Twee (geholpen) teefjes samen, gaat dat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Iorrr

Twee (geholpen) teefjes samen, gaat dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 10:41

Ik zal even de situatie uitleggen:

Wij hebben een 2 jarige Jack Russel, een heel makkelijk (geholpen) teefje die goed omgaat met andere honden. Ze is op de leeftijd van 5 maanden gesteriliseerd en dit beviel prima. Nu willen wij er echter graag een hond bij. Ik vind teefjes gewoon veel leuker en makkelijker als reuen (ivm dat ze erfvast moeten zijn en ik niet wil dat ze overal tegen aan piesen) en nu heb ik een teefje gezien die ons perfect zou passen. Eveneens een Jack Russel en die zou op de leeftijd van 8.5 weken naar ons toe (kunnen) komen. Het enige wat mij tegenhoud is de wisselende verhalen over twee teefjes samen... Zijn er mensen hier die er ervaring mee hebben en/of tips kunnen geven? Dit hondje zou ook met de leeftijd van 5 maanden geholpen gaan worden. Is dit te doen? OF zeggen jullie : NEE!

Anoniem

Re: Twee (geholpen) teefjes samen, gaat dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 10:44

Wij hebben al jarenlang altijd 2 á 3 teefjes samen gehad.
Nog nóóit problemen gehad. Gaat altijd súper goed.

Wat wél belangrijk is om op te letten, is dat het nieuwe hondje dat je uitkiest, een kalmer karakter heeft dan het hondje dat je nu hebt. Anders kún je problemen krijgen met dominantie ;)

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 10:44

hier 2 teefjes bij elkaar en geen problemen.
De reu en de teven geeft af en toe wel problemen hier :=

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 10:50

Bedankt voor de snelle reacties. Gellukkig zijn jullie beiden positief: dat biedt mogelijkheden :D Rustiger/kalmer als Stitch kan al snel ;)

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 10:51

Kan prima. Zolang je geen twee teven van dezelfde leeftijd bij elkaar zet gaat het al snel goed.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 10:53

Zou het absoluut geen reden vinden om het niet te doen! Er is geen antwoord ja of nee, je treft het of niet!
Wij hebben 2 reuen en volgens veel zou dat ook niet gaan :P
Succes met je beslissing!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 10:53

Het kan inderdaad prima. Ook een reu en een teef, beiden geholpen, gaat hier prima!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 10:54

Ik heb twee teven waarvan de oudste geholpen is maar gaat niet goed. beter is een reu en een teef. Teven onderling gaat heel vaak vroeg of laat een keer fout.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 10:57

@ kleinvosje: in dit geval gaat het om twee teefjes ;)

@wilawander: dat een reu en een teef beter is weet ik, maar dit wil ik niet. Het is of twee teefjes, of één hond... De vraag is dus echt: Gaat dit, ja of nee. Hoe los jij het nu op met je honden dan?

Apart voeren ed doe ik sowieso, ik vind het niet nodig dat ze 10 cm van elkaar af zijn tijdens hun maaltijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 10:57

Je kunt erop gokken natuurlijk. En het gaat soms goed.

Alleen als het misgaat, gaat het echt heel erg mis.

Veiligste combi is reu en teef. Reu en reu gaat ook vaak goed, als het bij reu en teef of reu en reu misgaat, vallen er nog altijd geen doden, alleen lichtgewonden.
Teef en teef gaat soms goed, en heel vaak uiteindelijk niet. En als het misgaat maken ze elkaar écht af, ze zullen het in ieder geval proberen. En dat is geen geintje, 2 teven vechten echt tot de dood erop volgt. Nogmaals, jouw keuze, maar neem dit wel mee in je overwegingen.
Ik ben echt heel handig met honden, maar 2 teven zou ik nooit aandurven.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-06-11 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 10:59

zodra het leeftijdsverschil groot genoeg is en de pup idd n wat rustiger karakter heeft gaat het vaak goed. Lees wel, vaak! Er is niets zeker natuurlijk! Het leeftijdsverschil maakt een vorm van respect en wanneer de pup ook niet de neiging heeft continue de uitdaging aan te gaan bij de oudere teef verloopt dit meestal super!

@Yamcha... In mij geval is dit altijd andersom. De reuen van mijn ouders vochten echt tot de dood en mijn eigen reu kan ook echt niet met andere reuen.... Die vecht ook tot de dood!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 11:01

Bullshit. Reuen vechten nooit tot de dood, of ze moeten geestelijk totaal gestoord zijn.

Dus jouw reu heeft andere reuen ook al echt het hoekje om geholpen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 11:02

Ik heb inmiddels 16 teef-teef combinaties gehad in mijn leven.
En daar is het nog nóóit fout gegaan. Zelfs nog nooit een serieus gevecht.

Als het blijkbaar zo ontzettend vaak fout gaat, heb ik wel extreem veel geluk gehad :P
Ik denk dat je in heel veel gevallen waarbij het fout gaat de eigenaar de schuld kunt geven, ipv de honden. En ook de keuze van het ras kan er behoorlijk op van invloed zijn. Je hoort toch over de wat "pittigere/waak" rassen dat het sneller fout gaat dan bij de gezelschapsrassen.

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 11:03

Op dit moment hebben wij 3 teefjes en 1 reu. Waarvan 1 pup. Dit gaat goed. Hebben nog nooit gevochten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 11:05

@ Femke: Dat klopt, maar jij hebt ook wel erg veel geluk gehad :j

Met DH's of Dobermanns of Jack Russells gaat het rapper verkeerd als met Golden Retrievers, dat is een waar woord.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 11:05

Moeilijk hoor! Hoor hier toch overwegend positief :)

Is er misschien ook een verschil in geholpen/niet gehollpen teefjes? Niet geholpen zijn IMO vaak veel feller.

@ Femke: een Jack Russel is natuurlijk maar een klein hondje, maar ik zou ze zeker als pittig en waaks omschrijven.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 11:06

Iorrr schreef:
@ kleinvosje: in dit geval gaat het om twee teefjes ;)

@wilawander: dat een reu en een teef beter is weet ik, maar dit wil ik niet. Het is of twee teefjes, of één hond... De vraag is dus echt: Gaat dit, ja of nee. Hoe los jij het nu op met je honden dan?

Apart voeren ed doe ik sowieso, ik vind het niet nodig dat ze 10 cm van elkaar af zijn tijdens hun maaltijd.

Ik heb een tijd terug een teef in huis gehad en dat ging erg goed tot ze na 3 weken op elkaar geknalt zijn. En goed ook. Als ik daar niet bij geweest was.............. Kon met beide naar de dierenarts.

Nu heb ik sinds een half jaar een jonge teef en gaat absoluut niet goed. Met mijn reu kunnen ze het beide prima vinden maar de teven moet ik apart houden met alles. Alleen wandelen aan de lijn gaat goed samen. Het gaat wel steeds beter maar ooit knalt het en goed dus ze mogen niet samen los.

Mijn oudtse teef is geholpen en de jonge teef 8 maand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 11:07

@ Iorr: Geholpen zijn feller. Mijn teef werd veel agressiever nadat ze geholpen was, voor die tijd was ze veel liever, en die ervaring deel ik met meer mensen.
Een teef is geen reu, een intacte reu is pittiger dan een gecastreerde. Bij teven is het andersom.

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 11:10

Yamcha schreef:
Bullshit. Reuen vechten nooit tot de dood, of ze moeten geestelijk totaal gestoord zijn.

Dus jouw reu heeft andere reuen ook al echt het hoekje om geholpen?

Als wij daar niet tussen waren gekomen (en dat was gevaarlijker voor ons dan voor de hond toen) dan had dat niet goed afgelopen! Lees: serieuze bijtwonden in de strot! Mijn hond verdedigt zijn pup en gaat daarvoor door het vuur!
Mijn hond is n prima hond.... heeft zeker het 1 en ander meegemaakt. Wij wonen helemaal afgelegen en hij is daardoor goed te houden. Maar als ik nu midden in de stad had gewoont dan had ik m niet gehouden ivm met zijn gedrag. Met onze eigen andere hond (zijn pup) gaat het prima en ri mensen kun je je een betere hond niet voorstellen.

De honden van mijn ouders hebben ook gevochten... Zijn volle broers van elkaar maar er zit wel 2 jaar tussen. Mijn broer heeft zijn hand gebroken nadat hij tussen deze 2 honden is gegaan.... We hebben er 1 laten castreren en het probleem was opgelost!

Ik heb veel verschillende koppels gezien waarvan genoeg teven en dat ging allemaal prima!

Dat jou bevindingen anders zijn dan de mijne maakt niet dat 1 van ons gelijk heeft! Uiteindelijk kunnen honden nog niet in het Nederlands vertellen wat hun probleem is. En is het altijd aftasten met wat ze doen!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 11:10

Al meer dan 30 jaar hebben wij veel honden. (zelfs wel eens een tijd 25) Vooral teven die in een grote groep zaten. Nooit problemen. Er was hier niets geholpen dus ik weet niet of dat het verschil was.
Zelf zou ik in huis nooit een reu en een teef willen omdat er altijd een de pineut is die "geholpen"moet worden en daar ben ik geen voorstander van.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 11:11

Mijn ervaring is ook dat geholpen teven feller zijn.
Geloof zeker dat het met het ene ras makkelijker zal gaan dan bij het andere, maar wij hebben shiba's en dat zijn zeker niet de makkelijkste, maar op het hondenforum zitten aardig wat mensen met 2 (of zelfs 3 :D ) teven!
Denk dat het ook wel uit maakt hoeveel beweging de hondjes krijgen! Hoe meer ze kunnen bewegen, hoe minder behoefte ze zullen hebben om dingen op elkaar af te reageren!?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 11:12

Iorrr schreef:
@ Femke: een Jack Russel is natuurlijk maar een klein hondje, maar ik zou ze zeker als pittig en waaks omschrijven.

I know, 't laatste hondje dat ik heb groot gebracht van pup af aan, voordat ik bij m'n ouders uit huis ging was ook een Jack Russeltje :j
Ze hebben haar nu nog steeds. Fel/pittig en zelfs een best dominant dier, maar geen ruzie zoeker. Ook met andere dominante teven samen gaat dat gewoon goed.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 11:12

Hier ook de regelteven bij elkaar.. gaat super goed.. De leefdtijd is ook mooi. Als je 2 teven bij elkaar zet die allebei de dominantie opeisen word het ruzie. Maar omdat (net zoals die van mij) er een leefdtijdverschil inzit zal de oudste het eerst zijn en zodra die te oud word word het stokje doorgegeven..

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 11:13

Kentaro schreef:
Mijn ervaring is ook dat geholpen teven feller zijn.
Geloof zeker dat het met het ene ras makkelijker zal gaan dan bij het andere, maar wij hebben shiba's en dat zijn zeker niet de makkelijkste, maar op het hondenforum zitten aardig wat mensen met 2 (of zelfs 3 :D ) teven!
Denk dat het ook wel uit maakt hoeveel beweging de hondjes krijgen! Hoe meer ze kunnen bewegen, hoe minder behoefte ze zullen hebben om dingen op elkaar af te reageren!?

:= het is bij mij juist andersom.. de geholpen teven zijn juist makkelijker...
En inderdaad. Veel beweging scheelt stress en dus oversprong gedrag

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 11:14

Omdat er een leeftijdsverschil tussen de teven zit, is de kans groter dat het goed gaat. Meestal gaat het tussen reu en teef beter.. maar ja je geeft aan dat je dat niet wil.
Ikzelf heb 2 teven die elkaar naar het leven staan. Het probleem is dat beide even oud zijn en beide voor de fok gebruikt zijn. In een roedel is er 1 alfa teef en dat is de enige die een nest krijgt. Wij als mens beslissen anders en daar gaat het nog wel eens mis... (het is een bekend 'fokkers'probleem)
Je geeft aan dat je het teefje wil laten steriliseren (net als de andere), dus dat probleem heb je ook niet.
Als jij er een pup bij wilt, je hebt de ruimte, zou ik het als ik jou was gewoon doen.