Kitten zindelijk maken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Kitten zindelijk maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 10:50

Ik zit met een probleem, ofja probleem is een groot woord we komen er toch wel uit.

In ieder geval heb ik een kitten hier rondrennen van 5 weken oud, hij begint nu echt vaste keutels te leggen maar snapt de bedoeling van de kattenbak niet helemaal heb ik 't idee. :o Meneer plast wel op de kattenbak, ik zet hem er regelmatig op. (Na 't eten, na 't slapen, na 't spelen, na 't rondrennen door 't huis.)

Nu ben ik een echt hondenmens en is dit mijn eerste 'kat' Klein hoopje drukte, hoe kan ik hem dit nu aanleren? Bij de hond heb ik dit gedaan door middel van belonen, maar bij een kat? :7

Dus bokkers, ik vraag jullie raad! :+

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 10:56

In een kleine ruimte zetten met een kleine,lage kattenbak. (ik gebruikte altijd eerst zo'n verfbak)
Dan zoeken ze het vanzelf op. Daarna maakte ik een loopplankje naar de gewone kattenbak.
Persoonlijk geloof ik niet in belonen bij een kat. Kittens hier speelde eerst met het grit maar hadden het binnen een dag door.

KimD

Re: Kitten zindelijk maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 11:02

Spelen met 't grit doet hij inderdaad wel! Vind ie geweldig om daarin te rommelen. :')

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 11:05

dan komt het echt wel goed.

shantal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 11:05

Weet niet of je een dichte bak heb?

Want anders kan je het deurtje er eerst af laten ,of beginnen met de hele open bak daarna de deksel erop en dan pas het deurtje erin.

Je zou kunnen belonen met je stem ; van goed gedaan ... of wat een goeie jongen/meisje of in die richting.
Door je stem (omdat je dat vaak wat hoger en vriendelijk zegt) gaan ze het ook aan zien dat het heel goed doen.

Ik zou zelf niet met een andere situatie beginnen om ze zindelijk maken,omdat ze het dan zo leren en daarna krijgen ze een andere bak en weer een andere leefruimte(groter).
Dan kan je straks weer opnieuw beginnen.

En als dit allemaal niet werkt dan kan je misschien nog valeriaan druppels gebruiken.
Dat is niet schadelijk ,maar je moet er wel op letten dat je echt maar 1 druppel erin doet en dat je best snel je bak verschoond,want ze vinden dat zo lekker dat ze in de bak willen rollen.
Maar zo krijg je op ten duur toch zijn/haar luchtje in de bak en gaan ze vanzelf wel ruiken dat dat hun bak is .

Ik hoop dat je hier wat mee kunt,en een hoop geduld hebben :)

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 11:06

meestal leert mamma dat wel aan de kittens rond de tijd dat ze echte vaste ontlasting hebben die mamma niet meer opruimd.
hij is 5 weken denk dat mamma t m snel zal leren.

ff afwachten wat mamma dr mee gaat doen.....

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 11:06

Een kitten van 5 weken is nog een echte baby die zijn moeder nodig heeft voor de opvoeding...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 11:07

een kitten van 5 weken??? die hoort nog bij mamma en nestgenootjes te zitten en daar leert ie het van. Of heb je een opvangkitten zonder mamma? Kittens van die leeftijd beginnen net met vast voedsel en daarna leren ze de kattenbak gebruiken, voor die tijd maakte mamma nog alles schoon en zorgt voor het ontlasten.

Zet in ieder geval een bakje neer met een lage instap zodat het kitten er beter in kan en zet m gewoon na elke voeding in de kattenbak, zorg dat het grit niet te grote stukjes heeft en laat het hem zelf ontdekken, ze zijn over het algemeen vrij snel zindelijk.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 11:08

En die moeder heeft hij niet(zie ander topic)

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 11:12

kohtje schreef:
En die moeder heeft hij niet(zie ander topic)

Ik ga niet alle topics van TS doorspitten, het was handiger geweest als dat gewoon in de openingspost had gestaan.

Maar dat hij al steeds op de bak gaat is heel goed. Na alles wat hij doet (slapen, eten, spelen, drinken etc.) op de bak zetten. Geen dichte bak, maar een open bak met een lage instap en dan liefst op 2 plaatsen. Goed schoonhouden, katten zijn enorm hygiënisch en gaan niet op een bak zitten die stinkt.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 11:36

Sorry ben 't er inderdaad helemaal vergeten bij te zetten, maar de kitten is inderdaad moederloos. ;) Ofja ik ben zijn mama :o hihihi :+ En voor nest dingetjes heb ik ook gezorgd, hij ligt veel bij de hond, tussen een berg knuffels, bij mij, bij mijn vriend, bij zijn hond etc. Hij zoekt dat ook echt op en laat hem daarbij ook zijn gang gaan. :j

Hij heeft een open kattenbak met een dikke laag grit erin. :) Valeriaan had ik nog nooit van gehoord, maar dat ga ik zeker eens opzoeken mocht 't over een week nog helemaal geen verbetering in zitten. Zelf heb ik er wel vertrouwen in, het is een pienter mannetje! }>

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 14:08

gewoon regematig de kitten op de ( open) kattebak zetten. ook gooide ik de keutels die ik in huis naast de bak vond altijd terug op de bak. zodat de kitten leert dat ook poepen op de bak hoort. sterkte met hem

bibi_vA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 14:12

Ik zet een kitten altijd op de bak, even met zijn pootje graven, dan weten ze meestal wel waar ze wat moeten doen, dus altijd even greven met zijn pootje!