Oude kat (20) met een boel kwaaltjes..*update: ingeslapen*

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jibbel

Oude kat (20) met een boel kwaaltjes..*update: ingeslapen*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 12:24

Ik zal proberen een lang verhaal iets minder lang te maken..

Sinds september vorig jaar hebben wij de kat van mijn vriend (die eerst nog bij zijn ouders woonde) in huis genomen.
Ze belden destijds dat het zo slecht ging met hem en het mss beter was om hem een spuitje te geven (omdat het weleen zo zou kunnen zijn dat de buren last hebben van het gemauw als hij naar binnen wil.. Zo'n smoes heb ik nog nooit gehoord, mja..)
De overige klachten waren dat hij elke dag zijn eten uitbraakte, vrij mager was, een slecht gebit heeft en 'doof' is. De kat is inmiddels dus al 20.

Mijn vriend verwachtte dat hij echt heel slecht zou zijn uit het verhaal van zijn moeder, omdat hij dus zo weinig at en veel uitkotste. Maar ik weet een beetje hoe ze daar zijn (er komen kosten aan, er moet meer tijd/verzorging aan besteed worden, dus spuitje is wel makkelijk). Dus ik heb gezegd: vraag maar of hij hierheen mag komen, dan gaan we er gewoon mee naar de DA. Even vragen wat die ervan zegt en als het echt zo erg is, dan kunnen we hem altijd laten inslapen, maar dan weet je iig zeker dat je er zelf alles aan gedaan hebt.
Aan de ene kant vonden we het moeilijk omdat hij zo oud is en toch moest verhuizen, maar aan de andere kant, wie weet kon hij nog wel 5 jaar mee!

Dus wij zijn met hem naar de DA gegaan en hebben bloed laten onderzoeken. Daaruit bleek dat hij een te snel werkende schildklier had en daardoor zo sterk vermagerd was en veel overgaf (misselijkheid door schildklier). Daarvoor hebben we medicijnen gehad en sindsdien is hij flink opgeknapt. Zijn kleur kwam terug (hij is nu weer donkerrood ipv vaal blond) en hij werd weer wat dikker. Het overgeven bleef af en toe met periodes terugkomen, maar zijn schildklierwaardes bleven wel goed.

In januari zat het me toch niet helemaal lekker dat hij toch een opgezette buik bleef houden. Alsof het continu strak gespannen stond. Dus weer naar de DA en die hebben we zijn buik laten voelen. Ze dacht dat er een tumor in zijn buik zat, maar ze kon het niet goed voelen. Voor zekerheid zouden we een echo moeten laten maken. Behalve dat zo'n echo duidelijkheid bood, was er verder niets wat ze voor hem zouden kunnen doen, evt. opereren, maar uit ervaring bleek dat het meestal al zo erg was dat ze ze meteen lieten inslapen.
Wij hebben er dus bewust voor gekozen geen echo te laten maken en gewoon aan te kijken hoe hij het blijft doen.

De laatste maand vond ik hem toch weer magerder geworden en dus hebben we nogmaals zijn bloed laten controleren. Hieruit bleek dat zijn schildklier waardes toch weer iets te hoog zijn, dus hij moet nu wat meer medicijnen gaan slikken. De buik heb ik ook nog eens na laten voelen en nu voelde ze wel duidelijk dat ter hoogte van zijn lever en milt 'iets' zit. In 4 maanden tijd is het dus wel gegroeid.

Maar nu rijst bij mij een beetje de vraag, hoe lang moeten we hier nog mee doorgaan. Het is een beetje pappen en nathouden tot hij erbij neervalt. Ik wil hem niet laten lijden, hij heeft duidelijk mindere momenten kan zelfs wisselen per uur, maar momenteel is hij over het algemeen hartstikke kwiek.
Overdags slaapt hij wel veel, maar zodra we thuis zijn springt hij (ondanks zijn leeftijd) overeind en komt hard mauwend naar ons toe gerend. Hij is enorm fel op eten, zeker op verse producten zoals kip. Hij vreet bij wijze van je vingers op alsof het worst is. Het opeten van zijn eten is dan weer een ander verhaal. Zijn brokjes eet hij nauwelijks, maar blikvoer gaat er redelijk in. Hij krijgt nu a/d om aan te sterken en dat eet hij echt goed.
Verder is hij gewoon alert en gezellig aanwezig, maar hij is zo mager, net een zak botten. Hij geeft nog steeds met regelmaat over en zijn ontlasting is wisselend en ligt regelmatig voor de kattenbak, ipv erin. Hij plast enorm veel, dus zijn nieren zullen mss ook niet al te best meer zijn. Hij 'stinkt' heeft echt een zurige oude kattengeur om zich heen hangen.

Mijn vriend vind het heel moeilijk, omdat hij die kat al heeft sinds zijn 6e. Ik vind het ook rot, maar ik heb ook de 'lasten' ervan: elke keer die stront en kots door het hele huis opruimen, het geven van de medicijnen en de kosten die je eraan hebt..dat breekt me soms ook weleens op.
Ons idee was om hem een goede oude dag te geven en niet af te danken op het moment dat hij iets ging mankeren. Maar wanneer is nu het moment gekomen om te besluiten dat het genoeg is geweest. Want wie ben ik om te gaan bepalen dat hij ingeslapen moet worden. Het is makkelijker als hij gewoon uit zichzelf gaat, maar dan ben ik bang dat het teveel een lijdensweg wordt.

mirror666

Re: Oude kat (20) met een boel kwaaltjes..hoe lang nog doorgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:28

lastig...
zo'n meneertje hebben mijn ouders ook in huis. Oke hij zit niet aan de medicijnen en houdt zijn behoeftes en eten nog aardig binnen tot op het goeie moment/plek ;)

Heb hem voor mijn 4e verjaardag gekregen als kitten, en ik word vandaag 21.
Wij hebben de grens gesteld op ''als hij iets mankeert waarvoor operaties, continu medicijnen, of pijn continu deel gaan uitmaken van zijn leven''
en eigenlijk hopen we stiekem dat hij een keertje niet wakker wordt zegmaar..
Kun je niet een kattenliefhebber bij jou laten kijken? Iemand ''anders'' die de kat niet elke dag ziet etc? Wat zegt de dierenarts ervan als je dit vraagt?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 12:33

Gefeliciteerd met je verjaardag! :)

De DA zei van de week, dat als ze deze kat voor het eerst had gezien, niet meer aan een behandeling was begonnen voor zijn schildklier (ondanks dat dit heel makkelijk te behandelen is). Toen ze belde voor de bloeduitslag zei ze ook dat we konden proberen met iets meer medicijnen hem wat extra energie voor de rest van zijn lichaam te laten behouden, zodat hij nog iets aankomt, maar dat er zoveel aan de hand is in het lichaam, dat we niet moeten verwachten dat hij nog echt zal aankomen. Ik merkte wel aan haar dat zijn einde nabij is. Maar ja, hoe lang nog en wanneer besluit je de knoop door te hakken?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:39

ja dat is moeilijk..
Ik vind in zulke gevallen vaak wel dat je beter een week te vroeg kunt zijn dan een dag te laat.
Een datum afspreken over 2 weekjes en poeslief nog helemaal verrot verwennen?
Ik moet er niet aan denken dat mijn ouders met zo'n nieuws naar me toe zouden komen hoor, maar als het eerlijker is...

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:42

Ik merk aan je hele verhaal dat jij het idee hebt dat het genoeg is geweest.

Ik heb met mn hondje ook voor zo'n dilemma gestaan, waar trek je de grens?
Doe wat je gevoel je ingeeft, dan zit je er eigenlijk nooit naast. Hak de knoop door op het moment dat hij nog wel lol heeft in zn leven, maar eigenlijk niet meer beter kan worden. Nouz kreeg op een gegeven moment wat pijn, we hebben het heel even aangekeken op medicijnen maar dat sloeg nauwelijks aan en kon alleen nog maar erger worden.

T is moeilijk, dat absoluut. Maar als ik het zo lees denk ik dat je niet al te lang meer door moet willen gaan.. Wij zeggen altijd; als een beest geen beest meer kan zijn is het mooi geweest.

Succes iig!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:47

He wat een lastig verhaal zeg. Ik denk dat je goed moet onthouden wat de DA zegt. Alles wat er nu nog bij komt is te veel eigenlijk... Op zich maakt het niet uit dat ie stinkt en mager is, zolang ie nog levensvreugde heeft en geen pijn. Persoonlijk zou ik echt die twee factoren als indicatie gebruiken.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:09

Voor mij zou de grens zijn zodra hij pijn begint te lijden of niet meer wil eten of er nog iets bij gaat krijgen. Ik zou dan ook geen dag langer wachten en meteen een afspraak maken. Zo te lezen is het einde echt nabij en is het inderdaad pappen en nathouden en beter word hij toch niet meer :(:)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 13:11

Ik denk dat wat ik hier schrijf, vooral rationeel bekeken is en 'medisch' bekeken vind ik dat hij wel genoeg mankeert om er een keer mee op te houden.

Maar als ik naar het dier kijk, hij is nog blij en is zelf volgens mij helemaal nog niet bezig met doodgaan. En daarom vind ik het zo lastig om een keuze te maken.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:20

Er komt een moment dat je denkt en nu is het genoeg, zeker als je er al zoals jij een tijdje mee rondloopt. Dat kan zijn dat je ziet dat ie omvalt, of dat ie te zwaar ademt of wat dan ook, maar dat geeft je gevoel je in. Ik ben geen voorstander van sleuren met een oud dier, ik laat ze ook echt niet inslapen bij het eerste mankementje maar het moet geen lijdensweg worden.

Maandenlang heb ik naar Elmo gekeken en zag m steeds magerder worden....tot de dag kwam dat ie omviel en moeite had om overeind te komen. Dat was voor mij het moment om dat ene telefoontje te plegen.....

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:33

Zoiets ken ik, dan van mijn ratje...
Op een dag was hij opeens keihard achteruit gegaan, de levenslust was weg.
Terwijl hij de dag ervoor tja, nog gewoon normaal was met zelfs goede momentjes.
Zelf was ik blij dat 'ie dus aangaf leek het wel, van zo en nu is het genoeg geweest.
Hoop dat als hij niet uit zichzelf gaat, jou kat het ook zo aangeeft. Ik stond binnen een kwartier bij de DA voor een spuitje dus geen lijdensweg oid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 13:27

Zoals je nu over de kat praat, dat hij heel goed eet en blij op je af komt rennen... Nee, zou hem absoluut niet in laten slapen dan.
Ik heb mijn kat laten inslapen toen ze echt niet meer kon. Ze had pijn en kon niet meer goed opstaan. Dat was voor mij de druppel die de emmer deed overlopen. Ik heb haar thuis in laten slapen en zal jou dat ook willen adviseren mocht je ooit tot dat besluit over gaan. Het scheelt zo ontzettend veel stress voor je diertje.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 13:34

Luister naar je gevoel.

Ik had mijn kat op 2 jaar uit het asiel gehaald en hij kreeg op 20 jarige leeftijd een tia.
Daarna heb ik altijd gezegd, je leeft in geleende tijd. Dat heeft ie nog 2,5 jaar gedaan en toen
hij weer na een tia even er bovenop krabbelde en 3 dagen later dat het niet meer ging was het klaar
voor mij.. je weet het.
De mijne is ook thuis ingeslapen, op zijn kleedje ... en zelf hebben we hem naar het crematorium gebracht.

Vwb goede en slechte dagen... die heb ik als schildklierpatient ook en ik heb ook nog geen spuitje gehad hoor _O- (grapje)

Kijk naar hem, luister naar hem. En vooral.. geniet nog even van hem.... hij zit in geleende tijd.. benut die nog zolang het kan.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 14:04

Het beestje is 20 jaar! dat is een behoorlijke leeftijd voor een kat, en als jij denkt dat hij te vaak veel pijn heeft zou ik hem netjes bij jou thuis laten inslapen. Ik zou niet meer met zo'n kat aan het knooien gaan met operaties, veel dierenartsbezoeken enze...
Lekker een weekje extra verwennen, veel voer wat ie lekker vind, aandacht misschien wat pijnstillers ophalen bij de DA en dan t beestje laten inslapen.

Sterkte ermee!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 15:31

Goed om te lezen dat degenen die de keus moesten maken, ook echt merkten aan hun dier dat het genoeg was.
Dat geeft mij iets meer rust, dat we het wel aan hem zullen zien/merken als hij zover is.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 15:45

Ik weet wat je voelt.
Toendertijd zat ik met hetzelfde dilemma. Toen zeiden de mensen ook tegen me.. je weet wanneer is het genoeg is. Dat weet je gewoon.
en ik dacht maar hoe moet ik dat dan weten... wat merkt je dan, wat voel je dan.

Toen het zover was toen zei mijn verstand.. het is genoeg het is klaar.
Tuurlijk zei mijn hart iets anders maar houden van is ook loslaten. Hoeveel pijn dat ook doet.

Als je verstand zegt.. het is klaar vertrouw daar dan op want je hart zegt echt iets anders.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 15:49

He dat lijken mijn 2 kwiebussen wel :D
Ik heb 2 broers, worden volgende week 20 jaar. Ook zo mager als wat, en allebei aan de pillen voor hun te snel werkende schildklier. Ontlasting wordt ook minder, sinds een tijdje piest er telkens 1 bij de voordeur (zijn binnenkatten), geen idee of het een vorm van dementie is of dat er buiten een andere kat zit te vervelen...
Poepen is ook wisselend, vaak harde keutels die niet stinken maar aan hun kontje blijft hangen en dus ergens in huis belanden of zoals vanmorgen bij mij op schoot :r
Slapen zichzelf het ongans :D en kotsen ook met grote regelmaat, is het bij jouw kat ook grotendeels slijm wat er dan uit komt, geen eten of haar ofzo?

Jibbel schreef:
Maar als ik naar het dier kijk, hij is nog blij en is zelf volgens mij helemaal nog niet bezig met doodgaan. En daarom vind ik het zo lastig om een keuze te maken.

Denk dat je inderdaad goed naar het dier zelf moet kijken, ik hoor ook zo vaak dat ze zo mager zijn, maar krijg er verder echt niks in en ze zijn vrolijk, dus geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om ze weg te brengen.

Wij hadden het idee dat ze misselijk werden van blikvoer, dus dat hebben we geschrapt. Omdat ze zo weinig brokjes aten (misschien ook wel tandproblemen, maar die 2 moeten onder narcose om tandsteen te verwijderen, dus dat is geen optie meer :+ ) hebben we eens geprobeerd brokjes aan te maken met (veel) gekookt water. Dat vinden ze erg lekker, en zo krijgen ze ook voldoende vocht binnen. Misschien iets voor jouw kat.

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 18:20

Moeilijk he zoiets... Ontzettend goed van jullie trouwens dat jullie hem in huis hebben genomen. :))

Wij hebben hier in anderhalf jaar tijd 4 oudjes uit het asiel gehaald (17, 14, 13 en 13 jaar) en in 8 maanden tijd zijn ze alle vier gegaan. De eerste, de oudste, kwakkelde een half jaar met zijn gezondheid voordat we hem hebben laten inslapen omdat hij een zeer agressieve vorm van leverkanker had (het zag eruit als natte fip). In dat halve jaar hebben we ons ook steeds afgevraagd hoe lang we door moesten gaan, maar iedere keer kwam hij er weer bovenop en kwam hij weer met lichtjes in zijn ogen naar ons toe. Maar toen hij echt ziek begon te worden, konden we ook zien dat hij hier niet meer uit zou komen. De lichtjes doofden en hij gaf het op. We hebben hem toen ook binnen een paar dagen in laten slapen.

De tweede had ook leverkanker, maar is tot de 1 na laatste dag actief geweest. Hij toonde geen pijn, maar was graadmager. Wij hebben ervoor gekozen om hem zelf te laten gaan en dat was goed. De ochtend voordat hij overleed wilde hij geen eten en drinken meer en die nacht is hij onder het bed vredig ingeslapen met de andere oude kater naast hem. Pas die ochtend zag je dat het goed was. Het leven was uit zijn ogen zeg maar.

Bij de derde kater was het weer iets anders. Hij had acuut nierfalen, maar is actief en vrolijk geweest tot de laatste ochtend. Ondanks dat zijn organen er 1 voor 1 mee ophielden en nog maar 2 bloedwaardes enigzins normaal waren. Wij hebben toen de keuze gemaakt om hem de lijdensweg te besparen en we hebben hem in laten slapen. Het kon ook niet anders meer, want hij kon niet meer zelfstandig poepen en dan houdt het natuurlijk ook op.

Bij de vierde kat kon ik het wel erg goed zien. Zij had een hersentumor en we hebben wel een tijdje medicatie uitgeprobeerd. Toen we afbouwden ging het in een rap tempo slechter. Ze waggelde wat rond, viel om, vond geen rust meer en nam in mijn ogen afscheid van ons (daar geloof ik in, maar daar hoef je natuurlijk niet in te geloven). Ook bij haar doofden de lichtjes in haar ogen. Ze was er niet meer. Ze heeft ook erg weinig mee gekregen van het inslapen. Voor de prikjes lag ze ook prinsheerlijk op de behandeltafel en ze was heel snel weg.

Beetje lang verhaal, maar wat ik ermee wil zeggen is dat je het inderdaad merkt. Jij ziet je kat iedere dag en jij ziet dan dus ook de lichtjes in zijn ogen doven. Gebeurd dit, dan is het tijd. Heel veel sterkte ermee!

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 20:15

Katten tonen niet snel pijn, maar ook ik ben ervan overtuigd dat je als baasje wel weet wanneer het tijd is. Echter, katten zijn doorgaans ook erg proper op zichzelf. En mijn oude freule zal doodongelukkig worden als ze niet meer zelf op de bak kan en/of ongelukjes heeft in huis. Bij haar is het wasritueel dan ook een goede graadmeter om te zien hoe zij zich voelt. Voelt ze zich goed, dan wast ze zich 's ochtends en 's avonds van top tot teen en tussendoor doet ze 'kleine' wasjes. Is ze gestresst, dan houdt ze niet meer op met wassen en voelt ze zich ziek dan wast ze zich niet of nauwelijks. Waar ze dan zelf weer gefrustreerd van wordt, net als van plassen naast de bak..
Toen voor het plassen geen medische oorzaak, anders dan ouderdom, geconstateerd werd hebben we een bak met lagere instap voor haar gezocht en gevonden. Sindsdien heeft ze eigenlijk geen ongelukjes meer gehad. Soms is het dus ook best simpel op te lossen. :)
Overigens is bij haar het rennen een pijnlijk ogend schouwspel van een kat die wat huppelpasjes doet, maar lijkt dat haar dan weer niet echt te hinderen. Het is zelfs verbazingwekkend waar ze nog op weet te klimmen met haar stramme lijf. Ik denk dat hinder en pijn en levensvreugde ook per kat verschillend ligt, ze hebben natuurlijk allemaal hun eigen karakter. :)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 21:00

Je weet het inderdaad.. Ik ben met Nouz heel bang geweest dat ik het zou missen zeg maar, dat moment. Had geen idee waaraan ik het zou merken of hoe ik het in 's hemelsnaam zou moeten weten, zo bang geweest! Maar ze ging achteruit, kreeg weer medicijnen, moest aanslaan anders was het over. 2 dagen later zei ik 's ochtends dat het goed ging en de medicijnen blijkbaar werkten, 's middags heb ik mn ouders gebeld dat ze de volgende dag vrij moesten nemen, zelf had ik het al geregeld. 'S avonds hebben we de da gebeld en een afspraak gemaakt voor de volgende dag. Het moest gewoon, had haast het gevoel dat ik mn ouders zat te pushen en dat was wel het laatste wat ik wilde, maar ergens van binnenuit had ik een enorme, niet te negeren drang, het moest de volgende dag gebeuren. Mn ouders vertrouwden mij gelukkig volledig, Nouz en ik, wij waren echt op elkaar afgestemd. Mn ouders wisten dus dat ik het beter zou merken dan zij.. Maar hoe onzeker het ook lijkt, je weet het gewoon als het moment daar is :)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 10:07

Omdat ik dit topic toch al had aangemaakt, ga ik hier maar verder:

Afgelopen weekend ineens een terugval. Sterk verminderde eetlust, dronk erg weinig, ademde erg snel, hoorde hem op 5 m afstand 'spinnen' (of was het ademhalen).
Duidelijk 'buikpijn' als hij ging liggen deed hij dat zo voorzichtig en kwam soms wel 3x overeind om toch net ff anders te gaan liggen. Toch bleef hij enorm enthousiast en levendig uit z'n oogjes kijken en dat maakt het weer zo moeilijk..

Had al tegen m'n vriend gezegd dat ik het liefste meteen naar de DA zou gaan met hem, maar dat we ook realistisch moeten zijn en geen 300 euro aan consulten en lapmiddelen meer aan een kat gaan uitgeven die wss geen jaar meer te leven heeft.

Vanmorgen is mijn vriend dus met hem naar de DA gegaan. Gelukkig heeft hij geen longontsteking, want daar dachten we zelf aan. Ze gaan een foto maken van zijn buik etc. om te kijken wat er zit / aan de hand is en of ze er wat aan kunnen doen.

Voor nu een infuus met vocht en een foto en kijken wat er uit komt. Ben benieuwd. Hopelijk is er op een 'simpele' manier nog wat aan te doen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:13

Ik zal voor je duimen.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:22

Arm diertje, ouderdom komt met gebreken!
Gelukkig hebben ze fijne baasjes, en als ie idd zo helder uit de ogen blijft kijken lijkt afmaken ook geen optie, je voelt zelf wel wanneer het genoeg is geweest.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 12:07

Helaas negatief nieuws gehad van de DA.

DA had gehoopt dat hij ontlasting vast hield, maar alle bobbels die hij voelde zijn gezwellen (waarvan we al wel wisten dat die er zaten), maar om de gezwellen is vocht gaan zitten. Vandaar de achteruitgang ineens.
Hij moet dus ingeslapen worden, want hij is aan het lijden.

Vind het zo sneu, omdat hij zelf nog steeds uit zijn ogen kijkt alsof hij nog graag wil. Maar laten lijden wil ik ook niet. Vriendlief is er kapot van. Hij gaat hem nu halen en afscheid nemen en dan gaan we een afspraak maken.. Y;(

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:08

:(:)

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:09

Ach wat sneu....maar weet dat je er het beste aan doet, voor het dier maar ook voor julliezelf. Je bent eerlijk en realistisch en je houdt van je kat, daarom is dit het beste wat je kunt doen.

Heel heel veel sterkte!