Vraag van aquariumleek + vraag ivm axylotl's

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Solleke_Noah

Berichten: 11102
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Vraag van aquariumleek + vraag ivm axylotl's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 08:37

Hallo,

vandaag komen er twee baby-axylotl's bij ons wonen (twee wildkleur), ze zijn nu natuurlijk nog mini maar er staat al een groot aquarium klaar voor als ze wat gegroeid zijn. Over dit aquarium gaat mijn vraag, als ik hier een filter (en pompje) in plaats, hoe vaak moet ik het aquarium dan volledig verschonen? Vooral met oog op vakanties ed, kan het aquarium met filter twee weken staan zonder proper te maken?

Als je het aquarium uitkuist, vervangen jullie dan al het water? Want het vuil zal waarschijnlijk vooral op de bodem liggen denk ik? Hoe doe je het dan met de waterplantjes?

En dan nog een specifiek axylotl-vraagje: ik las op internet dat ze tot een week zonder voer kunnen, geldt dit ook voor de kleintjes? En bestaat er iets zoals vakantievoer voor vissen, maar dan voor axylotl's? Zo nee, dan heb ik nog wel iemand achter de hand die ze komt voederen.

(om reacties te voorkomen: ik heb me ingelezen en krijg vandaag ook nog tips van diegene vanwaar de baby's komen, maar op deze 'simpele' vragen wist internet niet meteen een antwoord)

Joyckuh
Berichten: 4860
Geregistreerd: 25-08-03

Re: Vraag van aquariumleek + vraag ivm axylotl's

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 09:07

Ten eerste zijn het axOlotls.
En dan de vragen:
Wat voor aquarium is het en wat voor filter zit er op? Als je een klein filter hebt zal je de sponzen iets vaker uit moeten spoelen in aquariumwater.
Water nooit helemaal vervangen! Je kan heel simpel met een filterslang het water uit het aquarium hevelen en opvangen in een emmer. Door die slang kan je ook het bodemvuil opzuigen. Of je schaft een bodemstofzuiger aan!
Ik zelf zou de kleintjes niet een week zonder voer laten. Om de dag voeren lijkt me het beste als dit niet iedere dag gaat, ze zijn nog in de groei dus kunnen al het eten wel gebruiken.

Solleke_Noah

Berichten: 11102
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Re: Vraag van aquariumleek + vraag ivm axylotl's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 09:28

Ik heb nog geen filter aangeschaft, ze gaan eerst in een kleiner aquarium zodat ik tijd heb om het grote in orde te zetten. Wat voor filter kan ik dan best gebruiken?

En, filterslang, wat moet ik me daar juist bij voorstellen? Ik had al zo'n bodemstofzuiger gezien, maar die moest je nog aansluiten op iets? (tjeezes, ik stel wel domme vragen). En om de hoeveel tijd vervang je dan best (een deel van) het water? Je moet dus nooit de bak volledig uitkuisen? (dus de planten kunnen gewoon blijven staan)

Is er nog een verschil in voer met de kleintjes of mag ik ze ook van die gevriesdroogde wormpjes geven enz? Ik heb ook nog levende Daphnia maar ik weet niet of axolotl's deze kunnen vangen?

Solleke_Noah

Berichten: 11102
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Re: Vraag van aquariumleek + vraag ivm axylotl's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 09:30

Oja, het is een gewoon glazen aquarium, denk ongeveer een meter qua lengte? En 50 cm qua hoogte, ik zal het nog eens nameten. Er zit geen deksel op, maar ik heb eendekroos om op het water te laten drijven.

Mri

Berichten: 15315
Geregistreerd: 01-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 09:40

wanneer ze volwassen zijn kan je, als je voorzorgsmaatregelen treft, gemakkellijk 3 weken op vakantie gaan hoor ;)
voor "vakantie voer" kan je dan een lading guppen in de bak doen. Natuurlijk wel eerst even testen of ze er ook echt achteraangaan en ze opeten :)

De ontlasting waren bij ons echt drollen, die haalden we eruit met een netje.
Hoe kouder het water, hoe minder vies het wordt. Vooor Axolotls is het het beste om een contstante temperatuur te hebben, het liefste koud water. Let wel dat ze niet goed tegen stroming kunnen. Hou hier rekening mee met je filter. Het water moet niet te hard eruit komen stromen.
Wij hebben hiervoor een PVC buis gemaakt langs de hele achterwand met allemaal kleine gaatjes erin. Deze zat aangesloten op het filter (en eentje op de koeler, want wij hadden er een aquarium koeler onder staan om de temperatuur laag te houden).
Daardoor werd de stroming niet te erg.

Let met je zuurstof pompje ook goed op. Als je mooie goed ontwikkelde kieuwen wil hebben/krijgen/houden moet er niet te veel, maar ook zeker neit te weinig zuurstof in het water zitten.
Precies zoveel dat ze niet naar boven hoeven om te happen, maar dat het ze ook niet onwijs makkelijk wordt gemaakt

Voorbeeld van weinig kieuw:
Afbeelding

en voorbeeld van een van ons van vroeger
Afbeelding

En als je het aquarium goed bijhoud, dan hoeft het water echt weinig verschoont te worden., Een paar uur na het voern komt meestal de ontlasting, als je dat gewoon netjes weghaalt (is ong geen 5 minuten werk per keer) dan blijft het super schoon.

Mri

Berichten: 15315
Geregistreerd: 01-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 09:44

Solleke_Noah schreef:
Is er nog een verschil in voer met de kleintjes of mag ik ze ook van die gevriesdroogde wormpjes geven enz? Ik heb ook nog levende Daphnia maar ik weet niet of axolotl's deze kunnen vangen?


Deze vraag kan je beter stellen aan de persoon van wie je ze koopt. Dat is namelijk erg afhankelijk van wat ze tot nu toe te eten hebben gekregen. Wij hebben in het begin tubifex gevoerd, daarna een tijd lang maden.
Maden zijn erg makkelijk, en vonden ze ook erg smakelijk. Regenwormen waren bij ons geen succes, dat vonden ze teveel werk en gingen er alleen maar mee spelen. Gevolg: na een half jaar kwamen we nog steeds tegenwormen tegen die het hadden poverleefd door in de lavastenen te kruipen :')

Solleke_Noah

Berichten: 11102
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 09:45

Ok, dus gewoon de uitwerpselen er steeds meteen uithalen, en het water dan enkel verversen als het vuil begint te worden?
Heb je ook een merk filter dat aan te raden is?

En weet je of ze ook achter Daphnia (watervlooien) aangaan?

Schattige foto's :)

Solleke_Noah

Berichten: 11102
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Re: Vraag van aquariumleek + vraag ivm axylotl's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 09:46

Ja, die persoon ging nog een infoblad meegeven dus het zal er wel opstaan wat ze qua voer krijgen, maar ik bereid me graag voor :) waren bij jou de tubifex en maden vers, of gevriesdroogd?

Mri

Berichten: 15315
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Vraag van aquariumleek + vraag ivm axylotl's

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 09:56

Altijd vers :) wij hadden een viswinkel tegenover het huis waar we toen woonde ;)
Tubifex vond ik al heeeeeeeeeeel snel te smerig om te geven :o de geur, gatver :) maden voerde we vooral in het begin toen we de ouders net kregen, zodra ze groot gennoeg waren gingen ze over op vlees.

Volgensmij gingen ze alleen achter de Daphnia aan toen ze heeeel klein waren, maar ook dat weet ik niet zeker meer (met heeeel klein bedoel ik ook echt klein klein, wij hebben 1 groep opgekweekt namelijk)

Voeren deden wij trouwens ook met een PVC buisje. Achterkant dichthouden met je vinger/duim, en dan de onderkant het sukje gehakt/kip/biefstuk/of wat dan ook doen en dat schuin naar de voorkant van het hoofdje doen (dus van voren benaderen ;) ) Dan zien ze het aan komen, happen ze minder zand, en na een tijdje weten ze dat het buisje eten komt brengen :)

Maden lieten "vallen" in het water (wel even mikken, dat je het ongeveer op de kop/bek laat vallen).

Solleke_Noah

Berichten: 11102
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Re: Vraag van aquariumleek + vraag ivm axylotl's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 10:00

Ok, bedankt al voor de info! Die kip enz, dat is dan rauw he?

Ze zijn nu twee centimeter groot dus ook wel echt mini. We hebben hier in de buurt wel een winkel die vliegenmaden verkoopt, zal daar eens langsgaan (als ze niet te klein zijn voor maden)

Mri

Berichten: 15315
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Vraag van aquariumleek + vraag ivm axylotl's

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 10:03

nu 2 cm????
dan zijnz e nog wel heel erg mini, dan zullen watervlooien wel geschikt zijn.
Als ze nog zo klein zijn (iig onder de 5 cm) doe ze dan in een "kleine" bak zonder iets op de bodem

Wij deden ze pas weg bij 5 a 8 cm....
Als ze groter zijn, geen sneentjes op de bodem doen, maar alleen zand.
Wanneer ze een steentje binnen krijgen kan hget gebeuren dat deze er niet meer uit komt en dat ze er dood aan gaan....

Solleke_Noah

Berichten: 11102
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Re: Vraag van aquariumleek + vraag ivm axylotl's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 10:05

Er ligt nu grof grind op de bodem, maar dat is dan niet geschikt?

ja, ik vond het ook best klein :) Maar die persoon zei dat ze nu oud genoeg waren om weg te gaan?

Mri

Berichten: 15315
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Vraag van aquariumleek + vraag ivm axylotl's

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 10:10

grof grind is niet geschikt :n
dat is echt niet aan te raden :)
Ze hebben een best grote mond, die net als van een schildpad geen tanden bevat maar een "harde rand"
De mond kan heeeel erg ver open, waardoor er ook grote dingen naar binnen kunnen. Als ze een steentje, of grind naar binnen krijgen (zeker als ze nog zo klein zijn) dan kunnen ze daar dood aan gaan :)

Chocopasta

Berichten: 16570
Geregistreerd: 18-01-03

Re: Vraag van aquariumleek + vraag ivm axylotl's

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 10:14

Ik heb die van mij inderdaad toen hij jong was ook in een kale bak gehouden.
Als bodembedeking heb ik grof grind met daar overheen een laag zand.
Over die bodembedekking wordt steeds iets anders beweerd, maar dit gaat bij mij in elk geval prima.

Solleke_Noah

Berichten: 11102
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Re: Vraag van aquariumleek + vraag ivm axylotl's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 10:17

Het grind is er vooral om mijn plantjes in te zetten, in een kale bak kan ik moeilijker zuurstofplantjes kwijt.

Ik kan wel een (dikke) laag zand over het grind leggen, als ik dat nu doe (ze zijn er nog niet, ze komen pas vanavond), 'stoft' het water dan niet teveel?

Chocopasta

Berichten: 16570
Geregistreerd: 18-01-03

Re: Vraag van aquariumleek + vraag ivm axylotl's

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 10:27

Zand eerst uitspoelen (in een kussensloop doen en de tuinslang erin) en dan eigenlijk eerst het water eruit, zand erin, water er weer bij. Maar dat is wel even goochelen :P

Solleke_Noah

Berichten: 11102
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Re: Vraag van aquariumleek + vraag ivm axylotl's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 10:30

Hmm, dat wordt wat moeilijk, aquarium is net helemaal ok met plantjes en verstopbuizen enzo... ik zal eens kijken wat ik kan doen.

Solleke_Noah

Berichten: 11102
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 10:32


Mri

Berichten: 15315
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Vraag van aquariumleek + vraag ivm axylotl's

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 10:34

echt niet laten zitten :n

zeker als ze nu 2 cm klein zijn... beest op de foto is zo'n 20 cm namelijk ;)

en in het begin zullen ze best vele in de bodem happen.
En wat ik al zei: als ze zo klein zijn kan je ze beter nog een tijdje in een kleine bak in een kleine laag water houden :) totdat ze een cm of 5 a 8 zijn

Silly1972

Berichten: 14788
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 10:34

Dat is te groot, ze eten ze echt op, doen die van mij wel en het komt er zeer moeilijk weer uit, veel overlijden er ook aan.

Solleke_Noah

Berichten: 11102
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Re: Vraag van aquariumleek + vraag ivm axylotl's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 10:36

Ok. *grrmmbbll* Heel aquarium maar weer gaan aanpassen.

Oja, het is nu nog maar een klein aquarium hoor, 40 cm lang en 20 cm hoog en breed, ongeveer.

Mri

Berichten: 15315
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Vraag van aquariumleek + vraag ivm axylotl's

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 10:44

tot dit formaat zaten ze bij ons in een glazen bak zonder bodem bedekking en plantjes ed :)
wel een stuk hout om op/achter te gaan zitten en een filter, maar meer niet

Afbeelding

Afbeelding

Silly1972

Berichten: 14788
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 10:53

Solleke_Noah schreef:
Ok. *grrmmbbll* Heel aquarium maar weer gaan aanpassen.

Oja, het is nu nog maar een klein aquarium hoor, 40 cm lang en 20 cm hoog en breed, ongeveer.



Daar waren die van mij binnen 3 weken uitgegroeid.

Solleke_Noah

Berichten: 11102
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 10:54

Wat een leukerds :)

Ik heb er nu grote, platte stenen ingelegd bovenop het grind, stenen zijn 3-4 cm groot. Ze zullen hun best moeten doen om dat in te slikken :P

@Silly: groot aquarium staat al klaar maar moet ik nog inrichten!

Silly1972

Berichten: 14788
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Vraag van aquariumleek + vraag ivm axylotl's

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 14:40

Dan zou ik gelijk met die grote beginnen scheelt je een hoop werk ;-)

Ze groeien zo ontzettend snel