Het onderhouden van Kippen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xLianneZorro

Het onderhouden van Kippen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 18:46

*\o/*

Wij zijn misschien van plan om 2á3 kipjes te nemen.
Ik heb al een beetje op internet rond gekeken.
Maar wat vinden jullie nou echt belangrijk als je een kip koopt?
Hoeveel ruimte hebben ze ongeveer nodig? En watvoor/hoeveel eten?
Zou je jonge kipjes kopen of al oudere?

Alle info/ervaaringen zijn welkom! :j

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 19:07

Even op een rijdtje:

Voer:
Gemengd graan
Legkorrel
Maagkiezel
Grit.
Groente, fruit, onkruid enz.

Gezondheid:
regelmatig ontwormen (pas op waarmee ivm wachttijd eieren)
regelmatig behandelen tegen uitwendige parasieten
Wieken als je een open ren hebt.

Ik zou gaan voor jonge kippen, die zijn makkelijker tam te krijgen als je het leuk vindt. En zou gaan voor een haan met hennen.

xLianneZorro

Re: Het onderhouden van Kippen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 19:14

Misschien een stommen vraag, maar kippen leggen toch zowiezo eieren?
Waarom zou je een haan erbij nemen als je toch geen kuikens wilt?
Is dat beter voor de groep?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 19:17

ja eieren leggen ze ook zo, maar een haan houdt de groep bij elkaar, is de baas en beschermt zijn kippies door dik en dun

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 19:18

Oké duidelijk dankjewel! :)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 19:21

Als ik jou was, zou ik jonge kippetjes nemen. Die kun je nog goed tam maken. Een goede tip is als kleine ras: Cochin
Grote ras: Brahma
Twee zeer lieve en snel tambare kippenrassen. Deze zijn zeker om aan te raden.

Ik geef ze gewoon 2x per dag voer. In de ochtend en in de avond. Water geven wanneer ze nodig hebben. Als ik jou was zou ik een hok nemen waar ze droog kunnen zitten, en ook wel een beetje kunnen vliegen. Om hun vleugels te strekken.

Je kunt ze ook vlees geven. Maar let wel op dat ze het überhaupt kunnen eten. Kip is bijvoorbeeld oke.
Let ook op dat de ze de eieren niet worden opgegeten. Sommige kippen bij ons, hebben daar een gewoonte aan. :s

En álle kippen leggen eieren. :) Kun je gerust op wezen.
Je kan best een groep nemen zonder haan. Anders is de risico te groot dat je kuikentjes krijgt.

Als je nog iets wilt weten. Ik hoor het wel. Ik heb zelf ook kippen, en krijg ieder jaar weer kuikentjes. Dit jaar zijn het er ook weer 11 geworden. :)

Groetjes,
Biggers

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 19:33

Ik heb vorig jaar ook 3 krielkippetjes genomen en ze zijn echt leuk :)) Helaas is woensdag 1 van de 3 overleden waardoor ik nu mijn andere 2 helaas weg moet doen :'(

Maargoed, bij mij zitten ze in een ren van 1,5x9 meter en een nachthok van 150x60 cm. De ren staat +/- van half 9 's ochtends tot half 4 's middags open, zodat ze gewoon los de tuin in kunnen. Rond 5 uur krijgen ze hun avondeten, daarna gaan ze weer naar buiten tot een uur of 8. Ze gaan nu in de zomer pas om half 11 op stok, maar in de winter al om 5 uur dus daar moet je wel rekening mee houden in je voertijd. Dan meestal rond half 10 krijgen ze nog een 'fruitsalade' maar dit is eigenlijk niet echt noodzakelijk.

Zorg er ook voor dat je kippen een plekje hebben om te rollen met zand of hele fijne grond. Water om de dag verversen is prima, 2 keer per dag een bakje eten. In mijn voer zitten granen, maïs, legkorrel en zaden. Groenvoer is het allerbelangrijkste dus zorg dat ze dat voldoende krijgen. Ook schelpjes (grit) is belangrijk voor het verteren van voedsel. Veel succes en plezier met je kippetjes!

P.S: Haan is zeker niet nodig hoor! Dan krijg je inderdaad bijna zeker weten kuikens en in een woonwijk mag je niet eens haantjes houden. 3 hennen gaan prima samen!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 20:00

Ik heb nu twee jaar hennen en een haan en nog nooit kuikens gehad. Als je legnesten hebt en je netjes elke dag de eitjes raapt is er niks aan de hand. Als je geen kuikens wilt dan komen die er ook niet.

Mijn ren is ca,. 6 bij 4 en dan nog een nachthok van 4 bij 2. Ik heb 9 kippen en een haan.

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 20:03

Nee oké ieder zo zijn mening! :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 23:42

Wij hebben ook een aantal kippen lopen, wij geven ze 1 per dag eten de rest vinden ze zelf in de mest van de shets, in de wei of in de tuin. Soms geven we ze nog wat granen bij en verder groente en brood en nog een bakje grit in het binnenhok.
Bij ons kunnen ze zelf binnen en buiten lopen wat best belangrijk is dat je zorgt dat de kippen hoog kunnen gaan zitten 's nachts. Weet niet of het de bedoeling is dat je ze gaat knippen of dat ze overal mogen scharrelen of dat je een ren met gaas erover gaat maken?
Geloof dat het minimale 2 m2 per kip is. Dat is maar 6 m2 en dat vindt ik erg klein. Ik kan het niet echt inschatten kwa afmetingen maar het is denk ik wel zo goed als ze gewoon lekker kunnen scharrelen en schuilen dus een paar bosjes als je een ren hebt lijkt me geen overbodige luxe. Ik zou wat jongere nemen je kunt al vrij snel zien wat het gaat worden. Ik weet niet waar je zit ivm je buren maar dan zou ik dus geen haan nemen maar gewoon hennen meestal als er geen haan is neemt er vanzelf 1 van de kippen de "leiding". Wij hebben bijna allemaal kleine kippen en een koekoek kip moet zeggen dat de koekoek kip heel erg tam is.
Maar inderdaad als je geen kuikens wil moet je gewoon blijven rapen maar dan moeten de kippen wel in een afgesloten ruimte zitten want bij ons verstoppen ze de eieren overal.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 09:22

Wilawander schreef:
ja eieren leggen ze ook zo, maar een haan houdt de groep bij elkaar, is de baas en beschermt zijn kippies door dik en dun

Ja en als je dan een agressieve haan hebt zijn de kipjes ineens een stukkie minder leuk. :')

Hahaha, wij hadden ook een haan en 3 kipjes. Jong gekregen en allemaal netjes regelmatig in de hand gehad. Maar de haan werd na een poosje erg agressief. Je kon je hand niet in het hok steken om het voer bij te vullen of er hing zo'n beest aan je arm. Die hebben we dus ook weggedaan en nu hebben we 3 kipjes met kuikentjes rondlopen. Hardstikke leuk! :)

Ze krijgen hier legmeel en aardappels etc. Verder af en toe was gras. We hebben de kloek met kuikens in een ren zitten en de 2 anderen lopen achter op een stukje grond.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 18:26

H_Nalanta schreef:
Wilawander schreef:

Ja en als je dan een agressieve haan hebt zijn de kipjes ineens een stukkie minder leuk. :')

Hahaha, wij hadden ook een haan en 3 kipjes. Jong gekregen en allemaal netjes regelmatig in de hand gehad. Maar de haan werd na een poosje erg agressief. Je kon je hand niet in het hok steken om het voer bij te vullen of er hing zo'n beest aan je arm. Die hebben we dus ook weggedaan en nu hebben we 3 kipjes met kuikentjes rondlopen. Hardstikke leuk! :)

Ze krijgen hier legmeel en aardappels etc. Verder af en toe was gras. We hebben de kloek met kuikens in een ren zitten en de 2 anderen lopen achter op een stukje grond.

Klopt hebben we ook gehad maar later bleek dit voor het ras heel normaal te zijn, toen op zoek gegaan naar een haan van een rustig ras en is geweldig om te zien hoe hij alles regelt en voor zijn harem zorgt.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 20:19

Wanneer er geen haan bij loopt neemt de meest dominante kip toch gewoon het geregel over? Is in elk geval wat ik geleerd heb.

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 21:01

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 17:23

julius_juut schreef:
Wanneer er geen haan bij loopt neemt de meest dominante kip toch gewoon het geregel over? Is in elk geval wat ik geleerd heb.

Ja, haan in niet persee nodig. Kan prima zonder.
Maar wat een toeval dat wij ieder jaar weer haantjes krijgen, en ik ze niet kwijt kan. :(

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:30

Ziviaantje schreef:
Toen ik nog kipjes had was ik veel op dit forum te vinden: http://www.kippenforum.nl/phpBB3/index.php Boordevol info en advies!! *\o/*

Man ik háát die site :+ Allemaal van die fanatieke kippen-mensen, het is gewoon eng :') Die komen bijna met een hakbijl naar je huis als je je kippen niet op 30 hectare houdt en er één veertje verkeerd zit :o Dus ja, er is beslist veel informatie de vinden vooral in de FAQ maar alles wat ze daar zeggen moet je met een korreltje zout nemen ;)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:35

Wij hebben een brahma haan met 3 brahma kipjes en sinds kort 3 krielkipjes erbij. Bij ons lopen ze lekker los in de tuin en tussen de paarden. Ze hebben standaart legkorrel en schelpjes in het hok en krijgen elke dag gemengd graan buiten gestrooit. Ook krijgen ze vaak restjes eten, brood en rijst enz (kippen eten veel verschillend spul) verder moeten ze natuurlijk altijd water kunnen drinken en hebben ze broedhokjes nodig daar leggen ze hun eieren en broeden ze evt als je dat wil. Sommige kippen hebben behoefte aan een stok om op te slapen.
Die van ons lopen dus buiten en gaan vanzelf als het schemer wordt weer naar binnen. Dan doe ik het hok dicht en s morgens weer open!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:37

BaileyMix schreef:
Man ik háát die site :+ Allemaal van die fanatieke kippen-mensen, het is gewoon eng :') Die komen bijna met een hakbijl naar je huis als je je kippen niet op 30 hectare houdt en er één veertje verkeerd zit :o Dus ja, er is beslist veel informatie de vinden vooral in de FAQ maar alles wat ze daar zeggen moet je met een korreltje zout nemen ;)

Dat zeggen mensen misschien ook van Bokt hihihih!!

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:38

H_Nalanta schreef:
BaileyMix schreef:

:Y) "Allemaal van die fanatieke paarden-mensen" :)) Ja je weet maar nooit :P

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:44

Biggers schreef:
.

Je kunt ze ook vlees geven. Maar let wel op dat ze het überhaupt kunnen eten. Kip is bijvoorbeeld oke.

Groetjes,
Biggers

Geef jij jullie kippen werkelijk kip te eten? Ik weet niet, maar ik vind het nogal wat om er kanibalen van te maken :o Is misschien meer mijn gevoel, maar toch :o
We geven de kippen overigens wel de muizen die de katten vangen en niet opeten. Dat dan weer wel :+

Tja, en verder is alles eigenlijk wel al gezegd, sluit me aan bij de rest :)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:51

Kippen zijn kanibalen hoor. Die kun je ook gewoon kip geven!! Ik geef ze ook welkeens een plakje vleeswaren wat ik teveel heb of niet meer wil. Dat is ook weleens kipfilet.
Ook kook ik weleens een ei extra wat ik dan incl de schaal lekker voor ze prak. heerlijk vinden ze dat!!
En bami en spaggetti is ook leuk. gaan ze mee rennen!!

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 20:24

De kippen hier lusten inderdaad ook alles hoor, inclusief kip. Ik vermoed dat ze ook rustig een karkas van een vogel op zouden eten wanneer ik die na het villen in hun hok gooide. (vind ik dan weer een beetje te ver gaan, die gaan gewoon in de composthoop :) )
Die van mij vertikken het trouwens om schelpengrit te pikken, dus die voeren we nu eierschillen, die eten ze wel op.

H_Nalanta schreef:
BaileyMix schreef:

Jup. Zeg ik in ieder geval wel. Alsof een paard doodgaat als ie een keer een dag op stal staat. Maar dat krijg je bij ieder forum dat bestaat uit liefhebbers van een bepaald dier. Moet je eens aquariumfora proberen. Als een kind van zeven heel trots verteld dat hij goudvisjes heeft word hij massaal uitgemaakt voor dierenbeul en zoon van de duivel. Liefhebbers slaan vaak een beetje door.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 21:35

Bokt valt nog mee, geloof me. Het wordt relatief goed gereguleerd door de moderators die hier zitten. Dat is op sommige fora wel anders.

edit:
Overigens eten onze kippen ook vanalles. Als er een ei onder een broedende kip heeft gelegen voor meer dan 24 uur wil mijn moeder hem niet meer, of als het ei een scheurtje vertoont (danwel voor het oprapen, dan wel na het uit de handen laten vallen. :P ) dan breken we hem in tweeën en gaat hij weer terug naar de kippen. Toen de hond als pup geweekte brokjes kreeg en hij opeens ziek was geworden (braken) hebben ze ook de hondenbrokken gehad. En groenvoer en oud brood krijgen ze bij ons ook. Overigens kunnen ze gewoon leven op legkorrel, zonodig in combinatie met kiezel. Maar je krijgt lekkerdere eieren als je ze granen en mais bijvoert. Kippen halen calcium uit hun botten om eierschalen te maken dus begin op tijd met legkorrel voeren zodat ze voldoende calcium opslaan vantevoren. De opname wordt namelijk minder op het moment dat ze aan de leg zijn. (lang verhaal hoort erachter, maar daar kwam het op neer).
Als je vindt dat de schalen wat dun worden van de eieren (het eerste teken dat calcium schaars wordt), moet je dus even voornamelijk legkorrel voeren en zonodig kalk bijvoeren. Bij een goede legkorrel is kalk normaal niet nodig, zeker niet als je 90% legkorrel voert. Kiezel is trouwens ook alleen nodig als de kippen geen toegang hebben tot kleine steentjes etc. Bij vrij scharrelen vinden ze deze zelf wel.

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 21:44

Ik wilde ook graag even wat vragen aan de kippenkenners,

Wat is een rustig en niet hoogvliegend ras ?

En ik wil een hok in de wei hebben en de kippen los laten lopen, ze kunnen onder het hek door, is het beter om dit dicht te maken of gaan de kippen niet ver van huis ?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 21:51

Wij hebben brahma's. Die kunnen niet hoog vliegen en ook niet door kleine gaatjes heen. Daar zijn ze gewoon te groot en te zwaar voor!!