Tja, dan vangt je kat een vleermuis..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Tja, dan vangt je kat een vleermuis..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 11:26

Afgelopen vrijdagavond zat ik nog tot wat later op mijn laptop te werken. Balkondeur stond open zodat mijn kat Boris nog even een frisse neus kon halen en de buurt goed in de gaten kan houden.
Op een gegeven moment hoorde ik Boris springen, wat gerommel en een paar hoge piepkreten. Toen ik kwam kijken zag ik een trotse Boris waar met aan beiden zijden van zijn bek uitstekende vleermuisvleugeltjes. Hij liet de vleermuis heel lief voor mijn voeten vallen. Helaas was het beestje al dood dus maar opgeraapt met een stuk papier in een doosje gedaan.

Vleermuizen zijn beschermde dieren en bovendien bestaat er een kleine kans dat ze hondsdolheid meedragen. Dat wist ik wel, dus snel op google gezocht en toen bleek er zelfs meldingsplicht te bstaan. Gisteren heb ik gebeld met de voedsel en warenautoriteit en vandaag komt er een koerier het dode vleermuisje ophalen. Het vleermuisje wordt dan in het lab onderzocht. Morgen weet ik dan of het diertje wel of niet hondsdol was en kan ik de consequenties van deze bijzondere vangst pas echt overzien.

Handige actie hoor van Boris..maakt een toch al bedreigde diersoort nog wat zeldzamer. In het vervolg mag hij alleen nog maar in de lucht gegooide snoepjes vangen.

Klein fotootje van het gevangen vleermuisje
Afbeelding

noudy

Re: Tja, dan vangt je kat een vleermuis..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 11:32

Wist nieteens dat vleermuizen beschermde dieren waren, hier barst het ervan.

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 11:33

Die van ons vangt ze ook regelmatig.. Snap niet hoe ze ze te pakken krijgt, net zoals ze vaak thuis komt met zwaluwen...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 11:42

Knappe actie om die uit de lucht te springen :D
En bedreigde diersoort...... het stikt van de vleermuizen. Zou me er echt niet druk om maken.

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 11:46

Boris zal gedacht hebben. Een muis is een muis. En vleermuizen zijn gemakkelijker te vangen.
Van die meldingsplicht wist ik ook niet. Zou dat in België ook zijn?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 11:49

Is overal en als de vleermuis Rabies heeft en de kat niet geent dan moet deze getest worden. is deze positief dan inslapen. Dat is tenminste hier in duitsland het geval. In nl denk ik ook anders hadt je hen niet hoeven afgeven.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 12:29

Volgens mij geldt binnen de EU een meldingsplicht inderdaad vanwege het risico op Rabies.

Ik kwam via deze flyer: http://www.cvi.wur.nl/NR/rdonlyres/477B1215-48D0-4AF9-ABB4-448803162E68/94588/Leafletrabies1.pdf aan het telefoonnummer.

Heel veel mensen weten niets van de meldingsplicht maar het is eigenlijk wettelijk verplicht.

Gewone muizen zijn hier in de buurt denk ik te slim geworden want die want hij tegenwoordig nooit meer.

Mijn kat is niet ingenet tegen rabies mede omdat het niet verplicht is. Na dit incident ga ik er toch eens over nadenken. Misschien heeft hij nu de smaak te pakken.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 12:32

Haha echt? :P Mijn lerares heeft onlangs nog een vleermuis platgeslagen die haar zoontje de stuipen op het lijf joeg id slaapkamer.. O:)

Hier zitten ze ook genoeg, en bij mijn ouders in Friesland stikt het er ook van.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 12:36

onze kat vangt ze ook, zit op het dak van het afdak en de schuur te loeren en als er eentje komt whoei daar gaat ie. Springt zo van het dak af om zo'n dier te vangen en land op 4 pootjes op de grond.
Bij ons zitten ze genoeg, heb ze nooit aangegeven alszijnde opgegeten door onze lieve huis tuin en keuken kat. Wist ook niet dat dat moest trouwens, niet dat ik het nu in het vervolg ga doen trouwens.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 12:37

Onze katten hebben ze ook al 2x gevangen, ik wist niet eens dat je het moest melden..

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 12:38

Het is idd eenpunt van overweging om toch te enten tegen rabies. Hier in Spanje zeggen ze dat er geen rabies is, dus moet je wel verplicht enten, maar de meeste mensen doen het niet omdat ze toch het land niet uitgaan. Maar vleermuizen kunnen idd besmet zijn met hondsdolheid :+
Ik ben benieuwd hoe dit afloopt. Ik wist trouwens neits van een wettelijke plicht om te melden, het stikt hier ook van de vleermuizen, zijn ze echt beschermd??

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 13:03

ohhhhhhh ik vind vleermuizen ennggggggg. :D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 19:31

Ja alle soorten vleermuizen, en dat zijn er 20 in Nederland, zijn beschermd :j

Ik vind ze niet eng wel erg bijzonder!

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:36

fransje23 schreef:
Volgens mij geldt binnen de EU een meldingsplicht inderdaad vanwege het risico op Rabies.

Ik kwam via deze flyer: http://www.cvi.wur.nl/NR/rdonlyres/477B1215-48D0-4AF9-ABB4-448803162E68/94588/Leafletrabies1.pdf aan het telefoonnummer.

Heel veel mensen weten niets van de meldingsplicht maar het is eigenlijk wettelijk verplicht.

Gewone muizen zijn hier in de buurt denk ik te slim geworden want die want hij tegenwoordig nooit meer.

Mijn kat is niet ingenet tegen rabies mede omdat het niet verplicht is. Na dit incident ga ik er toch eens over nadenken. Misschien heeft hij nu de smaak te pakken.

Als ik jou was zou ik je kat morgen of anders van de week alsnog tegen rabies laten vaccineren. Mocht deze vleermuis toch besmet zijn kun je je kat nu alsnog beschermen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 21:38

Ik hoor morgenmiddag sowieso of die vleermuis wel of niet besmet is met rabies. De kans dat het zo is is heel erg klein maar het is toch fijn om zeker te weten dat het niet zo is.
Dan kan ik hem alsnog 2 maal vaccineren en hopen dat het op tijd is.

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 22:12

Volgens mij duren die tests veel langer dan n dag hoor.
Wij hebben bij pathologie een paar weken geleden een soort gelijk geval gehad en toen hebben ze de eigenaar aangeraden de kat al zowiezo te laten vaccineren (nog voor er maar naar de vleermuis gekeken was). Maar goed Als je morgen toch geen uitslag hebt kun je dat natuurlijk altijd nog besluiten.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 22:19

Volgens de meneer van de voedsel en waren authoriteit zou ik morgenmiddag gebeld worden. Uitslag moet er zeker binnen 24 uur zijn. :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 17:35

Heb inmiddels de uitslag van de rabiestest op die vleermuis, die is gelukkig negatief! *\o/*

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 17:55

Ok dan hebben ze misschien een ander test bij ons in het lab dan daar. Maar fijn dat hij negatief is.