Poes blijft in huis piesen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Stopcontact

Poes blijft in huis piesen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 12:52

Hoi Bokkers,

Ik weet het nu echt niet meer hoor, wordt er een beetje moedeloos van!

Onze poes Diva, iets ouder dan een jaar piest in huis. Op tassen, kleding, vuilniszakken etc. Vorige keer ook op bed!
Ze is gesteriliseerd, wordt iedere keer met d'r neus in de pies geduwd.. Kattenbak staat gewoon op een goede plek, die weet ze duidelijk te vinden. Daar gaat ze ook gewoon op alleen er ligt dus ook vaak nog wat in huis.

Ik vond net pies op een lege vuilniszak, die nota bene naast d'r kattenbak ligt.

Wat kan ik hier nu nog verder aan doen?? Wat is dit? Kattenbak wordt 1 à 2 week per week verschoond..

Alvast bedankt!

Miracle_

Re: Poes blijft in huis piesen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:54

Dit doet onze (wannebe) kater ook. Alleen niet zo vaak als jouw kat. Ik word er helemaal stapel gek van. Het stinkt ontzettend :r
Heb je al ander grind geprobeerd? Toen ging het bij onze kat een tijdje wel goed. Nu doet hij het alleen als we bv. een nachtje weg zijn ofzo.
En idd ook een keer op bed.. heel fijn.. -O-

Heeft ze verder geen blaas problemen? Of een traumatische ervaring met plassen+kattenbak?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:56

1 a 2 keer per week is erg weinig.een poes is van nature erg schoon. als jij maar 1 x per week de WC doortrekt, vind je dat ook niet fijn.
probeer het eens iedere dag. een kleine moeite, als ze van het plassen afkomt..

Floortje2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:56

jeetje das erg! die van mij deed het ook, ze bleek blaasontsteking te hebben. suc6

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:58

Is ze bij de dierenarts al eens nagekeken op blaas of nierproblemen? En doet ze echt plassen of is het sproeigedrag? Ik heb een poes die in het verleden als een kater binnen sproeide. Vooral als we net waren verhuisd of er een hond/kat bij kwam. 2 jaar geleden ging ze ook naast de bak plassen en bleek ze toch iets onder de leden te hebben. Het sproeien hebben we opgelost met feliway (feromonen) en de urineweginfectie is verholpen door 2 weekjes AB, metacam en een tijdelijk aangepast dieet.

Het is van belang dat je de plaatsen waar de kat piest heel erg goed schoon maakt maar niet met agressieve of zwaar geparfumeerde middelen. Iets wat naar urine ruikt zullen ze vaker gebruiken als plasplaats maar iets wat heel erg sterk naar iets vreemds ruikt vraagt erom om opnieuw gemarkeerd te worden.

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 13:00

Het gebeurd heel afwisselend. Soms 1 keer per 3 weken, dan weer 3 dagen achter elkaar ofzo. Geen peil op te trekken..
Ze doet het meestal ook 's nachts.. of als we er niet zijn. Of als er een bepaalde lucht aan zit ofzo? (paardenjas bijvoorbeeld, of vuil beddengoed)

Ander grid heb ik al geprobeerd.. maakt niet uit.. Naar mijn weten heeft ze geen blaasproblemen.. ook geen traumatische ervaring (ik zou niet weten wat? Want ze plast ook gewoon op de kattenbak)

1 à 2 keer per week de hele bak leegmaken en schrobben, is dat weinig??

Ik zal ook eens contact opnemen met de dierenarts. Het valt wel op dat ze het op bepaalde plekken en materialen doen.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 13:02

leg anders gewoon eens een plastic zak in de kattenbak!

en ja, het is weinig.1 a 2 keer, komt meestal neer op; 1 keer, als ik het niet vergeet :roll:
ik doe mn bak 2 x daags.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 13:07

Miracle_ schreef:
Dit doet onze (wannebe) kater ook. Alleen niet zo vaak als jouw kat. Ik word er helemaal stapel gek van. Het stinkt ontzettend :r
Heb je al ander grind geprobeerd? Toen ging het bij onze kat een tijdje wel goed. Nu doet hij het alleen als we bv. een nachtje weg zijn ofzo.
En idd ook een keer op bed.. heel fijn.. -O-

Heeft ze verder geen blaas problemen? Of een traumatische ervaring met plassen+kattenbak?

dat ergens plassen als ze met vakantie zijn of weekendje weg gebeurt bij de kat van mn neef ook, rede waarom ik altijd daar ga oppassen als ze met vakantie gaan ofzo.

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 13:10

spicegirl schreef:
leg anders gewoon eens een plastic zak in de kattenbak!

en ja, het is weinig.1 a 2 keer, komt meestal neer op; 1 keer, als ik het niet vergeet :roll:
ik doe mn bak 2 x daags.

Serieus, 2x daags. Hélemaal leeghalen & schrobben?
Je doet je paard toch ook niet 2x per dag uitmesten of je toilet 2x per dag schoon schrobben?

Bij mij komt het gelukkig niet daarop neer ;)

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 13:11

Heb 'm net verschoond overigens, maar daar zit ook gewoon plas in.

3bengels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 13:12

Heb je een kattenbak met een kap er op of een open bak? Onze katten vinden zo'n kap er op niks en gaan dan inderdaad ergens anders plassen en poepen. En ik zou inderdaad je bak wat vaker schoonmaken. Wij doen het 2 keer per dag alle drollen en plasjes er uit halen. Ik denk dat jou kat de bak vind stinken en daarom zijn behoefte ergens anders doet.

Yogo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 13:14

Gewoon iedere dag ff met een schepje de drollen en kluiten plas eruit halen.
Hoeft echt niet iedere dag te schrobben end hoor.

Maar je kat met zn neus in zn pies drukken heeft geen enkele nut..

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 13:16

Maar ze plast óók gewoon op de bak en poept daar ook. Ik heb er één met een kap.

Maar ik zal eens kijken hoe ze het doet als ik hem iedere dag ga verschonen. 's Ochtends alles er uit scheppen en 's avonds nog een keer verschonen.

Overigens zit ze ook heel graag te krabben in de kattenbak. ('spelen' zeg maar) Dan doet ze niks, maar gooit ze het halve grit er uit. En schrapen aan de binnenkant.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 13:16

Frozenstar schreef:
1 à 2 keer per week de hele bak leegmaken en schrobben, is dat weinig??

Om de hele bak leeg te halen en te schrobben vindt ik het prima. Maar DAARNAAST zou je de bak zeker wel
een keer per dag bij moeten te houden. Dus de drolletjes eruit scheppen en de natte plekken. Daarna weer een
schoon laagje korrels erover heen. Katten zijn inderdaad heel schoon en als ze het te vies vinden gaan ze ergens anders
zitten.

Ik zou het in ieder geval proberen, wellicht helpt het, en het is een kleine moeite.

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 13:17

Ik ga het inderdaad doen, kijken of het helpt :)

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 13:19

Veel katten vinden het niet fijn om op dezelfde bak te poepen als te plassen.
Een 2e bak zou een oplossing kunnen zijn. Ook wisselen in kattengrit kan verbetering geven.

Maar plassen op ongewenste plaatsen is ook vaak een teken om ongenoegen te uiten. Is er iets veranderd in huis, zoals ander dier erbij, baasjes die minder thuis zijn of iets dergelijks?
Verder is de leeftijd van rond een jaar ook nog een beetje pubertijd, dus ze kan er ook nog overheen groeien.

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 13:23

Ze doet het al een hele tijd.. maar de kat van mijn ouders (waar ze tijdelijk is geweest toen ze heel jong was) doet het ook.. Kan het zijn dat ze het daar niet van heeft afgekeken bedenk ik me net...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 14:28

1 a 2 keer kattenbak schoonmaken is in principe te weinig. Hoeveel kattenbakken heb je staan? Er moet er altijd eentje meer zijn dan het aantal katten. Zijn er nog andere katten in huis, of iets waardoor deze kat stress kan ondervinden?

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 14:35

Diva is alleen, en er staat 1 kattenbak in huis.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 14:38

Frozenstar schreef:
, wordt iedere keer met d'r neus in de pies geduwd..

Voel je je wel helemaal lekker? Zulke barbaarse praktijken hebben nooit effect.

Laat je kat onderzoeken op blaasontsteking en zet er een tweede bak bij. En elke dag schoonmaken...
Plasplekken niet schoonmaken met chloor want dat is een aantrekkelijke geur voor een kat (hier dus wel de bakken mee doen).

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 14:42

2 bakken kan ook een oplossing zijn.
Ik heb 2 katten en 2 bakken en ze gebruiken de ene om te poepen, de andere om te plassen.
Elke dag de vieze plekken er uitscheppen is echt wel nodig.
Scheutje chloor er in als je hem helemaal schoongemaakt hebt.

Maar eerst medische oorzaken uitsluiten. Blaasontsteking, gruis, nieren.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 14:43

Vaak blijkt in huis plassen een medische oorzaak te hebben.
Hopelijk komt er wat uit als je naar de dierenarts gaat.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 14:48

spicegirl schreef:
1 a 2 keer per week is erg weinig.een poes is van nature erg schoon. als jij maar 1 x per week de WC doortrekt, vind je dat ook niet fijn.
probeer het eens iedere dag. een kleine moeite, als ze van het plassen afkomt..

Klopt helemaal. Daarbij plassen en poepen poezen liever niet op de zelfde bak. Je zou een extra kattenbak kunnen neet zetten om te kijken of ze daar op plast. Ik heb dit probleem ook gehad en dit werd mij aangeraden door de dierenarts.

Veel succes!

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 14:51

Mijn poes piest ook iedere keer over kleren heen. Alles wat we lieten slingeren, handdoeken, kleding, maakt niet uit, piest ze overheen. Het bed, de bank en tapijt zijn wel veilig. Ze gebruikt de kattenbak evengoed. Daar zit net zoveel plas in als anders. Ik heb een bloedonderzoek laten doen om deze reden (ook ivm de nieren, kat is 10), maar daar is niks uitgekomen, schildklier ook niet. Toen de urine. Ze bleek zeer hoge ontstekingswaarde in de urine te hebben met kristallen (gruis). Nu is ze aan de medicatie en speciaal voer.
Dus ik zou niet te snel roepen dat het niks medisch is. Aan die van mij merkten we helemaal niks, behalve het plassen op kleding (wat ook nog eens dominantie had kunnen zijn).

Wat betreft de kattenbak: 1 keer per week helemaal verschonen en verder dagelijks de klonters plas en poep eruit scheppen.

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 15:01

Sancha schreef:
Frozenstar schreef:
, wordt iedere keer met d'r neus in de pies geduwd..

Voel je je wel helemaal lekker? Zulke barbaarse praktijken hebben nooit effect.

Och hemel. Ja barbaars, ik ben zo'n barbaars mens.. En ik voel me kiplekker :)

:?

Anyways, ik ga de DA bellen en starten met de kattenbak iedere dag te verschonen + uitscheppen 's ochtends. Hopen dat het effect heeft.
Bedankt voor de tips!