Moeilijke keuze (1 rat overleden, 1 rat over)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

KimL86

Moeilijke keuze (1 rat overleden, 1 rat over)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 21:12

Ik kom net thuis en 1 van mijn ratten kwam niet.
Na even zoeken vond ik haar in de sputnik. Dood en in een slaaphouding.
Dus ik denk dat ze in haar slaap overleden is. Ik heb verder helemaal niks aan haar gemerkt, dus ik vermoed dat ze in haar slaap een hartstilstand heeft gehad ofzo.

Maar nu is er dus 1 over. Beide ratjes komen uit de opvang en zijn toen ze een maand of 4 oud waren gevonden in een bos.
Ik heb ze in huis genomen toen ze 5 maanden waren. In het begin waren ze vrij angstig. Met Dusty ging het hartstikke goed (degene die overleden is), maar Sheena is altijd wat schuw gebleven. Je kunt haar niet zelf oppakken, ze moet echt naar je toe komen. Het is wel beter dan toen ik haar kreeg, maar ze is nooit echt tam geworden terwijl ik ze bijna dagelijks in de hand heb.

Momenteel komt ze helemaal niet de kooi uit. Ze komt wel naar me toe, maar dan bijt ze een keer in mijn kleren en dan is ze weer weg.
Ik moet dus zo snel mogelijk een oplossing verzinnen, want ik wil haar niet alleen laten zitten.
Maar dat is dus het probleem. Dit zijn mijn eerste ratten (ik had er 3 de andere was al ouder en is in januari overleden). Ik heb voor mijn eigen besloten dat ik na deze ratten wil stoppen. Ik vind ze hartstikke leuk, maar ik heb er erg veel moeite mee dat ze niet oud worden.

Ik weet wat mijn opties zijn:

Een rat erbij nemen, maar dan zit ik uiteindelijk weer met hetzelfde probleem.
Sheena naar de opvang brengen. Maar de opvang zit al zo vol.
Iemand anders voor haar zoeken, maar vanwege dat ze niet zo heel tam is zou ik dan wel iemand willen die veel ervaring heeft met ratten.
Ik vind het echt ontzettend moeilijk, want het gaat tegen mijn principe in om dieren weg te doen. Maar ik moet nu voor Sheena kiezen.

Wat zouden jullie doen in mijn situatie?
En is er toevallig een rattenliefhebber diie haar eventueel over zou willen nemen?

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 21:26

Hm, als het goed is zijn er een aantal mensen uit omg. Tilburg met ratten..
En die zitten allemaal op het Ratjes Online Forum, echter is het daar volgens mij verboden om zelf ratten-herplaats-oproepen te plaatsen maar je kan wel even kijken..

Ik zal iig 1 iemand die ik ken en goed is met ratten even pben.. Wie weet..

Sterkte met je verlies!

KimL86

Re: Moeilijke keuze (1 rat overleden, 1 rat over)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 21:30

Bedankt voor je reactie.
Ik heb ook al een bericht gezet op het ratten forum, met alleen maar het verhaal. Misschien bieden mensen zich dan vanzelf aan. Ik denk zelf dat het wel het beste is om haar weg te doen. Alleen laten zitten is zowiezo geen optie.

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 21:33

Wat je ook nog kan doen is bij de opvang vragen voor een 'Lease-ratje': die neem je in huis tot je eigen beestje overlijd, dan heb je altijd nog de zekerheid dat ze daarna terug kan.. Sommige vinden dat vreselijk, ik vind het in goed overleg en met goede afspraken een geniale uitkomst!
Ik heb dat uiteindelijk ook gedaan, hierna heb ik het 'lease-ratje' financieel geadopteerd zodat ze daar iig geen grote kosten meer aan had..

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 21:34

Leaseratje lijkt me een goed plan! :j

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 21:35

Wat sneu... Idd, rattenforum? Mocht je er echt niet uit komen wil ik hem best van je overnemen?

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 21:37

Oja die optie was ik er inderdaad vergeten bij te zetten.
Maar voor mij zou het dan net zo moeilijk zijn om die weg te doen. Ik hecht me zo snel aan een beestje.
En ik weet niet voor mijn gevoel vind ik het zo van, ik heb jou alleen maar een tijdje nodig en dan moet je weer vertrekken. Is nu eigelijk ook wel zo. Het is gewoon erg lastig. Vooral omdat Sheena ook niet zo'n makkelijk karakter heeft. Ik wil hier nu ook helemaal nog niet over na denken, maar ik wil gewoon zo snel mogelijk actie ondernemen. Na veel pogingen is Sheena nu toch eindelijk bij me gekomen, maar ze gedraagt zich nu gewoon al anders.

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 21:52

Tja, de keuze moet je zelf maken, het blijft lastig.

De persoon die ik benaderde heeft helaas een rattenstop.
Ik ben verder niet bekend met rattenopvangen hier in de buurt (als ze er zijn).. Dus ik kan je zelf enkel verwijzen naar Jo(landa), die kan je ook vinden op Ratjes Online, voor zowel advies als evt lease-ratje..
Wie weet komen hier nog andere mensen met goede opties voorbij :j

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 21:56

Jammer dat ze een rattenstop heeft, maar toch bedankt voor het navragen. Ik had deze ratjes uit de opvang in Leusden dus was ook wel een eindje weg, dus als iemand die wat verder woont haar wil opvangen vind ik het ook geen probleem om haar weg te brengen. Ik denk dat dat gewoon de beste optie is. Maar allemaal super bedankt voor het meedenken. Ik denk er nog wel even goed over na voor ik mijn definitieve beslissing neem.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 21:57

ginger18 schreef:
Jammer dat ze een rattenstop heeft, maar toch bedankt voor het navragen. Ik had deze ratjes uit de opvang in Leusden dus was ook wel een eindje weg, dus als iemand die wat verder woont haar wil opvangen vind ik het ook geen probleem om haar weg te brengen. Ik denk dat dat gewoon de beste optie is. Maar allemaal super bedankt voor het meedenken. Ik denk er nog wel even goed over na voor ik mijn definitieve beslissing neem.

Ik zou haar hiet evt wel willen opvangen? Maar zou dat goed gaan met 2 andere ratjes?

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 21:59

ginger18 schreef:

Oh bij Ineke? :D

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 21:59

SophieFT schreef:
ginger18 schreef:

Ik zou haar hiet evt wel willen opvangen? Maar zou dat goed gaan met 2 andere ratjes?

Ben je bekend met rattenintro's? Vooral dames kunnen nogal pinnig doen :')

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 22:00

TS, wat je ook kunt doen is een 'leenrat', een lease rat dus. Hier word nog wel eens gebruik van gemaakt door mensen die 1 rat over hebben en er niet zelf 1 bij willen halen. Ze lenen een rat van de opvang, tot hun eigen rat overleden is en dan gaat de leenrat terug. Als je op ratjes.nl rondkijkt (het forum), dit verhaal plaatst en een oproep doet voor een leenrat, dan zijn er vast opvangen die je willen helpen. Eventueel zou je het ook aan je eigen opvang kunnen vragen!

EDIT: Ik heb ook ratjes van Ineke :D En ééntje van Jolanda.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 22:01

Creatas schreef:
SophieFT schreef:
\Ik zou haar hiet evt wel willen opvangen? Maar zou dat goed gaan met 2 andere ratjes?

Ben je bekend met rattenintro's? Vooral dames kunnen nogal pinnig doen :')

nee dat niet echt, heb nu ongeveer een jaar weer ratjes, en een paar jaar terug hadden we ze ook. Verder weet ik ook niet of het de verstandigste beslissing is aangezien ik er nog niet zo heel bekent mee ben.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 22:02

Ja klopt bij Ineke.
Ik had gelezen dat ze in Heusden zat dus ik denk lekker dichtbij.
Nadat ik een afspraak had gemaakt zag ik pas dat ze in Leusden woonde.
@Sophie Twente is volgens mij wel heel erg ver. Maar erg lief dat je het aan bied. Mocht ik niemand kunnen vinden hou ik het in me achterhoofd.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 22:04

Zul je volgens het contract dat je hebt sowieso Ineke niet moeten inlichten? Misschien weet zij nog wat adressen.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 22:06

Ja ik heb Ineke al een berichtje gestuurd dat Dusty overleden is. Maar nog niet over wat te doen met Sheena, maar dat zal ik inderdaad ook nog met haar overleggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:49

Goh, dat is ook een verdrietig toeval: Ik heb (had) dus 2 zusjes van jouw ratten waarvan ik er gisteren eentje van heb laten inslapen. ;( Sterkte met het verlies! :(:)

Alleen jij kan de beslissing nemen natuurlijk, het is in ieder geval dapper dat je voor Sheena's welzijn gaat.
Je kan het beste even met Ineke overleggen, dat stelt ze sowieso op prijs en misschien weet ze wel een oplossing. Ze kan misschien wel bemiddelen in particulier herplaatsen.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 21:00

Dat is inderdaad wel heel toevallig (en verdrietig inderdaad). Jij ook heel veel sterkte.
Ik heb al met Ineke overlegd en ik mocht wel zelf een baasje zoeken (mits die aan bepaalde eisen voldoet), maar ze gaf me weinig kans, omdat ze al redelijk oud is en niet de meest tamme is.
Vandaag dacht ik weer ik neem er 1 bij, maar dan blijf ik telkens met hetzelfde probleem zitten.
Dus ik ga nu toch maar een baasje voor haar zoeken en als dat niet lukt dan ga ik even met Ineke overleggen of er een mogelijkheid is dat Sheena bij haar mag blijven. Ik vind het zo sneu als ik haar nu naar Ineke zou brengen en ze daarna weer zou moeten verhuizen. Want ze is natuurlijk al een aantal keer verhuisd.