Beste leeftijd/periode om teef te laten dekken.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

NZ92

Beste leeftijd/periode om teef te laten dekken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-11 23:25

Hoi allemaal,
Onze teef is vanavond net loops geworden nu zitten wij erg met het punt of we nu een nestje van haar willen
of bij haar volgende loopsheid of zelfs pas volgend jaar. We zitten nu hier wel met een zwangere kat die over 2a3 weken
moet jongen een daarbij is onze hond dan zwanger in de zomervakantie. Waarbij wij op vakantie gaan hond mee warm land
niet echt ideaal voor zwangere hond..

Dus de afweging of laten we haar nu dekken of haar volgende loopsheid zal november/december worden of pas volgend jaar.

Maar onze teef is nu 2 jaar (is in februari 2 geworden) is dit een goede periode om te dekken of pas volgend jaar of in december?
Ik hoorde ook wel eens dat winterpups niet zo sterk worden? Is natuurlijk ook veel fijner als de pups lekker veel buiten kunnen zijn...
hmmm wat moeten we doen?

Flower

Re: Beste leeftijd/periode om teef te laten dekken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 11:31

Wat je moet doen? Eerst veeeeel meer informatie opzoeken over dit onderwerp in plaats van zomaar voor de leuk een nestje fokken. Kijk eens rond op www.dierenasiels.com, alle asiels zitten vol met honden waar geen plekje voor is omdat mensen maar blijven fokken, honden blijven kopen, en honden ook weer zo weg doen wanneer ze er genoeg van hebben. :n

Een hond dek je niet zomaar, daar is veel kennis voor nodig en aan je berichtje te zien ben je nog niet bekend met deze kennis. Als de pups geboren zijn gaat daar zoveel tijd, aandacht en zeker ook geld inzitten en daar denken de meeste mensen niet bij na. En van deze egoïstische gedachtes zijn alleen honden de dupe. #)

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 11:32

omg.. weer iemand die het beter denkt te weten! Voor de duidelijkheid dit is een weloverwogen keuze. Hond heeft diverse testen ondergaan en we lopen bij iemand met een gekeurde dekreu en een dierenarts.

hippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 11:36

Onze hond is in november geboren, bij een erkende fokker dus het lijkt mij dat het niet uitmaakt wanneer je haar laat dekken.

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 16:29

NienkeNiels schreef:
omg.. weer iemand die het beter denkt te weten! Voor de duidelijkheid dit is een weloverwogen keuze. Hond heeft diverse testen ondergaan en we lopen bij iemand met een gekeurde dekreu en een dierenarts.

Ik weet het niet beter het is gewoon een feit :D.

Dat je de hond heb laten testen en met een gekeurde dekreu praat alleen maar de helft van je berichtje goed naar mijn mening. En daar is Bokt voor; voor het uiten van je mening ;).

Daarnaast lijkt het mij dat de eigenaar van de dekreu en de dierenarts je perfect antwoord kan geven op je vragen, beter als mensen die het beter schijnen te weten op Bokt ;).

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 19:47

als goede fokker die weloverwogen keuzes neemt weet je het antwoordt vast wel ;)

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 23:49

En daar gaan we weer :roll: Dit is toch niet wat de TS vraagt?? waarom altijd dat gezeik over wel of niet een nestje fokken. TS heeft dit onderwerp in een eerder topic al aangekaart en heeft toen ieders mening al gekregen. ze heeft nu besloten een nestje te fokken en dat is HAAR beslissing.

TS: Ik zou nu d'r nu nog niet laten dekken. je geeft zelf al aan dat het druk wordt en jullie ook nog op vakantie gaan dus geen goede tijd voor een nestje. ik zou pas voor een nestje gaan als je een goede dekreu hebt gevonden en als jullie echt de tijd erin kunnen steken om de pups goed op te kunnen voeden en verzorgen. want vergis je hier niet in, hier gaat VEEL tijd in zitten wil je dit goed doen. dus ga rustig op zoek naar een dekreu en ga ook eens kijken naar de spullen die je voor een nestje nodig hebt. het mooiste is natuurlijk als ze een beetje in de lente/zomer geboren worden zodat ze lekker buiten kunnen dollen maar de winter is ook niet erg hoor. ken ook een fokker die een paar x een nestje in de winter heeft gehad en de pups vonden het super om door de sneeuw heen te banjeren :)) ze kunnen dan alleen niet te lang buiten i.v.m. de kou en nattigheid. maar dat ze minder sterk zouden zijn daar heb ik nog nooit van gehoord :n

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 09:08

Ik zou het niet nu doen. Voornamelijk omdat je het nu nog moet beslissen, lijkt me niet de perfecte voorbereiding. Een hond mag tot 5 jaar een eerste nestje krijgen, absoluut geen reden voor haast dus ;)

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 09:37

Tieme schreef:
En daar gaan we weer :roll: Dit is toch niet wat de TS vraagt?? waarom altijd dat gezeik over wel of niet een nestje fokken. TS heeft dit onderwerp in een eerder topic al aangekaart en heeft toen ieders mening al gekregen. ze heeft nu besloten een nestje te fokken en dat is HAAR beslissing.

TS: Ik zou nu d'r nu nog niet laten dekken. je geeft zelf al aan dat het druk wordt en jullie ook nog op vakantie gaan dus geen goede tijd voor een nestje. ik zou pas voor een nestje gaan als je een goede dekreu hebt gevonden en als jullie echt de tijd erin kunnen steken om de pups goed op te kunnen voeden en verzorgen. want vergis je hier niet in, hier gaat VEEL tijd in zitten wil je dit goed doen. dus ga rustig op zoek naar een dekreu en ga ook eens kijken naar de spullen die je voor een nestje nodig hebt. het mooiste is natuurlijk als ze een beetje in de lente/zomer geboren worden zodat ze lekker buiten kunnen dollen maar de winter is ook niet erg hoor. ken ook een fokker die een paar x een nestje in de winter heeft gehad en de pups vonden het super om door de sneeuw heen te banjeren :)) ze kunnen dan alleen niet te lang buiten i.v.m. de kou en nattigheid. maar dat ze minder sterk zouden zijn daar heb ik nog nooit van gehoord :n

Omdat de TS een topic opent en kan verwachten dat niet iedereen het met haar eens is. Dat is het nadeel van een forum, iedereen heeft zijn of haar eigen mening en mag deze posten ook al is het niet misschien het antwoord waar een TS op zit te wachten. Daarnaast telt het voor mij ook mee of ik antwoord met het oog op het welzijn van dieren, en dat was in dit geval dus zo. Ze mag immers zelf weten wat ze doet met de tekst in mijn post. :)

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 20:17

Onzin dat najaarpups (of kittens, daar gaan nogmeer verhalen over) zwakker zijn. Dat was vroeger misschien zo, toen moederhond zelf eten moest opsprokkelen,,, In het najaar is minder eten te vinden. Vanaf loopsheid 3 zou ik het doen, maar zeker niet te overhaast, dus als het nu wat minder uit komt gewoon lekker de volgende loopsheid :P

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 22:50

Zit er een stamboom bij het teefje? Heeft haar partner een stamboom?
Je kan anders wel genoeg onderzoeken doen bij de DA, maar erfelijke afwijkingen kan je daar niet (goed) mee uitzoeken. Sommigen kunnen generaties overslaan voor het zich uit. (katarakt, HD enz)
Verdiep je goed in de achterliggende lijnen en vooral wat er bij komt kijken bij het fokken van het nestje.

Medea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 08:30

Als je zelf geen antwoord op je eigen vragen kunt geven, zou ik zeker niet gaan beginnen aan het fokken van een nestje. Dit soort zaken lijken mij toch echt wel de absolute basis aan kennis die je hiervoor nodig hebt.