Ik wordt er compleet geschift van, ervaringen gevraagd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

DeLabrador

Ik wordt er compleet geschift van, ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-11 09:51

Sinds 3 weken heb ik er een hond bij, een hele lieve ongecastreerde reu van ongeveer 1,5 jaar oud. Aangezien ik fok met mijn stamboom teven, zijn zij niet geholpen. Er staat een afspraak bij de dierenarts om de reu a.s. woensdag te laten castreren.

De reu ging de eerste dag dat hij bij mij kwam enorm staan rijen op mijn andere 3 honden (de twee teven en mijn andere gecastreerde reu). Mijn andere reu en oudste teef pikken dit niet, dus dat was ook zo over. Het rijen was na 1 dag ook weer klaar. Het was absoluut geen rijen uit dominanantie, maar puur uit stress, wat vaker voorkomt bij herplaats honden.

Nou is het probleem dat sinds ongeveer een week de reu extreem gefixeerd is op mijn jongste teef. Hij piept de hele boel bij elkaar wanneer hij niet bij haar in de buurt is (lees: haar niet kan 'aanraken'). De gehele dag wordt ze door hem afgesopt en hij wil er constant op springen. De teef corrigeerd hem helaas zelf niet, dus tot grote ergernis van mijn kant loop ik telkens politie agentje te spelen. Inmiddels ben ik erg mijn geduld aan het verliezen, terwijl de hond op zich erg leuk is. Overigens als ik niet thuis ben, zitten de reuen in de woonkamer en de teven in de keuken. Ze kunnen elkaar dan wel zien, maar niet bij elkaar komen.

Zal dit gedrag over gaan wanneer de reu gecastreerd is? Ik ben erg benieuwd wat jullie ervaringen hiermee zijn. Mocht dit gedrag namelijk niet gaan verbeteren, dan ben ik helaas genoodzaakt om afscheid van hem te moeten nemen, en dat wil ik uiteraard liever niet.

A_man

Re: Ik wordt er compleet geschift van, ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 10:32

hier bijna hetzelfde probleem gehad,
ik had een teefje ( nog niet rijp voor fok ) en ik heb een herplaatsertje van een jaar erbij genomen,
constant rijen, opdwingen.. zij wou spelen hij wou rijen.
ik constant afstraffen hij wist het ook heel goed dat dat niet juist was wat die deed.
hij is nu bijna 2weken geleden geholpen en het rijen is zo goed als over ( echt nog maar 1x in de week als dat het al is ) en dan kijkt die me aan en stopt er heel snel mee,
ook wou ik van hun beide geen puppys ( is niet mijn bedoeling, ze zijn voor de fun )

ik vindt het persoonlijk een goede verbetering in zn mannelijk gedrag, dus mooi balletjes eraf laten halen hoor

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 14:26

Ik heb zelf niet echt super veel ervaring met rijende honden, maar het word vaak idd als dominantie gezien, wat bij herplaatsters niet altijd zo het geval is. Onze jongste teef (geen herplaatser) deed dit als pup ook als ze onzeker / gestressed was.
maar Wat jij in jou verhaal omschrijft denk ik eerder aan een hormonale kwestie.
Waarschijnlijk ruiken jou honden heel lekker en word hij daar een beetje " opgewonden " van. Bij 9 van de 10 gevallen is castratie een hele goede oplossing. Wel is het net zo als bij een hengst dat het niet van de ene dag op de andere over is. De hormonen hebben even tijd nodig om uit zijn lichaam te verdwijnen, en na de castratie worden er geen nieuwe meer aan gemaakt dus zal het rijen afnemen.

Ik zou in iedergeval de castratie afwachten en hem daarna nog een paar weken de tijd geven. Beterd het dan niet dan weet je dus dat het niet hormonaal was en kun je naar andere oplossingen kijken.