asielkat heropvoeden deel 2

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Donna89

asielkat heropvoeden deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 16:50

vorig jaar heb ik een topic geopend over mijn terrorkat http://82.161.230.93/forums/viewtopic.php?f=73&t=1277222

het aanrecht probleem was zo goed als opgelost, en was namelijk nooit meer wat te vinden. Hij zal er gerust nog wel komen maar dan als wij niet thuis zijn.
Inmiddels zijn we verhuisd naar een groter appartement, kat kan hele dag naar buiten kijken en heeft veel meer ruimte.
Hij is nu 2 x paar dagen in het pension geweest ivm vakantie en de verhuizing. Had hier de tijd van zijn leven, met andere katten buiten in de ren.

Nu zijn er een aantal dingen veranderd. We hebben een grotere, zwaardere koelkast, die aan de andere kant open gaat. Deze krijgt hij (nog) niet open.
Hij mag niet meer op de slaapkamer omdat hij genoeg ruimte zelf heeft.(vanaf dag 1 slaapkamer deur dicht)
Bench hebben we de deur uit gedaan, is hier niet echt een plekje voor

We hebben hem een aantal x op het balkon gehad, met een tuigje zodat hij niet weg gaan. Dit op het advies van het pension/asiel waar hij vandaan komt. Poes schijnt een beetje een clown te zijn en ziet geen gevaar waardoor het niet verstandig is om hem naar buiten te doen.
Op een gegeven moment kon hij los op het balkon zonder dat ie weg liep.

Nu is meneer 3x ontsnapt. 1e x zat hij bij de buren in de slaap kamer.
2e x hadden we de balkon deur open staan maar een platte verhuisdoos ervoor dat ie niet met 1 sec buiten is. Toen is hij daar ongemerkt overheen gekomen en liep hier hier vrolijk voor de flat rond in alle tuinen. na 3 uur ging hij beneden voor de deur zitten schreeuwen omdat hij geen idee had hoe hij weer boven moest komen.
3e x is hij uit de logeer kamer uit een open raam ontsnapt. (deur open gemaakt) en kon ik hem binnen een uur weer ophalen.

Sinds hij buiten is geweest is hij vervelender dan ooit.
Hij heeft een nieuw spelletje bedacht, en dat is baasje pakken! zodra ik door het huis loop ziet hij mijn been als een soort 'prooi' en pakt hij mijn been. (hij bijt niet door, gebruikt amper nagels) maar wel vervelend.
Hij is weer constant op het aanrecht, in de keuken, op de keuken kastjes te vinden. en hij is de hele dag aan het mauwen.. hele verhalen verteld ie.

Ook begint ie aan de slaapkamer deur te krabben en protest te maken als we niet reageren (wat we dus ook niet doen want hij mag niet naar binnen) dit heeft ie sinds we daar wonen nog helemaal niet gedaan.

Ik ben ten einde raad.
Wel naar buiten doen is lastig zou betekenen dat ik hier de balkon deur of raam open moet doen terwijl er hier een heleboel katten rondlopen. ten 2e lijkt het alsof hij zelf niet meer de weg naar boven kan vinden,dus kan ik hem telkens ophalen.
Met het gevaar van een raam open zetten betekend dat dat ik de woonkamer dicht moet houden om te voorkomen dat ik sproeiende katten in huis krijg die mijn bank gaat vernielen.

we spelen genoeg met hem maar hij is onverzadigbaar..
we hebben er wel aan gedacht een 2e kat te nemen maar vriendlief ziet dat echt niet zitten

Emytje

Re: asielkat heropvoeden deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 17:28

Kun je het balkon niet afschermen met netten zodat hij wel lekker naar buiten kan op het balkon, maar niet verder dan dat?

Voor de rest heb ik geen tips of adviezen. Een kat erbij zou een hoop KUNNEN schelen, maar dat hoeft natuurlijk niet. Hier is de kale kat drie weken alleen geweest, maar sphynxen horen al bij voorbaat niet alleen. Hij brak toen ook de tent af en we stonden dan ook heel snel bij het asiel op de stoep om twee nieuwe vriendjes erbij te halen. Het heeft bij ons heel wat opgelost, maar voor hetzelfde geld is dat bij jou niet het geval. Bovendien staat je vriend er niet achter en dan houd het eigenlijk al op.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 18:41

we hebben er wel aan gedacht om een constructie te maken op het balkon.. maar weetje, ik wil ook gewoon lekker in het zonnetje zitten en bruin worden snapje? wij hebben de laatste 2 jaar ook geen 'buiten' gehad en zijn zo blij met het balkon. wil niet alles opgeven voor die kat. hou van em hoor maar hij gaat nou eenmaal niet voor alles.

2e kat erbij weet ik inderdaad niet of dat wel zin heeft. straks heb ik 2 van die schreeuwers in huis, of 2 katten die uitbreken. haha ben je mooi klaar mee. Nee maar mijn vriend is daar heel stellig in. ik wilde een kat dus ik kreeg een kat. maar hij wil er echt geen 2. dus ja dan kan ik hoog of laag springen maar hij woont er ook nog. haha

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 19:43

je kan het balkon toch wel afschermen maar wel zodat jij nog zelf gewoon in het zonnetje kan zitten. Misschien met een gaas-constructie. Er is vast wel een oplossing voor. er zijn zat mensen die hun balkon afzetten zodat de kat er niet af kan en zelf nog kunnen zitten in de zon. Of je moet vanaf jouw balkon een trapje naar beneden maken zodat poes zelf naar buiten en weer naar binnen kan. maar dat is denk ik niet de bedoeling omdat hij niet van het balkon afmag. Ik zou zeggen : ga eens kijken bij een bouwmarkt. Die weten vast wel iets.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 13:42

we hebben al wel wat rond gekeken maar zou dan het hele balkon moeten dichtmaken.
en we hebben nog geen materiaal gevonden waar poes niet door heen kan, maar wij wel gewoon lekker kunnen zitten en ook weg kunnen kijken zegmaar

Trappetje heb ik ook wel aan gedacht voor als ik hem dan toch naar buiten moet doen maar we zitten op 2e verdieping dus nog 2 woningen onder ons. worden de onderburen niet vrolijk van want dan moet ik het trappetje laten eindigen in de tuin van de onderste, en voor het raam van de 1e verdieping

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 13:49

Kun je geen ander huisje voor je kat zoeken?
Het klinkt alsof hij veel gelukkiger was in het pension met ren en andere katten.
Als jij je niet kunt of wilt aanpassen en jullie beide niet blij met elkaar zijn lijkt mij dat de eerlijkste oplossing.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 14:02

Donna89 schreef:
Hij heeft een nieuw spelletje bedacht, en dat is baasje pakken! zodra ik door het huis loop ziet hij mijn been als een soort 'prooi' en pakt hij mijn been. (hij bijt niet door, gebruikt amper nagels) maar wel vervelend.
Hij is weer constant op het aanrecht, in de keuken, op de keuken kastjes te vinden. en hij is de hele dag aan het mauwen.. hele verhalen verteld ie.
Ook begint ie aan de slaapkamer deur te krabben en protest te maken als we niet reageren (wat we dus ook niet doen want hij mag niet naar binnen) dit heeft ie sinds we daar wonen nog helemaal niet gedaan.

Dat 'pakken' doet de kat van mijn vader ook. Alleen vind mijn vader dit dus komisch en doet ze het echt alleen bij hem al altijd rond t zelfde tijdstip.
(Ik persoonlijk zou dr streng wegduwen als ze t zou proberen bij mij, maar dat doet ze dus nooit. Als ze zich al vergist en op je af stromt, rent ze snel langs je gaat ze zich schijnheilig zitten wassen :P).
Ik heb zelf 2 asielkatten. De een heeft een aanrechthobby. Als ik haar betrap stop ik dr kop onder de kraan. (jaja heel zielig!) Dit monster vind t ook grappig om de planten uit de pot te graven.. Daarom mogen ze bij ons alleen in de kamer als we thuis zijn.
Verder ken ik heb probleem van het mauwen en klooien voor de slaapkamer deur. Onze (geholpen) kater probeert regelmatig uit hoeveel verschillende mauwtjes hij kan. Het is moeilijk maar negeren werkt t best. Ook hebben die van ons door dat de wekker betekend dat we wakker zijn en de deur dus open gaat. (De kater probeert zelfs de wekker na te mauwen :+).
Daarom laat ik nu express de deur dicht tot ze ophouden met klooien en dan mogen ze pas even hallo komen zeggen (de kater komt altijd luid spinnend een kusje geven).
Waar je ook mee moet opletten is eten geven. Niet 's ochtends meteen de kat aandacht en eten geven, maar juist eerst zelf gaan ontbijten en pas daarna aandacht en eten geven. Anders gaat ie misschien proberen je wakker te maken zodat je ie eten krijgt.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 14:10

Donna89 schreef:
we hebben al wel wat rond gekeken maar zou dan het hele balkon moeten dichtmaken.
en we hebben nog geen materiaal gevonden waar poes niet door heen kan, maar wij wel gewoon lekker kunnen zitten en ook weg kunnen kijken zegmaar

Trappetje heb ik ook wel aan gedacht voor als ik hem dan toch naar buiten moet doen maar we zitten op 2e verdieping dus nog 2 woningen onder ons. worden de onderburen niet vrolijk van want dan moet ik het trappetje laten eindigen in de tuin van de onderste, en voor het raam van de 1e verdieping

Wij hebben hordeur gemaakt voor ons (frans) balkon, omdat mevrouw de poes het nodig vond om op een ieniminie richeltje een spin te gaan aanvallen... Wij doen ook een hor in het raam als we die open doen. Werkt prima! Wel de kat laten zien dat t nu dicht is (hoofdje er tegen aan).
Wij wonen ook op 2 hoog en onze katten komen alleen buiten aan een tuigje. Nu vind mevrouw het buiten dus ge-wel-dig en meneer vind t doodeng.. Ze 'ontsnappen' wel graag naar de gang (en mevrouw wandelt vrolijk de lift in als ze de kans krijgt, want we gaan altijd met de lift als we naar buiten gaan). Ik heb ze het commando 'wachten' aangeleerd en nu blijven ze (meestal, het blijven katten..) zitten als ik de voordeur open doe.

Je kat kunstjes leren is sowieso een leuke manier om met hem bezig te zijn!

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 14:18

het is niet dat ik me niet wil aan passen, maar hij heeft het altijd prima gevonden binnen maar nu hij buiten geproeft heeft is het drama. heb wel contact gehad met het asiel, komt hij ook vandaan, maar natuurlijk willen ze hem niet terug omdat het een moeilijk te plaatsen kat is, met zijn 'aanval' grapjes kan hij niet bij kinderen en ze durven hem zelf ook niet naar buiten te doen als het hun kat was. Op advies van haar blijft ie binnen namelijk.

Ik zoek eigenlijk mensen die dezelfde terror kat heeft/heeft gehad en hoe dit op te lossen valt. Ben blij met hem hoor. het is echt een clown. maar soms kan ik hem wel ophangen.
Hij heeft trouwens eerst een paar dagen met een tuigje binnen gelopen (om te wennen aan dat ding) en daarna met tuigje naar buiten. op 1 of andere manier weet ie zich weer op zo'n manier vast te zetten dat ie in paniek raakt en los komt.

heb nu een tuigje die om zijn buik en nekje zit. Zijn er ook nog andere tuigjes waar ze niet uit kunnen komen?

Het krabben en mauwen aan de deur negeren we ook gewoon. gelukkig val ik in slaap dus hoor ik hem niet meer. maar heb ook nog buren.... hahaha
maar hoop dat dat binnen kort over is door maar te blijven negeren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 14:23

Mag ik een eerlijke reactie plaatsen?

Als ik het zo lees, klinkt het als helemaal geen goede match tussen kat en eigenaar/te bieden omstandigheden.
Deze kat heeft buitenspelen nodig...

Wij hebben er vorig jaar ook eentje uit het asiel gehaald en daar werd eerlijk bij verteld dat hij een gedragstoornis had en absoluut naar buiten moest omdat hij véél te druk was om alleen binnen te zijn. En dat klopte ook echt. Als Mikki een dag niet naar buiten is geweest dan hebben de andere poezen geen leven meer, hij heeft gewoon geen rem op zijn speelgedrag zitten...

Dus hoe hard het ook klinkt, maar als jij 'm het buitenspelen niet kunt geven, ben je dan echt wel de juiste baas voor dit dier?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 14:30

Ben het wel in grote lijnen met Sonja eens, deze kat wil graag spelen en zou zich helemaal uitleven buiten.
Als dat geen optie is dan inderdaad een gaasafzetting maken op je balkon, dit is redelijk simpel met een net en wat latten te doen, zoek daarvoor maar eens op internet of hier op bokt in Beestenboel, zijn al meerdere topics over geweest hoe je veilig je balkon kunt afzetten. En hoe je je balkon nog meer een speelparadijs voor je kat kunt maken. En nee, met gaas krijg je geen streepjespatroon op je lijf als je in de zon gaat zitten zelf.... :+ :D
Het is het waard om het te proberen!

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 14:33

Ja dat mag alleen staat er ook in dat ik hem bij het asiel heb opgehaald en dat ze daar aangeven dat hij beter niet naar buiten kan tenzij je hem onder de auto wil hebben.
Kan hem wel naar buiten doen en hem aan zijn lot over laten hoor. zit ie of met 2 dagen onder de auto of hij komt niet meer terug naar boven omdat hij daar volgens asiel eigenaresse (even hard gezegd) te dom voor is.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 14:44

volgens mij zegt er niemand dat je hem naar buiten MOET doen en hem dan plat laten rijden....
misschien kan hij best naar buiten maar dus niet bij jullie maar bij iemand anders die in een beter voor hem geschikte buurt woont of een ren heeft.
of toch maar je balkon aanpassen?

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 14:49

maar dan even wat anders. want hoor nu alleen maar dat die kat buiten zou moeten zijn. (waar de meningen over verdeeld zijn)

Is er ook een mogelijkheid om dat mauwen er af te krijgen?

PrincesjJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 14:50

Ik vind helaas de asiels niet zo betrouwbaar. Ik had daar ook een kat gehaald, zou moeite hebben met andere katten. Sinds ik er 2 bij heb ontplooit zij zich eindelijk tot een "normale"kat, die niet alleen onder de tafel zit.

Ik denk dat jouw kat nooit de kans heeft gehad met andere katten buiten te spelen en daarom als binnenkat is bestempeld..

PrincesjJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 14:51

Donna89 schreef:
Is er ook een mogelijkheid om dat mauwen er af te krijgen?

Het is een kat, die mauwen nou eenmaal.. Als je dat niet wil moet je een vis nemen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 14:58

of je haalt zn stembanden operatief weg zoals sommige idioten in de VS wel doen....

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 15:02

asiel waar die vandaan komt ken ik erg goed. mijn schoonmoeder werkt daar vrijwillig. en ze helpen ons altijd wel. zijn echt goede mensen met verstand van dieren dus heb daar wel vetrouwen in.

@ Princesj: kijk hier heb ik dus helemaal niets aan. als je nu gewoon het topic leest zie je dat die kat dit in de 1,5 jaar nooit heeft gedaan.. dus nee dit is geen normaal gedrag voor deze kat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 15:02

TS, waar zie jij staan dat buitenspelen gelijk staat aan je kat dood laten rijden? Ook hier op Beestenboel heb ik prachtige voorbeelden gezien van rennen waarin katten zich heerlijk uit kunnen leven. Iets dergelijks is ook op een flink balkon prima te realiseren, maar jij begint meteen dat je daar dan niet meer kunt zonnen... Dat hoest elkaar imo helemaal niet te bijten. Met een beetje handigheid zet je je balkn catproof af zodat hij lekker in de buitenlucht kan spelen en vliegjesvangen etc, terwijl jij er ook lekker kunt relaxen.

Ik denk dat de kat ook met zijn 'gezeur' toch wel wat wil zeggen. Er zit een verschil tussen 'praten' en zeuren, zéker als daarbij ook nog eens aan deuren ed gekrabt wordt. Dit lijkt mij gewoon een uiting van frustratie, en imo moet je daar als eigenaar wat mee...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 15:07

Die van mij zijn ook zo... hebben ook al vaak bij de buren gezeten (vind mn buurvrouw juist heel leuk maar ik minder) Maar zo zijn katten gewoon. Er zijn er weinig die netjes op het balkon blijven
Ook het "eten" verhaal ken ik, ik heb ook een zwerfkat gevonden.
Wij vinden ook regelmatig dingen uit de prullebak terug op ons bed enz.. maar dat is het risico van een zwerfkat nemen, die denken nou eenmaal alleen maar aan vreten..

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 15:15

Ik ben het ook met Sonja eens :j Ik weet niet wat voor balkon je hebt, maar het lijkt me niet heel moeilijk iets te maken zodat je balkon katproof is :j Missschien zelfs even nadenken of het ook een verwijderbaar iets zou kunnen zijn, zodat jij gewoon lekker kan zonnen als jij dat wilt en dat de kat op het balkon kan als de kat dat wil ;)

Wij hebben thuis ook een kat die binnenkomt om te slapen en te eten :j Maar voor de rest is ze buiten en dat moet ook anders breekt ze me de hele tent af :+
We hebben geprobeerd er een andere kat bij te zetten maar dat was geen succes, het is nogal een einzelganger en werd behoorlijk agressief toen er een andere kat in huis was, ook naar mij terwijl ik normaal alles bij haar kan doen en maken en ze ook alleen naar mij luisterd.
Ze werd agressief omdat ze doodsbang was, dus daar ebn ik niet mee doorgegaan. Ze heeft op straat genoeg contact met andere katten en het is echt een vechtersbaas dus die komt wel aan haar trekken.