Kan ik hier melding van maken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

KletsKoekje

Kan ik hier melding van maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 11:29

Hallo Bokkers,

wij hebben 3 katten die een paar uur per dag naar buiten mogen (hondenluik is dan open. Als ik wegga moeten ze binnen zijn en gaat het luik dicht). Ik zeg altijd tegen de mensen uit de straat waar we contact mee hebben, dat als ze last hebben van de katten ze het even moeten laten weten, want dat vind ik vervelend. Met de buren aan de rechterkant hebben wij geen contact . Op af en toe 'hoi' na. Wonen oudere mensen en hun zoon van eind 30. Hij staat bekend als een opvliegertje, en hij heeft vroeger een ernstig ongeluk gehad waardoor hij niet helemaal goed meer is geworden (niet 100% zeggen de mensen uit de straat altijd).

Nu kwam hij net aan de deur, dat ik die katten bij me moet houden want als hij ze nog een keer ziet hij er zelf wel voor zal zorgen.
Hij kwam heel boos en dreigend over.
Ik vriendelijk vertellen dat ik blij ben dat hij zegt dat hij last heeft van de katten want dat zeg ik altijd tegen de mensen enzo.
Loopt hij weg, zeg ik van je kan toch normaal praten, zegt hij; kan me niet schelen ik schiet hem anders zelf wel af.

Ik helemaal over de zeik en voel me echt bedreigd gewoon. Hij kwam heel agressief over..
Wij gaan sowieso verhuizen begin 2012, maar ik wil die katten niet rest van het jaar binnen houden, en durf ze niet naar buiten te laten omdat ik bang ben dat hij ze iets aan doet. En ik geloof echt wel dat hij dat zonder pardon doet.
Ik snap echt wel dat het vervelend is als je ongewenst katten in de tuin hebt, maar dit is echt nergens voor nodig. Je kan toch gewoon praten?

Ik vraag me af of ik aangifte kan doen, zodat als er echt iets gebeurd, er al een melding van is. Of is dit overdreven?
Al met al houdt ik ze in ieder geval voorlopig binnen en moet nog even bedenken wat te doen..
Laatst bijgewerkt door Nadia op 20-06-11 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Op verzoek titel aangepast

Shiloh

Re: Kan ik hier aangiftte voor doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:31

Er zijn toch van die systemen om je katten in je eigen tuin te houden? Even uitzoeken en wellicht proberen?

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:32

LOL houd je eigen katten bij je zou ik zeggen. als je huisdieren overlast veroorzaken moet jij daar voor zorgen.

Misschien is een buitenren of een afrastering van de tuin een optie?

SteffiiY

Re: Kan ik hier aangiftte voor doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:32

Gewoon je tuin afzetten inderdaad :j

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 11:33

Ja ben ik ook zeker van plan om dat uit te zoeken en oplossingen te vinden. Maar het gaat er mee om dat ik me bedreigde voelde omdat hij zo agressief was en ook echt een dreigemend gemaakt heeft. Of ik hier aangifte voor kan doen , voor ALS er iets gebeurd, er al een melding staat.

tomklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:33

warom zouden je katten niet buiten mogen lopen eigenlijk die van ons mag dag en nacht naar buiten als hij dat wil. ik snap niet dat mensen dan gaan dreigen....

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:34

De meeste dreigementen op mensen neemt de politie vaak al niet zo serieus. Laat staan een dreigement op je huisdier. Volgens mij kun je er alleen een melding van maken. Ze kunnen pas iets doen als hij ook echt iets doet volgens mij.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 11:35

Ik geeft toch aan dat ik niet wil dat er mensen last hebben en ik ook tegen iedereen zeg dat als ze last hebben ze het moeten zeggen zodat ik er zorg voor draag dat ze dat niet hebben. Maar iedereen zegt gelijk nee joh ik heb er geen last van.
Maar daar gaat het niet om. Het gaat er om dat ik mij bedreigd voelde en hij een dreigement heeft gemaakt om mijn kat af te schieten met zijn buks!
Ik heb hier liever een melding van voor het gebeurd want achteraf kan ik moeilijk zeggen, ja de buurman zei ooit tegen mij...

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:35

je hebt gelijk wat betreft het overleg. In mijn ogen ben jij heel redelijk naar je buren toe. Misschien eens aanbellen als deze man niet thuis is en alleen zijn ouders?
maar feit blijft, als anderen last hebben moet je je katten binnenhouden, of misschien tijdelijk aan een lijntje uitlaten? of bijv zorgen dat ze bij jou de tuin niet uitkunnen ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:36

Kan wel snappen waarom anderen geen katten van een ander in hun tuin willen hebben. Katten kunnen nog wel eens het een en ander aan verassingen verstoppen in de tuin, of een stukje tuin aardig "aanpassen" om het even mild te zeggen.

Maar als jij je bedreigd voelt kan je dat altijd aangeven, is het alleen wel hopen of de wijkagent er wat mee doet of niet. En tot die tijd inderdaad misschien je tuin afzetten of iets..

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:36

nou tomklover omdat andere mensen niet gevraagd hebben om de katten sch*t en z*k van andersmans huisdieren. Daarom niet.
Het is inderdaad aardig overdreven om de eerste keer meteen zou uit te vallen ipv het een keer netjes te vragen maar de buurman heeft niet gevraagd om de overlast en moet wel zelf actie ondernemen om het te laten stoppen. Leuk is anders natuurlijk

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:37

Dat is toch niet de vraag? TS vraagt of er aangifte kan worden gedaan.

Bedreiging staat geregeld in art. 285 Wetboek van Strafrecht. Bedreigingen kunnen onder andere worden gedaan tegen personen en goederen. Jouw kat valt onder een goed. Jou buurman heeft je kat bedreigd 'met een misdrijf tegen het leven gericht'.

In principe is het dus wel een strafbaar feit en kan je er aangifte van doen bij de politie. De vraag is alleen of ze er ook daadwerkelijk werk van gaan maken.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 11:40

Silviabol schreef:
nou tomklover omdat andere mensen niet gevraagd hebben om de katten sch*t en z*k van andersmans huisdieren. Daarom niet.
Het is inderdaad aardig overdreven om de eerste keer meteen zou uit te vallen ipv het een keer netjes te vragen maar de buurman heeft niet gevraagd om de overlast en moet wel zelf actie ondernemen om het te laten stoppen. Leuk is anders natuurlijk

Nou daar ben ik het absoluut niet met je eens. Actie ondernemen door de kat af te schieten.
Actie ondernemen is dit aankaarten bij de eigenaar, hij weet dat hij van mij is, en zorgen dat de eigenaar er iets aan gaat doen.
En niet aan de deuren stampij gaan maken en dreigen. Dat kan altijd in later stadium lijkt mij mocht het uit de hand lopen ofzo.
Ik krijg niet eens de kans om het op te lossen..

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 11:41

Vadalma schreef:

Bedreiging staat geregeld in art. 285 Wetboek van Strafrecht. Bedreigingen kunnen onder andere worden gedaan tegen personen en goederen. Jouw kat valt onder een goed. Jou buurman heeft je kat bedreigd 'met een misdrijf tegen het leven gericht'.

In principe is het dus wel een strafbaar feit en kan je er aangifte van doen bij de politie. De vraag is alleen of ze er ook daadwerkelijk werk van gaan maken.

Ik neem aan dat ze er een melding van maken toch. Aangifte is een groot woord, maar ik wil gewoon dat er al iets genoteerd staat voordat er iets gebeurd. Want achteraf kan je het niet waarmaken dat hij gedreigd heeft.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:42

Je kan er altijd melding van doen, dan staat het tenminste op papier mocht er wat gaan gebeuren. Ze gaan er alleen waarschijnlijk verder niks mee doen.

CarinaR

Melding maken kan altijd, inderdaad, of ze er wat mee doen is een 2e.
Maar goed, dan staat t in ieder geval geregistreerd.

Overigens vind ik t heel netjes hoor TS, dat je aangeeft dat je niet wil dat een ander last heeft van je katten, en dat ze t dan gewoon moeten aangeven.

RM94

Kletskoekje je zegt zelf dat hij niet helemaal 100% is na het ongeluk misschien even met de ouders praten dat je natuurlijk alles zult doen om de katten bij je te houden maar dat je van zijn manier erg geschrokken bent

Dav

Ik zou wel melding maken,miss doen ze er wel niks mee maar dan staat er wel iets genoteerd en kunnen ze ook werkelijk iets doen als het wel een volgende keer mis gaat.

suuzepuus

Misschien kun je eens met zijn ouders gaan praten. Die kunnen je misschien gerust stekllen dat het niet gebeurt of juist zeggen dat ze er last van hebben. Meteen aangifte gaan doen vind ik niet netjes in dit geval.

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:43

Silviabol schreef:

Ik snap wel dat mensen er last van hebben, maar het kan echt wel op een andere manier dan dit. TS kan immers niet ruiken of haar buurman er last van heeft. Eerst even netjes aangeven dat je last hebt, als de overlast door blijft gaan kan je altijd nog gefrustreerd raken. (En gefrustreerd of niet, ik vind dit een TOTAAL overtrokken reactie van haar buurman)

Shiloh

KletsKoekje schreef:
Ik heb hier liever een melding van voor het gebeurd want achteraf kan ik moeilijk zeggen, ja de buurman zei ooit tegen mij...

Dan bel de politie en meld het. De politie kan toch zo vertellen of je dat kunt melden of niet. Die weten dat over het algemeen iets beter dan bokt.

*snapt dit soort topics nooit zo goed en heeft het gevoel dat het meer een aandacht ding is. "Kijk mij eens zielig zijn met die vreselijk lompe uit de slof gesloten buurman" * ...

tsja...

No_No

Volgens mij kan je hier geen aangifte voor doen. Ik heb eens het zelfde meegemaakt maar dan met mijn hond. Ik heb het wel gemeld maar ze hebben er niets mee gedaan. Vaak wordt er alleen gedreigd.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:44

Met een aangifte van bedreiging tegen je katten gericht zal de politie niet veel doen, hooguit een keer de wijkagent langs sturen om even met jou en je buurman te praten.
Maar de beste oplossing is om je katten gewoon binnen je eigen tuin te houden, aan een lijn of in een kattenren. Iemand met honden laat ze toch ook niet zomaar in andermans tuin rondlopen, dus waarom zouden je katten dat dan wel mogen?

arabcarla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:44

Lekker hoor echt BOKT weer...... zo flauw.... TS zegt toch dat ze aan heeft gegeven bij de buren en mensen in de straat dat als ze last hebben van de katten dat ze het moeten zeggen.... Nu voelt ze zich niet fijn doordat de'ene buurman een dreiging heeft geuit, dus hele verhaal over katten buiten enz... gaat het niet eens om.... maar daar valt iedereen over, lekker je kat binnenhouden, buren hebben gelijk .....

TS, als jij er fijner bij voelt om een melding te maken dan zou ik dat doen. Voor het zelfde geldt gebeurd er wel iets met je katjes en dan is het ja maar we hebben nooit problemen met deze beste man. Het is alleen ter kennisgeving meer niet....

En voor de rest.... peepz lezen het gaat dus niet om de katten zelf maar om de buurman!

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:45

KletsKoekje schreef:
Vadalma schreef:

Ik neem aan dat ze er een melding van maken toch. Aangifte is een groot woord, maar ik wil gewoon dat er al iets genoteerd staat voordat er iets gebeurd. Want achteraf kan je het niet waarmaken dat hij gedreigd heeft.

Als jij aangeeft dat ze het als melding noteren, dan zullen ze dat doen. In de titel van je topic stond aangifte, vandaar dat mijn antwoord is gericht op de aangifte ;)