1. Ik heb nu 2 vrij jonge cavia's ( beertjes). Ze durven wel eens dreigen naar elkaar. Is dit om te spelen? of kan dit escaleren tot echte gevechten? 2. Kan het kwaad dat ze houtkrullen eten ( ze krijgen genoeg te eten,maar eten zo nu dan een paar vlokken op)? 3. Als ze alle twee los mogen lopen in huis dan plassen ze de boel onder, maar als er maar 1 van de 2 rond loopt doen ze dit niet. Waarom is dit? Ik zou ze graag alle twee los laten lopen, dus heeft iemand een oplossing voor dit probleem?
Alvast bedankt
crazy_horses
OldSkipper
Geplaatst: 17-06-11 17:02
1 Zolang er geen bloed vloeit hoef je je nergens zorgen om te manken 2 Weet je zeker dat ze zaagsel eten? Zijn ze geen poepjes aan t opeten? 3 Dat komt door dat ze dan hun terretorium willen afbakeren, helaas zijn cavia's (op een enkele na) niet zindelijk te krijgen, t enige wat je er tegen kan doen is ze in een rennetje laten lopen met zeil of dekens op de ondergrond.
Cavia's hoeven ook van nature niet zindelijk te worden want het zijn reisdieren zonder hol. Ze worden vaak dus niet echt zindelijk, maar mijn ervaring is dat als ze ouder worden ze het langer op kunnen houden en niet zo snel het op je schoot doen. Maar op vrij terrein is voor hun normaal.
Zaagsel kan niet veel kwaad, als ze niet heel hun hok leeg eten tenminste. Hebben ze onbeperkt hooi?
Zindelijk maken is behoorlijk moeilijk, t zijn echte biggetjes Ze plassen graag op dingen met een randje eromheen (zoals de hoek van de kooi) dus je zou kunnen proberen van die toiletjes neer te zetten, in de hoop dat ze daar op gaan.
Denk niet dat t kwaad kan hoor, misschien kun je ze nog wat geven om aan te knagen/mee te spelen. Ik denk dat t uit verveling is dat ze er wat aan gaan knabbelen.
1. Waarschijnlijk is dit rangorde bepalen. Niks om je zorgen over te maken, gaat als het goed is vanzelf over. 2. Kan geen kwaad. 3. Cavia's zijn moeilijk tot niet zindelijk te maken. Als je ze los wil laten lopen zou ik een ren kopen (zoiets als dit: http://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren_ ... taal/49559 ) met een kleedje eronder.
1. Het kan nou nog spel zijn, en niks voor stellen. Maar het zou kunnen escaleren als ze straks in de puberteit komen. Gewoon goed in de gaten houden. En zolang er geen bloed vloeit laten zitten!
2. Heb je er ander bijt materiaal in? Bijvoorbeeld een tak van een wilg of van fruit bomen? Ze zouden het kunnen eten voor de darmen. Maar komt niet vaak voor
3. Wat andere al schrijven, cavia's zijn zeer lastig zindelijk te maken. Sommige doen het wel vaak in bepaalde hoekjes, en daar zou je dan een handdoek oid kunnen leggen om dit op te vangen!