Kat soms plotseling heel agressief?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

lovelanga

Kat soms plotseling heel agressief?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 19:02

Onze 5-jarige kat kan soms plotseling heel agressief worden. Soms om de kleinste dingen, maar soms ook zonder reden. Dan vliegt hij mij of mijn moeder aan. Hij krijgt een bepaalde blik in zijn ogen en voordat je het doorhebt hangt hij in je arm of in je been. Hij verslapt dan echter meteen, maar blijft nog wel vasthouden. Na een tijdje laat hij los en dan heeft hij echt zoiets van: wat heb ik gedaan? :?
Dit lijkt me geen normaal gedrag? Iemand dit eerder meegemaakt en iemand een idee wat dit kan zijn?

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 19:05

Zelf denk ik trouwens aan een hersentumor of iets anders in de hersenen?maar ik heb geen idee wat de symptomen bij een kat daarvan zijn?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 19:07

:oo hoort hij ook stemmen :')
gespleten persoonlijkheid misschien?

nee sorry.....flauw grapje :o

Toch wel een beetje raar ja........aan mij heb je niet veel helaas, geen ervaring hier mee.
wie weet een andere slimme bokker?

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 19:08

Doet hij het alleen als je langsloopt/beweegt? Of ook als je relaxt op de bank ligt?

Als het laatste ook het geval is zou ik idd eens de DA bellen om te vragen wat het zou kunnen zijn, of er langsgaan. Als het alleen is als je langsloopt dan kan het speelsigheid zijn, maar dat maak ik hier niet echt uit op.

En watvoor 'blik' krijgt hij? Zijn uitdrukking? Doet hij ook zijn oortjes naar achteren (zodat hij zichzelf beschermt tegen klappen e.d.)?

_Rianne_

Re: Kat soms plotseling heel agressief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 19:23

Is hij lichamelijk in orde?
mijn kater deed dat ook, toen hij last had van blaasgruis..
Ik zou hem eerst helemaal laten checken door de DA! :)

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 19:32

Hij doet het ook als je rustig ligt. Hij krijgt een blik die we verder nooit echt zien, kan het zo niet precies uit leggen. Hij doet z`n oren niet naar achteren, dat doet hij nadat hij het gedaan heeft, alsof hij idd bang is dat wij hem gaan straffen omdat hij net iemand heeft aangevlogen...

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 19:36

Zijn het niet 'de gekke 5 minuten' die elke kat wel eens heeft?
Sommige katten liggen dan rustig te slapen en opeens vliegen ze door het huis, races overal langs etc.
Alleen dat jullie kat dat op een rare manier doet.

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 19:39

Nee dat is het zeker niet, dat heeft hij namelijk ook wel eens en dat is echt totaal anders, het aanvliegen is echt heel kort en nouja moeilijk uit te leggen, maar hij lijkt echt afwezig wanneer hij dit doet

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 19:40

Zijn jullie al bij de DA geweest?

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 19:45

Nee ik dacht vandaag eigenlijk pas voor het eerst, omdat hij het de laatste tijd vaker doet (2 dagen achter elkaar nu ook), `Goh dit is eigenlijk wel een beetje raar!?`Dus ik heb vandaag gezegd tegen m`n ouders van goh zou er niet meer aan de hand zijn? mijn ouders denken dus gewoon, en ik eerst ook, dat het bij z`n karakter hoort.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 19:53

Heeft hij dit altijd al gedaan of is het nieuw gedrag? Wat voor kat is het verder qua karakter?

Ik heb zelf een kat met een 'angststoornis' (door mishandeling als kitten) die ook zo heftig kan reageren. Bij haar is het puur uit angst/paniek en dan is voor haar de aanval de beste verdediging. Ze kan voor je gevoel uit het niets uithalen en hangt dan echt in je arm, waarna ze ook direct loslaat en er vandoor gaat. Achteraf heeft ze echt altijd wel een reden hiervoor, hoe klein ook. Ze heeft ook altijd een hele typische blik in haar ogen die ik alleen op die angstmomenten zie.
Hoe jullie hierop reageren is ook heel belangrijk. Als het uit angst is moet je namelijk vooral NIET boos worden, dan wordt het alleen maar erger. Ik negeer het gedrag (best lastig als ze aan je arm hangt want uit reflex ben je geneigd te schreeuwen of een tik te geven) en beloon haar zodra ze weer rustig is.

Gekke speelkwartiertje is ook nog mogelijk maar daar klinkt het wel iets te heftig voor. Het is wel lastig om via internet te zeggen wat dit precies voor gedrag is, daarvoor heb je toch ook beeldmateriaal en meer informatie nodig. Maar wellicht herken je wat in mijn verhaal?

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 20:26

Nou daar herken ik inderdaad wel wat in, hij is heel erg bang, maar op zich niet voor ons (mn vader,moeder, broertje en ik) maar wel voor ieder ander. Maar we hebben hem vanaf dat hij ong. 4 weken was al gehad (Hij is aan komen lopen samen met z`n moeder en z`n broertje) , dus naar mijn weten is hij nooit mishandeld....

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:49

Heb dit één keer eerder gehoord van een kat en die bleek een hersentumor te hebben. Misschien is er bij jullie kat ook wel iets neurologisch aan de hand gezien zijn absences, het lijkt wel een soort epilepsieachtig iets zoals hij reageert, niet dat aanvallen maar de afwezige blik en zijn verwarring nadien, zou toch even een DA raadplegen want ze kunnen echt gevaarlijk worden.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:17

lovelanga schreef:
Nou daar herken ik inderdaad wel wat in, hij is heel erg bang, maar op zich niet voor ons (mn vader,moeder, broertje en ik) maar wel voor ieder ander. Maar we hebben hem vanaf dat hij ong. 4 weken was al gehad (Hij is aan komen lopen samen met z`n moeder en z`n broertje) , dus naar mijn weten is hij nooit mishandeld....

hoe lang heeft hij bij zijn moeder en broertje gezeten bij jullie?

Mij lijkt als het een hersen probleem is (heb al 2 honden daarmee gehad) dat dit dan wel zeer apart is. Namelijk een probleem in de hersenen maakt vaak niet dat ze bijv. alleen maar mensen aanvallen.
Meestal gaan ze daarnaast ook vergeten waar dingen staan (kattenbak, voer,water e.d.) of gaan ze wat ondernemen en weten ze opeens niet meer wat ze gingen doen.
Bij problemen in hersenen valt hoog/laag verschil ook heel snel uit en kunnen ze dat niet meer onderscheiden. Ze springen dus niet goed of ernaast en als ze ergens op zitten vallen ze gerust omlaag omdat ze dachten zo door te kunnen lopen. Daarnaast als wij katten in het asiel krijgen met hersen problemen kenmerkt het zich ook heel vaal door het weven (dus zacht schudden) van de kop van links naar rechts en verkeerde of geen pupil reflex.

Mede door deze ervaringen lijkt mij het dus eerder een gedragsprobleem dan hersen probleem.

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 22:59

Toen z`n broertje weg ging waren ze denk ik 10 weken oud. Ik denk dat hij ruim een half jaar- jaar was toen zijn moeder is doodgegaan...

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 23:13

Wat krijgt hij te eten?

Onze kat was ook ongelofelijk agressief, en dat komt door een bepaalde diersoort (rund was het bij de onze geloof ik).
Sinds ze dat niet meer krijgt is ze hartstikke lief en rustig in haar koppie ;)

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 10:25

ik zal daar eens op letten

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 19:05

lovelanga schreef:
Toen z`n broertje weg ging waren ze denk ik 10 weken oud. Ik denk dat hij ruim een half jaar- jaar was toen zijn moeder is doodgegaan...

Oke, dan kan je in elk geval al wel uitsluiten dat hij veel te jong weg gegaan is bij mams en broer. Zou zelf langs de DA gaan en hem algeheel laten onderzoeken (uitgebreid bloedonderzoek en bijv. urine onderzoek). Dan kan je medische problemen al uitsluiten.