Beloning.. Lastig!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jessicajoann

Beloning.. Lastig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 19:59

Hallo,

Ik heb sinds januari een hondje. Toen hij kwam moest hij erg wennen
en waren er nog een hoop gedragsproblemen. Waarvan de meeste nu opgelost zijn
en het een veel zekerder en voor ons fijner hondje is geworden.
Echter heeft hij een typisch shih tzu karakter( wss kruising lhasa x shih). Meneer
luisterd als hij er zin in heeft. Ook als hij weet dat er consequenties op staan. :z

Bij hem helpt goed boos worden niet. Hij weet dat hij fout zat maar is het soms al
snel vergeten of gaat onder bed schuilen waar hij dus echt lang kan blijven. Dit komt
naar mijn idee nog voort uit zijn angst. Sommige mensen accepteert hij ook niet, dan is
hij ook bang dat er 'iets' gebeurt.

Nu gaat het al steeds beter en we zijn er nog niet. Ik werk zoveel mogelijk aan zijn
gehoorzaamheid. Zodat hij ook lekker los kan en spelen met de andere honden.
Als hij een 'goede' bui heeft neem ik hem los mee om te oefenen. Dan luistert hij ook als ik
zeg kom en negeert hij andere honden.(reden minder, waarschijnlijk ivm verleden)

Wat ik nu probeer is clickertraining. Hij is gek op eten(alsof hij uithongert ofzo..). En positief belonen
werkt, merkte ik, goed bij hem.
Ik ben nu steeds maar even bezig. Ongeveer een kwartiertje. Onderhand snapt hij dat hij moet zitten bij zit en dat hij naar mijn hand moet komen als ik zeg kom hier.
Zonder afleiding werkt dit het best want hij is heel snel afgeleid.

Als iemand voor alles hier boven mij kan helpen, graag. Ik ga morgen ook weer boeken halen bij de bieb.

Waar ik echter tegen aan loop is de beloning. Als ik hem tien keer een kaasje geef wilt hij wat anders.
Hij doet het niet op koekjes oid. Hij staat ook op vers omdat brokken er niet in gingen.
Ik wisselde net af met stukjes van plakjes ham en kaas. En de overgebleven spek blokjes.
Ik weet niet met wat ik het nog meer af kan wisselen. Van alle zachte dingen krijg je zo ongeveer
wel stinkhanden, wat nogal vervelend is.
Iemand een idee wat ik nog meer als beloning kan gebruiken? Zodat ik dat kan afwisselen en ik niet al mijn moeders kaas op maak :o

Groetjes Jessica

Medea

Re: Beloning.. Lastig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 20:58

Voor het trainen van mijn hond gebruik ik gedroogde kip van Proline (of zoiets). Ideaal, hond is er gek op en het is droog spul.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 21:26

Als eerst, een hond weet niet of hij iets fout doet of niet.
Daarnaast vraag ik me af wat je bedoeld met: ookal weet hij dat er consequenties op staan?

Is de hond gek op spelen? Dit kan je namelijk ook als beloning gebruiken. Heb je de hond eerst geleerd wat de clicker betekend?
Daarnaast is een kwartier aan een stuk door best pittig voor de hond. Dat kan er ook voor zorgen dat de hond het plezier in trainen verliest en hij de beloning dus ook sneller zat is.

Heb je er wel eens over nagedacht om bij een hondenschool te gaan trainen met je hond?

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 22:12

Nikki__ schreef:
Als eerst, een hond weet niet of hij iets fout doet of niet.
Daarnaast vraag ik me af wat je bedoeld met: ookal weet hij dat er consequenties op staan?

Is de hond gek op spelen? Dit kan je namelijk ook als beloning gebruiken. Heb je de hond eerst geleerd wat de clicker betekend?
Daarnaast is een kwartier aan een stuk door best pittig voor de hond. Dat kan er ook voor zorgen dat de hond het plezier in trainen verliest en hij de beloning dus ook sneller zat is.

Heb je er wel eens over nagedacht om bij een hondenschool te gaan trainen met je hond?

Hij weet heel goed dat hij geen sokken mag pakken en zakdoeken aan stukken scheuren. Dan vliegt hij namelijk onder bed.

Hij houd alleen van spelen als hij het wilt. Anders is hij daar ook snel op uit gekeken.
Ik ben pas begonnen en heb vandaag meer verspreid over de dag gedaan met wandelen even voor op het gras en in de keuken waar het stil is.
Ik doe het het liefste goed dus ik ga op de tijd letten. Hij is wel leergierig.

Ik kan niet bij een hondenschool omdat ik zestien ben. Dan zou ik bij iets voor kinderen moeten en dan word het meer spelenderwijs voor kinderen(wat ik van de site af las)
Het liefste ga ik ook wel naar een hondenschool. Ook omdat hij daar contact heeft met andere hondjes en hij soms nog wat onzeker is met andere honden. Soms zelfs bang.

Ik vind het wel lastig omdat ik verder nog geen ervaring heb met honden. Vandaar ook dat ik raad vraag. Als ik aan ga klooien gaat het alleen maar mis met dit beestje, dat zie ik zo al. Hij heeft duidelijkheid nodig door zijn (onbekende) verleden. Al ga ik hem niet als een zielig hondje behandelen hoor. Wat gebeurt is is gebeurt. Ik kan er alleen rekening mee houden als ik iets nieuws wil doen.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 00:56

Bij de meeste KC's kan je met 16 jaar gewoon in de normale les trainen, dus als ik jou was zou ik daar even naar informeren.

Je hond vliegt niet onder het bed omdat 'hij weet dat hij fout zit met het pakken van sokken e.d.' Hij reageert echter wel op de menselijke reactie ;) Een hond overziet geen consequenties van zijn daden, daarmee vermenselijk je hem een beetje teveel.

Als hij weet welke reactie hij moet geven op een bepaald commando (bv gaan zitten op het commando 'Zit'), dan kan je de beloning langzaamaan gaan afbouwen. Blijf hem wel met je stem belonen en zo nu en dan met wat lekkers.
Zorg daarnaast dat je hond niet net gegeten heeft als je gaat trainen, want dan heeft hij minder zin in het lekkers. Denk erom dat kaas, ham (en vooral spek) erg zout zijn voor je hond en dat is niet gezond. het beste kan je gedroogd vlees (kip, lamslong, rundvlees oid) wat speciaal voor honden is nemen voor het trainen.
Ik blijf er echter bij dat je het beste naar een KC, of andere hondenschool, kunt gaan, zodat je proffesionele hulp hebt bij het trainen.

Veel plezier met je hondje!

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 10:45

Misschien kipfilet bakken en in kleine stukjes snijden? Mijn hondje is gek op kip. (En vis, maar dat stink waarschijnlijk te erg als beloning)

Enne, geduld. :) Gregorius is nu twee en een half en luistert nu meestal wel naar commando's met nut (kom, wachten, kort bij enz). Maar trucjes als zitten of liggen vertikt ie nog steeds.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 11:28

Hier ook een tuttebel met eten. Wat voor haar werkt is afwisseling, ik heb echt dozen vol met verschillende koekjes. Als we gaan trainen krijgt ze van alles een beetje. Ik wissel af met verschillende hondenkoekjes, plakjes kaas, stukjes koude pannenkoek, beetjes pindakaas, stukjes vlees, alles wat ze maar lekker vind. Ik geef wel hele kleine beetjes, omdat het geen echt hondeneten is natuurlijk... Mijn hond heeft overigens ook problemen met brokken eten, maar vindt sommige hondenkoekjes wel lekker, zoals frolic brokjes. Ook al het menseneten lust ze, dus daar probeer ik beloningsmogelijkheden in te zoeken.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 12:08

Stukjes kip, stukjes frikandel. Smeerkaas uit tube.

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 20:22

Ik geef meestal deze of van die minifrolicjes... Ze doen voor beide een moord *\o/* En ze passen makkelijk in een trainingszakje....

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 21:59

Bedankt allemaal voor de reacties ik heb er echt wat aan!

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 22:57

mijn hond doet echt een moord voor gedroogde/gekookte stukjes lamshart en stukjes knakworst.