konijn is te dik

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

laura123456

konijn is te dik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 20:59

Heeei bokkers :)
ik heb een lastig probleem , ik heb2konijntjes waarvan 1 een goed gewicht heeft maar het andere is echt te dik.
De dikkere eet gewoon heel veel , ze hebben een grote ren ter beschikking waar ze samen goed kunnen spelen en
overal op en af springen :)
Nu is mijn vraag hebben jullie leuke eetspelletjes of tips om mijn konijn wat te laten afvallen ? :)

En hoeveel eten geven jullie ongeveer per dag ? :)
Brand los zou ik zeggen haha :+ [/i]

Mizora

Re: konijn is te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 22:36

Ik gaf mijn konijnen afhankelijk van hoeveel ze bewogen, hoe dik ze waren, hoe groot ze waren en wat voor temperatuur het was (als ze buiten stonden) 1 tot 3 handjes brok per dier (ben nooit verder gekomen dan 3kg konijn, maar die kreeg maar 1.5 handje per dag) en uiteraard onbeperkt hooi. Als dit niet voldoende is voor je gewone konijn dan voor je die los nog op een ander moment van de dag (dus de één even in het hok opsluiten en de ander in de ren).

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 22:40

Tis lastig dat je ene konijn te dik is en de andere niet
Anders kon je je te dikke konijn op Hooi dieet zetten....

Wat krijgen ze voor voer en wat krijgen ze per dag ?

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 22:55

Wat noem jij dik? Wat voor konijn is het en hoe zwaar is ze?
Aan de hand daar van kun je bepalen hoeveel brokjes je moet geven. Ligt er ook aan wat voor soort brokjes je geeft, meestal staat er op hoeveel gram je moet geven per kilo lichaamsgewicht.
Alleen op hooidieet zou ik niet gelijk doen tenzij het zo drastisch is dat ze haar eigen kontje niet meer kan schoonmaken.
Als eerst dus maar even je konijn wegen en daarna kun je uitrekenen hoeveel ze moet krijgen.
Ik zou als ze dus ook echt te dik is wel iets onder de normale hoeveelheid brokjes gaan zitten.

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 09:49

's morgens krijgen ze een bak met korreltjes :)
Zo die zwarte staafjes met daar tussen nog wat , nu enkel nog de zwarte staafjes
omdat ze die niet zo super graag eten maar het is wel belangrijk dat ze die binnen krijgen :)
Voor de rest is het een hangoor dwergkonijn ( zo dwerg ook weer niet hoor)
Ik geloof dat ze 2,5 - 2,80 kilo weegt, de andere 2 en die is perfect op gewicht ;)
het dikkere konijntje is ook iets kleiner dan de andere ,
ik ben niet iemand die zijn dier direct op dieet wilt zeggen of direct zegt dat ze te dik zijn hoor
ze is een heel vrolijk konijn maar enkel merk ik gewoon da ze steeds wat breder wordt
ze is niet zwanger ofzo want het andere konijn in gecastreert , ze is gewoon wat te dik :o.
vanmorgend heb ik gewoonn gras in zon ruif opgehangen zodat ze moeite doen om er aan te geraken ( klein beetje op de achterste pootjes staan , en voor de rest bakje met zwarte staafjes *D ik zal sewes het konijn en het voer (staafjes) eens wegen :)

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 09:50

laura123456 schreef:
's morgens krijgen ze een bak met korreltjes :)
Zo die zwarte staafjes met daar tussen nog wat , nu enkel nog de zwarte staafjes
omdat ze die niet zo super graag eten maar het is wel belangrijk dat ze die binnen krijgen :)
Voor de rest is het een hangoor dwergkonijn ( zo dwerg ook weer niet hoor :+ )
Ik geloof dat ze 2,5 ietsje meer mss kilo weegt, de andere 2 en die is perfect op gewicht ;)
het dikkere konijntje is ook iets kleiner dan de andere ,
ik ben niet iemand die zijn dier direct op dieet wilt zeggen of direct zegt dat ze te dik zijn hoor
ze is een heel vrolijk konijn maar enkel merk ik gewoon da ze steeds wat breder wordt
ze is niet zwanger ofzo want het andere konijn in gecastreert , ze is gewoon wat te dik :o.
vanmorgend heb ik gewoonn gras in zon ruif opgehangen zodat ze moeite doen om er aan te geraken ( klein beetje op de achterste pootjes staan , en voor de rest bakje met zwarte staafjes *D ik zal sewes het konijn en het voer (staafjes) eens wegen :)

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 13:35

nog tips ? :)*

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 21:54

Er is een heel goed merk konijnenvoer... even denken... moeilijke naam... Supreme Science Selective, wordt door héél veel dierenartsen aangeraden, ook i.v.m. het gebit. Hierin zit alles wat hij nodig heeft plus hooi en water.... het probleem met het meeste konijnenvoer is dat konijnen altijd de lekkere dingetjes eruit pikken. Verder beperkt groente erbij is prima, blaadje andijvie, stukje paprika, halfje wortel, hooguit 1 x per dag. Verder je konijn lekker rond laten lopen. Heeft hij er wel een vriendje bij? Konijnen horen niet alleen te zitten. Te dikke konijnen krijgen problemen omdat ze hun nachtkeutels ( voor belangrijke vitaminen inzitten ) niet op kunnen eten, ze kunnen er niet bij... :j

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 21:59

Dat is heel goed maar ook duur voer
Je kan ook Supertrio proberen

Maar word de bak vol geschept of geef je een handje ofzo ?
Hooi is het belangrijkste voor een konijn, zonder brok kunnen ze wel, dus dat hoeft niet overvloed te zijn

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 22:04

Iets wat ik geleerd heb: je kunt beter geen gemengd voer geven, maar alleen de donkere korrels zeg maar. Onbeperkt hooi en groenvoer (wel opbouwen). Ik heb 4 konijntjes samen in een groot verblijf en herken je probleem, 2 zijn wat te dik en de andere gewoon prima. Als ik minder voer ga geven, eten de dikkere net zo veel en vallen de anderen af ;(

Mensen hebben soms ook aanleg voor overgewicht, waarom konijnen niet? En tja, 1 van mijn konijnen houdt gewoon heel erg van eten, zij is dan ook best dik maar heeft een prima gezondheid voor haar leeftijd (inmiddels 7) :)

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 22:08

Ik heb een keer speciale voer gehad van de dierenarts.
kan je tegenwoordig ookg ewoon in een dierenwikel kopen.
weet niet meer precies hoe het heette maar was een grote groene zak. ( wel prijzig)

en dierenarts had ze gewogen en vertelde hoeveel ik ze moest geven.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 22:36

Die grote groene zak is Science Selective :)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 22:36

veel met hem gaan wandelen! :Y)

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 22:43

Waar ik werk krijgen 3 konijnen 2 keer per dag dit bakje vol
Afbeelding

is eigelijk een hamsterbakje maar is preccies genoeg dus voor 3 konijnen.
verder dan nog onbeperkt hooi en elke dag beetje groenvoer.

Wat voer je eigelijk mix of biks.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 08:51

suuzepuus schreef:

Maar niet aan een tuigje....
Levensgevaarlijk die dingen...

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 10:51

WinSel schreef:
suuzepuus schreef:

Maar niet aan een tuigje....
Levensgevaarlijk die dingen...

Daar ben ik het niet mee eens, ik gebruikte vroeger altijd een kattentuigje voor mijn konijn nooit wat aan de hand.

Ben benieuwd wat je er gevaarlijk aan vind?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 10:56

Als ze een verkeerde sprong maken kunnen ze hun rug breken.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 12:39

Je konijn meer laten bewegen en minder voeren. Net als bij mensen eigenlijk. Aan een tuigje wandelen zou ik niet doen. Bij verkeerd gebruik is het al snel erg gevaarlijk voor het dier.

Kun je bij het konijn de ribben nog voelen? Heeft hij/zij een wam (onderkin)? Poepen ze goed (geen blinde darm keutels)? Hoeveel voer je? Heb je een foto van de konijnen? Hoe zwaar zijn ze?

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-11 15:32

Ziviaantje schreef:
Er is een heel goed merk konijnenvoer... even denken... moeilijke naam... Supreme Science Selective, wordt door héél veel dierenartsen aangeraden, ook i.v.m. het gebit. Hierin zit alles wat hij nodig heeft plus hooi en water.... het probleem met het meeste konijnenvoer is dat konijnen altijd de lekkere dingetjes eruit pikken. Verder beperkt groente erbij is prima, blaadje andijvie, stukje paprika, halfje wortel, hooguit 1 x per dag. Verder je konijn lekker rond laten lopen. Heeft hij er wel een vriendje bij? Konijnen horen niet alleen te zitten. Te dikke konijnen krijgen problemen omdat ze hun nachtkeutels ( voor belangrijke vitaminen inzitten ) niet op kunnen eten, ze kunnen er niet bij... :j

Dankje , ik ga het merk zeker eens opzoeken :)
& mijn konijntjes zijn met zijn 2 hebben een hele grote ren dus kunnen ze heel de tijd in rond lopen en spelen *D
En we hebben een kattenbak waarin ze hun behoefte doen dus ik denk dat ze die wel kunnen opeten
Bedankt voor de reactie en tips ! :)

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-11 15:42

@ winsel
dat voer ga ik ook direct eens opzoeken ☺
het bakje word volgedaan aangezien ze met 2 zijn
en ze hebben altijd hooi ter beschikking :)
ook bedankt !!

@sarah_elise
voila ik heb duidelijk het zelfde probleem.
Ze is prima in orde ze huppelt vrolijk , is voor de rest in orde enzo
Maarja mss heeft ze idd aanleg voor het dikzijn :+ en ik geef ze nu ook enkel de zwarte staafjes , want anders pikken ze de snoepjes er uit ☺
@miesjex
Volgende keer als we gaan zal ik eens vragen hoeveel we ze moetten geven
En welk voer ze aanraad :D bedankt !

@suuzepuus
dat heb ik al geprobeerd , maar
ze stampt heel de tijd enzo en rent terug naar het hok enzo , dus dat lukt niet echt …. En ik wil niets forceren en sommige mensen zeggen dat het slecht is dus ik weet het niet goed ..
@marielle 231 eerst gaf ik ze gemengd voer , maar ze pikken er teveel snoepjes uit en laten het gezonde liggen :+ dus nu geef ik enkel de zwarte staafjes ☺

@cynithiaapje
ik ben nu bij men mama en ze zijn bij mijn papa maar ik zal volgende keer de warmte en de ribben navoelen ☺ ze hebben een geode stoelgang :+ en hoe kan ik ze meer laten bewegen ? ☺

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 17:37

nog ? :+

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 17:46

Meer beweging is erg lastig met konijnen en vaak helpt het heel erg weinig. Meestal is het echt een kwestie van veel minder voeren! Ik heb hier een duo zitten waarvan er eentje veel kleiner is en zeer makkelijk te dik word. Daarom voer ik hun brokjes apart van elkaar want ze hebben verschillende hoeveelheden nodig. De kleine, van 2 kg, krijgt slechts 10 gram per dag en de andere, van 2,5 kilo, krijgt 20 gram. Dit is echt maar een paar brokjes en die zijn dus ook binnen een paar minuutjes op. Verder krijgen ze ook vooral groente zoals andijvie en beperk ik wortels en fruit heel erg omdat hier veel suikers in zitten en ook enorme dikmakers zijn.
Het belangrijkste is echt onbeperkt hooi en groenvoer, brokjes hebben ze echt heel weinig nodig! Als richtlijn wordt vaak gezegd dat je 10-20 gram per kg konijn per dag moet geven, maar mijn ervaring is dus dat zelfs dit nog te veel is!

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 11:46