Katten bij elkaar zetten, ervaring?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

DeniseES

Katten bij elkaar zetten, ervaring?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 10:44

Hoihoi,

Mijn vriend heeft 2 katten (2 vrouwtjes, moeder/dochter, 15 en 13 jaar), ikzelf heb een mannetje (gecastreerd, 3 jaar).
We zouden het erg leuk (en makkelijk) vinden als ik de mijne - mocht ik naar hem toe gaan voor weekenden, weekjes vakantie - gewoon mee kan nemen en ze bij elkaar kan zetten. Nu weet ik dat dat lang niet altijd goed gaat en we zijn dus een beetje aan het bedenken wat we hiermee kunnen doen. Mijn kat is eerder bij 2 mannetjes gezet, bij de 1e konden ze elkaar niet uitstaan, de 2e ging vanaf het eerste moment helemaal goed. Maargoed, toen was hij nog een stuk jonger.

Mijn vraag, aangezien we verschillende opties aan het bekijken zijn, wat zijn jullie ervaringen hiermee? Dit om een indicatie te krijgen van hoe vaak het goed gaat en uiteraard ook hoe vaak niet. Is het dan 1x vechten en dan is het klaar, of elke keer weer opnieuw even uitzoeken wie de baas is?

Kom maar op met de verhalen :D Mocht je nog andere fantastische ideeën hebben, dan hoor ik dat ook graag :)
Laatst bijgewerkt door DeniseES op 20-06-11 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Macs

Re: Katten bij elkaar zetten, ervaring?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 10:46

Ik denk niet dat het handig is om ze steeds bij elkaar te zetten en weer uit elkaar te halen.
Het wennen is niet in een weekend gebeurt en dan worden ze alweer gescheiden..

Kimbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 10:47

Niets afdwingen, ze allebei de ruimte geven om hun eigen plek op te kunnen zoeken, of iig weg te kunnen komen van elkaar. Veel succes.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 10:47

1 man met 2 vrouwen zal waarschijnlijk wel goed gaan, is geen concurrentie voor het mannetje, maar ze zullen wel even flink gaan blazen en misschien ookwel een paar dagen, gewoon niet naar kijken, dan moeten ze wel, komt wel met de tijd

als het steeds maar een dag of 2 is zal het wel veel langer duren om te wennen, want dan begint het ritueel steeds opnieuw

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 10:52

Hmm ik heb geen ervaring met weekendjes bij elkaar zetten. Denk dat de wenningstijd dan veel langer duurt.
Ik heb zelf 2 keer een nieuwe kat bij een oudere kat gezet. 1e keer was een jong poesje bij een oudere poes. De oudere kat was bang voor het jonge katje, ze hebben nooit gemeen tegen elkaar gedaan maar ze leven wel langs elkaar heen. Je zult ze niet samen op een bankje zien liggen. Dat ze elkaar accepteren vind ik het belangrijkste en dat was mijn doel, maar dat duurde wel een dikke maand voordat ze echt samen bij elkaar in een kamer konden zijn.

Sinds kort heb ik een jong poesje bij de kater van mijn vriend geplaatst. Kater is 3 jaar. Dit gaat echt ontzettend goed. De eerste week blaasde de kater wel tegen het poesje, maar al snel waren ze met elkaaar aan het spelen. De kleine blaast nu nog wel eens tegen de kater, maar dan gaat het er gewoon iets te ruig aan toe voor haar. Hij is natuurlijk zoveel groter. Het is dat die kleine nog niet goed stil kan zitten, maar hij accepteert haar gewoon op dezelfde stoel, bank etc, bij zijn eten, haar eten, drinken samen en ze maken elkaar schoon haha.

moonvw

Re: Katten bij elkaar zetten, ervaring?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 10:56

Zag het gisteren toevallig op tv niet of dat ook werkelijk werkt natuurlijk. America pakt dingen wel eens extreem aan natuurlijk maar goed....
1e naar elkaar laten kijken door glas.
2e samen in een ruimte maar niet laten spelen maar allemaal wat voer geven en dan weer uit elkaar.
2e punt een paar keer herhalen en dan bij elkaar zonder eten en dan maar kijken..... of dat goed is. Katten moeten dan wel ontspannen zijn.

Herstel van een operatie mag nog niet veel en wat doe je dan ..... juist tv kijken! :D ;)

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 11:05

Bedankt voor de reacties :) Dat klinkt nog redelijk veelbelovend eigenlijk en enigszins zoals ik had verwacht/gehoopt.

Ruimte zullen ze sowieso krijgen, ik ben wel van het 'zoek het samen maar uit', tenzij het heel erg uit de hand loopt.

De 2 poezen zijn geen fan van elkaar trouwens, misschien ook wel belangrijk om mee te nemen. Ze wonen samen in één huis en zijn familie, daar is dan ook het meeste mee gezegd. De ene is heel rustig, de jongste heeft op zijn tijd een speelse bui.
Mijn kat heeft een heel rustig en relaxed karakter, wat wel weer mooi meegenomen is denk ik. Hij zal er niet meteen super enthousiast mee willen spelen oid.

Ik wacht nog wat andere reacties af, maar ik denk dat we gewoon even aan moeten kijken hoe het gaat. Is het elke keer een compleet drama, dan houdt het op en zullen we verder ook niks afdwingen.

Moon, wat toevallig! Dat heb ik dan weer gemist. Ik zat er wel aan te denken om de katten van dat huis even naar boven te sturen, zodat de mijne even rond kan kijken, kan ruiken en de omgeving even in zich op te nemen voor de andere 2 erbij komen en zo ook wat meer ontspannen is (hoop ik) dan wanneer ik hem indd gewoon in een nieuwe omgeving met andere katten zet.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:59

Hier was het altijd wel even grommen en blazen (nooit langer dan 3 dagen) maar de nieuwe katten waren steeds kittens.
1 keer hebben we een kat op visite gehad voor een week. Was een kleintje van onze kattin, gekocht door een vriend en kwam jaar later even op vakantie toen hij zelf op vakantie vertrok. Was een ongecastreerde kater, maar heeft eigenlijk geen enkel probleem gegeven met onze katten (gecastreerde katten).

Belangrijkste is dat ze ruimte hebben om elkaar te ontlopen als het nodig is.

Misschien dat het niet handig is om ze zo afwisselend bij elkaar te zetten en weer te scheiden maar probeer het gewoon eens. Of katten mekaar kunnen verdragen hangt sterk af van de katten in kwestie. Kan perfect gaan, kan ze ongelooflijke stress bezorgen. Dat weet je niet op voorhand.