Cavia lijkt te stikken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xIrlijn

Cavia lijkt te stikken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 23:30

Hoi allemaal,

Sinds een uur ademt onze cavia heel vreemd. Je hoort haar een soort van laag hijgen, alsof ze snot verkouden is. In plaats van piepen (we wilden haar oppakken) komt er een soort laag brommend/verstikt geluid uit. Verder lijkt er niks aan de hand te zijn. Geen snot te zien, en haar ogen zijn gewoon schoon.

Ze heeft vandaag voor het eerst in twee weken weer buiten gestaan, bij 26 graden. Wel in de schaduw.

Is er iemand die dit herkent of weet wat dit is?

Cynthiaaapje

Re: Cavia lijkt te stikken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 23:32

Geen idee, ff naar de DA?

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 23:34

Kan vanalles zijn. Mijn cavia had het ook, ben met hem naar de DA geweest, bleek een overgevoeligheid voor stof te zijn (door bodembedekking). Ben overgestapt op andere bodembedekking en heb druppeltjes voor z'n oogjes gekregen, die ik af en toe nog gebruik als hij weer wat last heeft.

Even een bezoekje aan de DA dus. :)

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 23:39

Als het morgen nog steeds zo is dan zullen we dat inderdaad doen. Maar is er op dit moment iets wat we eventueel zouden kunnen doen?

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 23:42

in de gaten houden als je echt het idee hebt dat het snel erger wordt zu ik toch in spoed naar dierenarts gaan... ademnood is niet iets wat vanzelf ophoudt, als het stabiel blijft zou ik morgen gaan, als het morgen weg is zou ik het nog even aanzien.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 23:43

Op wat voor bodembedekking zit ze? Ik zou proberen haar omgeving zo stofvrij mogelijk te houden, stof in combinatie met ademhalingsproblemen is niet fijn. Dus bodembedekking eruit en op handdoeken oid zetten.

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 23:45

Wellicht even de dienstdoende dierenarts bellen en hém advies vragen?
Kan vanalles zijn! Verstikking (kwijl?), oververhitting, allergische reactie, longproblemen..

Als ie écht lijkt te stikken of heel benauwd is zou ik er geen nachtje overheen laten gaan..

Sterkte en succes!

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 23:46

longontsteking misschien?
let wel cavia's zijn niet van die sterke beestjes, takelen snel af := sterkte met je cavia.
Laatst bijgewerkt door marielle231 op 26-06-11 23:47, in het totaal 1 keer bewerkt

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 23:46

Haar kooi is gevuld met zaagsel, dus dat is misschien wel een goed idee. Ik zal dat in ieder geval veranderen.

Ik zal het zo even met mijn ouders overleggen wat betreft een telefoontje richting de DA.

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 00:08

Zaagsel is toch sowieso al niet geweldig? Ik weet nog vaagvan vroeger dat dat slechte dampen geeft icm urine?

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 00:17

Zaagsel is heel erg stoffig (en dus niet prettig voor een benauwde cavia) van dampen weet ik niks..

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 00:38

Wij hebben nu als ondergrond kranten, kattenbakkorrels en daarbovenop een laagje zaagsel. Tot nu toe heeft dat zes jaar prima gefunctioneerd. Ik heb voor de zekerheid een handdoek erbij gelegd, het lijkt niet erger te worden. We wachten daarom even af hoe het morgen is.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 08:10

Als de Cavia zo slecht ademt dan kan dat een spoedgeval zijn en zou ik er zo snel mogelijk mee naar een dierenarts ipv rustig op Bokt te gaan zitten vragen............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 08:13

Heel bijzonder, een beest wat lijkt te stikken gewoon een nacht laten zitten en de volgende dag eens een veearts bellen.
Jullie houden er zeker wel vreselijk veel van he?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-06-11 08:37, in het totaal 1 keer bewerkt

MickeyenVici

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 08:17

Hoe is het nu met je cavia?

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 09:41

Ik de knaven hier altijd op zaagsel gehad, nooit ergens last van gehad.
Hier was het meestal longontsteking waardoor ze dood gingen, tocht huis en tocht is niet goed voor knaafjes :n

De knaven die ik nu heb zitten daarom nu ook in de kast met plexiglas ervoor want zit weer in een tochthuis.

Hoe is het nu met je cavia?

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 12:42

Ben ook benieuwd hoe het nu met haar is.. al naar de DA geweest?

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 13:23

Vanochtend was ze gewoon aan het eten toen we beneden kwamen, en klonk haar ademhaling weer normaal. Alsof er niks gebeurd was. We zijn daarom niet naar de DA gegaan, maar zullen dit navragen als we er binnenkort toch heen moeten.

We laten haar voor de zekerheid vandaag nog binnen, maar volgens mij is het allemaal gelukkig meegevallen. :)

@ Wilawander en sonja: als we echt bang waren dat ze zou stikken zouden we natuurlijk de DA hebben gebeld. Maar aangezien ze zich verder normaal gedroeg (gewoon eten en rondlopen) en het al tegen twaalven was, hebben we ervoor gekozen even af te wachten. Ik zeg niet dat dit de beste oplossing is, maar ik vind niet dat dit betekent dat we ons niet om haar bekommeren. Dat is in elk geval absoluut niet zo.

nanoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 13:26

't beste ermee en hopen dat ze het niet nog een keer krijgt!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 14:15

xIrlijn schreef:
Vanochtend was ze gewoon aan het eten toen we beneden kwamen, en klonk haar ademhaling weer normaal. Alsof er niks gebeurd was. We zijn daarom niet naar de DA gegaan, maar zullen dit navragen als we er binnenkort toch heen moeten.

We laten haar voor de zekerheid vandaag nog binnen, maar volgens mij is het allemaal gelukkig meegevallen. :)

@ Wilawander en sonja: als we echt bang waren dat ze zou stikken zouden we natuurlijk de DA hebben gebeld. Maar aangezien ze zich verder normaal gedroeg (gewoon eten en rondlopen) en het al tegen twaalven was, hebben we ervoor gekozen even af te wachten. Ik zeg niet dat dit de beste oplossing is, maar ik vind niet dat dit betekent dat we ons niet om haar bekommeren. Dat is in elk geval absoluut niet zo.

Dierenartsen hebben spoeddienst voor zulke gevallen. Niks raars aan ;)