Kitten met hond en katten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Kitten met hond en katten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 22:09

Hoi allemaal,

Afgelopen zaterdag hebben mijn vriend en ik een allerliefst kitten opgehaald uit het asiel. Hij is zonder moeder of broertjes of zusjes gevonden toen hij ca. 6 weken oud was. Daarna heeft hij 4 weken in een gastgezin gezeten, waarna hij naar het asiel ging, alwaar hij is gecastreerd en geënt en dergelijke. Zaterdag hebben wij hem dus opgehaald. Daar hadden ze hem Flipover genoemd, wij hebben hem Kemba genoemd <3 (voor de Magic kenners: ja dat is van die ene kaart, ja we weten dat dat karakter eigenlijk een vrouwelijke katachtige is, maar we vonden het een mooie naam, shhht :P )

Nu is het zo dat mijn vriend al twee katten en een hond thuis had. Op dit moment gaat het niet zo heel goed, vandaar dat ik graag wat ervaringen van anderen hoor.

Even een schetsje van de situatie:

June: kat van ong. 9 jaar, vrij moederlijk karakter, is vrij passief. Ze tolereert Kemba in de buurt, maar niet te dicht en niet te lang. Ze gebruikt ook nog steeds de kattenmeubeltjes die Kemba nu ook gebruikt (en die dus naar hem zouden moeten ruiken). In het begin moest ze echt niets van hem hebben, nu reageert ze alleen als hij echt heel dicht in de buurt is. Ze zoekt hem niet op.

Phoebe: is compleet vergeten dat June over haar gemoederd heeft toen ze doodziek was als kitten. Ze is behoorlijk jaloers, maar wel erg lief tegen mensen. Ze is ongeveer 8 jaar. 9 van de 10 keer dat ze June tegenkomt blaast ze of haalt ze uit (ze zoeken elkaar verder niet op, alleen als ze elkaar bijvoorbeeld tegenkomen als de één naar binnen gaat en de ander naar buiten). Wel zoekt ze de hond regelmatig op om kopjes te geven. Tegen Kemba gromt ze als ze hem ziet, maar ze zoekt hem ook niet op. Zij is iets vaker te vinden op haar eigen plekje in de vensterbank sinds Kemba er is.

Beide katten gaan (veel) naar buiten, ik weet niet zeker of ze dat nu vaker doen dan normaal. Heb het idee van wel, maar normaal let je er natuurlijk niet zo op.

Fannie: een gevaarte van een kruising tussen een Mechelse herder en een Ierse wolfshond. Dominant van karakter maar is heel vriendelijk tegen de katten. Bij Kemba is ze heel nieuwsgierig, rustig en geduldig, ze zoekt hem veel op om dat vreemde beestje te bestuderen, maar Kemba haalt steevast uit naar haar. Ze is er echter niet zichtbaar door aangeslagen: als hij heeft uitgehaald loopt ze gewoon loom kwispelend verder. Ze is een oudje, ongeveer 8 jaar. We vermoeden dat ze dementeert :P (omdat ze hem steeds weer opzoekt)

En dan tenslotte, Kemba: hij heeft weinig boodschap aan het grommen van Phoebe, alleen als ze dichtbij zijn lijkt hij geïntimideerd. Hij haalt uit naar Fannie, maar we denken dat dat simpelweg is omdat hij nog nooit een hond heeft gezien, en zo'n grote hond natuurlijk best eng is voor zo'n kleintje. Hij staat haar iets dichterbij toe dan eerst, maar nog steeds vind hij haar aandacht niet leuk. June zoekt hij soms op, volgens mij wil hij erg graag vriendjes met haar zijn. We denken dat dit wel goedkomt als we het tijd geven.

Een heel verhaal :P Maar hopelijk heeft iemand hier goede adviezen voor ons! Alvast bedankt! (ITP coming soon ;) )

Anoniem

Re: Kitten met hond en katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 22:21

Niks mme doen :)

Het is des kats om elkaar te negeren, katten zijn solitaire dieren, en meestal negeren ze elkaar. Vriendschappen zijn zeldzaam. Komt wel voor hoor. Honden en katten worden wel vaak vriendjes :j

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 22:25

Ja maar dat hij zo uithaalt naar de hond. Is ook niet leuk voor haar... en stel dat Fannie het een keer zat is?

Waar we trouwens ook op letten is dat alles verder zo normaal mogelijk is :) Dus dat de dieren onder geen voorwaarde moeten wijken voor Kemba. Of nou ja, dat doen wij, de moeder van mijn vriend is zo handig om de hond weg te trekken en 'plaats' te laten gaan als Kemba uithaalt 8)7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 22:27

Dan is Fannie het zat, zal ze wel laten merken ook.
De kans dat er doden en gewonden vallen is niet zo groot hoor, zeker niet als de hond katten gewend is :)

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 22:29

lekker laten gaan en niet teveel mee bemoeien. Wij hadden een Rottweiler die wel 20x een haal van de kat heeft gehad, uiteindelijk waren ze dikke maatjes.

Nu hebben we 4 honden en 2 katten, het zijn geen vrienden maar toleren elkaar, maar ook dat heeft enkele maanden gekost.

succes

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 22:31

Okee :) Bedankt voor jullie reacties!

Waar we nu eigenlijk bang voor zijn is de 'termijn'. Als in, als het dan nog niet gaat, moet hij terug naar het asiel. Maar volgens mij zien jullie daar geen noodzaak toe nu. :)

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 22:31

Ik denk dat Yamcha gelijk heeft, niets aan doen. De vriendschap zal waarschijnlijk ontstaan tussen de hond en Kemba, en dat is leuk :D

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 22:40

Op een gegeven moment went de kleine kat vanzelf aan de hond. Dat duurt een tijdje maar dat komt wel goed. Wij hebben al jaren lang honden en katten in huis. En ook regelmatig kittens in opvang (zoals jouw kitten ook). Soms hebben we nestjes met een moederpoes, maar ook zonder. Bij voorkeur loopt alles in de huiskamer, dus de moederpoezen moeten ook aan de hond wennen (een ontzettend lieve zachtaardige collie-teef). Soms gaat dat niet zo goed, maar je hebt ook poezen die vanaf dag 1 vriendjes zijn met de hond. Ook de kittens moeten wennen, vooral als ze wat ouder zijn. Dan blazen ze een paar dagen, maar dan wennen ze aan de hond. Maar ook gewoon hier thuis gaat het goed. Soms gaat er een hond dood en dan komt er een puppie tussen de katten te lopen. en dan gaat er weer eens een kat dood en komt er een kitten bij. Ze hebben altijd wel een paar dagen nodig maar ze wennen toch echt wel aan mekaar. Aantal jaar geleden een volwassen collie opgehaald die niet aan katten was gewend. Dat heeft toch wel wat langer geduurd en die was ook niet zo gecharmeerd van de kittens, maar ook hij heeft met katten leren omgaan. Nu hebben we nog de collie in huis, een poes van 1 jaar oud die de nieuwe kittens erg grappig vindt en een poes van 3 jaar oud die altijd loopt te mopperen tegen de kittens en tegen de andere poes. En een poes van 14 die op de bovenverdieping woont omdat ze niet zo goed met de andere katten kan. De poes van 3 is hier blijven hangen. Ze kwam met 2 broertjes in opvang en zij is gebleven (de eerste in 8 jaar!). Maar zij vindt andere katten gewoon niet leuk en moppert altijd tegen de andere katten. De poes van 1 jaar is ook gebleven uit de opvang. Zij heeft een kleine hersenbeschadiging en kon niet elders geplaatst worden. Dus bleef ze bij ons (de andere optie was een spuitje. Tja moeilijke keus dan). Nu lopen hier weer 5 kittens rond en alles gaat gewoon met elkaar om. Ze wennen vanzelf.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 22:53

Magrathea schreef:
Okee :) Bedankt voor jullie reacties!

Waar we nu eigenlijk bang voor zijn is de 'termijn'. Als in, als het dan nog niet gaat, moet hij terug naar het asiel. Maar volgens mij zien jullie daar geen noodzaak toe nu. :)

Soms kan het wel maanden duren voordat katten elkaar accepteren. Je kan en mag hier geen termijn aan stellen vind ik.
Laat ze het lekker op hun eigen tempo uitzoeken!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 22:54

Ja, okee. Maar ik denk dat deze termijn meer is voor als ze elkaar echt in de haren vliegen zegmaar.

Leuke avatar heb je trouwens :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 12:12

Bleh, een nieuwe ontwikkeling. Kemba intimideert de oudere katten een beetje. Blazen enzo, en ze laten zich er soms ook door wegjagen. Is dit ook iets wat overgaat? :oo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 12:58

:j

Jahoor, gaat best weer over. Katten zijn verstandige dieren, die komen altijd zelf weer bij zinnen :j