Onze boxer s'nachts bang voor onweer!!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

mamendt

Onze boxer s'nachts bang voor onweer!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 11:41

Hallo bokkers,

Wij hebben op dit moment een groot probleem met onze 5jarige boxer.
Twee weken geleden is ze s'nachts erg geschrokken van het onweer waar ze zowieso al erg panisch voor is.
Nu heeft ze op de een of andere manier de link gelegd tussen : naar bed gaan = onweer.
Dus als wij willen gaan slapen en de lichten uitdoen begint ze als een gek te hijgen en in de gang op en neer te lopen...dit gaat de hele nacht door zodat wij en de hond geen nachtrust meer hebben. Onze slaapkamerdeur komt uit op de gang waar zij slaapt....
We hebben alles al geprobeert...negeren..alle homeopatische rustgevende middeltjes die er maar zijn.....geruststellen...zelfs hebben we op aanraden van de DA het angstremmende medicijn Xanax gekregen wat alleen helpt in een zeer hoge dosering..maar bij afbouwen valt ze weer terug...
Langzamerhand wordt iedereen radeloos...wat kunnen we nog doen?

Ragebol1977

Re: Onze boxer s'nachts bang voor onweer!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 11:49

Misschien kan een gedragsdeskundige uitkomst brengen?

Ikzelf (maar dat moet je maar net willen) zou weer helemaal terug naar de basis gaan.
Dus of de hond meenemen naar de slaapkamer of op een matras bij haar slapen.
Wanneer dit succes heeft, ik vermoed dat het op een matras bij haar gaan slapen beter werkt omdat je dan niet allebei weg gaat, afbouwen.

Dus de eerste week/ 2 weken op een matras bij haar in de slaapkamer slapen incl Xanax
Tweede week, Xanax afbouwen, en bij haar blijven slapen
Derde week matras op de grond in de slaapkamer leggen met de deur open
Vierde week weer in bed slapen maar de deur open houden, wanneer ze niet in slaapkamer mag kan je een schot in de deuropening zetten
Vijfde week slaapkamerdeur dicht.

Het kost wat tijd maar ik denk dat je hier het meeste succes mee hebt.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 11:50

bandje/CD met onweer geluid erop.
Dan kun je met haar gaan oefenen.

Haar mand een tijdje op de slaapkamer zetten, zodat ze wat meer steun heeft aan jullie.
Elke nacht dan een metertje dichter bij de gang, zodat je het weer opbouwt dat ze op de gang eindigt.

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 11:57

is het alleen bij donker dat ze zo doet?
anders zal je met een lampje kunnen gaan werken
elke keer t lampje op minder scherp zetten?
igg succes!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 12:08

Homeopathie werkt niet met 2 weken en kan zelfs de klachten verergeren en moeten daardoor zeker een week of 3 a 4 gegeven worden om resultaat te zien.

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 12:14

Het rare is dat als het overdag onweert ze niet bang is...maar ja, dan ben ik meestal in de buurt.
Mijn man wil haar absoluut niet in de slaapkamer hebben want hij is bang dat ze dan nooit meer alleen wil slapen...

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 12:16

Lamp aanhouden heb ik ook al geprobeert..met helaas geen succes dus dat is het niet...het is puur het idee van..ojeee ze gaan naar bed..ik ben alleen dadelijk gaat het onweren.

De homeopatische middeltjes druppel ik ook gewoon door...maar met heden zonder succes...ook de DAP verdamper zet geen zoden aan de dijk.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 12:19

ja je zou zeggen een maatje oid er bij

klinkt heel hard maar heb je al eens geprobeerd haar te corrigeren ??
op het moment dat ze angstig word haar te corrigeren en dr in de mand sturen oid ??
evt zou je dr mand om de hoek bij jullie slaap kamer kunnen leggen

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 12:28

Een maatje is ook niet alles in dit geval want mijn teefje werdt bang door slecht zien voor onweer en mijn reu heeft dit nu ook overgenomen.

Zylkene tabletten zou je nog eens kunnen proberen. Hier hielp het niet echt.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 12:34

geruststellen moet je echt niet aan beginnen, daarmee bevestig je juist de angst. jij moet als roedelleider juist laten zien dat er niks is om bang voor te zijn en het gedrag totaal negeren.

de hond in de slaapkamer is een goede oplossing lijkt me, maar als je man dat niet wil dan houdt het op.

ik zou ook niet aan een maatje beginnen, ivm het overnemen van het gedrag.
vrienden of kennis met een hele stabiele hond die het goede voorbeeld geeft een paar keer in huis halen zou ik nog wel overwegen, maar geen idee of dat een goede oplossing is?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 12:38

Loulou@ dat is ook hond afhankelijk. Mijn reu beijvoorbeeld gaat rustig liggen als je hem geruststelt. Bij hem werkt dat zeer positief. Bij mijn teef juist niet en die moet ik eerder negeren of zelfs op de plaats sturen.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 12:40

ik ben ook niet zo'n fan van geruststellen bij angst
ik heb een ongeluk gehad met de hond in de auto en gerustellen werd het alleen maar erger van
later een paar ritten gedaan met moeder en zus die helemaal gek zijn van auto rijden een paar correcties verder en er is niets meer aan de hand (zelfs niet als ik door het grind rij)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 12:41

WW: dan heb jij toch echt een uitzondering ;) of jij weet net de goede toon te pakken.
maar over het algemeen versterken mensen juist het gedrag wanneer ze hun hond gerust gaan stellen en bevestigen ze juist dat er iets aan de hand is.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 12:46

Ragebol1977 schreef:
Misschien kan een gedragsdeskundige uitkomst brengen?

Ikzelf (maar dat moet je maar net willen) zou weer helemaal terug naar de basis gaan.
Dus of de hond meenemen naar de slaapkamer of op een matras bij haar slapen.
Wanneer dit succes heeft, ik vermoed dat het op een matras bij haar gaan slapen beter werkt omdat je dan niet allebei weg gaat, afbouwen.

Dus de eerste week/ 2 weken op een matras bij haar in de slaapkamer slapen incl Xanax
Tweede week, Xanax afbouwen, en bij haar blijven slapen
Derde week matras op de grond in de slaapkamer leggen met de deur open
Vierde week weer in bed slapen maar de deur open houden, wanneer ze niet in slaapkamer mag kan je een schot in de deuropening zetten
Vijfde week slaapkamerdeur dicht.

Het kost wat tijd maar ik denk dat je hier het meeste succes mee hebt.

Oeps ik zie dat ik een fout heb gemaakt.
Ik bedoelde nattuurlijk dat je op een matras bij de hond gaat slapen. Het kost even wat ongemak en tijd maar als ik het zo inschat heb je dan de meeste kans van slagen.
Een bange hond corrigeren, maakt de hond niet minder bang, hij zal alleen het angstige gedrag niet meer vertonen.
Met geluk werkt het, met pech gaat de hond de angst anders uiten, bijvoorbeeld dmv slopen of huilen. Op die manier worden namelijk endorfinen aangemaakt in de hersenen die de hond een fijn gevoel geven.

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 12:54

Onze jack rusell ( even vergeten) slaapt gewoon door die heeft nergens last van....
Ben nog niet zo overtuigd van het idee om erbij te gaan liggen....ik weet zeker dat als ze op onze kamer mocht slapen dat haar probleem opgelost was....maar ze is ook wel weer zo slim om zich daarna niet meer weg te laten sturen...

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 12:59

Door bij haar te gaan liggen, hoeft ze niet bij jullie.
Als ze eenmaal rustig is na een paar dagen of week, kan je dus gaan afbouwen.

Je kan er ook een gedragsdeskundige bij halen. Zij kunnen gerichte gedragstherapie geven waardoor je het gedrag van de hond kan bijschaven.

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 13:08

Maar bij een gedragsdeskundige kan die ook wat doen als het probleem alleen sávonds en snachts is?

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 13:10

ik zou eerst eens gaan proberen haar te corrigeren
klaar niet piepen en gewoon gaan slapen
mocht dat niet willen kun je altijd nog een gedragsdeskundige inschakelen

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 17:41

mamendt schreef:
Maar bij een gedragsdeskundige kan die ook wat doen als het probleem alleen sávonds en snachts is?

Ja hoor. Een gedragsdeskundige pikt signalen op die wij niet zien, gewoon omdat we nooit geleerd hebben waar we op moeten letten.
Hij of zij kan je dan ook vertellen welke aanpak bij jouw hond past. Natuurlijk heeft een beetje gedragsdeskundige al aantal casussen achter de rug en al het een en ander aan therapie gegeven. Wellicht zit er een casus tussen die op de jouwe lijkt.

Ikzelf zou niet corrigeren, een hond straffen voor bang zijn vind ik persoonlijk niet eerlijk.
Je kan haar best naar haar mand sturen en consequent zijn maar ik zou haar niet op haar donder geven.

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 18:40

Nou, ik straf haar ook niet want ik denk wel dat ze oprecht bang is...ze heeft nu alleen de link gelegd van als we naar bed gaan komt er onweer.....ik weet even niet hoe ik haar kan "resetten

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 19:13

Precies, en dat weet een gedragsdeskundige denk ik wel.
Die mensen weten alles over hondengedrag en hoe dat de manipuleren.
Ik zou er wel een uitzoeken die aangesloten is bij Alpha, als je voor gedragstherapie wil gaan. Alpha is een soort keurmerk, van deze mensen weet je ook zeker dat ze een diploma hebben.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 12:54

corrigeren is niet straffen in mijn ogen

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 14:47

Corrigeren lijkt me in dit geval gewoon niet handig. Maar goed, ik ben ook maar een leek.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 14:59

de hond fokt zich duidelijk op omdat ie een bepaald verwachtings patroon in zijn heeft kop heeft zitten
dat patroon moet je simpel doorbreken, en daar zijn meerdere mogelijkheden voor

corrigeren is de meest simpele
op het moment dat de hond met zijn riedeltje denkt te beginnen (voor dat de hond angstig word) moet je de hond er uit trekken en hem afleiden met iets anders
dan zullen de hersenen een ander patroon moeten gaan aan wennen en dat zal even wennen zijn voor het dier
je moet hier dus iets leuks(ontspannen) wisselen voor de angst (spanning) die de hond ontwikkeld

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 15:56

Ja, wel een mooie theorie maar als je s'nachts steeds eruit moet omdat de hond begint...dat hou je ook niet vol..