Hoe konijntjes weer koppelen? (redelijk spoed)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

Hoe konijntjes weer koppelen? (redelijk spoed)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 19:27

Na de castratie van onze ram (konijn) willen we nu een vriendje :)
Het is nu al een poos geleden dus vruchtbaar is ie niet meer :) ,maar toen we ze al wouden koppelen (dat mannetje en zijn zusje)
Zaten ze alleen maar op mekaar (dominatie?) dus helaas is onze kruimel nu weer alleen..

Nu wil ik er graag 1 uit de dierenzaak gaan halen of uit de opvang (een geholpen vrouwtje) ,maar hoe gaan we dit koppelen?!

Aangezien het vorige keer ook ''fout'' ging..

Tamadine

Re: Hoe konijntjes weer koppelen? (redelijk spoed)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 19:28

Sowieso voor beide op onbekend terrein koppelen. Dat is het belangrijkst.

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 19:30

Maar ze zaten op elkaar zei je, wat bedoel je daar precies mee? Probeerde ze elkaar te dekken (ik weet niet hoe je dit bij konijnen noemt) of waren ze constant aan het vechten?

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 19:30

Niet vechten ,maar gewoon erop zitten .. Geen dekpoging ,maar meer dominatie..
Net als paarden een beetje op mekaar springen etc ..

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 19:33

Hoe lang heb je het geprobeerd? Wie zat op wie?
Waarom zou je een geholpen vrouwtje willen hebben?

Ik denk dat je het beste met het konijntje naar een opvang kan gaan en hem daar kan laten koppelen. De opvang waar ik mijn konijntjes vandaan hebt doet dat wel. Dan kan als het niet zo goed gaat ze ook een andere combinatie proberen.

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 19:35

Je kan je even inlezen op www.konijnen.nl maar je kunt idd ook een opvang om hulp vragen.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 19:37

Allebei .. wisselde..
Nou ja persee hoeft ze niet geholpen te zijn :)

Ik denk niet dat dat hier kan..bij de dichtsbijzijnde opvang..

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 21:27

is de voedster zeker te weten een voedster?

Zou ze koppelen op neutraal terrein met genoeg afleiding (overal lekker voer gooien) en veel verstop mogelijkheden. Wel verstop plaatsen waar ze aan 2 kanten in/uit kunnen zodat de ene niet de ander klem kan zetten in een hokje.

Hier een groep van 4 gekoppeld aan 2 nieuwe (die ook van elkaar vreemd waren) op onbekend terrein met dus veel schuilmogelijkheden en voeding. Ging heel vlot zo. Heb in eigen ren een paar vechtpartijen gehad maar eigenlijk niet noemenswaardig.

Succes!!! De kunst van het koppelen is niet teveel je eigen ermee bemoeien en elke keer dat e uit elkaar gehaald worden zal de koppeling daarna heviger worden. Onderling moeten ze eruit komen. Gebruik hier als het niet wil vlotten (diverse koppelingen al mee gemaakt) water. Gooi elke keer als ze zo stressen dat ze er zelf niet uit komen een plens met water. Dat vonden ze al heel raar en gingen ze zichzelf wassen. Wassen brengt weer rust in het konijn en zo gaat de koppeling ook rustiger.

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 21:30

Ik zou gewoon het zusje proberen want ja die zit nu ook alleen denk ik? (heb ik iig niet megekregen uit het verhal wat je daarme gedaan hebt).

In een vreemde omgeving zetten met veel schuilmogelijkheden als je zelf bij bent. Als je niet bij bent 2 hokken naast elkaar zetten zodat ze aan geur kunnen wennen. elke dag wisselen van hok en elke dag tijdje samen in onbekende omgeving (desnoods keuken ofzo). Veel schuilmogelijkheden voorizen dat ze wat kunnen ontsnapen van elkaar.

verwacht niet dat ze samen liggen na 1 dag, kan paar weken duren....

succes

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 22:16

Ten eerste wil ik vragen of je zeker weet dat het vrouwtje ook daadwerkelijk een vrouwtje is. Het is verstandig te koppelen in een voor beide dieren neutrale ruimte. Wanneer konijnen op elkaar rijden kan dit voortplantigsgedrag zijn, maar ook dominatie bepalen. Je kunt ze gewoon bij elkaar laten, terwijl ze dat doen. Wanneer je koppelt kun je nooit voorspellen hoe het gaat. Wij halen de konijnen alleen uit elkaar wanneer er gewonden vallen, dit houdt in wanneer het ene dier ook echt het andere dier verwond en daarbij de haren in het rond vliegen.

Wanneer je de dieren aan het koppelen bent gaan wij altijd het hok grondig schoon maken, dit houdt in alles er uit en vervangen door schoon spul, maar ook echt alles schoonmaken met een dettoloplossing.

Succes!

rozahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 22:20

Dat rijden op elkaar is volkomen normaal dat doet bijna ieder konijn die ik koppel.
Zo bepalen ze de dominatie.
Zolang ze niet gaan vechten gewoon bij elkaar laten zitten.
Haal je ze iedere keer uit elkaar dan begint het gevecht om de dominantie weer opnieuw.
En inderdaad een neutrale ruimte is belangrijk.
En denk niet het gaat in 1 dag goed er kan weleens een maand overheen gaan voordat het goed gaat.