Wat is dit voor vogel? Vogelopvang bellen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

juline

Wat is dit voor vogel? Vogelopvang bellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 11:55

Kom net thuis en tref dit aan in de tuin. Denk zelf dat het een baby houtduif is. Hij blijft heel stil zitten zie zo geen verwondingen.
Vogelopvang bellen ja of nee?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Cassidy

Re: Wat is dit voor vogel? Vogelopvang bellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 11:56

Kun je zie of hij een ring heeft?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 11:57

ja een babyduif waarschijnlijk uit het nest gevallen door de storm, duivennesten zijn niet zo sterk. Zou even de opvang bellen.

Chihiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 11:57

Zo te zien voelt hij zich niet zo best .. (bol, opgezette veren, in elkaar gedoken) als hij er echt lang zit zou ik wel even bellen wat je het beste kan doen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:00

Volgens mij een duif. Als die uit het nest is gevallen en in de buurt dan zijn de ouders er vaak nog die het jong eten geven. Dus dan gewoon even in de gaten houden.

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:02

Het is nog een jonge Houtduif. Je kunt zien aan zijn snavel dat hij nog jong is. Die nog een beetje 'raar' eruit ziet. Ik kan het niet helemaal goed zien, maar heeft hij nog dons op de kop zitten?
Ik zou ook even de opvang bellen.
Laatst bijgewerkt door kabwan op 29-06-11 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:03

Ik zou de opvang bellen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:05

Idd een jonge duif.

Als er geen oudervogels te zien zijn voor dit jong dan is het verstandig om de opvang te bellen.

juline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 12:14

Opvang gesloten, dierenambulance nu aan de tel. geen ring, wel donsjes. zit al een tijdje te wachten of er nog ouders komen. Tuin zit vol met kauwen en die zitten er al de hele tijd op te azen. Ambulance zegt bakje water erbij. Houtduiven worden maar een paar keer per dag gevoerd dus het kan een lange tijd duren voor de ouders komen. Schijnt dat ze niet meer in het nest passen maar niet kunnen vliegen vraag me dan toch af waar ie vandaan komt. Mag hem in de loop van de middag eventueel brengen. Kijk het dus nog even aan hoe het afloopt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:17

Ach gossie, een dikke Dolly :(:)
Zo te zien voelt ie zich inderdaad niet zo best. Goed van je dat je de dierenambulance hebt gebeld.
En kauwen zijn echt opportunisten dus hou hem maar goed in de gaten!

juline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 12:25

Er is een ouder komen kijken dus weet dat het gelukkig geen weesje is. Kijk het nog even aan mocht hij er over een paar uur nog zitten gaat ie alsnog naar het asiel. Of moet ik de natuur zijn gang laten gaan nu zijn ouders er toch zijn?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:27

Beetje sneu om hem aan zijn lot over te laten lijkt me.
Is hij door de ouder die langsgekomen is, gevoerd? Kun je eten in zijn krop voelen zitten?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:28

Das even afhankelijk hoe jij de situatie inschat. Als jij het idee hebt dat de ouders hem geen eten geven, de kouwen steeds dichterbij komen en jij geen zin hebt in een bloedbad in de tuin dan zou ik m wegbrengen.

juline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 12:35

Ja dat dacht is dus ook maar vindt het ook weer zo sneu om hem weg te brengen terwijl zijn ouders er zijn. Nee zijn ouders hebben hem niet gevoerd. Wil hem liever nog niet aanraken om te voelen of zijn krop vol zit.

Ik wacht het even een uurtje af heb nog geen vervoer. Pas tegen 3 uur komt er een vriendin met auto.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:36

Duiven maken zich niet druk over of een jong is aangeraakt door jou. Als er nog iets van het nest te vinden is zou je hem dus ook zelfs daarin terug kunnen zetten.

En als zijn ouders er wel zijn maar niet voeren, zo bol als hij daar al zit, dan heeft hij eind van de dag een longontsteking te pakken of iets. Zonder energie om zich warm te houden houdt hij dit namelijk niet lang vol.

juline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 12:42

Oke zal eens gaan voelen dan. Er is te weinig beschutting in de tuin waar ie eventueel kan gaan zitten. Nee zodra ik vervoer heb breng ik hem wel weg.

juline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 13:57

Krop is helemaal leeg beestje red het denk ik niet, pootje is kapot heb hem nu in een doos zitten, wil niet drinken. vervoer pas over minimaal een uur..

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 14:00

Arm kleintje, ik weet niet of het zin heeft om hem nog een beetje noodvoer te geven voor hij naar de opvang kan? (@Nickeltje?)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 14:02

Als je de beslissing hebt om hem weg te gaan brengen, zet hem dan nu in elk geval warm, in huis ergens in die doos. Eventueel kun je wat stukjes brood vochtig maken en ver achterin zijn snavel stoppen (echt ver, daar kun je met de top van je pink helemaal in), dat geeft hem iets vulling en iets aan koolhydraatjes...

Het kan best zijn hoor, dat hij al zo zwak is dat hij het niet gaat redden en dat de storm van afgelopen nacht hem gewoon te veel geworden is...
Jij doet in elk geval je best!

juline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 14:21

Had hem warm gezet in een doos met een theedoek. Had via pb de tip gekregen geweekte puppybrokjes te geven dus ben naar de dierenwinkel gegaan om wat te halen. Kom net terug maar hij heeft het helaas op gegeven.

edit: typo

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 14:23

he! wat een ....
stoute stoute duif..
Maar inderdaad, het was gisteren niet het beste jonge vogel-weer.. Vooral niet als je ouders duif zijn en meestal een krakkemikkig nest bouwen
:(:)
Je hebt écht heel erg goed je best gedaan voor hem, hartstikke goed! :)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 14:24

ai, jammer...je hebt meer dan je best ervoor gedaan ;)

juline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 14:29

Ja het was gewoon zielig om aan te zien. Hij viel ineens om toen zag ik dat zijn pootje niet helemaal er uit zag zoals het hoorde dus maar in een doos gezet. Gelukkig zijn ze bij de dierenwinkel hartstikke aardig dus kreeg een beetje brokjes mee want ja wat moet je met 10 kilo brokken zonder hond haha. Maar denk dat zijn ouders het ook wel wisten anders hadden ze allang wat gedaan..denk ik.. Zijn ze toch slimmer dan ik dacht haha. Moet hem nu alleen nog een goed graf gaan geven, we zijn druk met de tuin bezig dus als ik hem nu begraaf komt iemand anders hem over 2 dagen weer tegen.