Gecastreerde ram blijft rijden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

NZ92

Gecastreerde ram blijft rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 11:02

Hoi allemaal!
4,5 week geleden is onze ram gecastreerd zodat hij samen met zn vrouwtje lekker in hun nieuwe
grote ren kon.

Nu heb ik ze een paar dagen terug al even samengezet in de ren om te kijken hoe ze op elkaar reageerd en wat ze deden. Het eerste wat het mannetje deed was gelijk op het vrouwtje springen en daarop rijden ik heb ze natuurlijk gelijk van elkaar gehaald maar ze deden het steeds opnieuw en vrouwtje liet het ook toe. Ze zitten nu nog even apart omdat mijn dierenarts adviseerd om ze 5a6 weken gescheiden te houden.

Nu de vraag blijft hij dit gedrag houden? of is het alleen even rangorde bepalen? of blijft hij de neiging houden om te dekken?
Graag jullie advies.

Jette

Re: Gecastreerde ram blijft rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 11:06

dat verschilt heel erg, mijn hond wil het ook nog wel eens doen.
en onze konijnen (het gaat hier ook over een konijn neem ik aan) doen het ook wel eens, terwijl hij is toch echt gecastreeerd. alleen als de hormonen meer afnemen denk ik dat het echt wel wat minder gaat worden

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 11:07

Zoals je het beschrijft is het gewoon rangorde bepalen. Na 2 weken kunnen ze gewoon bij elkaar, 5 á 6 weken is echt niet nodig hoor. :) Dus ze mogen gewoon bij elkaar, het is vrijwel onmogelijk dat je ram nog vruchtbaar is.
Gewoon bij elkaar zetten en laat het allemaal maar gebeuren, wordt vanzelf minder. Als het echt vechten wordt pas uit elkaar halen. :) Maar dat zal wel meevallen denk ik.
Veel plezier met ze!

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 11:09

Oke maar hij is nu dus niet meer vruchtbaar meer? want hij zit er echt steeds op te rijden? en ik wil serieeus geen jonge konijntjes hebben. 2 is genoeg hihi.

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 11:10

Het idd gewoon rangorde bepalen :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 11:13

De meeste konijnen zijn na 2 weken onvruchtbaar, maar enkele die redden het tot 5/6 weken. Dus ga er niet vanuit dat hij nu niet meer vruchtbaar is. Dat rijden verminderd vaak nog wel. Het is namelijk niet alleen de hormoonhuishouding die moet veranderen maar ook het ingesleten gedrag/gewoonten.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 11:14

Ingesleten gewoonte het mannetje heeft altijd apart gezeten,, een keer waren ze ontsnapt en toen gingen ze wel bijmekaar maar toen is het vrouwtje niet zwanger geworden.

En dat rijden hoelang houdt dan aan?

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:17

Het is rangorde bepalen, dus hij blijft wel rijden totdat bepaalt is
Maar het kan ook zo opeens weer terug komen.

Hij is nu echt niet meer vruchtbaar dus ze kunnen gewoon samen

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 17:29

Nadat mijn ram gecastreerd was, had hij ook 4 weken apart gezeten. Ik heb hem daarna bij de voedsters gezet en eentje bleef hij continu dekken. Ik weet niet of het er mee te maken, maar die voedster was ook gecastreerd. De andere voedster deed hij niks.
Ik heb hem nog af en toe bij de gecastreerde voedster gezet, maar het dekken is nooit over gegaan.