Geit 'Beleren'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

michelle_12

Geit 'Beleren'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 18:22

Hallo,

Ik had een vraagje:
Bij ons in de buurt is er een kleine 'paddock' waar kippen, eenden, ganzen en geiten staan.
Sinds kort zijn er 2 kleine geitjes.
Ik zou graag iets met die geitjes doen, zoals leren aan een riempje te lopen, te apporteren, dat soort dingen.
Is dit mogelijk, en zo ja, hoe?

Het mag wel van de eigenaren, dat is dus geen probleem.

M.v.g,
Michelle.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 18:27

Geiten en bokken zijn super slim, wij hebben een dwergbokje gehad en die heb ik super veel kunstjes geleerd.
Hij kon zitten, liggen, compliment, op zijn achterpoten lopen en nog veel meer. Ook ging ik er mee wandelen
en hij kon ook een parcours springen en uiteindelijk ook iets achter hem aanslepen/trekken.
Ik weet niet meer precies hoe ik alles heb geleerd, maar met veel geduld en belonen pikken ze dingen razendsnel op.
Je moet alleen wel oppassen met over dingen heen laten springen, voor je het weet springen ze namelijk ook over je omheining heen
wat minder leuk is... :') Het zijn slimme dieren die veel uitdaging nodig hebben en zulke kunstjes al gauw erg leuk vinden. :j

michelle_12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 18:28

_Nicky schreef:
Geiten en bokken zijn super slim, wij hebben een dwergbokje gehad en die heb ik super veel kunstjes geleerd.
Hij kon zitten, liggen, compliment, op zijn achterpoten lopen en nog veel meer. Ook ging ik er mee wandelen
en hij kon ook een parcours springen en uiteindelijk ook iets achter hem aanslepen/trekken.
Ik weet niet meer precies hoe ik alles heb geleerd, maar met veel geduld en belonen pikken ze dingen razendsnel op.
Je moet alleen wel oppassen met over dingen heen laten springen, voor je het weet springen ze namelijk ook over je omheining heen
wat minder leuk is... :') Het zijn slimme dieren die veel uitdaging nodig hebben en zulke kunstjes al gauw erg leuk vinden. :j

Oke, bedankt.
Ik wist niet dat dat allemaal kon :D

Het is een hoog hek, dus eigenlijk onmogelijk om er over heen te springen hoor :P

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 18:32

Met stukjes brood, fruit, groente en paardenkoekjes was die van mij altijd overal voor in, haha. Je hoeft ook maar 2 keer iets te doen en er dan voor te belonen, de volgende keer doen ze het dan uit zichzelf.
Ik denk dat als je een en ander over vrijheidsdressuur voor paarden leest en er dingen van toepast op geiten,
je al een aardig eindje kunt komen met kunstjes leren.

michelle_12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 09:03

_Nicky schreef:
Met stukjes brood, fruit, groente en paardenkoekjes was die van mij altijd overal voor in, haha. Je hoeft ook maar 2 keer iets te doen en er dan voor te belonen, de volgende keer doen ze het dan uit zichzelf.
Ik denk dat als je een en ander over vrijheidsdressuur voor paarden leest en er dingen van toepast op geiten,
je al een aardig eindje kunt komen met kunstjes leren.

Bedankt voor je reactie!, ik zal er eens info over opzoeken.

Weet je ook vanaf welke leeftijd het kan?
En welke trucjes kunnen voor een paard wel en voor een geit niet? Want anders ga ik ze misschien proberen terwijl het schadelijk is ofzo.

xx

Chessie

Re: Geit 'Beleren'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 11:55

al vrij jong hoor..
wij gingen vroeger ook altijd met onze geiten wandelen (en springen)
Mooie honden halsband nemen en beetje meelokken met wat lekkers, leren ze zo meelopen

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 12:00

geiten zijn prima dingen aan te leren
ze kunnen een hoop dus gewoon lekker proberen en dit kun je eigenlijk al doen vanaf dag 1
afhankelijk wat je ze wil leren natuurlijk zoals komen wanneer je ze roept
al ze ouder zijn kun je ze ook andere wat lichamelijk zwaardere dingen leren bv vanaf een 8 maanden tot een jaar kun je daar al mee beginnen
geiten zijn nieuwsgierig en zijn makkelijk simpel te prikkelen

sucses

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 12:04

Wel foto`s plaatsen als ze wat kunnen he! Succes :)

michelle_12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 20:25

Oke, bedankt allemaal :D

Ikenindi, zal ik doen!

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 21:42

Mijn geit kan ook dingen op commando. Alleen ze is te onnozol voor buigen en dat soort dingen. maar rondje draaien. op een blok staan. zulke dingen kun je leren. ja. Ook kunnen geiten flemen, Alleen doet mijn geit dat nooit :P

michelle_12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 16:59

Hoe weet je eigenlijk het verschil tussen een geit en een bok?
Nouja, ik dacht dat ik het wist, maar iedereen zegt iets anders...

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 17:00

tja een bok heeft geen uiers XD een geit wel

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 17:02

Ik moest een keer een geit een stukje verplaatsen en ik had geen zin om hem te tillen, nou binnen 10 meter had ie wel door hoe die aan een riempje moest lopen haha.

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 17:03

Mijn geit mekkert hele tijd en als ik terug "mekker" mekkert ze zelf nog harder hahaha

michelle_12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 22:00

Haha, leuke verhalen allemaal!

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 22:07

Jin159 schreef:
tja een bok heeft geen uiers XD een geit wel

Wij hebben een gecastreerde bok gehad en die kreeg "uiers", nou ja, meer losse speentjes! (nee t was niet zn ...)
Zal wel een hormoon kwestie geweest zijn ;)

Ze zijn vaak heel slim en met een beetje voer leren ze snel! Wij gingen altijd met ze wandelen (waren er 2) en ze konden ook tegelijk op hun achterpoten lopen! 1 hielp zelf soms de paarden binnen zetten! Dan liep hij achter het loslopende paard aan en als die dan zn stal in liep bleef hij net zolang voor de deuropening staan tot ik m dicht deed. :D

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 21:34

gek, ik moet juist achter mijn geitjes aanzitten om ze binnen te krijgen. die denken dan altijd; fijn speelkwartier :+ (stiekem vind ik dat ook wel leuk, mama iets minder want ik moet daarna in bed :') )
mijn ene geitje kan ook al ontzettend veel (en leert nog steeds bij) en onze twee kippen kunnen ook al heel veel *\o/*

michelle_12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 17:15

En doen jullie het gewoon met voer,
Of gebruiken jullie ook een clicker?

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 17:32

Ik gebruik een clicker en voer. Ze pakt het clickeren heel goed op. ze snapte na 5 x al dat klik- belong is. :P

nanoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 17:36

caaramel schreef:
gek, ik moet juist achter mijn geitjes aanzitten om ze binnen te krijgen. die denken dan altijd; fijn speelkwartier :+ (stiekem vind ik dat ook wel leuk, mama iets minder want ik moet daarna in bed :') )
mijn ene geitje kan ook al ontzettend veel (en leert nog steeds bij) en onze twee kippen kunnen ook al heel veel *\o/*

Wat kun je kippen leren??

Werkt dat met een clicker ook bij geitjes? Leuk dat wist ik niet.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 17:37

Ik weet niet hoe groot de geiten zijn.
Maar wij hadden vroeger grote bok, en die liep voor de bokkenwagen met mij erin ;).
Had speciaal tuigje en wagentje, bij interesse kan ik wel foto inscannen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 17:40

Neem een boek voor vd voor honden of paarden, denk dat je daar al een eind mee komt.
Zowieso kan een geit alle kunstjes die een paard ook kan leren en ik denk dat ze op hondenniveau ook aardig mee kunnen doen aangezien een geit erg lenig is.
En als ze niet te klein zijn kun je ze ook een wagentje laten trekken of bv de bak laten slepen? Verzin maar wat geks, met een geit kun je bijna alles.
En slim idd, ze leren sneller dan paarden :j

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 17:48

Hahaha, even beetje offtopic maar.
Ik ging laatst ook wandelen met mijn pony.
En kwam een meneer tegen met een hond,
en die riep 'Het moet niet gekker worden, nu gaan ze ook al ponies uitlaten!'
Wacht maar tot ze jou zien wandelen met een geit :+

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 17:50

xD tja. nou mijn geit kan niet buigen ofzo. daar is ze niet lenig genoeg voor. maar dat verschilt echt per geit. dus begin met de kleine dingen. Rondje draaien. Been geven. Op een blok staan. zoiets. kijk dan wat moeilijker is en wat ze nog wel kan. Succes.

Een tip: koop een clicker, vind ik zelf fijn werken. dan weten ze meteen wanneer ze een beloning krijgen. voor 3 euro ofzo te koop bij een dierenwinkel

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 14:05

ik zeg altijd dat een geitje een kruising is tussen een hond en een paard. ik leer ze vooral kunstjes die zowel paarden als honden kunnen leren. dan kunnen geitjes het meestal ook. maar het verschilt echt van geit tot geit