gezien in een asiel. Hij is 4 jaar en zit nu al een jaar in het asiel en hun proberen er zo veel mogelijk met het dier aan de gang te zijn.Deze Border Collie heeft in een woning gezeten en er is eigenlijk nooit wat met hem gedaan, behalve een blokje om. Ook is hij nog niet in contact geweest met schapen.
Door agressie hebben de vorige eigenaren hem naar het asiel gebracht. Ik denk dat de reden van agressie, het niet mentaal en fysiek uitdagen van de hond was.
Ik vraag nu de mensen met, asiel honden verstand, Border Collie verstand en al het andere verstand om mij te helpen een keuze te maken.
De hond is lief (zelfs een beetje terughoudend), maar word het voor hem te moeilijk dan wil hij nog eens happen. Ik ben afgelopen week wezen kijken en ik zag hem en dacht gelijk, dat is hem. Maar ik wil wel gewoon reëel blijven en zonder emotie nadenken. 1 persoon zegt, doen (deze heeft al jaren Border Collies, ook voor schapen drijven) en de ander zegt: weet waar je aan begint! We gaan komend weekend weer kijken en wil dan gewoon verschillende meningen in me achterhoofd hebben. Kan het wat worden, met genoeg tijd en aandacht of is het iets wat weinig kans van slagen heeft?
(Ik woon er zeker 1,5 uur rijden vandaan (als het verkeer meewerkt), dus er even naar toe gaan, kan niet zomaar.)
P.S Ik woon op een boerderij, met honderden hectares bos achter mij en natuurlijk de schaapskudde aan huis en de hond zal dus overal zijn waar ik ook ben.
Alvast bedankt
. Want hij hoefde maar 1x boe te zeggen, of die vorige eigenaren lieten hem gelijk los. En ook heeft hij geen stamboom en kan niet zien of hij uit een werk of showlijn komt. Thja het is een beetje een moeilijk verhaal, als je al die dingen bij elkaar optelt.
)
) En gewoon uren tijd in hem stoppen.
lijkt me een erg goed idee voor jou. Wel even kijken of het klikt dan.