Goudvissen/vijvervissen opvang?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Djoena

Goudvissen/vijvervissen opvang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 12:04

Bestaat er zoiets als een goudvissen/vijvervissen opvang?

Ik heb Google gebruikt, maar ik kan nergens iets vinden over een eventuele opvang...
Eigenlijk is dat wel raar? Goudvissen kunnen echt ontzettend oud worden en ik zie niet het verschil met bv. knaagdieren,
waar je dus wel diverse opvang centra's voor kunt vinden...

Ps. ik zoek geen opvang om zelf vissen te brengen, maar ik ben op zoek naar Sarasa komeet of Shubunkin's
voor in onze vijver en dacht die wel even bij een opvang over te kunnen nemen om zo op die manier weer iemand te kunnen helpen,
maar toen kwam ik er dus achter dat dat wat lastig is zo zonder goudvissen/vijvervissen opvang :+

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 16:01

Ik heb er ook nog nooit van gehoord, denk dat mensen ze weer terug brengen naar de dierenwinkel als ze er vanaf willen. Misschien kun je daar eens informeren?

Anoniem

Re: Goudvissen/vijvervissen opvang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 16:03

Ik heb daar nog nooit van gehoord...

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 20:32

pinto_1 schreef:
Ik heb er ook nog nooit van gehoord, denk dat mensen ze weer terug brengen naar de dierenwinkel als ze er vanaf willen. Misschien kun je daar eens informeren?

Heb ik al geprobeerd inderdaad :j
De dierenwinkels of tuincentra's die hier in de buurt zitten nemen geen vissen aan ivm eventuele ziektes :n

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 21:09

Tja, dan denk ik toch dat de overige vissen via marktplaats verhandeld worden. Denk dat vijvervissen ook populairder zijn dan bijvoorbeeld knaagdieren, die je vaak al gratis af kan halen en zich bovendien makkelijker voortplanten.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 08:23

Dat zou inderdaad goed kunnen :j
Ik heb gisteren Google nog maar eens misbruikt :+
De enige "opvang" die ik tegen kwam waren gewoon mensen met een vijver die vissen zochten...
En dan uiteraard het liefst Koi _O-

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 08:34

9 van de 10 keer sterven deze vissen heel jong door onder andere verkeerde huisvesting.
Als ze dan toch te groot worden of ze willen er van af worden ze in de sloot/rivier/grachten gedumpt.
Me vriend vangt regelmatig een zeer grote goudvis en me opa geregeld steuren in de grachten..

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 08:43

Ja verkeerde huisvestiging is echt een groot probleem...
Ik sta af en toe nog steeds versteld van mensen die goudvissen nog in een kom houden of in een mini aquarium... Als je nagaat dat 1 goudvis minimaal (ik dacht) 50 liter water nodig heeft... :=

Hier zwemmen er ook goudvissen in de sloten... ook zit er al een aantal jaar een tweetal schildpadden in de poel, ook door mensen achter gelaten... Gelukkig redden ze zich aardig, maar leuk is anders.

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 09:14

Goudvissen kunnen makkelijk de 30 cm halen, 50 liter is dus ook nog véél te weinig!
Je hebt uiteraard wel de andere 'soorten' die kleiner blijven maar de echte goudvissen (die je voornamelijk ook ziet bij de vijver afdeling en niet bij de aquarium afdeling) hebben gewoon een vijver nodig. Voornamelijk voor het aantal liters maar ook voor de pomp. Goudvissen maken een enorme troep en poepen heel veel. Om ze dan gezond te houden zou je een vijverpomp in je aquarium moeten doen (me vriend had koi's in z'n 500 liter aquarium maar z'n 2 'gewone aquarium' pompen konden het niet aan, en dat waren 1 van de sterkste).

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 09:37

Sorry, ik had iets duidelijker moeten zijn, ik heb het nu over het formaat dat bij de dierenwinkels etc gehaald kan worden, dan staat er minimaal 50 liter per vis voor, bij elke 10 cm dat ze groeien zal je weer meer water moeten bijrekenen :j
Wij hebben dus een vijver van 8000 liter en wij willen 4 á 5 Sarasa's of Shubunkin's in de vijver hebben.
Er komt ook nog een zonnebaarsje bij om eventuele overbevolking tegen te gaan :j

http://www.aquaforum.nl/ubb/ultimatebb. ... 8/820.html

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 14:44

Ik vang regelmatig goudvissen op, moet ook nog een site hebben, maar mensen die van hun vissen afwillen zijn meestal te lui om een site te zoeken :)
Ga er dus ook geen aandacht meer aan besteden... denk dat iedereen die vissen opvangt er zo over denkt :+

Maar ik denk dat ik iets te verweg woon (Wezep) :)

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 15:00

Dat is inderdaad wel een beetje uit de buurt := :D

Maar wat goed dat jij dat doet! :))
Vang je ze op in een vijver? :)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 15:10

De vissen die uit een vijver komen gaan direct onze vijver in;
Afbeelding
(Links zit ook nog een flink stuk)

En de vissen die uit een kom of aquarium komen gaan tot de zomer het aquairum in;
Afbeelding
Afbeelding
(Dat kromme beestje heeft 9 jaar in een bakje geleefd waar hij zijn kont niet in kon keren)

Als het wat warmer word gaan de vissen uit het aquarium eerst de kleine vijver achterthuis in, en als ze goed gewend zijn gaan ze zomer en winter de grote vijver in :)

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 15:30

Arm krom visje.... Ik vind dat zo ontzettend zielig en vooral dom dat sommige mensen het tot zo ver laten komen.... :\

Maar wat een vijver zeg! Dat is nog eens een mooi leven voor de visjes :D

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 09:57

We hadden een vijver met 20-25 zwartachtige buikschuivende visjes en twee koi vissen.
Die zwartjes hebben we in het park bij ons (waar een vijver is) vrijgelaten.
De koi vissen hebben we bij iemand in de buurt in zijn vijver "gegooid".
We hebben ook op internet gekeken wat we met de vissen moesten doen.
Doorspoelen in de wc was echt totaal nicht om frage!

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 22:34

Onze plannen om Sarasa te nemen zijn veranderd
Ik heb via een vriend van ons 3 jonge Koi karpers op weten te vangen die anders door de pot gespoeld zouden worden... Toen we ze op gingen halen zaten ze gewoon met zijn 3en in een veeeel te kleine bak en dan ook nog eens een KOM... :n (Die vriend van ons was mee, want die kende de jongen immers...)
Ze zijn alle 3 rond de 4 cm en ze zien er nogal "schraal" uit... Ze lijken langere vinnen te hebben dan de normale orginele Koi?

Ik zal van de week even proberen foto's te maken, ze zijn nu nog erg in de stress namelijk :(:)
(Liggen continu bij elkaar op de bodem tussen de zuurstofplantjes, schrikken zodra je voorbij komt lopen etc etc)

We hebben ze nu tijdelijk in een aquarium zitten om ze langzaam aan te laten wennen aan meer ruimte om ze zo snel mogelijk in de vijver te kunnen zetten.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 23:41

Als ze langere vinnen en staart hebben zijn het butterfly koi's :)

Afbeelding
En zoals bij alle sluierstaart varianten zijn ook deze een stuk trager dan een gewone vis, en samenhouden met gewone koi's is dus ook niet aan te raden (Ze krijgen vaak weinig eten omdat de rest sneller is). Grote kans dat ze er daarom dun uitzien.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-11 11:41

Hierbij de foto's;

http://i258.photobucket.com/albums/hh27 ... 011095.jpg
http://i258.photobucket.com/albums/hh27 ... 011103.jpg
http://i258.photobucket.com/albums/hh27 ... 011099.jpg

Je kan het op de foto's niet zo best zien, maar ze hebben allemaal al heeeele kleine baarddraden wat een mooi gezicht is als ze die gebruiken.

Ze knabbelen nu al aardig aan de waterpest, maar zijn nog steeds heel erg bang/angstig...
Ik gok dat ze veel tijd nodig zullen hebben eer ze een beetje door de bak gaan zwemmen... :\

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-11 23:36

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vanmiddag deden ze het alleen in link, nu nog even een poging om ze zichtbaar te maken :)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 23:43

Daphne__ schreef:
De vissen die uit een vijver komen gaan direct onze vijver in;
Afbeelding
(Links zit ook nog een flink stuk)

En de vissen die uit een kom of aquarium komen gaan tot de zomer het aquairum in;
Afbeelding
Afbeelding
(Dat kromme beestje heeft 9 jaar in een bakje geleefd waar hij zijn kont niet in kon keren)

Als het wat warmer word gaan de vissen uit het aquarium eerst de kleine vijver achterthuis in, en als ze goed gewend zijn gaan ze zomer en winter de grote vijver in :)

ik zie geen krom visje?

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 14:34

2de foto recht, 3de foto links dacht ik :)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 15:46

Robynn schreef:
2de foto recht, 3de foto links dacht ik :)

Klopt :)

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 16:50

Leuke visjes heb je genomen! Ik denk niet dat het een speciale soort is, maar dat ze vergroeit zijn. Dit zie je aan de in verhouding te grote ogen en lange vinnen. En gezien ze uit geen goede omstandigheden komen lijkt me dat waarschijnlijk.

Daphne_ wat een prachtige vijver!

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 14:04

Ik heb contact opgenomen met de kweker waar deze visjes vandaan zouden komen en hem op de hoogte gebracht van de slechte verzorging en matige tot geen verstand hebben van het houden van vissen, van de vorige eigenaar... :j
Hij schrok hier wel van, want hem was verteld dat de visjes in een vijver zouden komen...

Het zijn inderdaad Butterfly Koi's :j
Dus in de ogen van een echte liefhebber geen echt Koi's :D
Maar dat maakt ze voor mij niet minder leuk :)

Ze hebben allemaal een naam gekregen, uitgekozen door mijn stiefzoontje :+
De witte; Moby (Van Moby Dick, de witte walvis)
De grijze; Botje (Van Disney)
De oranje/zwarte; Nemo (Van Disney)

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 12:47

Ik heb eindelijk een vissenopvang gevonden! :))
Volgens mij bestaat de site nog niet zo lang, want toen ik dit topic opende stond hij er nog niet bij? :)
Of ik moet er echt overheen gekeken hebben? :+
Hierbij de link van hun site :)

http://vissenopvang.nl/

Er staat nog niet veel op, maar ze zijn wel per mail bereikbaar :j