Onze 18-jarige Muis 'kantelt' haar koppie 90 graden..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Onze 18-jarige Muis 'kantelt' haar koppie 90 graden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 20:44

:wave:

Muis, de poes die ik op 7-jarige leeftijd kreeg, heeft sinds een tijdje af en toe last van iets.
Dan loopt ze bijv. de kamer in, kijkt ergens naar en dan kantelt ze automatisch haar hoofdje naar links.
Als ze dan ergens anders naar kijkt, is haar koppie even weer recht, maar kantelt dan opnieuw.
Dit houdt een minuut of 5 aan en ze lijkt er verder geen last van te hebben en loopt ook gewoon door de kamer, zonder haar evenwicht te verliezen.
Dat was namelijk het enige dat ik kon bedenken; iets aan haar evenwichts-orgaan.

We gaan binnenkort wel voor controle naar de dierenarts, maar zolang het niet noodzakelijk is, willen we haar de stress zoveel mogelijk besparen.

Ze heeft geen last van mijt, maar is wel slechthorend.
Verder doet ze nog vrolijk overal aan mee.. :j

Heeft iemand hier ervaring mee?
Wat zou dit eventueel kunnen betekenen?

Groetjes, [naam]

Anoniem

Re: Onze 18-jarige Muis 'kantelt' haar koppie 90 graden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 20:45

ik heb een keer een paard gekend die dit deed, die was aan 1 oog slechtzient

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 20:46

Hersenbloedingkje? Epileptie? Slecht ziend? Kan denk ik van alles zijn..

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 20:49

Waarschijnlijk een middenoor probleem, veroorzaakt door de bulla tympanica....die inderdaad verantwoordelijk is voor het evenwicht.

Dus je zit heel goed te denken.

Wat het precies is zul je moeten laten onderzoeken, want de behandeling is erg verschillend voor de verschillende middenoor problemen die er zijn.
Maar zoals het hier doet lijken zal het trommenvlies geperforereerd zijn, dit komt veel voor bij katten.
Dit zal chirurgisch opgelost moeten/kunnen worden.
Laatst bijgewerkt door Paintlinger op 16-06-11 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 20:50

Ik weet dat ratten hun kop scheef houden wanneer ze een (midden) oorontsteking hebben.
Geen idee of dat voor katten ook geldt :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 20:56

Ze heeft wel staar aan één oogje, die is bijna helemaal bruin.. :j
Verder geen last van de oortjes.

Paintlinger, zou ze dan niet om moeten vallen?
Ze blijft namelijk gewoon lopen, daar veranderd niks aan.

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 20:58

Middenoorontsteking is zeer waarschijnlijk; bij konijnen kan het symptoom komen door Cuniculli, geen idee of dat bij katten ook bestaat. Ik zou hoe dan ook niet te lang wachten met die controle.. Bij voorkeur dus voor het weekend nog even gaan ;)

Beterschap voor poekie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 21:53

Hemianopsie? Dan compenseren ze door het hoofd te draaien. Geen idee of dit ook bij katten bestaat trouwens.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 21:54

Ik denk idd ook aan de oren soms hebben ze daar mijten ofzo ff laten checken zou ik zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 21:55

Bedankt allemaal!
Ik ben nu niet thuis, maar vanavond (na 11 uur) zal ik even uitgebreid reageren en de genoemde aandoeningen opzoeken.. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 02:09

Cuniculli komt volgens mij alleen bij konijnen voor.. ik kan er in ieder geval niks over vinden in combinatie met katten.
Ook over Hemianopsie kan ik niks vinden in die combinatie. :)

Tooske; het zijn geen mijten.. :)
Muisje heeft in het verleden weleens mijt gehad en krijgt dan drupjes.
Ze schudt niet met haar koppie, krabt niet in haar oor en die zijn ook gewoon schoon.

Het ziet er een beetje gek uit en het duurt ook maar een minuut of 5.
Bij elk nieuw punt waar ze dan naar kijkt, draait haar koppie automatisch opzij.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 02:11

Mijn kat van 17 doet dat ook af en toe, en bij hem komt het door zijn (beginnende) staar. (althans.. dat zegt de DA ;) ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 02:13

Oké!
Muis heeft ook staar, maar dat heeft ze echt al jaren.. :j
Ik ga eens kijken of ik een filmpje op Youtube kan vinden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 02:16

Als een kat minder ziet, dan proberen ze dat met hun gehoor te compenseren.
Door het schuin/scheef houden van hun kop proberen ze te achterhalen waar een bepaald geluid vandaan komt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 02:18

Mijn kat doet ongeveer dit:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 02:33

Dat klinkt erg logisch. :j
Dit is bij Muis alleen niet het geval, aangezien ze behoorlijk slechthorend is en je alleen hoort als je heel hard praat.
Ik snap wel wat je bedoeld en ik weet ook hoe dat er in het echt uit ziet en het verschil bij Muis is dat dit 5 minuutjes duurt en bij elk nieuw punt waar ze naar kijkt, haar hoofdje opzij draait en dit doet zij niet bewust zelf met haar spieren.
Beetje lastig om uit te leggen.

Ja, zo houdt Muis haar koppie ook, maar dan iets minder scheef, aangezien ze niet lang genoeg naar 1 punt kijkt om nog verder te draaien.

Ik til haar dan even op, maar als ik haar koppie tegen mijn schouder leg (zodat ik hem stil kan houden), vind ze dat erg vervelend.
Zelf heb ik Epilepsie waar ik medicijnen voor slik waardoor ik er weinig last van heb, maar bij mijn eerste 'grote' aanvallen werd er tegen mijn omgeving gezegd dat niemand mij dan tegen moest houden bij het 'stribbelen', aangezien je dan zelfs botten kunt breken.
Dit doe ik dus ook niet meer bij Muis, aangezien ik dan misschien wel haar spieren/botten kan beschadigen.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 03:40

Gewoon even naar de DA, of tenminste even bellen. Da's de moeite toch niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 03:50

Bellen kan geen kwaad.. :)

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 14:48

1 van mijn katten heeft een blijvend scheef koppie door een verwaarloosde middenoorontsteking voordat ze in het asiel terechtkwam.... Bellen kan inderdaad geen kwaad dus dat zou ik in dit geval gewoon doen.. of heb je dat ondertussen al gedaan? :)

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 15:59

Ik weet dat bij mijn ratten, als ze hun koppie scheef houden dat het dan middenoor ontsteking is. Hierbij gaan ze ook wat rondjes lopen en hebben ze slechte orientatie, denk dus niet dat dat het is. Maar 2 van mijn ratten hebben rode oogjes, die zien minder goed als mijn ratten met zwarte ogen. Die bewegen hun koppie dan van links naar rechts als ze naar een punt kijken, zo kunnen ze beter zien. Misschien dat dit wel zoiets is als bij jou kat? Dat ze haar koppie scheef houd om beter te kunnen zien/horen? Van katten heb ik zelf niet echt veel verstand, maar ik dacht kan dit altijd even melden. :) misschien heb je er toch een beetje aan. Heb je de DA al gebeld? Ben benieuwd, sterkte iig. (vind je kat erg mooi, even gespiekt in je profiel hihi, of is dat hem niet? aangezien die spookey heet hihi)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 12:30

Muis heeft geen middenoor-ontsteking gehad, dus dat kan het niet zijn.. :)

Ze houdt haar koppie niet scheef om meer geluid/zicht te krijgen en ik heb het geprobeerd zo duidelijk mogelijk uit te leggen.
Ik zal nog een poging doen.

Muis loopt de kamer in, kijkt naar mij en automatisch draait haar hoofd opzij. (zie foto hierboven, maar dan iets minder scheef)
Dit doet Muis dus níet zelf, niet bewust met haar spieren, omdat zij graag scheef wil kijken o.i.d..
Muis heeft hier zelf dus geen controle over.
Zodra zij naar een nieuw punt kijkt, is haar koppie weer even recht, maar draait dan automatisch weer scheef.
Dit duurt ongeveer 5 minuutjes en dan is alles weer goed en heeft ze nergens meer last van.
Ik hoop dat het zo wat duidelijker is. :)

Nee, [naam] is mijn eigen katje.. :)

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 17:42

Ik wil je niet bang maken,maar het kan ook een hersenbeschadiging zijn van een infarct of iets dergelijks.
Wij hebben een hond gehad die dit achteraf bleek te hebben,was ook een oud beestje.