Herplaatser hond bij katten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_

Herplaatser hond bij katten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 21:21

Hallo,

Vandaag hebben wij onze herplaatser opgehaald uit het asiel, en zitten de katten boven boos te zijn en de hond nieuwsgierig beneden.

Even wat vooraf:

De 2 katten zijn opgegroeid met een hond, en na een jaar met ons meeverhuist naar onze eigen woning (eerder bij mijn ouders thuis).
Graag wouden wij ook een hond, maar deze moest wel met katten om kunnen gaan uiteraard.
Wij troffen de lieve rottweilerteef van ongeveer 2 jaar oud.

Ze hebben de hond 4x getest daar met katten, haar reacties waren goed, soms terughoudend, andere keer negerend.
Op basis daarvan hebben we besloten het met haar te proberen, omdat het beest gewoon een superkarakter heeft.

De hond heeft vandaag kennis gemaakt met 2 hele boze katten, die na de ontmoeting naar boven zijn gevlucht, en daar nog steeds verblijven op dit moment.

De tussendeur kan niet open blijven staan, omdat de hond anders naar boven gaat.

Vanavond hebben we de tussendeur even open gehad, en kwam kat 1 (de stoerste van de 2 natuurlijk), even een kijkje nemen.
Hij ging wat verderop liggen en bleef maar kijken.

De hond lag bij mij voor en was eerder wat bangig en nieuwsgierig soms.
Ik heb haar expres niet eropaf laten gaan, maar bij me gehouden.

Uiteindelijk vertrok de kat weer naar boven, waar ze nu nog steeds zitten.

Ik weet dat het heel heel lang kan duren, maar hebben jullie nog tips voor ons wat wij kunnen doen om de boel zo goed mogelijk te laten verlopen?
Dan horen wij dat heel graag.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 21:26

Wat wij deden is misschien niet comme il faut, maar ik zeg het toch maar :)

Kat op schoot (beetje houdgreep-achtig maar wel strelend en sussend toespreken), hond erbij roepen. Beetje met vrolijk stemmetje praten, zo van 'tjee, wat is dit nu? een peosje zeg' enz enz. Niet te lang, minuutje of vijf, en weer loslaten. En zo deden we dat elke dag een paar keer herhalen, de 'harde confrontatie'. Belangrijk hierbij is dat de hond niet té onstuimig wordt en zeker niet gaat happen enz. Kat moet inzien dat hond best ok is, hond moet inzien dat hij rustig moet zijn in buurt van kat.

En verder, ze het vooral zelf laten uitzoeken :) Ingrijpen als de kat onterecht uitvalt, of als de hond begint te jagen/achtervolgen. Dieren leren elkaar vrij gemakkelijk accepteren/negeren. Negeren is ook prima om samen te leven, ze hoeven geen vriendjes te worden!

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 21:27

Een traphekje in de deuropening zodat de hond niet naar boven kan, en de katten wel naar beneden kunnen?

Niet gaan forceren, want daar kun je het tegenovergestelde mee bereiken, en ben je nog veel verder van huis.

Caira

Re: Herplaatser hond bij katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 21:34

soms gaat het goed en soms niet, de aanpak van solleke heb ik ook geprobeerd, ik heb nu de littekens van 4 kattennageltjes in mijn schouder staan. Hier is het nooit goed gekomen, de katten wonen boven en de hond beneden...

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 21:40

Sancha schreef:
Een traphekje in de deuropening zodat de hond niet naar boven kan, en de katten wel naar beneden kunnen?

Niet gaan forceren, want daar kun je het tegenovergestelde mee bereiken, en ben je nog veel verder van huis.

sluit me hierbij aan lijkt me de beste optie gewoon geduld hebben. deur nar boven dicht als je niet bij ben.

Hond lijntje aan doen wat je snel vast kan pakken (en verder in principe wel los zolang geen kat beneden is) zodat je wel de hond vast kan houden als de kat rondloopt beneden. wel lijn los laten hangen zodat ze niet de spanning o pdnek voelen (dan zijn ze meestal aggressiever) gewoon zodat hun het idee hebben dat los zijn maar eigenlijk niet zijn. Proberen hond aandacht bij jou t hebben zodat hij zeker niet focust op de kat, met speeltje en opdrachten als zit, af, kijk.

succes ermee :)

ps lijntje zeker niet te snel losdoen wil er niet bij zijn als een rotweiler besluit dat hij toch geen vriendjes met kat wil zijn :P

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 21:42

Nee, veiligheid van de katten gaan boven alles.
Traphekje zijn we mee bezig.

De meningen zijn zo verschillend, en vind het best moeilijk om de juiste aanpak te kiezen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 21:45

Heeft wat tijd nodig. Mijn katten waren allang volwassen en geen hond gewend.
Toen kwam er ineens een hond bij wonen.
Eerste tijd zag ik de katten ook bijna niet meer.
Maar langzamerhand raakten ze aan elkaar gewend, en nu gaat het prima.
(mijn hondje is maar klein, ik weet niet of dat verschil maakt?)

BRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 21:50

Bij ons wonen de katten ook al bijna een jaar boven. Ik heb nog steeds hoop dat het ooit goed gaat komen.
Onze katten hebben altijd samen met onze oude honden gewoond en onze "nieuwe" (franse asiel)honden zouden ook aan katten gewend zijn.
Wij hebben een traphekje beneden met een kattenluikje erin, de katten scharrelen wel af en toe beneden rond als de honden buiten zijn.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 21:55

hond doet niets dus katten in grote bench misschien?

Hier kwam er een herplaatser bij die katten aan wil vallen dus hier was het hond aangelijnd in huis en katten los. Inmiddels weet de hond precies wat hij wel en niet mag en bij alleen zijn zitten ze altijd gescheiden.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 08:21

dierenfan schreef:
hond doet niets dus katten in grote bench misschien?

Hier kwam er een herplaatser bij die katten aan wil vallen dus hier was het hond aangelijnd in huis en katten los. Inmiddels weet de hond precies wat hij wel en niet mag en bij alleen zijn zitten ze altijd gescheiden.

Dan kan je beter de hond in de bench doen, dat de katten vrij zijn om hem te gaan bekijken als ze durven, en de hond er niet achter aan kan.

@BRN: onze kattin heeft ook zeker anderhalf jaar boven gewoond, onze kater was sneller gewend. Zelfs nu (7 jaar later!) botst het soms tussen herplaatser-hond en kattin. Maar ik heb toch de indruk dat uiteindelijk alles went, dus meestal negeren ze elkaar gewoon.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 08:35

Mijn katten waren destijds een jaar oud en kenden alleen de kleine hondjes van mijn ouders. Toen kwam onze hond, een duitse dog :D Ze mocht niet naar boven en bovenaan de trap hebben we een kattenluik, dus de hond kon niet naar boven toe. We hebben het gewoon gelaten, na een dag kwamen ze af en toe beneden en nu is er 1 kat over van de 2 en die is de dikste maatjes met onze inmiddels 2 duitse doggen.

Gewoon negeren, als je het gaat forceren bestaat ook de kans dat de hond het interessanter gaat vinden dan nodig.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 09:12

Inderdaad negeren, katten zijn eigenzinnige dieren en doen het op eigen tempo. Zolang de hond niet te enthousiast is en rustig met de katten omgaat, komt het goed. Wij hebben 3 katten en 2 honden, de ene kat moest echt wennen en rende steeds weg, dat vond hond erg leuk. Totdat de 2e kat kwam, want die gaf hem een lel. Hij heeft verschillende bloedneuzen gehad en daar heeft hij van geleerd. Kat nr. 3 is 'opgevoed' door de hondjes dus die denkt dat hij zelf een hond is....

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 11:23

Ga met de rest mee. Geef het de tijd. Ik heb hier 5 honden aan de katten geintroduceerd, en bij alle honden zijn de katten eerst een tijdje boven gaan wonen. Overhaast niks, geef ze gewoon de tijd. Zorg dat de katten geen negatieve ervaring krijgen met de hond. Voorkom dat de hond achter de katten aan gaat rennen oid.

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 14:11

ik sluit me ook bij de rest aan. niets forceren, trapkhekje plaatsen en gewoon afwachten. als je geforceerd gaat proberen om ze gedwongen aan elkaar te laten wennen heeft het vaak een averechts effect. heel veel plezier met jullie dierengezinnetje.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 14:47

De ene kat (de stoerste van het stel) heeft het al gewaagd om beneden te komen eventjes.
De hond hebben we hierbij rustig bij de bank laten liggen.

De andere kat is onze schijterd, schrikt al van de minste dingen normaal al, en die heeft dus al een nare ervaring met de hond op gedaan.

We blijven het voorlopig proberen.

Wel is het zo dat de hond echt doodsbang is en 1 van de katten ook.
Mocht het toch niet gaan, gaan de katten voor.
Als ik dan lees dat sommige katten boven wonen, dat vinden wij niet leuk.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:50

Dat is al een hele stap voor de kat! Het scheelt ook dat de katten zich aan elkaar kunnen optrekken, dat is ook erg fijn. Het kan nog minstens wel een maand duren voordat de katten weer rustig beneden durven te komen. Je kunt de katten ook alleen nog beneden voeren zodra ze uit zichzelf naar beneden komen. Zo stimuleer je de katten ook. Het liefste wel hoog en droog van de grond af want dat voelt veiliger voor ze.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:54

Geef het tijd, ik denk dat het bij onze angstige kater wel een maand of 2 geduurd heeft totdat hij de nieuwe hond accepteerde en er niet meer bang voor was. De kattin had er na 2 aanvaringen genoeg van en die is nu de baas over de hond.

Niet forceren, zolang de hond niet achter de katten aan gaat is er toch niets aan de hand?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:57

Als jouw katten honden gewend zijn en de hond de katten wel kent, dan moet je gewoon niet te veel tussen komen en zeker de hond niet aan de riem houden.

Wij hebben een hele grote hond uit het asiel gehaald en thuis een kater, gelijk vanaf de eerste dag ging t perfect, hond kwam snuffelen en de kat gaf een mep, klaar en het was duidelijk, kat is de baas, en waren ze dikke vrienden ging zelfs al op eerste dag graag mee met de hond wandelen en deden ze elkaar niets, terwijl de hond wel reageerde op vreemde katten op straat tijdens het uitlaten, zoals grommen en blaffen maar onze kat accepteerde hij gewoon als wat bij hem hoorde.

Maar geef wel de katten de ruimte om te kunnen vluchten en laat de hond de halsband om, zodat ingrijpen makelijker gaat voor als er wat gebeurd.

Maar het ene hond doet er wat langer over dan de ander en met de katten net zo.

Niet te snel opgeven.